Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hemmelig aflytning, lovligt/ulovligt ?

Recommended Posts

snoozz

Mig og en vennekreds havde lige en debat om aflytning, og hvor og hvornår.

Jeg mener at man altid må optage en samtale som man selv deltager i, også uden at modparten ved det (fx med en diktafon eller telefon, i banken eller jobcenteret fx).

Og det er jeg 100% på. Man skal ikke ligge optageren frem på bordet og sige "bemærk, denne samtale bliver optaget":

Der hvor jeg synes der mest er en gråzone er om man må det samme i ens eget hjem.

Nu er det en tænkt situation men; Pga en mavefornemmelse, har man på fornemmelsen at der foregår noget der ikke skal i ens hjem mens man fx er på job. Typisk at ens kæreste har besøg af andre mænd, og ikke blot er en ven, men en bolle ven.

Jeg siger jo at den er fuldt ud lovlig da den sker på privat grund. Og andre mener ikke den er lovlig da jeg i sagens natur ikke deltager i "samtalen".

Den er lidt ssværere rent juridisk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Af straffeloven fremgår det, at det ikke er ulovligt, at optage møder o.l. man selv deltager i.

Jeg husker ikke §-nr., så du må selv lede efter den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Men skal det tages  helt bogstaveligt ?

Altså vil det så sige at det  er ulovligt - uanset mistanker om utroskab osv - at aflytte sit eget hjem?

Der lam være en masse andre grunde til at man vi "overvåge ens hjem". Og hundene har det godt osv, og alt muligt andet. ... ?

Rigtigt mange danskeere har idag systemer, som giver dem en SMS. Og man kan se Live fra ens bobæl selvom man er langt hjemme fra.

Jeg gør sådan noget at sætter en Zapper og røgkanini. Røgkanonen gør at man intet kan se. OG Zaippper er en lille men elkel dims som gør decideret ondt at høre på.. Bare fpr pulser af den---- Altså virkeligt blvier dprlig, tror det er 140 FDB lyd

Uden at være super eksperket, menm inden af dem har haft problemer meed indbrud siden ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 8 timer siden, snoozz skrev:

Men skal det tages  helt bogstaveligt ?

Altså vil det så sige at det  er ulovligt - uanset mistanker om utroskab osv - at aflytte sit eget hjem?

Der lam være en masse andre grunde til at man vi "overvåge ens hjem". Og hundene har det godt osv, og alt muligt andet. ... ?

Ja, jeg tror det skal tages helt bogstaveligt.

At overvåge sit hjem, for at "fange" evt. indbrudstyve eller for at holde øje med sine hunde er jo noget helt andet end hvis du helt bevidst vil holde øje med hvad den kæreste du ikke har laver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Så det ville komme an på hvad formålet med overvågningen er ?

Om jeg har en kæreste lige nu eller ej er irrelevant.

Så overvågning i eget hjem, er fint, hvis fx det er for at se om hundene opfører sig ordenligt og lign?

Og så er der det modsatte; ens teenage-piges værelse. Også når hun har besøg af sin kæreste !.

Altså er det springede punkt ikke om man VED at man overvåges eller ej  så ?

Er sikker på at min datter ikke ville have nogen former for sex i det værelse hvis hun vidste at jeg faktisk så med. gg

Man kan forestille sig mange andre grunde til at overvåge hemmeligt sit eget hjem.

Men den mest alm grund er at man er hårdt arbejdende, og derfor væk 9 eller 10 timer pr døgn. Kvinden går hjemme, enten fordi hun bare er på kontanthjælp, eller måske barsel, og så keder hun sig jo.

Derfor inviterer hun en "ven" til at komme" forbi mens manden er på job. Det må man også gerne. Bare ikke SEX.

Sådan noget kan et kamera jo afsløre sort på hvidt. At JA du boller med andre mænd mens jeg er på arbejde ! Hvad faen bilder du dig ind ? Jeg skal tjene alle pengene og du skal bare bolle med diverse mænd?

Gad sgu godt se det omvendt. Kvinden kommer dødtræt hjem efter en 12-timers nattevage som SOSU, og så se hun et sofabord fyldt med øldåser og spritusflasker, og så ser hun manden ligge bevidstløs, og 2- andre piger lige så bevidstløse... GG og alle sammen nøgne.

Minder mig om at kort efter min eks skred (gik lige et år ingen den nye fyr kom ind i billedet) men der... altså jeg vidste godt at hun havde en god veninde. Kender hende ikke specielt meget, men hun virkede da også flink nok.... men så begyndte de at lave PIGESEX.

Altså jeg havde boet sammen med pigen i 11, år og jeg havde ingen anelse om at hun overhovedet havde tanker om at snave med andre piger og slikke fisse, som mænd normalt gør?

Nu vel det er jo ikke ulovligt så lad dem dog gg ;) Men blev dog noget overrasket gG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

hvis det drejer sig om private hjem, og der er adgang for andre end dem der bor i husstanden, skal dem der kommer i huset vide at der overvåges, dvs. dem der bliver inviteret ind i huset af husets beboere, skal vide at der overvåges

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay hvad så hvis ens telefon optager lyd, og man er fx i et tog. Eller i Bilka. Skal man så gå rundt og sige til samtlige andre personer i nærheden "Bare lige så du ved det, min tlf optager?".

Det gælder heller ikke "Semi-offentlige steder". Som fx en samtale på ens jobcenter. Der er INTET ulovligt i at optage samtalen med medarbejderen, heller ikke selvom du hverken siger eller ligger telefonen frem på bordet, men blot har den i lommen.

Så har sgu svært ved at se hvorfor man så ikke skulle måtte overvåge det som sker i ens eget hjem, uden at skilte med at det gør man ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 minutter siden, snoozz skrev:

Okay hvad så hvis ens telefon optager lyd, og man er fx i et tog. Eller i Bilka. Skal man så gå rundt og sige til samtlige andre personer i nærheden "Bare lige så du ved det, min tlf optager?".

Det gælder heller ikke "Semi-offentlige steder". Som fx en samtale på ens jobcenter. Der er INTET ulovligt i at optage samtalen med medarbejderen, heller ikke selvom du hverken siger eller ligger telefonen frem på bordet, men blot har den i lommen.

Så har sgu svært ved at se hvorfor man så ikke skulle måtte overvåge det som sker i ens eget hjem, uden at skilte med at det gør man ;)

Du må godt optage en samtale uden folk ved det, du må bare ikke afspille samtalen for nogen der ikke har deltaget i samtalen, med mindre det er for at bevise hvad der er blevet sagt, i forbindelse med en tvist.

Så hvis du optager konen have sex med naboen på en bænk i parken, må du gerne afspille det for konen, men ikke for alle kammeraterne.

Det er vel at bemærke i privat regi, som representant for et firma gælder meget strammere regler

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Men hvad så hvis vi tager den lidt videre.

Lad os sige man bor i et område som er plaget af mange indbrudstyverier. Derfor opsætter man overvågningskameraer både inde og ude (er med på at man ikke må filme offentlig vej).

Men i den forbindelse har man også et kamera der "tilfældigvis" peger lige på ens seng, hvor man også har sex i udover at sove.

Er jeg så i besiddelse af ulovligt optaget videomateriale, medmindre jeg aktivt siger til hende, bare så du ved det så filmer jeg at vi boller?

Og hvordan i alverden skulle man nogensinde kunne bevise, om hun var informeret eller ej? Det kan man jo reelt ikke.

Så det er lidt en pseudo-debat ;) Ingen beviser = ingen sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 31 minutter siden, snoozz skrev:

Men hvad så hvis vi tager den lidt videre.

Lad os sige man bor i et område som er plaget af mange indbrudstyverier. Derfor opsætter man overvågningskameraer både inde og ude (er med på at man ikke må filme offentlig vej).

Men i den forbindelse har man også et kamera der "tilfældigvis" peger lige på ens seng, hvor man også har sex i udover at sove.

Er jeg så i besiddelse af ulovligt optaget videomateriale, medmindre jeg aktivt siger til hende, bare så du ved det så filmer jeg at vi boller?

Og hvordan i alverden skulle man nogensinde kunne bevise, om hun var informeret eller ej? Det kan man jo reelt ikke.

Så det er lidt en pseudo-debat ;) Ingen beviser = ingen sag.

Beboerne i huset skal vide kameraerne er der, og ved de de, ved de også der er en risiko for at blive filmet, uanset hvad er det kun dig og konen der må se filmen af jeres lagengymnastik, er det nabomanden hun hygger sig med, kan du bruge optagelserne til at vise konen og få en skilsmisse på den konto, og ikke andet.

Hvis ikke du kan bevise at dem du inviterer ved at du filmer, så ved de det ikke, uanset om de ved det eller ej, må du ikke bruge optagelserne til noget, ej heller vise optagelserne til nogen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...