Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Er livet hårdere for en mand?

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

Kvinder har meget nemmere ved at få sex. Og de har også nemmere ved at etablere og fastholde nære relationer, fordi folk generelt er mere venlige og tillidsfulde overfor kvinder end overfor mænd. Og så har kvinder generelt også et mindre pres om at skulle køre karriere. En mand måles meget på hans succes på arbejdsmarkedet. Mens en kvinde er en succes, bare hun kan føde børn og stifte familie. Derfor bliver mænd mere stressede, fordi de føler, at de skal opnå en masse. Blive direktør eller tjene 400.000 om åre o.s.v.

Noget er dog sikkert også biologisk betinget. Min mor var engang kortvarigt ansat på en børnepsykiatrisk afdeling og fortalte, at der er langt flere drenge end piger et sådant sted. Det kan typisk være noget med 2 piger og 7 drenge eller noget i den stil. Så allerede i børnealderen har drenge det sværere. Vi kan så diskutere, hvor meget der er biologi og hvor meget der skyldes opdragelse og omgivelser.

Nu er drenge og mænd dog også mere udadreagerende end kvinder og piger. Så der kan godt være et mørketal over piger og kvinder, der har det svært. Fordi de måske går mere stille med dørene end mænd og drenge gør. En adfærdsvanskelig dreng vil typisk være meget aggressiv og larmende, måske voldelig. Mens en pige med problemer mere vil være stille og indelukket, så hun måske vækker mindre opsigt.

Jeg har aldrig haft kønsidentitetsproblemer og har altid følt mig som dreng/mand. Ikke desto mindre har jeg af og til leget med tanken om, at livet ville have været nemmere, hvis jeg havde været kvinde. Vi mænd møder mere modstand undervejs end kvinder gør. 

Jeg kan se det bare ved at sammenligne drenge og piger/mænd og kvinder i min egen familie. I min familie er vi 18 fætre og kusiner. 12 fætre og 6 kusiner (det er underligt, at i min slægt har der altid været mange flere drenge/mænd end piger/kvinder! Vi var f.eks. tre drenge, dog døde min ene bror som spæd....og hjemme hos min far var de fire drenge og én pige...). ALLE 6 kusiner er gift og har børn. Af vi 12 fætre er det 6 som er gift og har børn og 6, som ikke er det (den ene af mine fætre blev i øvrigt myrdet i et jalousidrama!). Så igen bekræfter det, at piger/kvinder har det nemmere ved sociale relationer og har nemmere ved at stifte familie, blive gift, få børn o.s.v.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Latterliggørelsen af mandebevægelsen

Hvis mænd har det hårdere, så skulle man tro, at der opstod en mandebevægelse.

Det gjorde der sådan set også engang i 1970'erne, og der var en Ø-lejr for mandebevægelsen - men de blev hængt ud som bløde mænd og latterliggjort.

Så døde mandebevægelsen hurtigt, mens kvindebevægelsen var livskraftig.

Har det noget med kønsroller at gøre, så mænd ikke kan snakke åbent om problemer?

Hvorfor er der ikke en mandebevægelse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Lige nu, Arend skrev:

Latterliggørelsen af mandebevægelsen

Hvis mænd har det hårdere, så skulle man tro, at der opstod en mandebevægelse.

Det gjorde der sådan set også engang i 1970'erne, og der var en Ø-lejr for mandebevægelsen - men de blev hængt ud som bløde mænd og latterliggjort.

Så døde mandebevægelsen hurtigt, mens kvindebevægelsen var livskraftig.

Har det noget med kønsroller at gøre, så mænd ikke kan snakke åbent om problemer?

Det vil jeg tro, at det har. Selvom tiden nok var en anden dengang. I dag tror jeg, at det er mere accepteret at mænd taler om svagheder. Men mange synes jo stadig, at en mand er pyldret, hvis han klager over, at kvinden slår ham. Og hvis an mand bliver sexkrænket, tager folk ham som regel heller ikke seriøst. Så er han bare en svans, fordi han ikke tog imod det generøse tilbud (hvis det er en dame, der var lummer overfor ham).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det korte svar er ja, livet er hårdere for mænd.

En del af grundene er allerede nævnt her i tråden. Hvor mandebevægelser ofte bliver latterliggjort uanset hvor legitime deres kampe er så kan kvindebevægelsen/feminismen komme med de mest latterlige ting og stadig i høj grad blive taget alvorligt både blandt store dele af befolkningen og af medierne.

Mange tror fejlagtigt at kvinder får lavere løn end mænd, men det er ganske enkelt ikke rigtigt. Der er en forskel på ca et par procent, men det ligger inden for den statiske usikkerhed. Derudover får kvinder meget mere ud af lønnen (eller skatten fra lønnen). De er bedre til at udnytte behandlingstilbud på hospitaler, der er generelt flere tilbud henvendt til kvinder end mænd, der er langt flere krisecentre til kvinder end til mænd osv.

Derudover så bruger en del kvinder gerne løs af mandens løn også. Jeg kender en del kvinder som gerne bruger en ganske betragtelig del af mandens løn til tøj, sko, ny smartphone osv. Det omvendte sker sjældent. Jeg har personligt ikke kendskab til nogle i min omgangskreds, hvor det er tilfældet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Jeg tror ikke livet er hårdere for mænd generelt, jeg tror det er som med intelligens, at mænd ligger mere i ekstremerne end kvinder. Dvs at der er en større andel af mænd end kvinder som klare sig rigtig godt og rigtig dårligt. Selvom antallet som udgøre den gruppe som klare sig dårligt er større, så betyder det ikke at gruppe som klarer sig godt ikke også er større.

Mænd udgøre i højere grand marginalerne, altså toppen og bunden, derfor har vi en større selvmordsrate.

Men det er et gæt, jeg har ikke noget tal på hvorfor.

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 8 timer siden, Lucianone skrev:

Kvinder har meget nemmere ved at få sex. Og de har også nemmere ved at etablere og fastholde nære relationer, fordi folk generelt er mere venlige og tillidsfulde overfor kvinder end overfor mænd. Og så har kvinder generelt også et mindre pres om at skulle køre karriere. En mand måles meget på hans succes på arbejdsmarkedet. Mens en kvinde er en succes, bare hun kan føde børn og stifte familie. Derfor bliver mænd mere stressede, fordi de føler, at de skal opnå en masse. Blive direktør eller tjene 400.000 om åre o.s.v.

Noget er dog sikkert også biologisk betinget. Min mor var engang kortvarigt ansat på en børnepsykiatrisk afdeling og fortalte, at der er langt flere drenge end piger et sådant sted. Det kan typisk være noget med 2 piger og 7 drenge eller noget i den stil. Så allerede i børnealderen har drenge det sværere. Vi kan så diskutere, hvor meget der er biologi og hvor meget der skyldes opdragelse og omgivelser.

Nu er drenge og mænd dog også mere udadreagerende end kvinder og piger. Så der kan godt være et mørketal over piger og kvinder, der har det svært. Fordi de måske går mere stille med dørene end mænd og drenge gør. En adfærdsvanskelig dreng vil typisk være meget aggressiv og larmende, måske voldelig. Mens en pige med problemer mere vil være stille og indelukket, så hun måske vækker mindre opsigt.

Jeg har aldrig haft kønsidentitetsproblemer og har altid følt mig som dreng/mand. Ikke desto mindre har jeg af og til leget med tanken om, at livet ville have været nemmere, hvis jeg havde været kvinde. Vi mænd møder mere modstand undervejs end kvinder gør. 

Jeg kan se det bare ved at sammenligne drenge og piger/mænd og kvinder i min egen familie. I min familie er vi 18 fætre og kusiner. 12 fætre og 6 kusiner (det er underligt, at i min slægt har der altid været mange flere drenge/mænd end piger/kvinder! Vi var f.eks. tre drenge, dog døde min ene bror som spæd....og hjemme hos min far var de fire drenge og én pige...). ALLE 6 kusiner er gift og har børn. Af vi 12 fætre er det 6 som er gift og har børn og 6, som ikke er det (den ene af mine fætre blev i øvrigt myrdet i et jalousidrama!). Så igen bekræfter det, at piger/kvinder har det nemmere ved sociale relationer og har nemmere ved at stifte familie, blive gift, få børn o.s.v.

Tror du ligger formeget vægt på sex, og 400.000 er ikke en høj løn i 2020 :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

kvinder er utrolig gode til at tage offer rollen på sig uha det er så synd for os kvinder med alle de problemer vi har , mænd har stort set de samme problemer men mænd tager ikke offer rollen på sig , derfor bliver mænd ikke hørt i så stor grad som kvinder 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, modpol skrev:

Tror du ligger formeget vægt på sex, og 400.000 er ikke en høj løn i 2020 :)

Sex er skam da vigtigt. 

For mig er 400.000 ret meget, men jeg har heller aldrig tjent så mange penge. Mange danskere er forkælede og tager det som en selvfølge at tjene 400-500.000...men vi er da en del, der aldrig har været i nærheden af de penge....

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

jeg tror det er mænds identitet der skyldes den høje selvmord blandt mænd , det gælder ægteskab , arbejde , hus , lejlighed eller hvad det nu kan være mister mænd det tager det hårdt på mænd mister kvinder det så spiser de bare en is der var faktisk noget vi mænd kunne lære af kvinder  spis en is 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...