Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Nej Messerschmidt, kristne værdier handler ikke om diskrimination

Recommended Posts

dewey

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/isabellaarendt/ECE12313928/nej-messerschmidt-kristne-vaerdier-handler-ikke-om-diskrimination-af-alle-andre-troende/

Messerschmidt udtaler i Politiken, at han som et led i at styrke kristne værdier i Danmark vil bruge udviklingsbistanden til at ramme lande, som forfølge kristne. Forfølgelse af muslimer vil han til gengæld ikke gøre noget ved!

Det er ganske enkelt ubegribeligt at en dansk politiker vil kalde den form for diskrimination for “kristne værdier”.

For mig at se er den allervigtigste kristne værdi netop, at alle mennesker har uendelig stor værdi - uanset hvem de er, hvad de tror eller hvor de kommer fra. At forfølge mennesker og potentielt slå mennesker ihjel på baggrund af deres tro er grusomt, udemokratisk og totalt i strid med min allerinderste forståelse af kristne værdier og alt, hvad vi har bygget vores samfund på. Alle forfølgelser er grusommer - uanset om det er kristne eller muslimer, som bliver forfulgt.

Der er desværre rigtig mange kristne, som forfølges i verden. Dem har vi et kæmpe ansvar for at hjælpe. Her kan udviklingsbistanden bruges. Men hvis vi virkelig vil fremme kristne værdier i Danmark skal vores bistand bruges til at stoppe og sanktionere alle forfølgelser.

Hvad er kristne værdier for dig?

Jeg har altid synes, at omtalen af kristne værdier i Danmark, er et udtryk, jeg ikke kan bruge til noget, bortset fra jeg er kristen og Danmark er et kristent land, siger kristne værdier mig ingenting.

Tit har jeg indtrykket af, at ”de kristne værdier” består i, man betragter det som en selvfølge, at alle ved det. Går man dem på klingen, er det noget med næstekærlighed, undertiden tillige demokrati, velfærdsstat og menneskerettigheder. 

• Synes godt om 3
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, dewey skrev:

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/isabellaarendt/ECE12313928/nej-messerschmidt-kristne-vaerdier-handler-ikke-om-diskrimination-af-alle-andre-troende/

Messerschmidt udtaler i Politiken, at han som et led i at styrke kristne værdier i Danmark vil bruge udviklingsbistanden til at ramme lande, som forfølge kristne. Forfølgelse af muslimer vil han til gengæld ikke gøre noget ved!

Det er ganske enkelt ubegribeligt at en dansk politiker vil kalde den form for diskrimination for “kristne værdier”.

For mig at se er den allervigtigste kristne værdi netop, at alle mennesker har uendelig stor værdi - uanset hvem de er, hvad de tror eller hvor de kommer fra. At forfølge mennesker og potentielt slå mennesker ihjel på baggrund af deres tro er grusomt, udemokratisk og totalt i strid med min allerinderste forståelse af kristne værdier og alt, hvad vi har bygget vores samfund på. Alle forfølgelser er grusommer - uanset om det er kristne eller muslimer, som bliver forfulgt.

Der er desværre rigtig mange kristne, som forfølges i verden. Dem har vi et kæmpe ansvar for at hjælpe. Her kan udviklingsbistanden bruges. Men hvis vi virkelig vil fremme kristne værdier i Danmark skal vores bistand bruges til at stoppe og sanktionere alle forfølgelser.

Jeg har altid synes, at omtalen af kristne værdier i Danmark, er et udtryk, jeg ikke kan bruge til noget, bortset fra jeg er kristen og Danmark er et kristent land, siger kristne værdier mig ingenting.

Tit har jeg indtrykket af, at ”de kristne værdier” består i, man betragter det som en selvfølge, at alle ved det. Går man dem på klingen, er det noget med næstekærlighed, undertiden tillige demokrati, velfærdsstat og menneskerettigheder. 

Wauw.. 

Her er jeg 100% enig med dig. (Hva´.. er det 3. gang nu? 😄

Målet må naturligvis være at sætte ind over for mennesker som bliver forfulgt, ikke alene kristne. Det burde være indlysende. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, ThomasSneum skrev:

Her er jeg 100% enig med dig. (Hva´.. er det 3. gang nu? 😄

Nu skal du ikke underdrive - det sker da af og til, at vi er enige - :glad:

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Klondyke Carl
Skrevet (redigeret)
For 5 timer siden, dewey skrev:

Messerschmidt udtaler i Politiken, at han som et led i at styrke kristne værdier i

Jeg har læst, hvad du skriver omhyggeligt, Dewey. Det er nemlig et meget interessant og vigtigt emne for mig, du bringer på bane. Men det du skriver om, at "alle mennesker har uendelig stor værdi, uanset hvem de er, hvad de tror, eller hvor de kommer fra" er vist ikke specielt kristent. Er det ikke nærmest "humanisme"? "Mennesket i centrum" ..og humanisme er i hvert fald ikke det samme som kristendom, snarere tværtimod.

Du lyder som én, der har læst den kulturradikale humanismes lektie, med dette "noget med næstekærlighed, undertiden demokrati, velfærdsstat og menneskerettigheder".... (suk!)

Dewey, vi er forhåbentlig enige i, at ordet næstekærlighed ikke står ét eneste sted i Bibelen? Og at folk - tænker her på danskere - var kristne længe før demokratiet blev indført i 1849? Hvad har velfærdsstat med kristendom at gøre? Mener du, det har noget med hinanden at gøre?

Og så de ulyksalige menneskerettigheder til lands, til vands og i luften ! Det bliver for langt, hvis jeg skulle kommentere dem her.

Men jeg vil svare på dit spørgsmål med at sige: For mig er kristne værdier, at der er to sammenhænge, hvor vi er lige, siden det mishandlede begreb nu trænger sig på. Det er for loven og for Gud. Dér er vi lige. Ellers ikke. Du ved jo, at al talen om, at mennesker "er født lige og med så og så mange rettigheder", ikke stammer fra den kristne tro men er noget, der er bikset sammen i FN lige efter WW2.

Og så blev Grundloven nævnt. Den er også jeg glad for; vi skal bare huske, at selv om dens ånd, hvis man kan bruge så stort et ord, er kristent baseret, så kristendommen - herunder i Danmark - ikke nogen LOV-religion. Vi skelner mellem hvad "der er Guds og hvad der er kejserens", som det populært hedder. I modsætning til i islam. For mig er det kristent og dansk at leve det liv, vi nu engang er født til på dette bestemte sted. Født ind i en bestemt historisk sammenhæng. Mennesker er ikke bestemt til at være frit i luften flyvende personer, der dyrker en abstrakt "lighed" og som kan have hjemme hvor som helst. Slut i denne omgang. 🙂

Redigeret af Klondyke Carl
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Klondyke Carl

Jeg vil gerne lige tilføje, at jeg kan have henvendt mig til Dewey, som om han stod for hele teksten i hans oplæg. Jeg så først bagefter, at en stor del af det er formuleret af Kristendemokraternes formand Isabella Arendt. Det er det her med at markere tydeligt, hvad der er citat - og hvor ens eget begynder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hmmm... Jeg føler mig også for fulgt. Dog ikke som følge af min religion. Jeg virker som en magnet på politibiler/MC´er, og sådan har det været lige siden jeg som 10-årig blev stoppet for at køre to på en cykel, som ikke var en tandem ;)

Jeg kan hel bogstaveligt ikke færdes på gaden og der kommer en tilfældig politibil forbi, uden at den straks vender om og stopper mig. Også selvom jeg blot er til fods. Altså mangler ikke lys på cyklen fx.

I visse butikker er det lidt det samme. En butiksdetektiv (dem som har sådan en ansat) følger mig fra samme sekund jeg går ind i butikken til jeg går ud igen...! Sgu da ubehagelig mistænkeliggørelse. Så den slags butikker undgår jeg så vidt muligt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 1 time siden, Klondyke Carl skrev:

For mig er det kristent og dansk at leve det liv, vi nu engang er født til på dette bestemte sted. Født ind i en bestemt historisk sammenhæng. Mennesker er ikke bestemt til at være frit i luften flyvende personer, der dyrker en abstrakt "lighed" og som kan have hjemme hvor som helst. Slut i denne omgang. 🙂

Kristendommen er en tro. Det at være dansk er en nationalitet. Man kan være begge dele eller en af delene, men det ene udelukker ikke det andet. Det ville da også være underligt, at man kan være kristen uden at være dansk, men ikke dansk uden at være kristen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evalu
For 2 timer siden, Klondyke Carl skrev:

For mig er det kristent og dansk at leve det liv, vi nu engang er født til på dette bestemte sted. Født ind i en bestemt historisk sammenhæng. Mennesker er ikke bestemt til at være frit i luften flyvende personer, der dyrker en abstrakt "lighed" og som kan have hjemme hvor som helst.

Naturligvis fødes vi i en bestemt historisk sammenhæng og på et bestemt sted; men det gør os hverken historieløse eller stedbundne.

Mennesket er - i modsætning til dyr - i stand til at lære af historien og planlægge for fremtiden. Derfor er vi ikke stedbundne. I hele menneskehedens historie har vi søgt nye levesteder på grund af f.eks. naturkatastrofer, klimaforandringer og overbefolkning eller for at søge en bedre fremtid for os selv og vore efterkommere.

Kristne danskere er ikke mere stedbundne end andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Du lyder som én, der har læst den kulturradikale humanismes lektie, med dette "noget med næstekærlighed, undertiden demokrati, velfærdsstat og menneskerettigheder".... (suk!)

Nej det har jeg nu ikke læst, men gengiver gerne til eftertanke et for mig interessant svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Jeg vil gerne lige tilføje, at jeg kan have henvendt mig til Dewey, som om han stod for hele teksten i hans oplæg. Jeg så først bagefter, at en stor del af det er formuleret af Kristendemokraternes formand Isabella Arendt. Det er det her med at markere tydeligt, hvad der er citat - og hvor ens eget begynder.

Dewey er en hun:) - men bortset fra det, så må du være mere vågen:D, mit eget svar til et trådoplæg, jeg opretter,  står generelt efter mit spørgsmål fremhævet i tykt sort!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...