Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Forsvarsadvokat

Omsorgssvigt!

Recommended Posts

Inger Hansen
On 29.7.2020 at 10:36, Forsvarsadvokat skrev:

Omsorgssvigt!

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-29-nye-skjulte-optagelser-demenssyg-mand-lavede-i-bukserne-men-fik-foerst-hjaelp

"Nye skjulte optagelser: Demenssyg mand lavede i bukserne, men fik først hjælp efter 10 timer.

TV 2 har efter aftale med bekymrede pårørende via skjult kamera undersøgt, hvordan plejen og omsorgen er bag facaden på to plejehjem i Danmark.

Tirsdag kunne TV 2 således fortælle, hvordan 90-årige Else Marie Larsen har været udsat for forhold på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus Kommune, som eksperter kalder sundhedsskadelige og umenneskelige.

Også en række af optagelserne lavet hos Niels Christian Nielsen afslører forhold, som eksperter mener er stærkt kritisable. De vurderer, at optagelserne afslører omsorgssvigt og brug af en hård tone over for Niels Christian Nielsen."

Den ene skandale efter den anden ruller op i ældreplejen!

Hvordan f...... er det dog vi behandler vores ældre medborgere?

Vi poster milliarder af milliarder af gode skattekroner ud til indvandrere, som vores ældre på plejehjem og i privat boliger ikke får nogen gavn af!

Hvornår hører dette komplette vanvid op?

Din mening?

Tankevækkende at flertallet af den dårlige pleje er af udenlandsk herkomst. 

I udsendelsen er 8 ud af de 12 man ser/hører ikke danske.

Det er beskæmmende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Kilde?

Jeg synes at billederne var for uklare til afgøre etnisk herkomst, men stemmerne var tydeligt Århusianske/østjyske (kender en del piger der fra som kender den slags!".

Jeg hader især de du scener hvor:

1. Else hænger i en "lift" eller hvad det nu hedder på fagsprog. Og siger av av av av av, det gør ondt....! Jamen så pres else!!!..... av av av av.

2.

Den med manden (har lige glemt hvad han hed). Han oplyser plejeren om at han har skidt i bleen. Og det er til ingen nytte at skifte, for så skal vi bare om lidt igen. Så kort efter kommer med en skål mad, og han selv har forsøgt at gå på toilettet uden held.

HVIS det virkelig er standarden på plejehjem i DK, så har jeg en aftale med mig selv om, at hvis jeg nogensinde bliver så syg eller gammel at jeg skal på plejehjem, så vil jeg hellere begå selvmord dagen før !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
On 30.7.2020 at 17:35, Kajkajdetermig skrev:

Hej.

Har selv lige set de klip fra udsendelsen, som bliver vist i aften.

Jeg er ikke i tvivl. Den der kvinde der glor ham ned i bleen, synes det tydeligt at hun ikke vil udfører det arbejde som hendes ansættelseskontrakt den forlyder.

Det er tydeligt at hun selv er af den opfattelse at hun er så meget hævet over at skulle skifte ble på en senildement mand, som faktisk er i stand til at gøre opmærksom på hans "lille Uheld" som han lidt usikkert, og flovt, henvender sig til det latterlige personale, som tydeligvis ikke har travlt. Men man synes jo direkte at de ældre er ulækre.

Jeg håber at der kommer en lovgivning, som giver pårørende ret til at anlægge en sag imod de personer som nægter at udfører sit arbejde.

Det burde være helt oppe på kommunen at hovederne ruller, og de pårørende de kan få udbetalt så store erstatningskrav, at der er råd til at de pårørende kan opsige sit arbejde, og ganske enkelt overtage opgaven.

Så lige til den plejehjemskandidat, som ældresagens direktør faktisk er.

Jeg selv synes at han er total usympatisk, og håndterer de her efterhånden rigtigt mange sager, som er dukket op på hans bord, som en latterlig bange amatør, som nok har rigeligt med at mele hans egen kage..

Jeg er ikke i tvivl om at han kommer til at rulle sig i sit eget lort når hans tid kommer, hvis ikke han skruger op for retorikken, og kalder en spade for en spade, og det omtalte personale, for omsorgssvigtende og direkte ondskabsfuld over for de borgere, som hendes ekstrem ringe intelligens har stavnsbundet til et lortejob, som hendes intelligens ikke tillader hende at udfører.

Hvor bliver lige præcis det parti af, som slår sig op på lige netop de her borgere. ULUUU BUUUUULUUUU, DF hvor er i henne?

Det er ALT inden for det offentlige der sejler.

Det handler ikke om flere penge, men om arbejdsmoral.  🤮

Hun er da behjælpelig med at fortælle Niels "det er din toilet"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg tror, at et af problemerne, er at der er for mange kvinder i sundhedssektoren og også som pædagoger, lærere, plejere o.s.v.

Mænd arbejder sjældnere i de sektorer, men når de så endelig gør det, så brænder de ofte mere for det end kvinder. Og er mere empatiske. Jeg kan selv huske det fra da jeg var dreng. Jeg husker at de kvindelige pædagoger på fritidshjem var ret stride og sure -  mens de mandlige var mere empatiske og sjove. 

Vi skal have færre bitchy kvinder i sundhedssektoren og flere empatiske og ansvarsfulde mænd. Men mænd gider sjældent det område, netop fordi der er for mange bitchy kvinder.

Når dette er sagt, så må man heller ikke glemme, at det ikke er noget nemt job at tage sig af de ældre. Det er jo ikke verdens mest lækre job at skifte ble på en 90 årig, som ligner en indsunken rosin, som savler og heller ikke længere er ved sine fulde fem. Ligesom det heller ikke kan være verdens rareste job at arbejde i en vuggestue blandt skrigende og konstant pissende, savlende og skidende småbørn. Det bør man også huske. At det er jobs, som de fleste af os ville kunne køre trætte i. Og har man så en dårlig dag (hvad vi alle kan have), så kan man måske komme til at lyde lidt sur og urimelig overfor de gamle (eller børnene, hvis det er børn man arbejder med).

Forskellen er bare, at går man på fabrik, kan man godt have en dårlig dag og surmule. Men arbejder man med mennesker, så kan man ikke skjule, hvis man er skidesur. ;)

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
On 29.7.2020 at 23:13, BenniM skrev:

Vil flere penge til personalet eller flere personaler ændre på det grundlæggende menneskesyn som skinner tydeligt igennem i form af nogle mennesker der i virkeligheden slet ikke kan lide deres arbejde? Ja. Man kan fyre folk indtil man finder nogle som faktisk vil føle for de mennesker de skal passe til en løn som de nemt ville overgå ved at stege burgere resten af deres liv, men er det realistisk?

Du har en pointe. Problemet er ikke penge. Men folk, der ikke er glade for deres arbejde. Og ikke lige orker skifte endnu en ble på gamle Else.

Her er det, at jeg mener, at man i højere grad bør prøve at rekruttere folk, der faktisk brænder for deres job. I stedet for bare at hive gud og hver mand ind, som kun tager jobbet, fordi det er det eneste, de lige kunne finde. Men det er måske nemmere sagt end gjort. Måske ville det hjælpe at give en højere løn? Mig bekendt er den slags job ikke specielt højt lønnede. Men igen: penge kan være en gulerod til at yde noget mere. Men hvis man dybest set ikke kan lide jobbet, vil man stadig nok have en tendens til lige at springe en opgave eller to over, som man ikke lige gider. F.eks. at skifte endnu en ble.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja der er en del flere aspekter i det. Dels af dem som allerede er SOSU i virkeligheden ikke GIDER deres job.

Men hvorfor blev de så Sosuer? kan man sige.

Kan bare bruge min eks som eksempel (hun er 37 år nu) men i sin tid, altså ung omkring 20, ville hun SÅ gerne have med BØRN at gøre. Også vejledte kommunen hende til at så skulle hun jo bare ind på Social og sundheds-skolen, så kunne hun søge job som pædagogmedhjælper - eller læse videre til Decideret pædagog.

Og det lyder jo godt, så det begydte hun på. Men så kom praktikperioder. Disse foregik IKKE i børnehaver, men typisk om aftenen eller natten på plejehjem !

Hun havde ikke helst snittet til at passe børn åbenbart (hun har nu klaret det helt fint med vores datter og har en mere), men GAMLE mennesker med lort i bleen på plejehjem, og køre rundt til dem der er i eget hjem men lige skal have husket deres medicin og lign, DET kan hun godt bruges til !

Men hvad havde jeg regnet med, hendes egen mor hvad også dagplejemor, så hun har jo haft med små børn at gør siden helt som lille.

De kompetencer bliver så spildt nu på at køre rundt og tørre røv på ældre, frem for det hun er RIGTIGT god til, nemlig passe børn / det pædagogiske.

Det er lige så dumt som min egen uddannelse. Jeg husker tideligt en samtale med studievejlederen: Hvis du tager HG1, så kommer du ALDRIG til at mangle job. !. Tog så et sabbatår inden jeg tog HG2, der med med nye "klassekammekareter" så det var lidt svært at passe ind da de fleste jo kendte hinanden fra sidste år.

Men studievejlederen sagde igen: Hold ud, Klarer du HG2, så har du med 99 % garanti også en læreplads.

Og ja hun fik fik faktisk ret, for jeg FIK faktisk en læreplads. Endda i et computerfirma, som mange unge drenge jo drømmer om.

Men i virkeligheden bestod jobbet med i at levere kopipapir til vf advokat og ejendomskontorer, bolig-mæglere og lign. Og sætte varer på plads og bortskaffe unødige papkasser, fra tidligere forsendelser.

Ja og så naturligvis lave kaffe, og ca en gang om ugen købe ind.

For om Fredagen. Så var det et ritual, at man sluttede med at chefen fik en flaske vin, og vi andre drak en øl....

Uanset om man  havde lyst eller ej !

Husker selv den allerførste dag jeg kom. så drak de kaffe. Jeg sagde bare nej tak jeg drikker ikke kaffe. Lige siden den dag drak jeg kun cola jeg selv havde åbnet, ved sku ikke hvilke stoffer der var i den kaffe ! Speed måske?

Omtalte firma er forlængst konkurs og manden død. Hans gjorde et halvhjertet forsøg på at gøre det til et "Sony Center". Men det gik også på røven. Og så begik han selvmord.

Dybt tragisk egenligt. Og alt det for en uddannelse de kunne have oplært mig til på et par uger alligevel !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

HAr da arbejdet i andre butikker.

De fleste fx grillbarer.

Så skal man lige lære hvor salaten står, hvor isen er, hvordan man taster på kasseapparatet osv, men inden for 1-uge så har man da styr på det medmindre man er fatsvag ;)

Jeg havde lidt svært i starten med at alt ender på ".00" altså skal du fx slå 10 kr ind, så skal man skrive 10 og SÅ Komma NUL-NUL. Så jeg kom tit til at slå fx 1.000 kr ind når jeg mente 10 kr ;)

Der er naturligvis meget mere automatiseret i dag med stregkoder osv ;) Og videoovervågning af de ansatte !

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Men fx i en lille Pølse vogn til en byfest eller lign, der er ikke overvågning.

Men satme også svært at stå og betjene 5 fulde mænde som alle gerne vil have en 5-dobbelt cheeseburger på en gang. GG. Det sker heldigvis ikke mere at jeg arbejder sådanne steder.

Fc til en Byfest eller bare en vejfest. gg

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 30.7.2020 at 19:55, snoozz skrev:

Problemet ligger vist også et andet sted. Dybest set er der mange SOSUER, plejehjemsassistenter, og hvad de eller kaldes som er det uden nogensinde har villet være det.

Rigtigt mange (især unge piger) vil rigtigt gerne have "med børn at gøre", enten som pædagog, eller bare pædagogmedhjælper eller lign. Derfor siger jobcenteret så at de i så fald skal starte på Social og sundhedsskolen !

Og når de så stadig ikke bliver hveken pædagog eller pædagogmedhjælper, så ender mange af dem alligevel i ældreplejen i en en eller anden form.

Sådan var/ER det i al fald for min eks.

Jeg har dog ikke kendskab til at hun opfører sig SÅ uanstændigt, fx tage en borger med til fest, velvidende at der er lort i bleen, uden så at skifte den !

Ja, det har du ret i.

Der er unge mennesker som aldrig får en chance for selv at vælge deres uddannelse.

Jeg havde en steddatter som uanset hvor meget hun passede sin skole, så blev hun valgt fra til den pædagoguddannelse som hun ønskede.

For at sige det som det er, så har jeg på fornemmelsen at kommunerene og det offentlige de tvinger unge til at gennemfører en uddannelse, som de ikke vil.

Og ja, så bliver det ansættelser hvor personalet skider på deres job, og da der altid er mangel på ældrepersonale, trives der pjæk, sjusk, og almindelig ligegyldighed fra personalets side.

Men det bortforklarer bare ikke den plejehjemsansat, som ikke kunne dy sig i at vise "Den gamle købmand" da han stod og sagde at han ikke selv kunne gå på toilettet, DET NÅ! der blev sagt, og at hun bare efterlod ham med sin lort i bleen, det var så tydeligt, at han og Else blev straffet fordi deres pårørende havde tilladt sig at gøre indsigelser imod den pleje som deres pårørende ikke fik.

Og det er det som der foregår ude i plejehjemssektoren. 

Personalet hævner sig på de forsvarsløse ældre. Jeg mener at det personale, som ignorerede Elses ble i mere end 24 timer gentagende gange, måtte dømmes for planlagt uagtsomt manddrab, hvis Else var blevet så syg, at hun afgik ved døden.

Optagelserne viser jo, at det er personalet der i min optik, forsøger at tage livet af de "besværlige ældre.

Igen, så mener jeg ikke at der er langt fra den sygeplejerske som dræbte patienter på et hospital på Lolland.

Jeg tror at løsningen er kameraovervågning af personalets adfærd, og en lovgivning, der kan fratage personalet deres ret til at arbejde med mennesker mere. Og alt om uddannelse må stå for deres egen regning, efter udstået fængselsstraf.

Har de mindre børn boende hjemme, skal de tvangsfjernes, da barnets forældre ikke er i stand til at arbejde med levende ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 4.8.2020 at 16:28, Inger Hansen skrev:

Tankevækkende at flertallet af den dårlige pleje er af udenlandsk herkomst. 

I udsendelsen er 8 ud af de 12 man ser/hører ikke danske.

Det er beskæmmende. 

Jeg er ikke sikker på, at du har ret i din opfattelse.

Hvis man kigger på hvordan muslimer de passer på deres pårørende, så tror jeg det ligger i blodet på dem at yde en meget bedre service, en de indebrændte jyske kællinger, som der er tale om i de her udsendelser.

Jeg tror egentligt heller ikke at det personale med anden etnisk baggrund end dansk, de tør at behandle deres arbejde så skødesløst, som det vises i programmet.

Jeg tror at repressalierne over for en udlænding, ville være uoverskuelige, da de så automatisk står dårligere stillet på grund af deres baggrund.

Jeg tror faktisk at det er udenlandske" muslimske" kvinder, der står for de bedste opgaveløsninger i ældreplejen.

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...