Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Forsvarsadvokat

Omsorgssvigt!

Recommended Posts

ThomasSneum
For 14 minutter siden, OleS skrev:

Uanset hvordan SoSu uddannelsen er bygget op, så betyder det ikke, at det er rigtig bare at overse det daglige arbejde, men problemet er ledelsen der er dårlig ikke SoSu uddannelsen.

Dårlig ledelse er absolut en del af problemet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nu er min ene Ekskæreste faftisk SOSU-hjælper, og sådan taler hun sgu ikke til folk, hver ældre, yngre eller mig.

Man er ikke "blot et stykke kød der skal flyttes" bare fordi man er ældre og har brug for hjemmepleje.

Der koster altså ikke ekstra at tale pænt !

Om der skal flere "varme hænder" til? Ja i DEN grad. Men det er en helt anden snak!

Så skal vi hen i Domegrafi og socioøkonomi.

Det er jo netop i disse år efter "babyboomet" i efterkrigs-tiden, og før Ppillen, bliver "pensionsmodne": Det bliver hammerdyrt !

Mine forældre er fx begge folkepensionister, men kan da stadig trods alt leve i et ret fedt hus, i 2. række til stranden ;) Sådan med 3,50 meter til loftet (hvordan vasker de de vinduer?) nåeee ja de får en prof vinduespudser til at komme en gang imellem...!

Deres hjem er så clean at man tager sine sko af inden man går ind !

Og det er 2 folkepensionister .Og ingen af dem har været direktør for et stort firma eller noget, min mor var bare tandklinikassistent/krydsede til børnetandplejen , elller "tanddame" som børnene kalder det. Prfylakeassistent hedder det vist også. Men sådan en der tager rundt på fx skoler og tjekker børnenes tænders tilstand... gg

Og min far var Mekaniker. Lige det sidste 4-5 år blev han forfremmet til "værkfører", men der var han jo næsten for gammel til at det gav nogen grundlæggende forskel i økonomien.

Tværtimod er det ekstren svært for ham nu at leve af folkepension, og hvad man evt har "under madrassen!... "

Men jeg har ikke så meget medlidenhed, for vi andre der lever på SU eller kontanthjælp, så er det em gave blot at have tag over hovedet - uanset om det så er på Lolland, eller et andet øde sted men 10 km til nærmeste købmand !

Luksus problemer.

Min mor er så blevet syg lige for tiden, men det er en helt anden historie.... Altså sådan RET syg, ikke bare Infleunza, eller Corona.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg har selv været igennem et svært kræft-forløb, og da jeg kom hjem, blev jeg tilbudt hjemmepleje.

Tænkte det er nok fint for i denne tilstand kan jeg sgu ikke ting som at købe ind eller rense mit lokum efter en lørdag aften GG

Og dagen kom, og der dukkede da også en dame op - dressed som en hjemmesygeplerske fra kommunen.

Men de har åbenbart så travlt, at hun kun havde læst "borger med behov for hjælp" altså helt uspecificeret med hvilken slags plaster, og medicin jeg brugte.

Resultat: Jeg fik forkert medicin, og et "heldækkende plaster" på et brandsår. Altså når man vel have det af så trækker man også den nydannede hud med af.

Jeg opsagde min hjælp samme dag. Så er jeg bedre til sårpleje selv, handicappet eller ej !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
Skrevet (redigeret)
On 29.7.2020 at 10:36, Forsvarsadvokat skrev:

Omsorgssvigt!

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-29-nye-skjulte-optagelser-demenssyg-mand-lavede-i-bukserne-men-fik-foerst-hjaelp

"Nye skjulte optagelser: Demenssyg mand lavede i bukserne, men fik først hjælp efter 10 timer.

TV 2 har efter aftale med bekymrede pårørende via skjult kamera undersøgt, hvordan plejen og omsorgen er bag facaden på to plejehjem i Danmark.

Tirsdag kunne TV 2 således fortælle, hvordan 90-årige Else Marie Larsen har været udsat for forhold på plejehjemmet Kongsgården i Aarhus Kommune, som eksperter kalder sundhedsskadelige og umenneskelige.

Også en række af optagelserne lavet hos Niels Christian Nielsen afslører forhold, som eksperter mener er stærkt kritisable. De vurderer, at optagelserne afslører omsorgssvigt og brug af en hård tone over for Niels Christian Nielsen."

Den ene skandale efter den anden ruller op i ældreplejen!

Hvordan f...... er det dog vi behandler vores ældre medborgere?

Vi poster milliarder af milliarder af gode skattekroner ud til indvandrere, som vores ældre på plejehjem og i privat boliger ikke får nogen gavn af!

Hvornår hører dette komplette vanvid op?

Din mening?

Hej.

Har selv lige set de klip fra udsendelsen, som bliver vist i aften.

Jeg er ikke i tvivl. Den der kvinde der glor ham ned i bleen, synes det tydeligt at hun ikke vil udfører det arbejde som hendes ansættelseskontrakt den forlyder.

Det er tydeligt at hun selv er af den opfattelse at hun er så meget hævet over at skulle skifte ble på en senildement mand, som faktisk er i stand til at gøre opmærksom på hans "lille Uheld" som han lidt usikkert, og flovt, henvender sig til det latterlige personale, som tydeligvis ikke har travlt. Men man synes jo direkte at de ældre er ulækre.

Jeg håber at der kommer en lovgivning, som giver pårørende ret til at anlægge en sag imod de personer som nægter at udfører sit arbejde.

Det burde være helt oppe på kommunen at hovederne ruller, og de pårørende de kan få udbetalt så store erstatningskrav, at der er råd til at de pårørende kan opsige sit arbejde, og ganske enkelt overtage opgaven.

Så lige til den plejehjemskandidat, som ældresagens direktør faktisk er.

Jeg selv synes at han er total usympatisk, og håndterer de her efterhånden rigtigt mange sager, som er dukket op på hans bord, som en latterlig bange amatør, som nok har rigeligt med at mele hans egen kage..

Jeg er ikke i tvivl om at han kommer til at rulle sig i sit eget lort når hans tid kommer, hvis ikke han skruger op for retorikken, og kalder en spade for en spade, og det omtalte personale, for omsorgssvigtende og direkte ondskabsfuld over for de borgere, som hendes ekstrem ringe intelligens har stavnsbundet til et lortejob, som hendes intelligens ikke tillader hende at udfører.

Hvor bliver lige præcis det parti af, som slår sig op på lige netop de her borgere. ULUUU BUUUUULUUUU, DF hvor er i henne?

Det er ALT inden for det offentlige der sejler.

Det handler ikke om flere penge, men om arbejdsmoral.  🤮

Redigeret af Kajkajdetermig
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, Kajkajdetermig skrev:

Hej.

Har selv lige set de klip fra udsendelsen, som bliver vist i aften.

Jeg er ikke i tvivl. Den der kvinde der glor ham ned i bleen, synes det tydeligt at hun ikke vil udfører det arbejde som hendes ansættelseskontrakt den forlyder.

Det er tydeligt at hun selv er af den opfattelse at hun er så meget hævet over at skulle skifte ble på en senildement mand, som faktisk er i stand til at gøre opmærksom på hans "lille Uheld" som han lidt usikkert, og flovt, henvender sig til det latterlige personale, som tydeligvis ikke har travlt. Men man synes jo direkte at de ældre er ulækre.

Jeg håber at der kommer en lovgivning, som giver pårørende ret til at anlægge en sag imod de personer som nægter at udfører sit arbejde.

Det burde være helt oppe på kommunen at hovederne ruller, og de pårørende de kan få udbetalt så store erstatningskrav, at der er råd til at de pårørende kan opsige sit arbejde, og ganske enkelt overtage opgaven.

Så lige til den plejehjemskandidat, som ældresagens direktør faktisk er.

Jeg selv synes at han er total usympatisk, og håndterer de her efterhånden rigtigt mange sager, som er dukket op på hans bord, som en latterlig bange amatør, som nok har rigeligt med at mele hans egen kage..

Jeg er ikke i tvivl om at han kommer til at rulle sig i sit eget lort når hans tid kommer, hvis ikke han skruger op for retorikken, og kalder en spade for en spade, og det omtalte personale, for omsorgssvigtende og direkte ondskabsfuld over for de borgere, som hendes ekstrem ringe intelligens har stavnsbundet til et lortejob, som hendes intelligens ikke tillader hende at udfører.

Hvor bliver lige præcis det parti af, som slår sig op på lige netop de her borgere. ULUUU BUUUUULUUUU, DF hvor er i henne?

Det er ALT inden for det offentlige der sejler.

Det handler ikke om flere penge, men om arbejdsmoral.  🤮

Problemet ligger vist også et andet sted. Dybest set er der mange SOSUER, plejehjemsassistenter, og hvad de eller kaldes som er det uden nogensinde har villet være det.

Rigtigt mange (især unge piger) vil rigtigt gerne have "med børn at gøre", enten som pædagog, eller bare pædagogmedhjælper eller lign. Derfor siger jobcenteret så at de i så fald skal starte på Social og sundhedsskolen !

Og når de så stadig ikke bliver hveken pædagog eller pædagogmedhjælper, så ender mange af dem alligevel i ældreplejen i en en eller anden form.

Sådan var/ER det i al fald for min eks.

Jeg har dog ikke kendskab til at hun opfører sig SÅ uanstændigt, fx tage en borger med til fest, velvidende at der er lort i bleen, uden så at skifte den !

Redigeret af snoozz
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nu er der kun ca en halv time til det kommer. Råt for usødet.

Tror lige jeg skal aflyse min frække aftale med mig selv, og lige bunde en halv flaske vodka, eller 2 guldøl inden (har heldigvis "på lager begge dele) gg.

Men egenligt overrasker forholdende mig ikke. Jeg har selv boet steder for hjemløse, i fængsel og lign i perioder med sammenlignelige forhold. Der var der dog slet ingen der tjekkede om man havde lort i bleen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Og lægen på stedet var en sur gammel dame som tydeligvis var droppet ud af medicinstudiet eller lign, hun lignede i alt fald en som langt hellere ville arbejde på et hospital, eller have sin egen praksis, ikke være i fængsel til daglig gg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Når vi som job-konsulenter laver psykiske tests så er det min opfattelse at nogle af de ansatte man ser i udsendelsen måske skulle have været parkeringsvagter istedet for. Problemet er at virksomhederne som ansætter parkeringsvagter ønsker nogle som gerne vil have magt - egentlig personer som er dumpet de psykiske tests hos politiet. Så personalet er ikke afstumpet nok til dette karriereskift.

Noget andet er at man måske i højere grad skal bruge teknologi. Man har forsøgt sig med vaskerobotter fordi at det ikke er sundt at bruge samme ble til nummer 1 to gange ved at vende den, som det er sket på et plejehjem eller sidde med samme ble i 10-15 timer. Problemet med vaskerobotter er at de er udviklet i Asien og danske pensionister er for høje og har for lange ben.

Nu ser jeg nyhederne. Man taler om faglighed, men man får ikke faglighed for den løn man giver medmindre at man laver noget hjernevask på uddannelsen så man skaber en halv-religiøs Florence Nightingale syndrom, hvor at det bliver et kald at arbejde med ældre istedet for et reelt arbejde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nej også derfor det ikke overrasker mig faktisk.

- At det hele handler om penge!

SOSU er jo nok det laveste man kan blive, men dog stadig kalde sig uddannet!, hvis man altså er det.

Man kan blive forfremmet til Social- og Sundheds ASSISTENT...

Så på en måde forstår jeg godt hjemmeplejernes "ligegyldighed". Man kunne bare blive hjemme og få stort set det samme på kontanthjælp, hvis man så lige sælger bilen fra fx.

Af helt samme grund frabad jeg mig også "hjemmepleje" da jeg kom hjem fra hopspitalet. Havde en del så efter strålebehandling, som sygehuset vurderede at. Ja jeg kunne godt komme hjem, men så skulle have hjælp til skifte af plastre og lign.

Og så var de 100% inkompetente dem som ganske vist kom !

De havde en hel kasse med af forskellige remedier, spøjter, og plastre og hvad ved jeg.

Men INGEN af dem kan have læst min Journal, for så ville de vide hvad jeg havde brug for specifikt, istedet for at skyde med "spredehagl" og ende med at have en masse med, hvoraf intet af det var det rigtige.

Så jeg ringede og sagde til kommunen, at fremover klarer jeg mig selv/i skal ikke komme mere / jeg finder en løsning privat ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 29.7.2020 at 11:43, ThomasSneum skrev:

Utroligt at du bebrejder udlændinge alt på denne jord. *suk*

Ældreplejen, som jeg antageligt tror du her som debatemne her? - er underlagt en pres om effektivisering og årlige besparelser. Det giver sig nu udslag i de episoder vi ser idag. 

Aaaarrh, ikke helt.

Som jeg så dokumentaren, så så jeg nogle ansatte der hævnede sig på både Else og den gamle købmand.

I begge tilfælde er der tale om at de pårørende havde påtalt og givet udtryk for utilfredstillende indsats fra de ansattes side.

Som dokumentaren bevidner om mit udsagn, må være da de ansatte direkte og taler dårligt om både Else og hendes pårørende  mens de har med Else at gøre. De burde måske koncentrerer sig om sit arbejde! Hvor kommer samtaleemnet på tale, hvis ikke det påvirker deres arbejde negativt?

Det har intet med økonomi at gøre. Men at fjerne de her slags mennesker fra branchen, og sætte ind med hårde straffe hvis det kan bevises at det er "planlagt" omsorgssvigt.

Og mon ikke der er mange der faktisk ikke vil udfører bleskift, og som så bare undgår at skifte de bleer som man så i udsendelsen?

Hvis de gør det, og en ældre går hen og dør af f.eks. blære/bækkenbetændelse? Er de så ikke skyld i det dødsfald?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...