Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Studie-bærbare?

Recommended Posts

snoozz

Jeg synes det er ret mærkeligt, som mange sender minimums-specs ud på ens computere, nu til dags. 

Den gang jeg blev uddannet, (slut halvfemserne), var der ikke krav til specs, de fleste havde faktisk ikke råd til en bærbar selv. 

Men så var der mulighed for at man kunne blive på skolen efter alm skoletid, og lave "lektier". Jeg brugte selv en 386SX 16 mhz, med 2 mb Ram, og monokrom skærm. 

Den kunne lige akkurat holde strøm ca en halv time, som er den tid jeg havde med toget hjem, og der kunne jeg nå at lave lektier på (alternativt, derhjemme, eller på vej i skole i toget næste dag, hvis jeg ikke blev færdig. 

Det er vist også ret normalt at på folkeskoler får eleverne "foræret" en bærbar PC. 

Så forstår ikke disse meget specifikke krav, som måske ikke alle har råd til på en SU. Så må skolen stille maskiner til rådighed der opfylder dette. Enten som lånebærbare, eller staionære man kan bruge efter alm skoletid.

Selv den ringeste bærbare man kan købe i dag, har jo ca 1000 gange specifikationer end man havde i slut 90´erne, og vi klarede det da ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Tager du f.eks. HTX, så har mange skoler en leje aftale med Adobe, hvor man skal bruge illustrator osv. Så er der et matematik program som f.eks. Maple der trækker tænder ud af computeren, da vi taler om 3D modeller. Det gør at de hele små MAC og PC maskiner bliver rødglødende og har man en bærbar som er underdimensioneret så lukker de automatisk når CPU'en rammer 90-100 grader for at undgå skader på elektronikken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 7 timer siden, BenniM skrev:

Tager du f.eks. HTX, så har mange skoler en leje aftale med Adobe, hvor man skal bruge illustrator osv. Så er der et matematik program som f.eks. Maple der trækker tænder ud af computeren, da vi taler om 3D modeller. Det gør at de hele små MAC og PC maskiner bliver rødglødende og har man en bærbar som er underdimensioneret så lukker de automatisk når CPU'en rammer 90-100 grader for at undgå skader på elektronikken.

Sjovt du vævner sådna en situation.

Adovbe fandest også odså i 1998, og der klarerede vi o sudden "hjemmebragte" hihe power PC´er.

Der var fint til at lave tekst med togetl

Men jeg kan foretår der er sket en del si den, det er nok ikke nok at man mødet på med en pen og en blok og intelellekt !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Adovbe fandest også odså i 1998, og der klarerede vi o sudden "hjemmebragte" hihe power PC´er.

Men jeg kan foretår der er sket en del si den, det er nok ikke nok at man mødet på med en pen og en blok og intelellekt !

Software programmører sviner nogengange med deres kode og det gør at programmet er langsommere end det behøver at være. Det er derfor at man laver opdateringer på som mystisk vis gør programmet hurtigere uden at funktioner mistes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

LJa jegbrugte da også netop for Adoce Phtotshop, også før 1998.

Selvom cpputerne er 1000 gange kraftigere nuj, så tivvler jeg på at mine billeder ville blive pænere af den grund.

De landede på månen i 69. men regnekraft som en modertne lommeregner. til 20 kr gg!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 28.7.2020 at 19:33, snoozz skrev:

Jeg synes det er ret mærkeligt, som mange sender minimums-specs ud på ens computere, nu til dags. 

Den gang jeg blev uddannet, (slut halvfemserne), var der ikke krav til specs, de fleste havde faktisk ikke råd til en bærbar selv. 

Men så var der mulighed for at man kunne blive på skolen efter alm skoletid, og lave "lektier". Jeg brugte selv en 386SX 16 mhz, med 2 mb Ram, og monokrom skærm. 

Den kunne lige akkurat holde strøm ca en halv time, som er den tid jeg havde med toget hjem, og der kunne jeg nå at lave lektier på (alternativt, derhjemme, eller på vej i skole i toget næste dag, hvis jeg ikke blev færdig. 

Det er vist også ret normalt at på folkeskoler får eleverne "foræret" en bærbar PC. 

Så forstår ikke disse meget specifikke krav, som måske ikke alle har råd til på en SU. Så må skolen stille maskiner til rådighed der opfylder dette. Enten som lånebærbare, eller staionære man kan bruge efter alm skoletid.

Selv den ringeste bærbare man kan købe i dag, har jo ca 1000 gange specifikationer end man havde i slut 90´erne, og vi klarede det da ;)

Den ringeste bærbare i dag er god nok til skole brug, det er kun et spørgsmål om hvilke programmer man skal bruge af hensyn til undervisning og det er også et spørgsmål  om licens kroner.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
On 28.7.2020 at 21:31, BenniM skrev:

Ingen computer lukker ned uanset hvor meget CPU'en belastes, det du taler om er hvis man har overclocket computeren så den bliver mere varm end producenten har givet den køling til. Men det er et overclocker problem og ikke noget som er relevant for denne diskussion.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 29.7.2020 at 05:22, snoozz skrev:

Det bliver omtalt andre Adobe produkter end PDF reader og Maple er i øvrigt ikke fra Adobe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 2 timer siden, modpol skrev:

Ingen computer lukker ned uanset hvor meget CPU'en belastes, det du taler om er hvis man har overclocket computeren så den bliver mere varm end producenten har givet den køling til. Men det er et overclocker problem og ikke noget som er relevant for denne diskussion.

Det skete med min Dell laptop. Når den jævnfør Speccy ramte 90 grader (f.eks. under video-møder) så lukkede computeren ned. Der var en fejl på den og den blev byttet på garantien til en tilsvarende som ikke havde problemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 12 minutter siden, BenniM skrev:

Det skete med min Dell laptop. Når den jævnfør Speccy ramte 90 grader (f.eks. under video-møder) så lukkede computeren ned. Der var en fejl på den og den blev byttet på garantien til en tilsvarende som ikke havde problemet.

Ja der kan altid være fejl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...