Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

9 eller 12 års skolegang

Recommended Posts

BenniM
Skrevet (redigeret)

Jeg har ført påvist at mere end hver femte ikke kan blive klar til en ungdomsuddannelse på 9 år.

I USA fængsler man børn som ikke laver deres lektier. På grund af Corona-krisen har denne praksis fået en del medie-dækning.

Michigan Teen Jailed For Skipping Schoolwork Is Released (The Huffington Post)

Jeg ved godt at USA's skolevæsen er håbløs og af lav standard medmindre at vi taler privat-skoler. Danske udvekslingsstuderende kan ikke få godkendt deres tid derovre som andet end et sabbatår i det danske skolesystem fordi vores er så meget bedre (bla. har de ingen fredagsbar på deres gymnasier). Men vil det hjælpe med mere pisk i den daglige undervisning - måske bøder til familierne?

Redigeret af BenniM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OleS
For 11 minutter siden, BenniM skrev:

Jeg har ført påvist at mere end hver femte ikke kan blive klar til en ungdomsuddannelse på 9 år.

I USA fængsler man børn som ikke laver deres lektier. På grund af Corona-krisen har denne praksis fået en del medie-dækning.

Jeg ved godt at USA's skolevæsen er håbløs og af lav standard medmindre at vi taler privat-skoler. Danske udvekslingsstuderende kan ikke få godkendt deres tid derovre som andet end et sabbatår i det danske skolesystem fordi vores er så meget bedre (bla. har de ingen fredagsbar på deres gymnasier). Men vil det hjælpe med mere pisk i den daglige undervisning - måske bøder til familierne?

Mon ikke vi burde holde USA langt ude, hvis vi taler om danske forhold, og det gælder nok nærmest alt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
On 29.7.2020 at 19:49, BenniM skrev:

Jeg har været bisidder i nogle sager, hvor læreren ikke ønskede hverken støttelærer eller pædagog indenfor i vedkommendes timer. Hvorfor? Fordi så kunne nogle voksne kritisere den tilgang som blev praktiseret. En lærer som åbent ud i klassen siger at et barn lugter (på grund af en nyresygdom) eller direkte vælger at ydmyge en elev for at presse eleven ned på grundkursus er en lærer som kun kan fungere, hvis der ingen voksne vidner er til hændelserne. Den slags lærere er der for mange af i Folkeskolen.

Så kan det godt være at inspektøren i dette tilfælde måtte stille op til et møde hvor forældrene ville have vedkommende smidt ud og så forsvare læreren ved at sige at der er frit skolevalg og privat-skoler som alternativer, men læreren får alligevel lov til at være der på de sædvanlige betingelser fordi læreren skaber gode karakter-gennemsnit i sine klasser og det tæller uanset prisen i en tid hvor alle skoler offentliggører deres gennemsnit som desværre ikke tager højde for hvor mange elever at læreren har moppet ud.

Kort sagt. Der er mange grunde til at pædagoger og lærere ikke ønsker at de deler arbejdsområde.

Enten overdriver du eller også så har du misforstået situationen. For det første kan en lærer ikke nægte en støttelærer eller pædagog, hvis der er faglige begrundelser. Læreren kan protestere af andre årsager. Hvis der for eksempel er kollegiale problemer.
For det andet findes der ingen lærere, der går på arbejde med det formål at ydmyge eleverne. Man vågner ikke op og tænker: Yes! Nu skal jeg hen og mobbe Ole.
For det tredje så arbejder lærere sammen og de kender eleverne på kryds og tværs af klasser og derfor er det meget svært for en lærer at "gemme" sig. For det fjerde så er det ikke kun i klasseværelset, at der er undevisning og samspil mellem elever og lærere. Det sker på gangene, når der er tværfaglige projekter, på legepladsen og så videre. Derfor vil en sådan opførsel ikke kunne skjules.
For det femte så har ingen forældre ret til at kræve en lærer fyret, fordi deres barn siger, at læreren mopper ham/hende. Og lærerne bliver altså ikke af ledelsen bedømt på om de er gode eller dårlige lærere ud fra elevernes karakterer. Det er en absurd måde at tro, hvordan folkeskolen fungerer. På den ene side brokker forældrene sig over folkeskolen, men hvis de er så kloge, kan de undervise deres egne børn. Jeg synes omvendt, at de fleste forældre er uegnede som forældre. Det er ikke forældrene, der er arbejdsgivere.
Og en helt anden ting. Lærere indgår i undervisningen og i relationer med hele deres person. Lærere er forskellige, og som lærer vil man lunne opleve kollegaer, som gør nogle ting på en helt anden måde og synes, at det er forkert. Lærere er ikke robotter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 7 timer siden, BenniM skrev:

Man fængslser ikke elever i USA, hvis ikke de laver lektier eller møder op. Det er ikke praksis. 

Desuden så er der forskel på skolesystemer i verden. Alle lande har en undervisningpligtig skolegang som er delt op i en primær og en eventuelt sekundær. Men i USA er high school, som er den sekundære uddannelse, en del af den obligatorisk skolegang. I Danmark er gynmasiet den sekundre uddannelse, men den er ikke en del af den obligatoriske skolegang, som er grundskolen eller internationalt det man kalder primary school.
At man ikke kan overføre mertit fra det ene land til det andet, handler ikke så meget om, hvad der er bedre eller ej, men hvordan systemerne er sat sammen og hvad der er af krav.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
1 time siden, homofaber skrev:

Man fængslser ikke elever i USA, hvis ikke de laver lektier eller møder op. Det er ikke praksis. 

Video: Truant students taken into Juvenile Hall (Youtube - 23 ABC news - Kero)

Article vedr. lovgivning: How Skipping School Could Land Kids in Jail (Takepart)

Omkring den aktuelle sag: Judge says teen girl arrested after not doing online schoolwork is a ‘threat to mother,’ will stay in juvenile facility: Report (CrimeOnline)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 2 timer siden, homofaber skrev:

Enten overdriver du eller også så har du misforstået situationen. For det første kan en lærer ikke nægte en støttelærer eller pædagog, hvis der er faglige begrundelser. Læreren kan protestere af andre årsager. Hvis der for eksempel er kollegiale problemer.
For det andet findes der ingen lærere, der går på arbejde med det formål at ydmyge eleverne. Man vågner ikke op og tænker: Yes! Nu skal jeg hen og mobbe Ole.
For det tredje så arbejder lærere sammen og de kender eleverne på kryds og tværs af klasser og derfor er det meget svært for en lærer at "gemme" sig. For det fjerde så er det ikke kun i klasseværelset, at der er undevisning og samspil mellem elever og lærere. Det sker på gangene, når der er tværfaglige projekter, på legepladsen og så videre. Derfor vil en sådan opførsel ikke kunne skjules.
For det femte så har ingen forældre ret til at kræve en lærer fyret, fordi deres barn siger, at læreren mopper ham/hende. Og lærerne bliver altså ikke af ledelsen bedømt på om de er gode eller dårlige lærere ud fra elevernes karakterer. Det er en absurd måde at tro, hvordan folkeskolen fungerer. På den ene side brokker forældrene sig over folkeskolen, men hvis de er så kloge, kan de undervise deres egne børn. Jeg synes omvendt, at de fleste forældre er uegnede som forældre. Det er ikke forældrene, der er arbejdsgivere.
Og en helt anden ting. Lærere indgår i undervisningen og i relationer med hele deres person. Lærere er forskellige, og som lærer vil man lunne opleve kollegaer, som gør nogle ting på en helt anden måde og synes, at det er forkert. Lærere er ikke robotter.

Løsningen blev skoleskifte men der var tale om en erfaren lærer kontra en uerfaren sagsbehandler (som også rodede rundt i papirne og gav forældrene søskende som ikke fandtes samt på et tidspunkt sendte invitation ud til forældrene omkring det kursus som plejefamilier skal på med c.c. så de kunne se de andre kursister. Det var før GDPR, så det blev til Nå-ja-undskyld). Derfor kunne læreren slippe afsted med det. 20 forældre ud af 25 forlangte lærerens afskedigelse. 15 købte sig efterfølgende ind på privat-skolen i løbet af et år. Læreren smuttede sammen med over 50 procent af lærerne i kommunen da kommunen ikke ville indgå en lokalaftale, så nu forpester vedkommende børn et andet sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 3 timer siden, BenniM skrev:

Løsningen blev skoleskifte men der var tale om en erfaren lærer kontra en uerfaren sagsbehandler (som også rodede rundt i papirne og gav forældrene søskende som ikke fandtes samt på et tidspunkt sendte invitation ud til forældrene omkring det kursus som plejefamilier skal på med c.c. så de kunne se de andre kursister. Det var før GDPR, så det blev til Nå-ja-undskyld). Derfor kunne læreren slippe afsted med det. 20 forældre ud af 25 forlangte lærerens afskedigelse. 15 købte sig efterfølgende ind på privat-skolen i løbet af et år. Læreren smuttede sammen med over 50 procent af lærerne i kommunen da kommunen ikke ville indgå en lokalaftale, så nu forpester vedkommende børn et andet sted.

Så læreren kunne slippe af sted med at mobbe elever, fordi en uerfaren sagsbehandler afslørede en deltagerliste og roder lidt i papirne. Den køber jeg ikke. Jeg håber da, at sagsbehandleren blev fyret - hvis ikke, er det underligt, at du kritiserer skolen for noget, som en sagsbehandler egentlig er skyld i. Det lyder mere som en typisk situation, der sker, når en skole og en gruppe forældre taler forbi hinanden. Forældre kan altså ikke bare forlange, at en lærer bliver fyret fordi de alle gejler hinanden op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 3 timer siden, BenniM skrev:

Så vidt jeg kan se, så handler det ikke om at fængsle børn, hvis de pjækker fra skolen eller ikke laver lektier. Det handler om forebyggelse af ungdomskriminaliet og er en fortolkning af Juvenile Justice and Delinquency Prevention Act. Ikke at det gør det bedre eller retfærdiggør det, for det er helt absurd og forskruet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Børn i den alder ved ikke hvad de vil være og skulle de stoppe efter 9. klasse, er det ingen katastrofe, hvis der er arbejde til dem. For det er ikke 9, 12 eller 20 års skolegang som betyder noget. Det som betyder noget er om de finder et virke, når de er færdige med skolen.

2 gange i mit liv var der nogen som gav mig et skub. Først min mor, som sendte mig til USA på ophold hos noget familie, da jeg blev skoletræt. Senere da jeg under en dannelsestur fandt en mentor som fik mig til at læse på handelshøjskolen.

Jeg ved ikke hvad jeg var blevet til hvis jeg ikke havde mødt disse mennesker. Møderne var ikke planlagt. Det var tilfældigheder som alt andet i livet. 9 års tvungen skolegang er rigeligt. En af de kokke som laver mad i Go-morgen Danmark gik også kokkevejen direkte efter folkeskolen og gør det godt. Det skal der være plads til.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
welupe

Det er sgu lidt syret at tænke på, at selvom man hævede niveauet på lærer-uddannelsen for år tilbage, så er 9 år i skolen stadigt ikke nok…

Men der er jo også dem med store indlæringsvanskeligheder… Hvad man lige gør ved dem, ved jeg ikke! Ligesom det kan være svært at undervise på de høje klassetrin, når eleverne er skoletrætte… Det var heller ikke alle fag jeg var vild med… ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...