Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

9 eller 12 års skolegang

Recommended Posts

BenniM

Nu skal 9 år ikke længere være nok. Nu skal ungerne 12 år i skole. Men 20 procent af en årgang er ikke klar til en ungdomsuddannelse. Skal de så gå om og om igen på et 10. klasses center indtil de enten får en karakter som er høj nok så de kan smides over på en SOSU-skole?

Jeg kender langt ude gennem min søn et par som valgte en McJob-karriere efter 9. klasse. Sidst jeg hørte så gik det dem fint. Hvorfor skal det forbydes?

Radikale og SF vil hæve undervisningspligten til 12 år (Politiken Skoleliv)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 49 minutter siden, BenniM skrev:

Nu skal 9 år ikke længere være nok. Nu skal ungerne 12 år i skole. Men 20 procent af en årgang er ikke klar til en ungdomsuddannelse. Skal de så gå om og om igen på et 10. klasses center indtil de enten får en karakter som er høj nok så de kan smides over på en SOSU-skole?

Jeg kender langt ude gennem min søn et par som valgte en McJob-karriere efter 9. klasse. Sidst jeg hørte så gik det dem fint. Hvorfor skal det forbydes?

Radikale og SF vil hæve undervisningspligten til 12 år (Politiken Skoleliv)

Ved ikke rigtigt om jeg er for eller i mod.

Problemet er når 15-16 årige kommer ud af 9. eller 10. klasse, så har de alt muligt grund til at "holde sabbat-år" eller bare "feste igennem", for hvad de nu kan tjene i et fritidsjob. Fordi medmindre man er ung mor, kan man ikke få SU, før man er 18 år.

Så i stedet for at tvinge dem 2 år mere i folkeskole, så er jeg sikker på det ville hjælpe ret meget, hvis man kunne få SU fra man går på en ungdomsuddannelse, uanset om man er 15 år eller 18 år.

Nu var jeg "heldigt stillet". Forstået sådan. At jeg startede på handelsskolen allerede som 15- årig. Men det kunne kun lade sige gøre (både i forhold til togkort, smøger, og middagsmad og lign, ved at mine forældre havde råd til at give mig "lommepenge" som svarede til en SU jeg ville have fået som hvis jeg havde været 18 år.

Ellers havde jeg sgu "lallet rundt" fra jeg var 15- til 18, og måske havnet i stoffer, kriminalitet, eller det der er værre !

Synes faktisk det er dybt problematisk at unge under 18 ikke har noget økonomisk "grundlag" udover hvad man kan malke sine forældre for.

For det er jo langt fra alle forældre, der er så "rige" som mine (blot alm middelklasse), men fx børn af en enlig mor uden job, har jo ikke en chance.

Derfor SU, fra man starter om det så er gymnansie, handeskole, teknisk skole, eller hvad det nu er. Ville i al fald give den unge "en gulerod". 

Og garanteret også billigere i længden, i forhold til dem der i stedet havnet i kriminalitet, eller stofmisbrug, og de forbindelser der er forbundet dermed.

Det jo lige før at ET døgn i fængsel, koster, det samme som en hel måneds hjemmeboende SU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Og jeg køber ikke præmissen med at 20 % ikke er klar til en ungdomsuddannelse. En HG fx, der er det meste undervisning faktisk i al fald i starten på samme niveau som i 9 eller 10. klasse.

Kan man ikke klare den til mindst 6 i snit, ja så må man jo gå om, men det hjælper ikke at tvinge alle unger til 12 år. Nu tænker jeg på den gamle 13-skala, min er vidst 02 nu. Det burde de fleste kunne klare. Man får vist kun 00 hvis man slet ikke møder op til eksamen !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 26 minutter siden, snoozz skrev:

Og jeg køber ikke præmissen med at 20 % ikke er klar til en ungdomsuddannelse. En HG fx, der er det meste undervisning faktisk i al fald i starten på samme niveau som i 9 eller 10. klasse.

Kan man ikke klare den til mindst 6 i snit, ja så må man jo gå om, men det hjælper ikke at tvinge alle unger til 12 år. Nu tænker jeg på den gamle 13-skala, min er vidst 02 nu. Det burde de fleste kunne klare. Man får vist kun 00 hvis man slet ikke møder op til eksamen !

Den laveste karakter idag er minus 03. Så man får minus point for ikke at møde op.

Antallet af elever som erklæres uegnet til ungdomsuddannelser var steget til 32 procent i 2018.

Mange ikke-uddannelsesparate kan blive tabt på gulvet (Arbejderen)

Jeg vil mene at nogle måske godt kan søge HG alligevel, men vil en butik tage dem som elever medmindre at butikken får rabat ved at en sagsbehandler drikker en flaske vin med chefen og laver en aftale med det offentlige om at en del af lønnen betales af det offentlige (Sådanne aftaler laves hver måned uanset om den arbejdsløse er kompetent eller ej), det er spørgsmålet. Endvidere er det dyrt. Skal samfundet i højere grad betale de unge ind på lærer-pladserne istedet for at udvide skolepligten til 12 år?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg fik da elevplads i en computerbutik, selvom jeg kun fik 6 på 13-skalaen. Altså kun lige bestået.

Men det var også ret sindsygt.

Fordi min tysklærer gav mig 10 )stadig 13skala) og min tysklærer mig sex.

Grunden var at min tysklærer var forelsket i mig, og min engelsklærer hadede mig, dog ikke så meget til at dumpe mig med et 5-tal.

Men det var i starten lidt et problem for min læreplads, fordi nu det var et computerfirma, så skal man helst kunne læse og forstå engelsk. Så det var de lidt betænkelig ved lige i starten, men det fik jeg gjort til skamme.

Det hjælper så heller ikke at de ringede til mig midt i i Midtfynsfestival (hvor jeg var ret fuld) og sagde jeg kunne starte til den 1.

Men det fik da trods alt!

Men at jeg ikke har brugt min uddannelse i omkring 15 år nu er en anden side af sagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Hvis skolen ikke magter at forberede poderne på 10 år, hvad filan skulle 12 år så hjælpe? 

Tag nu fat på de reelle problemer...

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

JA man skal jo fx have redningveste med til alle.

Men da jeg selv sejlede i optimistjolle havde jeg ikke en med. Jeg stolede nok på mig selv.

Engang kom en Speedbåd ud efter  mig, da optimistolle-klubbem sejlede lige uden for haven, go har var på vej til NekselØ

Så han troede at jeg var "på afveje". Fortalte ham så, at jeg sejler hen hvort jeg vil, har 10 års erfaring med bådtypen, så han smuttede igen GG

Altså der er fordele og ulemper ved begge dele:

En lille speedbåd kræver meget benzin

Og en sejljolle som en optimist koster intet udover at køre den ud til vandet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
welupe

Nu er også SF udelukket på min stemmeseddel i 2023! Tak for info :)

Indføre 12 års skolegang, når man ved at elever bliver skoletrætte efter 7 år.   BØH!

PS: Hvor er pædagogerne henne i denne sag...arbejder de ikke sammen med lærerne...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 8 minutter siden, welupe skrev:

Nu er også SF udelukket på min stemmeseddel i 2023! Tak for info :)

Indføre 12 års skolegang, når man ved at elever bliver skoletrætte efter 7 år.   BØH!

PS: Hvor er pædagogerne henne i denne sag...arbejder de ikke sammen med lærerne...?

Jeg har været bisidder i nogle sager, hvor læreren ikke ønskede hverken støttelærer eller pædagog indenfor i vedkommendes timer. Hvorfor? Fordi så kunne nogle voksne kritisere den tilgang som blev praktiseret. En lærer som åbent ud i klassen siger at et barn lugter (på grund af en nyresygdom) eller direkte vælger at ydmyge en elev for at presse eleven ned på grundkursus er en lærer som kun kan fungere, hvis der ingen voksne vidner er til hændelserne. Den slags lærere er der for mange af i Folkeskolen.

Så kan det godt være at inspektøren i dette tilfælde måtte stille op til et møde hvor forældrene ville have vedkommende smidt ud og så forsvare læreren ved at sige at der er frit skolevalg og privat-skoler som alternativer, men læreren får alligevel lov til at være der på de sædvanlige betingelser fordi læreren skaber gode karakter-gennemsnit i sine klasser og det tæller uanset prisen i en tid hvor alle skoler offentliggører deres gennemsnit som desværre ikke tager højde for hvor mange elever at læreren har moppet ud.

Kort sagt. Der er mange grunde til at pædagoger og lærere ikke ønsker at de deler arbejdsområde.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Minder mig sgu lidt om en bestemt lærer jeg havde i ca 6-8 klasse. Jeg gik i en lille friskole "langt ude på landet". Og han kom fra socialt belastede Tingbjerg ved Kbh. Totalt mismatch gg.

Men han begyndte næsten med det samme med at udpege hans yndlingselever, og så dem han hadede. En af sidstnævnte var så mig. Fx tvang han mig til at lave pedelarbejde i frikvartererne, kom med verbale trusler, om at hvis jeg ikke flyttede skole, skulle han satme nok sørge for det og lign.

Selvom jeg slet ikke gjorde noget forkert (var i eliteklassen i tysk fx) som kom på studietur til Tyskland og boede hos en familie der i en hel uge. Som altså ikke kunne et ord dansk, så vi skulle tale tysk hele dagen.

Vi fik dog skolen overbevist om at fyre ham til sidst. De kunne godt se at der var en lind strøm af klager over netop denne lærer og hans "metoder", fra mange andre end lige netop mig ;)

Tingbjerg med en masse kriminelle indvandrere og lign, er bare ikke det samme som en lille friskole på landet !... I øvrigt har jeg hørt at han et par år senere begik selvmord, da han ikke kunne få job på nogen andre skoler overhovedet !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...