Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Har Folkeskolereformen dræbt lærerfaget?

Recommended Posts

BenniM

I dagens nyhedsudsendelser meldes der om at der er for få der søger lærer- og pædagog-uddannelserne. Det blev vist almindelig kendt at man ikke kan brødføde en familie mere, hvis man vælger at blive lærer medmindre at man flytter langt fra byerne hvor husene er billigere.

Kan man sige at Folkeskolereformen reelt har dræbt fremtiden for lærerfaget og ufaglært arbejdskraft bliver normen de næste mange år?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg kender ikke nok til reformen til at kunne udtale mig skråsikkert. 

Jeg gik absolut ind for reformen i sin tid (2014) 

Jeg går 100% ind for mere "magt" til skolelederen, frem for fagbevægelsen. 
Jeg går ind for at lærerne skal bruge mere tid i klasseværelserne. 
Jeg går ind for at forberedelsestid afstemmes med skoleleder.
Jeg går ind for at arbejdstiden klares på skolen, og man har fri når man tageer hjem. (Andet kan aftales med leder) 
At forældre ikke har en direkte livslinje til lærer, som har brokket sig over stress.. 
At undervisningen mixes med fysisk aktivitet
At skolearbejde laves på skolen, så der ikke er hjemmearbejde.
Osv. 

Alt sammen noget som jeg går 100% ind for. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 9 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Jeg kender ikke nok til reformen til at kunne udtale mig skråsikkert. 

Jeg gik absolut ind for reformen i sin tid (2014) 

Jeg går 100% ind for mere "magt" til skolelederen, frem for fagbevægelsen. 
Jeg går ind for at lærerne skal bruge mere tid i klasseværelserne. 
Jeg går ind for at forberedelsestid afstemmes med skoleleder.
Jeg går ind for at arbejdstiden klares på skolen, og man har fri når man tageer hjem. (Andet kan aftales med leder) 
At forældre ikke har en direkte livslinje til lærer, som har brokket sig over stress.. 
At undervisningen mixes med fysisk aktivitet
At skolearbejde laves på skolen, så der ikke er hjemmearbejde.
Osv. 

Alt sammen noget som jeg går 100% ind for. 

Det er sikkert fine principper, men hvis de betyder at ingen vælger faget og man f.eks. i København nu har 30 procent ufaglærte lærere i folkeskolerne fordi privatskoler og andre fag-områder som f.eks. privatekursus-udbydere tager de få som bliver uddannet, hvad er reformen så værd?

Så giver det en ringere standard for de børn hvis forældre ikke har økonomien til at vælge privatskoler til.

Nogle partier vil afskaffe karakterkrav til ungdomsuddannelser fordi man erkender at folkeskolen ikke længere kan producere elever som kan opfylde kravene. En stigende procent-del når ikke karaktergennemsnittet 02, som er spærregrænsen. Det vil bare give eleverne et nederlag når de efter 9. klasse skal gå 10. klasse om og om igen indtil de kan klare kravene, så vi job- og uddannelse-konsulenter kan guide dem til at blive SOSU-assistenter som er den uddannelse der nok om noget er skraldespandsuddannelsen for dem som ikke kan nå videre i livet.

SF: Ingen skal kunne dumpe i folkeskolen (Sjællandske Nyheder)

Men hvis folkeskolen ikke kan opfylde kravene efter at nogle kommuner oplevede at miste næsten 70 procent af de gamle lærere på få måneder er vejen så ikke at rulle reformen tilbage?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 3 minutter siden, BenniM skrev:

Det er sikkert fine principper, men hvis de betyder at ingen vælger faget og man f.eks. i København nu har 30 procent ufaglærte lærere i folkeskolerne fordi privatskoler og andre fag-områder som f.eks. privatekursus-udbydere tager de få som bliver uddannet, hvad er reformen så værd?

Så giver det en ringere standard for de børn hvis forældre ikke har økonomien til at vælge privatskoler til.

Nogle partier vil afskaffe karakterkrav til ungdomsuddannelser fordi man erkender at folkeskolen ikke længere kan producere elever som kan opfylde kravene. En stigende procent-del når ikke karaktergennemsnittet 02, som er spærregrænsen. Det vil bare give eleverne et nederlag når de efter 9. klasse skal gå 10. klasse om og om igen indtil de kan klare kravene, så vi job- og uddannelse-konsulenter kan guide dem til at blive SOSU-assistenter som er den uddannelse der nok om noget er skraldespandsuddannelsen for dem som ikke kan nå videre i livet.

SF: Ingen skal kunne dumpe i folkeskolen (Sjællandske Nyheder)

Men hvis folkeskolen ikke kan opfylde kravene efter at nogle kommuner oplevede at miste næsten 70 procent af de gamle lærere på få måneder er vejen så ikke at rulle reformen tilbage?

Men er det reformens skyld?

Jeg er helt for at pumpe ressourser ind i uddannelsessektoren og gerne med fokus på folkeskolen. Jeg er bare ikke overbevist om at problemet ligger i reformen. 

At ressourcesvage havner i folkeskolerne har flere årsager end reformen.

Men jeg ser gerne en plan for færre elever i hver klasse og større fokus på individuelle niveauer - samt et fokus på at lærer også har en opdragende rolle i skolen. 

Der skal findes en større diciplin i hverdagen. 

Jeg synes faktisk at reformen lægger op til meget af det, men det er bestemt ikke gennemført lige godt alle steder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 1 minut siden, ThomasSneum skrev:

Men er det reformens skyld?

Jeg er helt for at pumpe ressourser ind i uddannelsessektoren og gerne med fokus på folkeskolen. Jeg er bare ikke overbevist om at problemet ligger i reformen. 

At ressourcesvage havner i folkeskolerne har flere årsager end reformen.

Men jeg ser gerne en plan for færre elever i hver klasse og større fokus på individuelle niveauer - samt et fokus på at lærer også har en opdragende rolle i skolen. 

Der skal findes en større diciplin i hverdagen. 

Jeg synes faktisk at reformen lægger op til meget af det, men det er bestemt ikke gennemført lige godt alle steder.

Problemet med gennemførelsen er at det for meget er op til den enkelte skole.og den enkelte inspektør. Det vanskeliggør arbejdet med at sætte en standard, når de ansvarlige politikere ikke kan omgøre beslutninger, men alene reducere budgettet for at vise deres utilfredshed.

I en optimal verden skulle et byråd kunne omgøre en inspektørs beslutning eller fyre ham, hvis han ikke danser efter deres pipe ganske som en direktør kan fyres af en bestyrelse og de kan fyres af aktionærerne som er dem der ejer forretningen.

Men Bertel Haarder fik det ødelagt og derfor er hver eneste skoles succes eller fiasko baseret på en persons evner eller mangel på samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 7 minutter siden, BenniM skrev:

Problemet med gennemførelsen er at det for meget er op til den enkelte skole.og den enkelte inspektør. Det vanskeliggør arbejdet med at sætte en standard, når de ansvarlige politikere ikke kan omgøre beslutninger, men alene reducere budgettet for at vise deres utilfredshed.

I en optimal verden skulle et byråd kunne omgøre en inspektørs beslutning eller fyre ham, hvis han ikke danser efter deres pipe ganske som en direktør kan fyres af en bestyrelse og de kan fyres af aktionærerne som er dem der ejer forretningen.

Men Bertel Haarder fik det ødelagt og derfor er hver eneste skoles succes eller fiasko baseret på en persons evner eller mangel på samme.

Her er jeg absolut enig. Reformens sucess afhænger af skolens ledelse (langt hen ad vejen) Skolelederen skal kunne afsættes ved inkompetance, eller manglende resultater. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Hvordan gik det så?

Hvert 3. år afholder man en PISA test i folkeskolen. jeg har set på testen i 2015 og i 2018 for at se effekterne af reformen.

I læsning er de danske elever gået ét PISA-point frem og i matematik to point tilbage. I naturfag er der sket et fald i scoren på ni point fra 2015.

https://www.uvm.dk/internationalt-arbejde/internationale-undersoegelser/pisa/pisa-2018

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Jeg ved ikke om man kan sige at 2014 reformen "dræbte" fremtiden for lærerfaget, men vi kan ikke diskutere at uanset hvad målsætningen med den var, så har den haft nogle uhensigtsmæssige indiskutable sideeffekter (flugt fra faget og mangel på uddannede lærere). 

Personligt er jeg fristet til at tro at der er tre primære årsager til at det er svært at rekrutere lærere til folkeskolen og gymnasiet idag. 

1) Der er nul prestige og respekt forbundet med at være lærer idag. 

2) Man skal stå model til alt for meget fra børn og forældrers side, og arbejdsforholdene er ikke specielt attraktive.

3) Lønnen er ikke høj nok til at kompensere for de ulemper, der er forbundet med faget.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, tapdance skrev:

Jeg ved ikke om man kan sige at 2014 reformen "dræbte" fremtiden for lærerfaget, men vi kan ikke diskutere at uanset hvad målsætningen med den var, så har den haft nogle uhensigtsmæssige indiskutable sideeffekter (flugt fra faget og mangel på uddannede lærere). 

Personligt er jeg fristet til at tro at der er tre primære årsager til at det er svært at rekrutere lærere til folkeskolen og gymnasiet idag. 

1) Der er nul prestige og respekt forbundet med at være lærer idag. 

2) Man skal stå model til alt for meget fra børn og forældrers side, og arbejdsforholdene er ikke specielt attraktive.

3) Lønnen er ikke høj nok til at kompensere for de ulemper, der er forbundet med faget.

Svært at være uenig her. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
welupe
For 7 timer siden, ThomasSneum skrev:

Svært at være uenig her. 

Præcist! Og så vokser børnene jo i dag op med, at de bare kan google ”alting” på nettet… 😀

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...