Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jojojo

Køber du politisk korrekt

Recommended Posts

snoozz

Potet hvad koster en pakke smøger så i Norge. i DK er de sgu lige steget til mellem 55-62 kr pr pakke (alt efter mærke)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 1 minut siden, snoozz skrev:

Ok, jeg var heller ikke "stormester" i kemitimerne i folkeskolen gg

Men hvis man vil lave gele, der kan brænde, når man er på camping og skal lave mad, kan man knuse en masse æggeskaller og hælde lagereddike over og opløse æggeskallerne. Bagefter koger man det ind og når det er kølet af tilsætter man en kop husholdningssprit. Så vil det stivne og blive fast. :) 

Jeg ved ikke rigtigt, hvad man kan bruge det til andet end at det er sjovt. :) 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Homofaber, minder mig om et eller andet min storebror viste mig for mange år siden. Det var en eller anden slags væske han havde, som boblede, og hvis man så satte en lighter til gav det et boblerne gav det et ordenligt knald. Det var ikke brandbar væske. Nu kan jeg seføli ikke huske hvad det var for noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 1 time siden, ThomasSneum skrev:

Norsk er dejligt. Men der er langt imellem det økologiske. B)

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad der er værst. Om det er vores kæmpe svineopdræt, eller jeres opdrættede laks. :)

Vi kan vel ikke komme udenom at der findes kun få ægte varer som ikke er påvirket af vores rovdrift på verdens ressourcer. Og dette med at købe politisk korrekt er vel også mest et følelses sag som er reelt uden betydning.

Når jeg gør det er det mest for feel good, og ikke fordi jeg dermed påvirker vores verden. De ca. ti store multinationale mastodonter som styrer og ejer vores fødevarer og den dermed tilhørende logistik og processing kan ikke påvirkes uden at det gøres kollektivt, og som land er vi for lille for indflydelse.

Jeg køber også lidt økologisk, men jeg stoler ikke spor på at det virkeligt er den ægte vare vi tror vi køber, alt er jo påvirket af miljøet og klimaet og hvem køber noget som ikke er pakket ind i plastik. 😥

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg køber gerne Økologisk mælk, fordi der er holdbarhedsgarantien meget længere (får leveret), bestiller man discountmælk kan det måske kun holde 2-3 dage. Men jeg kan ærligt ikke smage forskel.

Og æg køber jeg som regel også økologisk. Ikke pga dyrevelværd eller lign, men det er fordi det er de eneste som findes i bakker med kun 4 stk i, og jeg har ikke brug for flere (køber jeg en pakke med 10 alm æg - man kan vel ikke få burhønseæg mere?) så når jeg ikke at få dem spist alligevel.

Så tvungen økologi der.

Men det er jo markedskræfterne der styrer... NEJ det gør regeringen , øhh en blanding.

Fx betyder deres + 20 kr på et pakke cigaretter en merudgift for mig på 600 kr om måneden. Så jeg skal spare et andet sted for at få råd til det.

Og så træder sådan nogle ting som økologiske fødevarer i baggrunden. Tuborg øl, bliver til Harboe Øl. Sundt pålæg som hamburgeryg eller kylling, blir til 3-stejernet salami!

Og den pizza jeg engang imellem køber på det lokale pizzaria, er erstattet af en formentlig udenlandsk produceret frost en fra "Dr Oetker".

Det minder mig om dengang jeg havde 2 katte, og den ene fik så killinger, så i en periode havde vi hele 7 mislinger. Så kom jeg til at kigge på kattemad VS hundemad nede i supermarkedet. Det viser sig at ingredienserne var fuldstændig de samme, bortset fra at dåsen med hundemad var meget større, men prisen den samme !. Så kan jeg altså godt lige mase noget hundemad ud til kattene, så det blev mere i katte-mundrette bider... og det spiste de fint af og trives ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Potet
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Potet hvad koster en pakke smøger så i Norge. i DK er de sgu lige steget til mellem 55-62 kr pr pakke (alt efter mærke)?

Det koster 140 kroner for en pakke ☹️ Helt forfærdelig..  jeg køber i Danmark om jeg kan. 55 DKK = ca 80 NOK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 8 timer siden, Jojojo skrev:

Vi kan vel ikke komme udenom at der findes kun få ægte varer som ikke er påvirket af vores rovdrift på verdens ressourcer. Og dette med at købe politisk korrekt er vel også mest et følelses sag som er reelt uden betydning.

Når jeg gør det er det mest for feel good, og ikke fordi jeg dermed påvirker vores verden. De ca. ti store multinationale mastodonter som styrer og ejer vores fødevarer og den dermed tilhørende logistik og processing kan ikke påvirkes uden at det gøres kollektivt, og som land er vi for lille for indflydelse.

Jeg køber også lidt økologisk, men jeg stoler ikke spor på at det virkeligt er den ægte vare vi tror vi køber, alt er jo påvirket af miljøet og klimaet og hvem køber noget som ikke er pakket ind i plastik. 😥

Jeg køber økologisk fordi jeg spiser antiinflammatorisk. Der skal alt helst være så naturligt som muligt. Fx. Køb... rødt kød er typisk ikke så godt pga. Omega 6 (mættet fedt), men vi skal have noget omega 6 i vores kost, så lidt magert rødt kød er okay. Men køber du alm. oksekød er det typisk kvæg som har stået i en box og fodret op på majs korn og andet beabejdet foder. Det giver så transfedtsye i kødet. Hvis kvæget har gået på marken og spist græs og naturligt foder, så får du et produkt med sundere omega 6.

Og sådan er det langt ad vejen med økologi...

Jeg spiser derfor høj kvalitet og økologisk.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hvis du har den slags behov, så gør som min far.

Han døjede med migrænde og hovedpine i årevis, og ingen kunne finde ud af hvorfor. Men det fandt han ud af til sidst:

Han skulle tage Q10, fiskeolie, og undgå Laktose. Nu er han stort set symptomfri, det kommer kun igen hvis han drikke rødvin (ikke med andre slags alkohol).

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 9 minutter siden, snoozz skrev:

Hvis du har den slags behov, så gør som min far.

Han døjede med migrænde og hovedpine i årevis, og ingen kunne finde ud af hvorfor. Men det fandt han ud af til sidst:

Han skulle tage Q10, fiskeolie, og undgå Laktose. Nu er han stort set symptomfri, det kommer kun igen hvis han drikke rødvin (ikke med andre slags alkohol).

Ja, det er lidt henad det samme. Omega 3, og ingen sukker og hvedemel. 😉

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OleS

Jeg spiser efter min pengepung, billigt

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...