Jump to content
Velkommen til DinDebat
Jojojo

Køber du politisk korrekt

Recommended Posts

Jojojo
Skrevet (redigeret)

Jeg er ikke ret meget til vodka, men husker fra de gamle dage mærket Stolichnaya for den fine milde smag, men da jeg så flasken i butikken tænkte jeg, Nej, den er Russisk.

Men da jeg nærstuderede teksten på bagsiden opdagede jeg at den er fra Letland, og så skulle den bare med hjemme og stå i bar skabet, og muligt også nydes når jeg drikker en bloody mary 

Køber du også politisk korrekt

image.png.df889fd62c0d1931cd1ea77dd21f450b.pngimageproxy.php?img=&key=a28cd51d483d342f

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Potet
Skrevet (redigeret)

Jeg køber det billigste. Det dunster bare væk 😂 kan bruges til alt fra drinker til flambering af mad. Lavet konfekt til jul af chocolade, peanødder og cornflakes. Kom lidt vodka i.... den måtte opbevares i frost, men forsvant da jeg snudde ryggen til.

Redigeret af Potet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Overordnet gør jeg måske. 

Jeg forsøger at undgå at købe kinesisk, men det er ikke helt nemt. Og så køber jeg økologisk dansk mad, i det omfang det er muligt. 

Jeg skænker det en tanke ja. Men efterlever det... hmm...:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Potet
Skrevet (redigeret)
For 21 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Overordnet gør jeg måske. 

Jeg forsøger at undgå at købe kinesisk, men det er ikke helt nemt. Og så køber jeg økologisk dansk mad, i det omfang det er muligt. 

Jeg skænker det en tanke ja. Men efterlever det... hmm...:gruble:

Det er politik. Alt er politik.

jeg er norsk og bor i Norge, og vores myndigheder anbefaler os at købe norsk. Det forfærdelige danske og svenske kød er fuldt af antibiotika og salmonella og alle slags skræmsler. De hevder at I har dårlig dyrevelferd.  Det ved jeg ingenting om.  Altså det norske folk køber gerne både dansk og svensk. Vi bryr os om priserne. Nu i koronatiden går de norske butiker med stor succes, netop fordi de har standset grænsehandelen.  Vinmonopolet har aldrig solgt mer end nu i år.  Til orientering koster en flaske vodka mer end 400 kroner her hjemme.  En halv liters dåse tuborg koster mer end 30 kroner.  Mad er dyrt. Porre kostet 65 kroner kiloen i dag.  Hakket oksekød kostet 60 kroner for 400 gram.  Selvfølgeligt jagter vi tilbud og er glad for at grænsehandle.
Jeg bor nesten lige så meget i mit danske fritidshus som hjemme, og det er nemt at sammenligne, til trods for kronekurs.

undskyld for skrivefejl.

Redigeret af Potet
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 7 minutter siden, Potet skrev:

Det er politik. Alt er politik.

jeg er norsk og bor i Norge, og vores myndigheder anbefaler os at købe norsk. Det forfærdelige danske og svenske kød er fuldt af antibiotika og salmonella og alle slags skræmsler. De hevder at I har dårlig dyrevelferd.  Det ved jeg ingenting om.  Altså det norske folk køber gerne både dansk og svensk. Vi bryr os om priserne. Nu i koronatiden går de norske butiker med stor succes, netop fordi de har standset grænsehandelen.  Vinmonopolet har aldrig solgt mer end nu i år.  Til orientering koster en flaske vodka mer end 400 kroner her hjemme.  
Jeg bor nesten lige så meget i mit danske fritidshus som hjemme, og det er nemt at sammenligne, til trods for kronekurs.

undskyld for skrivefejl.

Norsk er dejligt. Men der er langt imellem det økologiske. B)

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad der er værst. Om det er vores kæmpe svineopdræt, eller jeres opdrættede laks. :)

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Potet
For 21 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Norsk er dejligt. Men der er langt imellem det økologiske. B)

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad der er værst. Om det er vores kæmpe svineopdræt, eller jeres opdrættede laks. :)

Det findes alt muligt økologisk, men til skyhøje priser.  Ja, laks..... jeg velger heller ørred, torsk, sei, makrel.. er opvokset ved havet. Nu er det min søn som kommer til mig med fisk. Han fisker fra land med stang 😀 da bliver altid gamle mor glad.

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Godt spørgsmål faktisk.

Køber også bare den billigste vodka jeg kan finde. Vlakoff hedder den, måtte lige ud og kigge, den er fransk pyhh ;)

Tror faktisk slet ikke jeg har noget som er russisk, hvad eksporterer de udover gas og vodka?

Kina derimod er næsten umulige at komme uden om. Især elektronikdimser af enhver art står der "made in China på", eller Taiwan. Ved ikke lige om Taiwan er en del af Kina, men så er produktet nok blot samlet i Taiwan, med dele fra Kina anyway.

Det meste af ens bil er også kinesisk - selvom man måske tror den er tysk, eller fransk ;)

Med fødevarer køber jeg næsten kun dansk. Medmindre et produkt slet ikke findes i dansk variant.

Til potet, med de priser i Norge, så ville jeg hurtigt blive flygtning ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Stolichnaya bringer godt nok nogle minder frem. Men man skal ikke så mange år tilbage. Den var stadig et hit hos mig i 2005. Den kostede jo næsten ingenting og smagen var mild og ikke så sprittet.
Jeg lavede vodka med chili. Flækkede en håndfuld chili og kom dem i og lod dem trække. Kunne drikkes iskold og stuetemperatur.

Men jeg kunne aldrig finde på at boykotte et produkt bare fordi det kommer fra en "slyngelstat". Det ville også virke underligt, hvis jeg gjorde det, da jeg har boet og arbejdet i to af den slags lande.
Hvis jeg undlader at købe et produkt, skal der være en konkret grund til det.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Øhhh, du køber netop den vodka fordi den er "mild i smagen" - og så fylder du den med Chili? Det gir da ingen mening.

Vlakoff koster 60 kr pr flaske. (danske priser). Det er muligt at butikker som Netto eller Fakta har en nogle kroner billigere, men de ligger helt nede i den anden ende af byen og bringer ikke ud, så dem er jeg for doven til at hente ;)

Jeg havde i øvrigt nok købt den samme Vlakoff selv hvis den var russisk.

Vi har ikke rigtigt nogle danske vodkaer. Der er Absolut Vodka, men den er vist svensk, og koster det dobbelte.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 24 minutter siden, snoozz skrev:

Kina derimod er næsten umulige at komme uden om. Især elektronikdimser af enhver art står der "made in China på", eller Taiwan. Ved ikke lige om Taiwan er en del af Kina, men så er produktet nok blot samlet i Taiwan, med dele fra Kina anyway.

Det meste af ens bil er også kinesisk - selvom man måske tror den er tysk, eller fransk ;)

Et land som Kina er storleverandør til ingredienserne i bl.a. kosmetikindustrien i Europa. Da coronakrisen brød ud og folk ikke kunne få håndsprit var problemet ikke kun, at det var svært at få fat på ethanol, men også de kemikalier, som fortykner håndspritten. Der skal bruges et specielt polymer af akrylsyre, som kun produceres i Asien. Der gik ikke ret mange uger før alle lagre i Europa var tømt. Sådan er det med mange ting og ikke kun indenfor kosmetik/kemi osv. Det kan godt være, at det hele er blandet sammen i Europa, men råvarerne får de et andet sted fra. Derfor kan man ikke direkte se, hvad man støtter bare ved at se på "Made in".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...