Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Tigermanden

16-årig daskede sin penis mod tilfældig hoveddør

Recommended Posts

Arend
For 5 minutter siden, tapdance skrev:

Svaret involverer formentligt to primær faktorer, samt en række andre sekundære faktorer.

1) Forældrerne sætter ikke grænser nok for deres teenagere, når det kommer til deres alkoholindtag.

2) Dansk alkoholkultur generelt.  Alkohol er en dybt integreret del af dansk kultur, og det indgår som en naturlig del af de fleste sociale sammenkomster, hygge aftener, middage med venner etc.  Så vores børn vokser op og ser deres forældrer drikke i sociale og hyggelige sammenhænge, og så bliver det derved også en naturlig del af deres forventninger til hvordan man opfører sig, når man bliver voksen. 

3+) Derudover har du så teenageres konkurreren med hinanden om at "være mest voksen" og/eller at kunne mest/være bedst til forskellige ting, hvilket i den har sammenhæng kommer til at inkludere evnen til at kunne indtage alkohol.  Forholdet at vores unge idag er under et konstant pres for at performe i forbindelse med deres uddannelse, sociale medier etc., giver formentligt også et øget behov for engang imellem at kunne smide tøjlerne og give los og lave dumme ting, end i forhold til tidligere tider.  Og i den sammenhæng kommer alkoholindtaget så til at spille ind som en form for "enabler", der hjælper de unge med at "stresse af" fra omverdenens krav til dem.

Og så må jeg så bortset fra det sige at jeg personligt egentligt er ragende ligeglad med om danske unge drikker mere end andre europæiske unge.  Den position har vi haft i årtier eller mere, og det har historisk set ikke været noget reelt problem.  Problemet idag er at mængden af alkohol, der indtages, har nået et FOR højt niveau, set isoleret.

Hvis man ser bort fra, at forældrenes alkoholforbrug ikke ligger i toppen i Europa, som de unges gør - og det er jo ellers det meget høje forbrug, som jeg har skrevet om.

Nogle af de problemer, som jeg kan se:

Der er årligt langt over 100.000 kontakter til sygehus pga. alkoholrelateret sygdom. Over halvdelen af dem er psykiske/adfærdsmæssige forstyrrelser.

Der er årligt mere end 3.000 kontakter til sygehus på grund af alkoholbetinget skrumpelever, og det dør man af før tiden.

De alkoholrelaterede dødsfald svarer til 5,5 % af samtlige dødsfald i Danmark.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 22 timer siden, Arend skrev:

Hvis man ser bort fra, at forældrenes alkoholforbrug ikke ligger i toppen i Europa, som de unges gør - og det er jo ellers det meget høje forbrug, som jeg har skrevet om.

Nogle af de problemer, som jeg kan se:

Der er årligt langt over 100.000 kontakter til sygehus pga. alkoholrelateret sygdom. Over halvdelen af dem er psykiske/adfærdsmæssige forstyrrelser.

Der er årligt mere end 3.000 kontakter til sygehus på grund af alkoholbetinget skrumpelever, og det dør man af før tiden.

De alkoholrelaterede dødsfald svarer til 5,5 % af samtlige dødsfald i Danmark.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

Jeg skal gerne give dig ret i at sundhedsstyrrelsen angiver de tal du citerer, og umiddelbart lyder det også af meget.  Jeg har dog ikke noget at sammenligne tallene med, og uden det er det svært at vurdere om tallene er høje, lave eller gennemsnitlige, set i forhold til antal indbyggere i et komparativt land.  Desuden kan jeg heller ikke se ud af de citerede tal, hvor stor en andel de unge står for.  For som du selv angiver, så drikker deres forældrer ikke væsentligt mere end de resterende europæere. 

Men skrumpelever er mig bekendt ikke en sygdom, som normalt observeres i unge, og det er også mit indtryk at den sygdom normalt kræver et overnormalt forbrug af alkohol over en længere årrække. 

Ud af de 100.000 kan vi ikke umiddelbart afgøre om de har psykiske lidelser pga. af alkoholindtag, eller om de har et for højt alkoholindtag, på grund af en psykisk lidelse.  Umiddelbart er jeg dog mest tilbøjelig til at tro at en person med en psykisk lidelse er mere tilbøjelig til at drikke for meget, end jeg er til at tro at et alkoholforbrug typisk udløser en psykose.  Hvis det var tilfældet, så kunne det vel forventes at flere med et for højt alkohol forbrug, ville komme i kontakt med psykiatrien.  Det er ikke et scenarie jeg umiddelbart kan genkende fra de historier jeg hører om psykiatrien fra min kone, der er psykiater.  50.000+ er selvfølgelig stadig et relativt højt tal, men igen, hvordan ser det ud i forhold til andre lande, kompenseret for indbyggerantal?  Og jeg kan heller ikke lade være med at spørge mig selv om hvilke alkoholrelaterede sygdomme der indgår, samt hvor mange af disse der også har eller kan have andre årsagsforklaringer end alkohol?

Der dør typisk omkring 53000 mennesker i Danmark om året (gennemsnit taget ud fra de her tal: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/befolkning-og-valg/doedsfald-og-middellevetid/doedsfald).  Så hvis der er alkohol involveret i ca. 5,5% af dødsfaldene, så taler vi altså om lidt under 3000 personer om året.  Det er som udgangspunkt ikke noget stort tal i mine øjne, og det dækker vel så angiveligt også over dødsfald, der involverer spritkørsel, samt potentielt både folk, der har kørt som spritbilister, og deres (i nogen tilfælde ædru) ofre.  Det fremgår dog ikke af det citerede tal.

Der er ikke noget spørgsmål om at der er (funktionelle) alkoholikere i Danmark, og at der er folk, der bliver syge og dør af det hvert år.  Men som du selv påpeger, så drikker voksne Danskere ikke på samme led abnormt meget mere alkohol end andre europæiske voksne, så langt de fleste unge holder altså op med at drikke så meget, når først de bliver lidt ældre.  Det høje alkoholforbrug er altså i vid udstrækning et problem, der "går i sig selv igen". 

Dermed siger jeg ikke at der ikke er for mange unge, der ikke drikker ALT for meget, men problemet er i mit perspektiv ikke helt så stort som nogen gerne vil gøre det til, og jeg ser ikke officielle forbud og lign. som nogen speciel god løsning på problematikken.  Den eneste solidt og fornuftige løsning er og bliver at forældrer og andre voksne hjælper de unge med at lære hvordan man omgåes alkohol på en fornuftig vis, og sørger for at sætte nogle realistiske grænser for drikkeriet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Jeg anser det for indlysende, at et alkoholmisbrug forstærker en tendens til psykiske forstyrrelser, og derfor er et rekordhøjt alkoholmisbrug bekymrende.

Lige nu ser det for mig ud til, at vi debatterer ... hvorvidt det er muligt at påvirke udviklingen, eller om man bare skal lade stå til (fordi det er ligegyldigt, hvad man gør).

Er det rigtigt opfattet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 4 timer siden, Arend skrev:

Jeg anser det for indlysende, at et alkoholmisbrug forstærker en tendens til psykiske forstyrrelser, og derfor er et rekordhøjt alkoholmisbrug bekymrende.

Lige nu ser det for mig ud til, at vi debatterer ... hvorvidt det er muligt at påvirke udviklingen, eller om man bare skal lade stå til (fordi det er ligegyldigt, hvad man gør).

Er det rigtigt opfattet?

Jeg er nu ikke sikker på at alkohol nødvendigvis kan udløse psykiske sygdomme, men det er et stykke udenfor mit normale virkefelt at udtale mig om, så med mindre der er en psykiater eller anden ekspert på området til stede på debatten, så lad os lad det spg. ligge. 

Jeg tror nu mere at vi debatterer hvad man eventuelt kan gøre ved problemstillingen, og hvad der virker eller ikke gør. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 17.7.2020 at 17:15, snoozz skrev:

Det lyder da som en god fest den unge mand har været til.

Eller måske havde han blot været i skole. Man behøver jo ikke være til fest eller på diskotek for at drikke sig i hegnet, eller som i dette tilfælde en gratis tur i detentionen ;)

Hej.

Hvis den unge mand sidenhen er blevet taget næsten nøgen, kunne det tyde på at andet end spiritus er involveret.

Men en besynderlig handling, som ikke kan genkendes fra da jeg var "yngre"😎

Vi drak os fulde til den lyse morgen, og gik på arbejde hvis det desværre var en hverdag man røg i vandet.😉

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
Skrevet (redigeret)

Var det en stor negertissemand, der smadrede hoveddøren til pindebrænde? 😵

Redigeret af Leonidas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...