Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Rektorer: forbyd alkohol i gymnasiet !

Recommended Posts

tapdance
Skrevet (redigeret)
On 17.7.2020 at 15:16, Erpe skrev:

Det gør de jo, fordi samfundet tillader det og endog opmuntrer dem til det ved at give alle lov til at købe alkohol og endog tillade selv teenagere at drikke alkohol offentligt. Teenagere er nysgerrige og vil også gerne vise alle, at det tør de godt!

Det har jeg jo allerede svaret på. Forældrene vil gerne være så gode venner med deres børn som muligt. Derfor sætter de ikke grænser, og de bøjer sig omgående for argumentet: “Jamen, alle de andre må godt!

Reglerne for salg af alkohol til børn og unge er idag strammere end de var de jeg var barn.  I 80erne og de tidligere 90er (som jeg mindes det), kunne ALLE, uanset alder, købe alle former for alkohol i kiosker og supermarkeder.  Så stramningen af reglerne på det område, har altså ikke umiddelbart nogen direkte sammenhæng med hvor meget de unge drikker.  Hvis påstanden er at de unge drak mindre i tidligere tider, så har det altså ikke noget med lovgivningen på området at gøre.

Det efterlader så det andet forhold du bringer frem, og som jeg er helt enig i.  Der er ALT for mange forældrer idag, som ikke er deres rolle voksen.  De sætter ikke de grænser, som deres børn HAR BRUG FOR, og de får ikke lært deres børn at omgåes alkohol på en fornuftig vis.

Og det bringer os så frem til spørgsmålet om hvad man kan eller ikke kan gøre ved problemstillingen?  For mit vedkommende er det ikke en løsning at forsøge at lovgive sig ud af problemet på centralt plan.  Det virker ikke.  Der er kun ÉN eneste holdbar løsning i mine øjne, og det er at forældrerne er piske, f...ing tvunget til at træde i karakter på området.  Så hvis der skal gøres noget, så er det "uddannelse" af forældrerne, der skal til, og så skal skolerne supplere med nogle meningsfulde alkoholregler i forbindelse med skolefesterne, hvis antal kan begrænses.

Redigeret af tapdance

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Angående regler for salg af alkohol kunne vi overveje, om en mulighed er statslig monopol, når det kommer til salg af alkohol. Danmark er det eneste land i norden, hvor staten ikke kontrollere salg af spiritus. Danmark er også det land i norden, hvor unge drikker mest - ikke at det nødvendigvis er den eneste sammenhæng eller grund til, at det er sådan. Løsningen består nok af flere tiltag, men et total monopol som i andre nordiske lande er nok ikke muligt og kan ikke indføres, så man må dreje på de knapper, man har tilgængelige. 
Uanset, hvilken løsning, som man kommer frem til, er det jo en forudsætning, at problemet erkendes (både af unge, forældre, samfund, butikker, politikere og producenterne) og at der er opbakning til at ændre hele kulturen om alkohol. Det synes jeg næsten er den sværeste udfordring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Så kommer der jo blot endnu mere grænsehandel, end der allerede er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Jeg har prøvet et privat gymnasium i Idaho, USA. Det er nogle år siden, men kan eleverne ikke få alkohol, så finder de på noget andet. De sniffer og spiser piller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

alkohol loven i DK er rent til grin en hver 13 årige  dreng/pige  kan købe lige det alkohol de har lyst til  ,  DK er et fordrukkent land , det hjælper ikke at have en alkohol lov når alle  ikke følger den lov og sælger alkohol til en hver 13 årige  dreng/pige 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Tjahh. Jeg er blandt de heldige.

En af de sidste der nåede at blive 18 inden der kom alle de fjollede regler på både tobak og spiritus-området.

Skulle man i øvrigt være så uheldig at bo et sted hvor de faktisk tjekker alder på de unge, så er det jo bare at bestille online. Fx på Osuma.dk, eller Coop.dk/mad.

De spørger ganske vist om ens alder, men det er jo blot at lyve. Ingen tjekker det FAKTISK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...