Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
The Last Rocky

Hvem er ekstreme ?

Recommended Posts

The Last Rocky

Nu vil jeg spørge debatpanelet: Hvem er ekstremister?  Og hvad forstår I ved ekstremisme?

Jeg synes meget tit, der er debattører, der slår om sig med den slags ord. På denne debat er der nogen, der kalder stort set alt til højre for Venstre for 'højreekstreme.' Er det egentlig i orden? Er Enhedslisten ikke ekstrem? Det synes jeg jo. Man kan vel lige så godt være venstreekstrem. Afhængigt af hvem der ser på sagen.

Nu er jeg sådan en 'halvgammel fætter', som forlod Danmark som ung af personlige grunde, men vendte tilbage engang sidste år. Og jeg må sige - til forandring. Meget! Og jeg har lagt mærke til, at sprogbrugen i politisk debat virker anderledes end for 30 år siden. Selvfølgelig var der også nogen, der syntes, at f.eks.VS var ekstreme dengang, og selvfølgelig de små yderligtgående grupper til den kommunistiske side. Men jeg husker det, som der var mere plads til at "skændes lidt" på debatsider, hvis I forstår. Jeg tror måske, det der har gjort meget til, at det hele er blevet så skingende korrekt og at folk melder hinanden, når de er 'krænkede', er den store indvandring efter en ny lov midt i 1980'erne. DET er emnet over alle, der hat splittet danskere. Det kan man se utroligt tydeligt, hvis man har været væk længe.

I dag kan jeg se, at det mest er partier og grupper til højre i billedet, der bliver kaldt ekstreme - herunder Nye Borgerlige. Det sidste synes jeg er ude i hashhampen! Er det ekstremt at holde af sit land og ville beskytte det, ud fra hvad man nu synes er bedst? Så forstår jeg ikke meget. Da jeg voksede op, var det noget naturligt. Hvad er der egentlig sket?

Hvad synes du om brugen af 'ekstremist' i dansk debat? Og hvad med al censuren på de nye medier (Facebook, Twitter osv.), hvor nogle næsten bare behøver at vise sig, før de bliver smidt ud?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 55 minutter siden, The Last Rocky skrev:

Nu vil jeg spørge debatpanelet: Hvem er ekstremister?  Og hvad forstår I ved ekstremisme?

Ekstremisme har mange forskellige former, som alle ikke kan dækkes af nogen definition. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Der er en tendens til at hvis man har fødderne solidt plantet i den ene eller anden skyttegrav - så synes man det er de andre, der er ekstreme.

Al ekstremisme har et præg af - 'at vores moral og levevis er den rette' - de andre er vantro og amoralske. De andre skal "tvinges" til at indse deres fejl - og de skal leve ligesom "os".

Ekstremismen kan være religiøs eller ideologisk - fælles for dem - de er drevet af deres intolrance.

Vi har flere danske eksempler.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
Skrevet (redigeret)
For 29 minutter siden, Cementdebil skrev:

Der er en tendens til at hvis man har fødderne solidt plantet i den ene eller anden skyttegrav - så synes man det er de andre, der er ekstreme.

Al ekstremisme har et præg af - 'at vores moral og levevis er den rette' - de andre er vantro og amoralske. De andre skal "tvinges" til at indse deres fejl - og de skal leve ligesom "os".

Ekstremismen kan være religiøs eller ideologisk - fælles for dem - de er drevet af deres intolrance.

Vi har flere danske eksempler.

ja bare læs på den her lille debat side , der kommer de ekstreme virkelig til orde 

Redigeret af stig6499
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OldSchool

Jamen så hjertelig velkommen tilbage til verdens måske “lykkeligste“ land Rocky 🙂 

Mens du har været væk har vi fået mange nye eksotiske ting såsom en masse nye muslimske indvandrere fra både Mellemøsten og Afrika, flere gadebander, en masse nye moskeer, terrorangreb, syrienskrigere, no-go zoner, visitationszoner, bilafbrændinger, angreb på politi og brandvæsen, gadeskyderier, bombesprængninger og noget så eksotisk som koranklodser der skal forhindre stakkels stigmatiserede muslimer i at køre folk ihjel.

Nogle ting har dog ikke forandret sig, højrefløjen og DF er stadig ikke blevet stuerene og de venstreradikale er stadig indehaver af de rigtige meninger 😉 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ubeskriveligt

Ekstremisme er ligesom racist et yderst misbrugt ord. Heldigvis har vi meget få ekstremister i Danmark au naturel. De fleste er desværre importeret fra ikke vestlige som regel primitive lande hvor religiøs ekstremisme er dagligdag og selvmordsbomber er så sædvanlige som toiletpapir.

• Synes godt om 3
  • Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

ja vi har det hårdt i vores lille smørhul , jeg overvejer at flytte til det mere trygge iran hvor jeg kan leve som konger og baroner og have flere koner 

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble
Skrevet (redigeret)
For 13 timer siden, stig6499 skrev:

ja vi har det hårdt i vores lille smørhul , jeg overvejer at flytte til det mere trygge iran hvor jeg kan leve som konger og baroner og have flere koner 

Du skal bare huske at sige det rigtige, så skal det nok gå godt... men ve dig den dag du siger det forkerte. 

PS: Og selvfølgeligt den her:

Redigeret af 78stonewobble
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Ekstremister er vel dem, om hvem Forsvarets Efterretningstjeneste skriver:

En massiv kontraterrorindsats og tabet af centrale lederskikkelser har påvirket både ISIL’s og al-Qaidas evne til at udføre og inspirere til terrorangreb.

Drivkræfterne bag terrortruslen er dog ikke blevet mindre, og truslen fra militante islamistiske grupper og sympatisører vil vare ved i mange år frem.

Ud over truslen fra militante islamister er trusselsbilledet på terrorområdet i Vesten de senere år blevet præget af et øget antal angreb fra højreekstremister.

https://fe-ddis.dk/Produkter/Risikovurderinger/Documents/Efterretningsmæssig Risikovurdering 2019.pdf

Side 37.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble
Skrevet (redigeret)
For 21 minutter siden, Arend skrev:

Ekstremister er vel dem, om hvem Forsvarets Efterretningstjeneste skriver:

En massiv kontraterrorindsats og tabet af centrale lederskikkelser har påvirket både ISIL’s og al-Qaidas evne til at udføre og inspirere til terrorangreb.

Drivkræfterne bag terrortruslen er dog ikke blevet mindre, og truslen fra militante islamistiske grupper og sympatisører vil vare ved i mange år frem.

Ud over truslen fra militante islamister er trusselsbilledet på terrorområdet i Vesten de senere år blevet præget af et øget antal angreb fra højreekstremister.

https://fe-ddis.dk/Produkter/Risikovurderinger/Documents/Efterretningsmæssig Risikovurdering 2019.pdf

Side 37.

Drivkræfterne bag terrortruslen er ikke nem at komme af med... Det tog hvad? årtiers besættelse af hhv. tyskland og japan for at nå et punkt hvor disse land ikke længere udgjorde en trussel imod andre og det kan vi se der ikke er nogen der har appetitten for længere. 

Truslen fra højreekstremister er temmeligt selvskabte. De massive flygtninge strømme er én ting, som vi ikke kan gøre ret meget ved, men vestlige ledere har i høj grad negligeret og ignoreret udfordringerne og problemerne herved og opblomstingen højreekstremismen er et klassisk newtons anden lov svar herpå. 

Her er hvad samtlige vestlige ledere skulle have sagt til alle flygtninge og asylansøgere: 

"Hvis du er et godt menneske og opfører dig ordentligt, så hjælper vi dig gerne til et bedre liv og så vinder vi begge. Hvis du er et dårligt menneske og opfører dig dårligt, så ryger du hjem med det samme og så taber DU, men vi vinder stadigt og det gør  det gode menneske der får din plads også." 

Og når man så også konsekvent gør ovenstående, så ville man have taget broden af langt det meste højre ekstremisme. 

PS: Og det er hverken ekstremistisk eller racistisk at gøre således. Det er blot at forholde sig til realiteten og bedømme hvert individ på deres egne valg. 

Redigeret af 78stonewobble
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...