Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lotte1234

Skal man give gave når man ikke kan komme?

Recommended Posts

Lotte1234
Skrevet (redigeret)

Hej med jer :) 

Jeg er i tvivl om det er okay at sige jeg ikke vil være med i en fælles fødselsdagsgave til en veninde, hvis arrangement jeg desværre ikke kan være med til, derfor denne tråd for at kunne få noget sparring med jer forhåbentlig :) 

Det skal lige siges at vi er en stor venindegruppe på 9 piger, og vi har kendt hinanden siden vi var 17 år, vi er i dag omkring 23-24 år. Vi er alle på SU. Der er nogle veninder jeg er mere tæt med end andre, men vi prøver at se hinanden i hvertfald én gang om måneden alle sammen og vi ses også i mindre grupper 1-2 gange om måneden. Den veninde, hvis fødselsdag jeg ikke kan komme til, er ikke den tætteste, men jeg holder rigtig meget af hende. Vi giver for normalt omkring 50 kr. pr. person til én gave. Fødselsdagsarrangementerne varierer meget i budget, nogle gange er det "kom på bar, fejrer mig og køb din egen øl"- stilen eller "betal for egen mad og drikke"-stilen, og lidt sjældnere er det "kom hjem og spis lækker mad jeg har lavet"-stilen eller "jeg giver middag på restaurant"-stilen. Har ikke noget imod at folk gør hvad de føler for, det synes jeg blot er dejligt. Lav-budget udgaven gør at fødselaren selv på den hårdeste måned på SU alligevel kan holde fødselsdag. Venindes fødselsdag jeg ikke kan komme til, hun holder et rimelig low-key arrangement med max én øl eller to til de inviterede. 

Men min tvivl opstår, idet at jeg føler at min venindegruppe på det sidste har syntes at man skal give fødselsdagsgave lidt uanset om man som inviteret kan være med til fødselsdagen eller ej. Det kan jeg ikke finde ud af om er rimeligt. Jeg selv har aldrig fået fra de veninder fra gruppen der ikke kom, selvom en af mine veninder påstod at alle havde været med i en gave til mig sidste gang jeg havde fødselsdag - men det var altså kun fra dem der kom 🙄 Jeg var ikke bitter over "kun" at få fra dem der kunne være med. Jeg giver gaver til min familie og får fra dem også uanset og jeg kan komme eller ej. 

Jeg har så lige haft fødselsdag for nyligt og valgte denne gang ikke at holde noget pga. corona samt orkede jeg ikke at holde noget i år - forventede ikke nogen gave fra venindegruppen, hvilket jeg heller ikke fik :) 

Alle mine veninder holder trofast fødselsdag hvert år, hvilket jo bare er helt fint og dejligt, men hvis kutymen er at man giver uanset hvad - skal jeg så ikke også have en gave selvom jeg ikke holder noget? Jeg kunne jo lige så godt lave et arrangement der var low-key ala "kom på bar, fejrer mig og køb din egen drink"-stilen, hvor de evt. ikke kunne komme...

Gider generelt ikke være nøjeregnende for synes ikke det klæder nogen, men synes bare nogle gange der mangler nogle grænser/mere rimelige normer i alt det gaveræs - personligt sætter jeg langt mere pris på de indre værdier, gode oplevelser, samtaler og fortrolighed blandt mine veninder, synes gaven helst skal være lidt underordnet. 

Jeg føler mig generelt bare lidt forvirret over dette emne, og søger egentlig lidt sparring ift. hvad der er rimeligt. Gaver føler jeg skal gives med glæde og uden forbehold - noget jeg også gerne selv vil efterleve, men ja lad mig høre hvad i tænker.

Jeg må indrømme det er en anelse grænseoverskridende for mig at lave sådan et oplæg, så det ville glæde mig inderligt hvis vi holder en respektfuld og ordentlig tone :)

Lad mig høre hvad I tænker om ovenstående, jeres erfaringer og evt. nogle gode råd - jeg vil sætte stor pris på det :) 

Redigeret af Lotte1234

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg synes i alle skal finde noget vigtigere at gå op i end om nogen har fået en lagkagespade, eller et spækbræt, eller et gavekort på 100 kr til Matas ;)

• Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Hvad er vigtigst...venskabet eller gaver?

Spørgsmålet er jo afgørende, for ingen af os kan jo fortælle dig hvordan I har det med "gaver". 

Når pengene er små, kan de betyde så meget mere, end dem som har rigeligt. 

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at gruppen mener at gaver er vigtigt.

Min holdning:

Kan du ikke deltage, så vil det være ekstraordinært, hvis du køber en gave.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg synes det er et fint emne du tager op, jeg har selv gjort mig nogle tanker om disse ting gennem årene.

Nogen mener man bør give gave uanset om man kan deltage eller ej, når man er inviteret.

Og nogen mener, at værdien af gaven nogenlunde skal matche kuvert-prisen.

Men hvis man ikke deltager skal der jo ikke betales for en kuvert.:gruble:

For mit eget vedkommende har jeg aldrig brudt mig om, at holde fødselsdag for mig selv, så de arrangementer jeg har inviteret til har oftest drejet sig om mine to børn (nu voksne). Af den grund har jeg heller ikke følt mig "forpligtet" til, at give gave ved arrangementer jeg ikke har deltaget i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lotte1234
Skrevet (redigeret)

til ThomasSneum:

ja det ville være ekstraordinært, men kan ikke lade være med at tænke på at jeg fx lige har haft fødselsdag uden at holde noget, hvor venindegruppen ikke gav en gave. Men så bliver gaven til min veninde, hvis jeg vælger at være med, så automatisk givet med forbehold pga. jeg ikke fik en gave - sådan ønsker jeg ikke at tænke, men vil gerne bevare min selvrespekt i det. 

Ved ikke.. det er noget nyt synes jeg min venindegruppe er begyndt på og nogle har reageret en anelse kraftigt på at jeg ikke ville være med til en gave hvis jeg ikke kunne komme, hvilket jeg faktisk er uforstående overfor - ville ikke blive sur på andre hvis de gjorde det samme. 

Men jeg kunne godt finde på at være med, blot for ikke at skabe dårlig stemning, men kan bare ikke forstå hvorfor de så ikke gav mig en gave.. Synes at hvis gaver gives uanset hvad så er det vel som minimum at alle får en gave? :) 

Til Snoozz:

er enig, synes det er vigtigere at gå op i andre ting der er mere værdifulde end gaver, men ikke desto mindre er det jo noget der gang på gang sker jævnligt i og med at min omgangskreds inviterer til fødselsdag osv. - og det er godt at vide hvordan jeg skal forholde mig til det :) Mine veninder kommer nok til stadig at synes at vi skal give gave til fødselsdage mm. og sådan er folk forskellige. :) 

Redigeret af Lotte1234
navn til svar

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 53 minutter siden, Lotte1234 skrev:

Men jeg kunne godt finde på at være med, blot for ikke at skabe dårlig stemning, men kan bare ikke forstå hvorfor de så ikke gav mig en gave.. Synes at hvis gaver gives uanset hvad så er det vel som minimum at alle får en gave? :) 

Her ligger forskellen i, at du ikke har inviteret til noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lotte1234

ja, og det kan være jeg blot skal holde noget haha ej..

tror det ender med jeg blot er med i gaven, og hvis det forsætter så kan det være jeg skal sige noget. Men venskabet og god stemning er vigtigst for mig så det bliver den jeg går med :) 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lotte1234

tak for sparring med jer :) :) 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
For 16 timer siden, snoozz skrev:

Jeg synes i alle skal finde noget vigtigere at gå op i end om nogen har fået en lagkagespade, eller et spækbræt, eller et gavekort på 100 kr til Matas ;)

Og det skulle komme fra dig, der spørge om alting og ingenting.  🤣

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Niklas Johansson
Skrevet (redigeret)

Nogen mener man bør give gave uanset om man kan deltage eller ej, når man er inviteret. Eller du kan bare vinde det i spil ved dette link.

Og nogen mener, at værdien af gaven nogenlunde skal matche kuvert-prisen.

Redigeret af Niklas Johansson

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...