Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Erpe

Stigende splittelse mellem EU og USA ifølge CNN

Recommended Posts

Erpe

Andre links er:

https://fas.org/sgp/crs/row/IF11094.pdf

https://www.everycrsreport.com/reports/R45745.html

https://carnegieendowment.org/2020/01/16/5-reasons-why-u.s.-europe-tensions-will-grow-in-2020s-and-how-to-stop-it-pub-80831

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States–European_Union_relations

USA og Europa har været allierede siden 2. verdenskrig. Men nu synes USA og EU at gå mere og mere sine egne veje. Kan Europa stadig stole på USA? Eller må Europa i stedet være parat til at samarbejde med andre lande og opbygge et stærkere forsvar selv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

fejlen ved Europa er at Europæisk militær er handlingslammet uden USA , det er fanme på tide at Europæisk militær kan stå på egne ben , men jeg tror ikke de Europæiske politikkere har nosser til det desværre 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 36 minutter siden, stig6499 skrev:

fejlen ved Europa er at Europæisk militær er handlingslammet uden USA , det er fanme på tide at Europæisk militær kan stå på egne ben , men jeg tror ikke de Europæiske politikkere har nosser til det desværre 

Problemet er jo, at EU stadig kun er en snakkeklub, hvor landene kun kan samarbejde om det, som de kan blive enige om. Derfor ønsker blandt andet politikerne i Tyskland og Frankrig jo også, at EU skal fortsætte udviklingen frem mod at blive Europas Forenede Stater med en fælles præsident (formanden) og kommissærerne som ministre. Jeg tror bare ikke på, at man kan begrave de enkelte landes nationalfølelser på den måde. Så planen er efter min opfattelse en dødssejler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
For 10 timer siden, Erpe skrev:

CNN analyserer forholdet mellem USA og Europa og konkluderer, at Europa betyder mindre og mindre for USA. Samt at EU i stadig stigende grad går egne veje. Se https://edition.cnn.com/2020/07/04/europe/trump-europe-relationship-intl/index.html

Allerede under Obama begyndte USA’s interesser at skifte fra Europa til Asien ifølge artiklen.

under Obama som president begynte der at komme mere import varer fra USA til Danmark. kan huske at i 2012/13 begynte jeg at kunne finde sodavand importeret og lavet i USA som jeg ikke kunne finde før i Danmark og flere butikker begynte at få slik fra USA. i 90erne og 00erne var alt slik og sodavand jeg kunne finde lavet i EU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Der er også en verden udenfor EU. Hvis du ser på landene i Østasien var det kun Japan, der gik igennem en transformation til et udviklet land. Herefter fulgte Hong Kong, Singapore, Sydkorea og Taiwan med ved at reformere deres systemer, uddannelse og ikke mindst infrastruktur. Men fælles for alle de her lande i Asien er, at de har stået ret alene. Først i 2009 blev initiatiet til AIIB (asian infrastructure investment bank) taget og formålet var at yde investering til 'upcomming' lande, fordi kritikken af bl.a. Verdensbanken var, at de kun hytter hinanden. På rekorttid er AIIB blevet en global og multilateral investeringsbank. Danmark er også med. Først kom New Zealand, Australien og da UK søgte om optagelse, førte det til krise mellem USA og UK. I dag er USA det eneste land i Vesten, der ikke er med samt nogle få i østeuropa. Så det er ikke kun USA, der skifter fokus, men også (heldigvis) lande i Europa. Det er ganske naturligt. Jeg kan ikke se det store problem. Man kan ikke bare lukke øjnene overfor, at der er kommet andre aktører på markedet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 11 timer siden, ElskerFolieBalloner skrev:

under Obama som president begynte der at komme mere import varer fra USA til Danmark. kan huske at i 2012/13 begynte jeg at kunne finde sodavand importeret og lavet i USA som jeg ikke kunne finde før i Danmark og flere butikker begynte at få slik fra USA. i 90erne og 00erne var alt slik og sodavand jeg kunne finde lavet i EU.

Det har noget at gøre med EU's importregler for indførsel af produkter, hvor der kan være skadelige stoffer. EU har told på indførsel af ting som slik og kosmetik for at sikre europæiske forbrugere, fordi andre markeder ikke har de samme kvalitetskrav. Det øger produktionen på det europæiske marked.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
For 21 minutter siden, homofaber skrev:

Det har noget at gøre med EU's importregler for indførsel af produkter, hvor der kan være skadelige stoffer. EU har told på indførsel af ting som slik og kosmetik for at sikre europæiske forbrugere, fordi andre markeder ikke har de samme kvalitetskrav. Det øger produktionen på det europæiske marked.

god grund til at forlade EU. Jeg vil gerne have mere import fra USA. EU varer er skod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
For 23 minutter siden, homofaber skrev:

skadelige stoffer? Jeg vil gerne have GMO, HFCS, BVO osv. EU skal ikke bestemme hvad jeg skal spise og drikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 1 minut siden, ElskerFolieBalloner skrev:

god grund til at forlade EU. Jeg vil gerne have mere import fra USA. EU varer er skod.

Det får du ikke noget ud af, for resultatet ville jo blive det sammen. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...