Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Frihedsbegreber under en pandemi

Recommended Posts

Arend

Gælder frihedsretten for alle?

En humanistisk frihedsforståelse, der er den mest udbredte i vores samfund, har som grundlag, at alle mennesker har værdi, fordi de er mennesker. 

Det behøver ikke nødvendigvis være i konflikt med en liberal frihedsopfattelse, men det kan det godt være.

Det er oplagt at forestille sig en neoliberal, der insisterer på at udleve sin egen ret til frihed i det offentlige rum under en pandemi, selvom det koster svagelige borgere livet.

Humanistens og den socialliberales frihed begænses kun af andres ret til frihed - mens den neoliberales frihed i princippet er ubegrænset.

I "det neoliberale samfund" må de ældre se deres frihed fordufte og mure sig inde under en pandemi.

... så de neoliberale kan boltre sig frit i samfundet, fordi de imod enhver form for statslige indgreb i samfundslivet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Det er selvfølgelig ikke kun under en pandemi, at den neoliberales insisteren på total frihed kommer i konflikt med andre menneskers ret til frihed.

Den neoliberales modstand imod statslige indgreb i samfundslivet umuliggør f.eks, at staten kan handle imod olieindustriens interesser for at sikre en mere CO2 neutral fremtid - eller ødelægge tobaksindustriens muligheder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
Skrevet (redigeret)

Om man skal kalde modstand mod indgreb over for Corona for neoliberalisme, anarkisme eller anarkokapitalisme, synes jeg er svært at vurdere. For alle disse ideologier handler jo fundamentalt set om noget andet.

Problemet er jo også, om de ville have samme holdning over for en pandemi, der havde lige så høj dødelighed, som pest havde? Det tvivler jeg på. Så et af problemerne er jo, hvor høj dødelighed en pandemi skal have, før de vil acceptere indgreb over for pandemien?

Redigeret af Erpe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

1 time siden, Erpe skrev:

Om man skal kalde modstand mod indgreb over for Corona for neoliberalisme, anarkisme eller anarkokapitalisme, synes jeg er svært at vurdere. For alle disse ideologier handler jo fundamentalt set om noget andet.

Problemet er jo også, om de ville have samme holdning over for en pandemi, der havde lige så høj dødelighed, som pest havde? Det tvivler jeg på. Så et af problemerne er jo, hvor høj dødelighed en pandemi skal have, før de vil acceptere indgreb over for pandemien?

Mon dog :)

Citat:

Neoliberalisme er en politisk og økonomisk ideologi der i modsætning til socialliberalismen og i forlængelse af den klassiske liberalisme er imod enhver form for statslige indgreb i samfundslivet og markedsøkonomien

Neoliberalismen baserer sig på to grundlæggende antagelser om mennesket: at vi er rationelle og egennyttige.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=neoliberalisme&tab=for

... man kan sige, at den neoliberale ikke mener, at det er nødvendigt at staten styrer landet for at borgerne opfører sig rationelt.

Når jeg læser historien, har jeg dog svært ved at se, at mennesket er styret af fornuft.

Det handler mest om, at det ikke virker fornuftigt på mig, at der er stor intersubjektiv enighed om, at det er forkert at slå ihjel - men alligevel har normale mennesker dræbt 100 millioner andre normale mennesker i krige i det sidste århunderede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Neoliberales frihedsbegreb forekommer egoistisk, mens humanister som nævnt mener, at alle mennesker har værdi, og derfor er det kun hensynes til andres frihed, der kan begrænse deres egen frihed.

Nogen går videre og en af dem var Grundtvig.

"Et Ord, så glat som en ål"

Det er en udtalelse af Grundtvig, og Grundtvig har ikke meget tilovers for frihed, som kun tilgodeser den enkeltes egoistiske interesser, og som ikke omfatter hensynet til fællesskabet i samfundet.

Grundtvig ville have været god at have under pandemien med hans udtalelser om "frihed til fælles bedste"  :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...