Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
ThomasSneum

Din historie

Recommended Posts

gumle
Skrevet (redigeret)

Jeg har længe overvejet, om jeg egentlig ville skrive i denne tråd, både af frygt for at blive misforstået og fordi det er et meget personlig spørgsmål, der bliver stillet. I hvert fald er det meget personligt for mig, idet jeg er blevet konfronteret med dilemmaerne, dobbeltsiddetheden, kontrasterne i udlændingedebatten / racisme perspektivet hele mit liv. 

Først vil jeg gerne definere, hvad racisme er for mig. Racisme for mig skal ses både i forhold til ubegrundet had imod et menneske kun pga. race, kultur, etnisk ophav, religion, nationalitet eller politiske overbevisning. Jeg skriver ubegrundet, idet jeg finder det særdeles bekymrende, at det næsten er blevet forbudt at tale kulturelle forskelle, religionsforskere m.m. uden at blive kaldt racist. 

Jeg er opvokset i et hjem med en grund holdning af, at alle mennesker er ikke lige, men alle mennesker skal have lige rettigheder. Min far bevægede sig i ret økonomiske velstillede miljøer, da jeg var lille, og kom tit på tværs af en del mennesker, idet hans menneskesyn var, at behandle mennesker ud fra deres egen opførsel. Min mor og far har altid hjulpet alle på deres vej, og aldrig set ned eller haft fordomme imod andre mennesker. Jeg var ret gammel omkring 10 år, før jeg fandt ud af at andre så på “farver” hos andre mennesker. Jeg kan huske, da min veninde var hjemme hos mig, og min genbo så hende, sagde hun: jamen hun taler jo engelsk til dig og er sort. Uhm ja det er hun.... sådan helt forvirret.... for de tanker havde jeg ikke selv haft. 

Jeg har gået på international katolsk skole, hvor vi var 2 dansker i klassen. Jeg var protestant, men var med til mange katolske messer, som i 3 om ugen, på katolske Lejre og besøgte moskeer, synagoger, templer m.m. I Vores religionsundervisning blev vi de første år undervist af en katolsk nonne. Mine venner var muslimer, protestanter, katolske, ortodokse, jøder m.m. Vi respekterede hinanden for dem vi var, og der var ingen racisme i klassen eller på skolen. 

Da jeg gik ud af 9 klasse, og skulle på handelsskolen fik jeg et kæmpe kulturelt chok. Samtidig gik min far konkurs så mit liv ændrede sig radikalt. Jeg fik et chok over andre menneskers holdninger, og var dengang meget lyserød i min oplevelse af kulturerne og lyserød samlevelse. Peace love and harmony all the way. 

Jeg kommer igennem handelsskolen og bliver en anelse voksen, min familie ændre sig. 

En masse sker i mit liv, men da jeg blev 20 mødte jeg en udenlandsk Muslimsk mand. Jeg var en meget uskyldig 20 årig ift. idag. Jeg blev dybt forelsket, og forventede at han var ligesom alle dem, jeg kendte fra folkeskolen, alle de venner som jeg ellers havde haft af anden etnisk baggrund. Men for at gøre en meget lang historie kort, var han ikke som alle dem, jeg havde kendt. Vi var sammen i 12 år, og jeg har en søn, som er 17 år nu, som ikke har set sin far i 9 år, og jeg har fuld forældremyndighed. 

Jeg dømmer stadig ikke andre mennesker ud fra hudfarve, religion, kulturelle baggrund meeeeen jeg er opmærksom på den konsekvens, der kan komme af være opdraget i en anden kultur m.v. end den danske. Jeg har fået indblik i hvordan nogle miljøer i Danmark tænker og agere, og jeg kan desværre sige, at mange danskere ville blegne, hvis de vidste, hvad der foregår i de miljøer. 

Jeg har stor respekt for f.eks. Nasser Khader, idet han så åbent han kan prøver at fortælle om denne dobbelthed i miljøerne, uden at fremstå som racist. Det er virkelig ærgerligt, at fordomme får lov at vokse, når det man burde kikke på er viden, miljøet, evolution, handlingerne og menneskerettigheder. Det som om at enten er man racist, eller også er man en lyserød kærlighedsfugl, hvor alt bare er tilladt. 

Arbejdsmæssigt har jeg set alt for mange børn mangle hjælp ud fra et perspektiv, at sådan er deres kultur jo, det må vi jo respektere. Der trædes varsomt for ikke at blive kaldt racist. Her er jeg personligt så ligeglad...... MAN MÅ IKKE BRÆKKE BØRNS ARME, BARE FORDI MAN HAR EN ANDEN KULTUR eller på kommunen har jeg vitterlig set personer få pension,  fordi de ikke talte dansk eller fordi de har falske dokumenter med fra hjemlandet. Jeg ved hvordan nogle udlændinge modtager hjælp til at få pension, dvs. direkte instruktioner i, hvordan de skal opføre sig til mødet, hvad de skal sige, hvordan de skal spille syge. Jeg har set en kvinde hive håret ud sf hovedet på sig selv til et pensionsmøde, af frygt for ikke at få pension, idet hendes mand ville banke hende hvis hun fik nej. 
Alle disse ting kunne jeg ikke dele med kollegaerne, idet de aldrig ville forstå hvad der foregik, og direkte ville tro, der var noget galt med mig, hvis jeg fortalte det.

Alt jeg har kunne gøre, er at sætte grænser, der hvor jeg kunne, og hjælpe der hvor jeg kunne.

Jeg har siddet til psykologiske fællesmøder omkring et barn, hvor en forældre (Faren) åbent fortalte, at moderen til barnet var blevet voldtaget af en demon om natten, og det var derfor, deres barn havde autisme. Hans kone var beskidt, men han havde tilgivet hende.

Jeg har hjulpet nogle piger med at få deres mødom rekonstrueret, idet de var bange for deres forældre.
En 4 årig dreng af anden etnisk baggrund har slået sig, jeg trøster ham og snakker med ham. Lige pludselig kikker han på mig og siger: Gumle du har lyst hår, men jeg hader ikke dig. Så slår han hænder omkring mig. 

Dette er slemme tilfælde, men hvor er det sørgeligt, at racisme kortet forhindre en saglig debat omkring disse problematikker.  

I mit private liv er jeg desværre blevet mødt af det modsatte, og hold da op det har gjort ondt.
På mit nye arbejde f.eks. Viser jeg stolt et billedet af min søn, der er blevet konfirmeret. Da to af mine kollegaer ser billedet udbryder de: ej har du sådan en mørk søn, det troede vi ikke.

Eller vi sidder til et møde ang. en voldsramt dansk kvinde, og alle kommer med fordomme omkring hendes ægteskab med en muslim, og at det var hun jo selv uden om, når hun giftede sig med sådan en.

Eller min søn der går med sin morfar, og en person tror at morfar er en støtteperson, fordi min søn er mørk.

Eller min søn til en jobsamtale, hvor han har talt i tlf med chefen, der var ingenting, da han så kommer spørger chefen om min søns forældre er danske.

Eller i bussen hvor min søn sidder med mig og min veninde og hendes børn. Kontrolløren kikke på min søn og på mig og går videre. Kontrollørerne går over til en dreng på omkring 11 år af anden etnisk baggrund og kræver kort og er meget ubehøvlet overfor ham. Nøj jeg blandede mig...... det var så ubehageligt, idet min søn selv har oplevet den situation. 

Ja det var så baggrunden for min holdning til racisme og udlændinge 🙂 

Redigeret af gumle
  • Synes godt om 2
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 1 time siden, gumle skrev:

Jeg har længe overvejet, om jeg egentlig ville skrive i denne tråd, både af frygt for at blive misforstået og fordi det er et meget personlig spørgsmål, der bliver stillet. I hvert fald er det meget personligt for mig, idet jeg er blevet konfronteret med dilemmaerne, dobbeltsiddetheden, kontrasterne i udlændingedebatten / racisme perspektivet hele mit liv. 

Først vil jeg gerne definere, hvad racisme er for mig. Racisme for mig skal ses både i forhold til ubegrundet had imod et menneske kun pga. race, kultur, etnisk ophav, religion, nationalitet eller politiske overbevisning. Jeg skriver ubegrundet, idet jeg finder det særdeles bekymrende, at det næsten er blevet forbudt at tale kulturelle forskelle, religionsforskere m.m. uden at blive kaldt racist. 

Jeg er opvokset i et hjem med en grund holdning af, at alle mennesker er ikke lige, men alle mennesker skal have lige rettigheder. Min far bevægede sig i ret økonomiske velstillede miljøer, da jeg var lille, og kom tit på tværs af en del mennesker, idet hans menneskesyn var, at behandle mennesker ud fra deres egen opførsel. Min mor og far har altid hjulpet alle på deres vej, og aldrig set ned eller haft fordomme imod andre mennesker. Jeg var ret gammel omkring 10 år, før jeg fandt ud af at andre så på “farver” hos andre mennesker. Jeg kan huske, da min veninde var hjemme hos mig, og min genbo så hende, sagde hun: jamen hun taler jo engelsk til dig og er sort. Uhm ja det er hun.... sådan helt forvirret.... for de tanker havde jeg ikke selv haft. 

Jeg har gået på international katolsk skole, hvor vi var 2 dansker i klassen. Jeg var protestant, men var med til mange katolske messer, som i 3 om ugen, på katolske Lejre og besøgte moskeer, synagoger, templer m.m. I Vores religionsundervisning blev vi de første år undervist af en katolsk nonne. Mine venner var muslimer, protestanter, katolske, ortodokse, jøder m.m. Vi respekterede hinanden for dem vi var, og der var ingen racisme i klassen eller på skolen. 

Da jeg gik ud af 9 klasse, og skulle på handelsskolen fik jeg et kæmpe kulturelt chok. Samtidig gik min far konkurs så mit liv ændrede sig radikalt. Jeg fik et chok over andre menneskers holdninger, og var dengang meget lyserød i min oplevelse af kulturerne og lyserød samlevelse. Peace love and harmony all the way. 

Jeg kommer igennem handelsskolen og bliver en anelse voksen, min familie ændre sig. 

En masse sker i mit liv, men da jeg blev 20 mødte jeg en udenlandsk Muslimsk mand. Jeg var en meget uskyldig 20 årig ift. idag. Jeg blev dybt forelsket, og forventede at han var ligesom alle dem, jeg kendte fra folkeskolen, alle de venner som jeg ellers havde haft af anden etnisk baggrund. Men for at gøre en meget lang historie kort, var han ikke som alle dem, jeg havde kendt. Vi var sammen i 12 år, og jeg har en søn, som er 17 år nu, som ikke har set sin far i 9 år, og jeg har fuld forældremyndighed. 

Jeg dømmer stadig ikke andre mennesker ud fra hudfarve, religion, kulturelle baggrund meeeeen jeg er opmærksom på den konsekvens, der kan komme af være opdraget i en anden kultur m.v. end den danske. Jeg har fået indblik i hvordan nogle miljøer i Danmark tænker og agere, og jeg kan desværre sige, at mange danskere ville blegne, hvis de vidste, hvad der foregår i de miljøer. 

Jeg har stor respekt for f.eks. Nasser Khader, idet han så åbent han kan prøver at fortælle om denne dobbelthed i miljøerne, uden at fremstå som racist. Det er virkelig ærgerligt, at fordomme får lov at vokse, når det man burde kikke på er viden, miljøet, evolution, handlingerne og menneskerettigheder. Det som om at enten er man racist, eller også er man en lyserød kærlighedsfugl, hvor alt bare er tilladt. 

Arbejdsmæssigt har jeg set alt for mange børn mangle hjælp ud fra et perspektiv, at sådan er deres kultur jo, det må vi jo respektere. Der trædes varsomt for ikke at blive kaldt racist. Her er jeg personligt så ligeglad...... MAN MÅ IKKE BRÆKKE BØRNS ARME, BARE FORDI MAN HAR EN ANDEN KULTUR eller på kommunen har jeg vitterlig set personer få pension,  fordi de ikke talte dansk eller fordi de har falske dokumenter med fra hjemlandet. Jeg ved hvordan nogle udlændinge modtager hjælp til at få pension, dvs. direkte instruktioner i, hvordan de skal opføre sig til mødet, hvad de skal sige, hvordan de skal spille syge. Jeg har set en kvinde hive håret ud sf hovedet på sig selv til et pensionsmøde, af frygt for ikke at få pension, idet hendes mand ville banke hende hvis hun fik nej. 
Alle disse ting kunne jeg ikke dele med kollegaerne, idet de aldrig ville forstå hvad der foregik, og direkte ville tro, der var noget galt med mig, hvis jeg fortalte det.

Alt jeg har kunne gøre, er at sætte grænser, der hvor jeg kunne, og hjælpe der hvor jeg kunne.

Jeg har siddet til psykologiske fællesmøder omkring et barn, hvor en forældre (Faren) åbent fortalte, at moderen til barnet var blevet voldtaget af en demon om natten, og det var derfor, deres barn havde autisme. Hans kone var beskidt, men han havde tilgivet hende.

Jeg har hjulpet nogle piger med at få deres mødom rekonstrueret, idet de var bange for deres forældre.
En 4 årig dreng af anden etnisk baggrund har slået sig, jeg trøster ham og snakker med ham. Lige pludselig kikker han på mig og siger: Gumle du har lyst hår, men jeg hader ikke dig. Så slår han hænder omkring mig. 

Dette er slemme tilfælde, men hvor er det sørgeligt, at racisme kortet forhindre en saglig debat omkring disse problematikker.  

I mit private liv er jeg desværre blevet mødt af det modsatte, og hold da op det har gjort ondt.
På mit nye arbejde f.eks. Viser jeg stolt et billedet af min søn, der er blevet konfirmeret. Da to af mine kollegaer ser billedet udbryder de: ej har du sådan en mørk søn, det troede vi ikke.

Eller vi sidder til et møde ang. en voldsramt dansk kvinde, og alle kommer med fordomme omkring hendes ægteskab med en muslim, og at det var hun jo selv uden om, når hun giftede sig med sådan en.

Eller min søn der går med sin morfar, og en person tror at morfar er en støtteperson, fordi min søn er mørk.

Eller min søn til en jobsamtale, hvor han har talt i tlf med chefen, der var ingenting, da han så kommer spørger chefen om min søns forældre er danske.

Eller i bussen hvor min søn sidder med mig og min veninde og hendes børn. Kontrolløren kikke på min søn og på mig og går videre. Kontrollørerne går over til en dreng på omkring 11 år af anden etnisk baggrund og kræver kort og er meget ubehøvlet overfor ham. Nøj jeg blandede mig...... det var så ubehageligt, idet min søn selv har oplevet den situation. 

Ja det var så baggrunden for min holdning til racisme og udlændinge 🙂 

Tak.. modigt. Fedt at du deler. 

Tror mange af os kan genkende dele af billedet her. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 22 timer siden, snoozz skrev:

Det var i sommeren år 2003.

Der havde bistandsklienter ikke ret til ferie, så det er socialt bedrageri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

For mit vedkommende er jeg vokset op i den højere middelklasse/lavere overklasse nord for København.  Jeg er fra '78 og har gået på privatskole, DTU og CBS og har dyrket en elitesport op igennem min ungdom, samt spillet rollespil og tabeltop games.  Jeg har typisk været en outsider i de fleste af de sociale grupperinger jeg har været en del af, og fra 7. - 3.G var jeg udsat for mobning.  Venner var med enkelte undtagelser først noget jeg har fået efter jeg forlod gymnasiet. 

Qua min opvækst og hobbier har jeg generelt ikke "plejet omgang" med ret mange folk af ikke-dansk herkomst.  Af samme årsag har jeg som udgangspunkt ikke noget had overfor andre etniske minoriteter generelt, men jeg må til min egen irritation indrømme at jeg ikke har kunnet undgå at få mine umiddelbart forventninger til folk farvet af årtiers negative historier om udenlandske kriminelle, mishandling, bedrag, krav om specialbehandling etc.  Dog insisterer den rationelle del af min hjerne til stadighed (heldigvis!) på at behandle og vurdere folk på baggrund af deres opførsel, og ikke på baggrund af deres hudfarve. 

Generelt har jeg heldigvis undgået ret mange negative episoder med folk med indvandrerbaggrund, og de indvandrerkritiske holdninger jeg har idag, er reelt affødt af en irritation over krav om specialbehandling, og nogen folks manglende vilje til at "assimilere" sig og blive en del af det samfund de idag bor i på permanent basis.  For min skyld kan folk bede, spise, drikke, fejre andre højtider og gå klædt som de har lyst til, men det skal ikke være på bekostning af flertallets traditioner og muligheder, eller på bekostning af andres frihed til at leve det liv de måtte ønske.  Folk skal gøre hvad de/man kan for at tage en eller anden form for uddannelse, finde få et arbejde og forsørge sig selv.  Og hvis man vil skille sig ud fra flertallet, så må man acceptere at det kan have den konsekvens at man får sværere ved at blive en del af fællesskabet, og at der er risiko for at man afskærer sig selv fra visse jobs. 

• Synes godt om 2
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Er du nu sikker på det ?

I øvrigt er jeg ret sikker på at det også i 2003 hed "kontanthjælpsmodtager" og ikke "bistandsklient".

Det var i øvrigt ikke fordi hun fx var i aktivering, eller noget andet hun burde deltage i, som hun så ikke deltog i.

Ingen vidste at hun var væk, altså ud over mig og hendes mor. Men fik mit eneste billede af hende i bikini i offentligheden, så det i sig selv var hele rejsen værd.

Fra hotelværelset var der direkte udsigt ned til poolen. Jeg sagde til hende gå du bare ned til poolen jeg skal lige skide, så kommer jeg med 2 drinks om 10 min ;)--- Hun FIK da også den lovede drink ;) - og jeg fik også skidt gg.

Nå nu kom jeg vist lidt af sporet GG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 1 time siden, tapdance skrev:

Folk skal gøre hvad de/man kan for at tage en eller anden form for uddannelse, finde få et arbejde og forsørge sig selv.  Og hvis man vil skille sig ud fra flertallet, så må man acceptere at det kan have den konsekvens at man får sværere ved at blive en del af fællesskabet, og at der er risiko for at man afskærer sig selv fra visse jobs. 

Jeg kommer faktisk også fra Nordsjælland og har gået på både seminariet og ingeniørhøjskolen, men jeg har også en blandet baggrund. Man kan ikke helt se det på mig og jeg har også et ret normalt navn. Da jeg for mange år siden havde en kæreste fra Irak, der gik med tørklæde, arbejdede jeg i en tidsbegrænset stilling. Jeg fandt hurtigt ud af, at mange af dem stemte på DF og talte om alle perkerne og hættemågerne. På et tidspunkt skrev min kæreste, at hun ville komme forbi efter fyraften. Jeg tænkte, at dét gad jeg ikke, for så vil jeg blive "afsløret", så jeg bad hende om at blive væk.
Man behøver derfor ikke skille sig aktivt ud for at det er sværere at blive en del af fællesskabet. Ingen skal bestemme, hvad jeg tror på eller hvem jeg er sammen med. Jeg tror heller ikke, der er ret mange, der mener, det er i orden, hvis man beder en bøsse om at lade være med at vise det offentligt.
Jeg synes, det afslører et alvorligt problem i samfundet, hvis man som minoritet konstant skal foretage evalueringer om, hvad man skal afsløre om sin person. Nogle ting kan man ikke lave om på, og hvis personer med ikke-danske navne eller piger med tørklæde skal sende flere ansøginger ud for at komme i betragtning til en stilling, er det ikke dem, der har problemet.
Hvis man vil kræve større tolerance blandt folk med ikke-dansk baggrund, skal det også gælde for majoriteten.

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 5 timer siden, snoozz skrev:

Er du nu sikker på det ?

I øvrigt er jeg ret sikker på at det også i 2003 hed "kontanthjælpsmodtager" og ikke "bistandsklient".

Det var i øvrigt ikke fordi hun fx var i aktivering, eller noget andet hun burde deltage i, som hun så ikke deltog i.

Ingen vidste at hun var væk, altså ud over mig og hendes mor. Men fik mit eneste billede af hende i bikini i offentligheden, så det i sig selv var hele rejsen værd.

Fra hotelværelset var der direkte udsigt ned til poolen. Jeg sagde til hende gå du bare ned til poolen jeg skal lige skide, så kommer jeg med 2 drinks om 10 min ;)--- Hun FIK da også den lovede drink ;) - og jeg fik også skidt gg.

Nå nu kom jeg vist lidt af sporet GG

Ja det var også socialt bedrageri i 2003.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wizcarlo
On 8.7.2020 at 17:02, homofaber skrev:

Har du problemer med nakken, siden du ikke bare kan kigge den anden vej, når der er noget, der ikke kommer dig ved?

Fordi der ikke er nogen anden vej at vende hovedet. Den ene vej er der social svindel. Den anden vej er der knallertkørsel på fodgængerområder. Den tredie vej er der afskyelige pizzeriaer. Und-so-weiter!

Og så kommer det os særdeles meget ved.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wizcarlo
Skrevet (redigeret)
On 3.8.2020 at 14:37, gumle skrev:

Det er hun også selv ude om!

Slemt gik det for en 17-årig i Sverige. Hendes muslimske charmetrold skar hovedet af hende og opbevarede det 14 dage i klædeskabet.

https://www.bt.dk/udland/23-aarig-idoemt-livstid-for-drabet-paa-17-aarige-wilma

Redigeret af Wizcarlo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wizcarlo
Skrevet (redigeret)
On 8.7.2020 at 17:09, ThomasSneum skrev:

Men...hvorfor tror du de svindler og bedrager?

Og så var der da pas-kontrollen i lufthavnen tjekkede et fly der ankom fra Tyrkiet og sammenholdt oplysingerne i passet med socialkontoret. Svindelen med overførselsindkomster var massiv.

Men jeg kan en lille selvoplevet: lad os kalde ham Hassan og han har en kiosk et sted. Han kører selv over til Sverige og henter varerne til sin kiosk, da han så slipper for moms og afgifter.

Sådan skulle han afsted en aften. For han ville helst køre, nær de havde fyraften hos Told&Skat. Men han tænkte, at når han nu skulle køre, så kunne han lige så godt tage noget mere med. Men kunne bilen holde til det? Det spurgte han sine fætre om. De sagde at han bare kunne pumpe noget mere luft i dækkene.

Sådan kom han af sted. Men da han nåede tilbage og svingede op på Avedøre Havnevej, gik det galt. Det høje dæktryk og det tunge læs gjorde dækkene varme, så et af dem eksploderede. Bilen kom i sving og slyngededes ind mod kantstenen, hvor dørene til varerummet røg op og hans gode varer lå strøet over 50 meter af Avedøre Havnevej. Det lignede noget fra juleaften, da jeg kom forbi der et par minutter after.

Redigeret af Wizcarlo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...