Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Billeder der har fået høj ikon status

Recommended Posts

Arend

ok%20artikeltop%20Vietnam%20Napalm%20Gir

Mange kender billedet fra Vietnam krigen, men gør du ikke det, så kan du læse om det i Jyllandsposten.

For pigen var billedet en forbandelse, Hun vil altid være nøgen, efter at klæbrige klatter napalm smeltede gennem hendes tøj og hendes hud.

https://jyllands-posten.dk/kultur/historie/article4710023.ece/

14292486_10154351900106832_4168140363155

Nu har jeg opdaget, at sådan et billede ikke er tilladt på Facebook fordi det strider imod deres regler om nøgenbilleder.

napalm-girl.jpg

Er det gået for vidt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

23111170-billede-1.jpg

Arbejderne på billedet er rigtige arbejdere, og de er i gang med at bygge Rockefeller Center i 1932.

Det var farligt arbejde, men arbejderne havde sat sig op i anledning af, at billedet skulle tages.

Det var andre tider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 3 timer siden, Arend skrev:

ok%20artikeltop%20Vietnam%20Napalm%20Gir

Mange kender billedet fra Vietnam krigen, men gør du ikke det, så kan du læse om det i Jyllandsposten.

For pigen var billedet en forbandelse, Hun vil altid være nøgen, efter at klæbrige klatter napalm smeltede gennem hendes tøj og hendes hud.

https://jyllands-posten.dk/kultur/historie/article4710023.ece/

14292486_10154351900106832_4168140363155

Nu har jeg opdaget, at sådan et billede ikke er tilladt på Facebook fordi det strider imod deres regler om nøgenbilleder.

napalm-girl.jpg

Er det gået for vidt?

Bestemt ikke. 

Billedet er jo fremragende journalistik som fortjent er blevet verdenskendt. At være på fronten og fange essensen af situationen på den måde er måske skræmmende, men livets virkeligheder på billedet, for resten fremprovokeret af Napalm viser krigens grimme siden.

At Fb beskytter pigen kan jeg ikke tage stilling til, det er deres sag og de har sikkert et sagligt kommentar hvorfor de gør det.

Vi skal hele tiden og altid blive gjort opmærksom på hvad det er vi snakker om når vi støtter en krig, uanset hvor det er i verden fordi den viste billedet er virkeligheden når vi giver grønt lys til vores ledere om at udrydde de onde i verden og synger med, GOOD MORNING VIETNAM. 😇   

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

For 8 minutter siden, Jojojo skrev:

Bestemt ikke. 

Billedet er jo fremragende journalistik som fortjent er blevet verdenskendt. At være på fronten og fange essensen af situationen på den måde er måske skræmmende, men livets virkeligheder på billedet, for resten fremprovokeret af Napalm viser krigens grimme siden.

At Fb beskytter pigen kan jeg ikke tage stilling til, det er deres sag og de har sikkert et sagligt kommentar hvorfor de gør det.

Vi skal hele tiden og altid blive gjort opmærksom på hvad det er vi snakker om når vi støtter en krig, uanset hvor det er i verden fordi den viste billedet er virkeligheden når vi giver grønt lys til vores ledere om at udrydde de onde i verden og synger med, GOOD MORNING VIETNAM. 😇   

Nu var mit spørgsmål, om Facebooks regler om, at det er forbudt at vise nøgne mennesker på Facebook, går for vidt - når pressebilledet skal censureres?

Man går jo helt glip af pointen om, at napalm er noget skidt, når pressebilledet skal censureres.

Du har halvvejs svaret på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, Arend skrev:

Nu var mit spørgsmål, om Facebooks regler om, at det er forbudt at vise nøgne mennesker på Facebook, går for vidt - når pressebilledet skal censureres?

Man går jo helt glip af pointen om, at napalm er noget skidt, når pressebilledet skal censureres.

Det beviser jo bare at jeg ikke er det skarpe kniv i skuffen, jeg indrømmer at det nogen gange gør lidt stærk for mig og jeg fanger ikke altid alle nuancer i debatten. 

Men tilbage, at FB censurerer kan jeg godt forstå dersom de syge i samfundet ikke kan forstå alvoren og kun reagerer på image og ikke indholdet.

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 3 timer siden, Arend skrev:

Det er typisk amerikansk kropsforskrækkelse at censurere et helt naturligt billede af et nøgent menneske. 

Ingen billeder af nøgne mennesker, der ikke er i seksuel sammenhæng eller ikke har til formål at vække lyst hos beskueren, bør censureres noget som helst sted.

Dyr går konstant nøgne rundt. Så hvorfor er mennesker så bange for deres egen nøgenhed?

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Cirkel kaffe

coblcika.jpg

Her er det kaffepigen fra 1955, som jeg mener er ikonisk

jIqvrPWRxxgZCClyFpQd0AWtbdM.jpg?w=624&sc

Billedet har indtil videre overlevet massakren på billeder af farvede.

Der kan da godt være racistiske billeder, som er for stødende - men jeg synes, det er gået for vidt.

Det er den holdning man har til racisme, der betyder noget.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 11 minutter siden, Arend skrev:

Cirkel kaffe

coblcika.jpg

Her er det kaffepigen fra 1955, som jeg mener er ikonisk

jIqvrPWRxxgZCClyFpQd0AWtbdM.jpg?w=624&sc

Billedet har indtil videre overlevet massakren på billeder af farvede.

Der kan da godt være racistiske billeder, som er for stødende - men jeg synes, det er gået for vidt.

Det er den holdning man har til racisme, der betyder noget.

Det billede har for mig alt at gøre med respekt og ikke udnyttelse. 

Og så det smukt. :)

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

iconic-photos-4.jpg

Billedet er taget på Bikini Atolllen 25. juli 1946 - 5,6 kilometer fra eksplosionen. Det var verdens første atomeksplosion "under vand".

Bikini blev i årene mellem 1946 og 1958 udlagt som testområde for atomvåben.

4608.jpg?width=620&quality=85&auto=forma

I dag er Bikini Atollen ubeboet og er stadig radioaktiv. Atollen besøges dog af forskere, som har taget billedet.

"Underligt": koraller og fisk trives på Bikini Atollen

Det sjove er, at livet tilsyneladende trives i krateret i Bikini Atollen, der for 70år siden var en nukleær ødemark efter mere end 20 atom- og brintbomber.

Dyr, der blev undersøgt af forskere i og omkring Tjernobyl-eksplosionen, viste deformiteter og mutationer, men et Stanford-teams første forskning antyder, at det marine liv i Bikini kan have været langt bedre.

https://www.theguardian.com/world/2017/jul/15/quite-odd-coral-and-fish-thrive-on-bikini-atoll-70-years-after-nuclear-tests

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Hvor skal man næsten begynde - Der er så mange fantastiske og ikoniske billeder, som har defineret begreber, begivenheder, ideologier og personer.

Jeg har taget et meget lille udsnit af mine yndlingsbilleder her - og kategoriseret dem.

Frihedssymbolske billeder

Conrad-Schumann-hopper-version3.thumb.jpg.79099c464868afa673804204b9575745.jpg

Dette billede er for mig det ultimative billede på menneskets behov/vilje til frihed. I 1961 sprang Conrad Schumann fra Østberlin til Vestberlin lige inden det blev for sent - og muren blev opført. Især i disse tider hvor frihed har så trange vilkår fordi en nationalistisk og national konservativ bølge skyller ind over de liberale demokratier i hele den vestlige verden. Se på dette billedes historie - og husk at intolerance, protektionisme, grænsekontrol, toldmure og nationalisme aldrig har gjort verden og menneskeheden noget godt.

AAHflhc.jpg.74b595f9d9373c5fbb1ec25d13285a72.jpg

Et andet af de ikoniske billeder, der symboliserer ønsket om frihed er fra Den Himmelske Fredsplads i 1989. Siden er det desværre kun gået en vej i Kina - mindre frihed, mere overvågning, mere kontrol, mere protektionisme. Især på overvågningsdelen og kontrollen ser det ud til at Danmarks Statsminister er særdeles inspireret af Kina.

.

Musik og poesi 

jim-morrison-wearing-necklace.thumb.jpg.8a7aac4e338a08d41aa63dc35cad745c.jpg

Jim Morrison "iklædt" sin ikoniske perlehalskæde - Billedet er måske det mest berømte af den stilforandrende poet. Den dag i dag er hans tekster vedkommende og giver indsigt i det menneskelige sind - det er måske kun Bob Dylan, der kan måle sig med Jim Morrison når det kommer til poesi i rockmusikken.

Screenshot_20190425-082608_YouTube.thumb.jpg.62738dda15bda8451972e51b32117051.jpg

Brian Molko fra scenen på 'Rock am Ring' i 2006. En koncertoptagelse som er enestående smukt optaget i modlys under solnedgangen. Brian Molko er vor tids Jim Morrison - en skaber af poesi med introvert perspektiv og et søgende væsen, der ikke kan forklare selvdestruktiv adfærd, kønsforvirring, vold og psykisk skrøbelighed. Man bliver aldrig helt færdig med Placebo's tekster - og billedet her er fuldstændig ikonisk og smukt.

download.jpg.33a224b0a00e5487aa23ab4ae814be24.jpg

Rage against the Machine på scenen i 2008. Zac de la Rocha fanget i centeret af stjerne der symboliserer den mexikanske zapatist bevægelse - en sag der ligger bandet på sinde - især for Zac der selv er halvt mexicansk. Rage against the Machine har forandret rock med deres fusion mellem rap og hard-core metal - men især har de gennem deres aktivisme, protester og politiske engagement igen sat standarder for hvad man kan sige tilsat en guitar - således har de alene videreført traditionen fra Dylan over The Clash og Bad Religion til dem selv.

clash_london_calling.jpg.7c18ca0a92f707469a6ba85708f94c97.jpg 

Det er svært at forestille sig et mere ikonisk albumcover end The Clash' London Calling fra 1979. Billedet er "misbrugt" af utallige fotografer, kunstnere og reklamer - både direkte og som 'rip offs' i dets opbygning - ja det er sågalt afbilledet tatovering hos flere fans. Selve billedet stammer fra en koncert i New York - The Palladium - i 1979 og det er bassisten Paul Simenon, der smadrer sin guitar. En bas-guitar der i øvrigt i dag er udstillet i "Rock 'N' Roll Hall of Fame' i Cleveland.

Che Guevara

Heroico1-version2.thumb.jpg.2b19e9e29a64f789a3ec0d0a2204ecff.jpg

Uanset hvad man mener om manden bliver det svært at komme uden om dette ikoniske foto. Anvendt på et hav af t-shirts, posters, tasker etc. etc. Han er symbolet på oprør og med guerillametoder - og repræsenterer en revolutionær drøm for ekstremt mange mennesker på den yderste venstrefløj. 

1_abwwR8VS1-SHUVhM_-PxTw.thumb.jpeg.2e39689462d7cabb6183d971a5c61710.jpeg

Det er også svært at komme uden om - at manden kom med en række ikoniske udtalelser, der ofte citeres blandt os med et antiautoritært og semianarkistisk sind - her er nogle stykker:

"If you tremble with indignation at every injustice, then you are a comrade of mine."

“Let the world change you and you can change the world”

“We cannot be sure of having something to live for unless we are willing to die for it.”

“The first duty of a revolutionary is to be educated.”

.

Vietnamkrigen

1557127234_1968WPPGennemrene.jpg.b63c666fd6557fa8f32deacdcf2d97da.jpg

Der er allerede postet et ikonisk billede fra Vietnamkrigen her på siden. Her er et andet.

Vietnamkrigen satte nye standarder for befolkningernes indsigt i hvor beskidt og hård rigtig krig er. Krigen var ikke alene katalysator for hele ungdomsoprøret i 60'erne - det blev også den sidste krig hvor fotografer uhindret fik adgang alle vegne. den fejl gentager krigsførende nationer ikke længere - som befolkning holdes vi i uvidenhed (billedemæssigt) af kriges grusomheder. Jeg ved, hvad jeg taler om - jeg har selv været der!

Selve billedet blev kåret til årets pressefoto i 1968 af World Press Photo - og man ser en politichef fra Vietnam, der henretter en Viet Cong sympatisør på åben gade. Fotografen Adams troede egentlig at politichefen ville afhøre Viet Cong'eren - og fik et chok, da han filmede henrettelsen.

.

Kunst

KAUFMANN_Andy-Warhol_thejournal_01.thumb.jpg.ace606077563b9d79c674a0a67bdaffc.jpg

Mere ikonisk end Andy Warhols 'popart' kunst fremstillet på The Factory i 60'erne bliver det svært at finde. Hans farve distortion af Marilyn Monroe er lavet i millioner varianter med alle mulige stjerner og almindelige mennesker. Man kan gå på opdagelse i Warhols univers i time efter time - kreativiteten var en eksplosion i en stillestående kunstverden - og sætter den dag i dag dybe spor i billedkunsten - heldigvis!

.

Jorden

Cp9t5Ki2mAkOVJbFAYnwfPdRpvo.jpg.4f233ee808b73f1a9984bd47d5d6fb74.jpg

Jorden set fra Apollo 8 i 1968. Billedet tog pusten fra enhver i 1968 - aldrig havde de set Jorden så smuk, så blå, så interessant. Som den danske astronaut Andreas Mogensen udtalte efter sin rummission i 2015 - der er ingen grænser på Jorden når man kigger ned på den fra rummet...... Det kan man godt lige tænke lidt over i disse national konservative protektionistiske selvtilstrækkelige tider!

.

Sport

preben_elkjaer.jpg.c89dc35a7f9ee29f94e4ed78ac46f87c.jpg

Danmarks bedste angriber nogensinde efter brændt straffespark i semifinalen under EM 1984. Preben Elkjær - vi elsker dig og savner en som dig på banen!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...