Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Cementdebil

Kender du forskel på 'at tro' og 'en tro'?

Recommended Posts

Cementdebil

Afledt af de mange debatter hvor national konservative og nationalister har vældig travlt med "islam-debatter" i alle mulige afskygninger - kom jeg til at tænke lidt over religion i almindelighed og "moral" i særdeleshed. 

Gad vide om national konservative og nationalister er mindre vidende? Gad vide om religiøse fundamentalister er det? Hvad er det med den der tro, der er så henholdsvis angstfremkaldende eller provokerende?

Lad os se på ordet "TROs" konkrete betydninger:

1. Som substantiv; En tro = En opfattelse
2. Som adjektiv; Være tro = En egenskab
3. Som verbum; At tro = En handling

Om den første form kan man sige, at det er noget, man kan have til fælles med, eller som modsætning til, andre mennesker, mens de 2 sidste former er personlige udgangspunkter!

Lad mig se lidt nærmere på 1’eren. Religioner består i vid udstrækning af dogmer, læresætninger, myter og fortællinger. Omkring disse bygges så menigheder, kirker, moskeer, synagoger, templer og ’bevægelser’ — og inden for disse opstår love, normer, etikker, bønner og moraler. Især det sidste er MEGET interessant, fordi vi særligt i disse år oplever, hvorledes religiøse mennesker begrunder beslutninger i deres religiøsitets etik og moral! På nøjagtig samme vis som national konservative og nationalister begrunder deres moral og etik med en forestilling om en art verdensrevolution af islamistisk magtovertagelse.

Og lad mig dvæle lidt ved det — for her er der faktisk grund til at oplyse vildfarne religiøse, national konservative og nationalister om etikkens og moralens udspring.
Ordet 'etik' har sin oprindelse i to nært beslægtede græske ord: Èthos og êthos.
Èthos (græsk) betyder sæder, sædvane eller den uskrevne lov
êthos (græsk) betyder standpunkt, indstilling eller sindelag

Ofte sammenblandes ordet etik med ordet moral, der stammer fra latin.

Moral (latin) betyder skik, brug eller sædvane

Som det ses, ligger de to begreber moral og etik særdeles tæt op ad hinanden, og det kan derfor være svært at skelne mellem dem. De synes at sige noget om det samme, - hvad de da også gør, omend på forskelligt niveau.
Inden for etikken har man vedtaget en praktisk skelnen mellem de to begreber:
Begrebet 'moral' betegner det konkrete menneske, dets holdninger og dets praktiske handlen.
Begrebet 'etik' står for den filosofiske/teoretiske vurdering af menneskelige værdier og handlinger samt deres begrundelser.
En etisk vurdering er således filosofiske overvejelser over moralske handlinger, der angiver hvorledes man bør handle i forskellige situationer. Den etiske vurdering udmøntes i et normsæt, en etik, der baserer sig på en given religions/ideologis/kulturs forestillinger om hvad der forstås ved 'det gode liv', samt hvilke værdier og normer der er acceptable.
Etik kan med andre ord defineres som moralens teori og moral som etikkens praksis.

Så når religiøse, national konservative og nationalister gør sig til moralske dommere over hinanden — så begår de den klassiske debatfejl — De bruger moraler til at ’slå’ nogen, de ikke deler holdning og værdier med, i hovedet.

Ser vi så antropologisk på etik og moral, så lærer religiøse fundamentalister, national konservative og nationalister sikkert noget overraskende.
Nemlig handlingen ’at tro’ er en væsentlig forudsætning for både etik og moral, og at disse således er forudsætninger for den menneskelige sociale omgang og ultimativt civiliseringen af vore samfund. Med andre ord er troen (evnen til at tro) en helt nødvendig kvalifikation for at kunne begå sig. Det siger egentlig sig selv; tag f.eks. et begreb som ’tillid’. Det er utænkeligt at have tillid til et andet menneske uden at tro. Og her har netop antropologiske studier vist, at meget religiøse og ideologiske samfund, netop er kendetegnet ved at dets borgere har meget lidt tillid til hinanden. Med andre ord ’En Tro’ undergraver tilliden mellem mennesker — og så er det for øvrigt nok ligegyldigt, om denne ’tro’ en religion eller en ideologisk 'isme'. Og for lige at knytte en kommentar mere til ’tillid’ — så har de samme studier vist, at i samfund hvor borgerne har stor tillid til hinanden, der er de også lykkeligere!

Jeg tror derfor, det ikke vil være helt urimeligt at konkludere; at går Danmark i samme retning som de senere år, med større og større polarisering mellem på den ene side religiøse ideologier som kristendom, islam, og på den anden side national konservatismen og nationalismen, så vil tilliden mellem os som folk falde, og vi vil som borgere blive mindre lykkelige!

Hvad mener du?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Og nu vi taler om tillid - forleden var jeg på en tankstation - en mand havde tanket, men opdagede ved kassen, at han havde glemt sin pung. Ekspedienten foreslog MobilePay - men han havde ikke sin telefon heller. Jeg betalte så for manden og gav ham mit nummer - jeg sagde han bare kunne overføre pengene, når han kom hjem. 1½ time senere tikkede beløbet ind.

Han var helt sikkert ikke national konservativ 😎

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 7 minutter siden, Cementdebil skrev:

Og nu vi taler om tillid - forleden var jeg på en tankstation - en mand havde tanket, men opdagede ved kassen, at han havde glemt sin pung. Ekspedienten foreslog MobilePay - men han havde ikke sin telefon heller. Jeg betalte så for manden og gav ham mit nummer - jeg sagde han bare kunne overføre pengene, når han kom hjem. 1½ time senere tikkede beløbet ind.

Han var helt sikkert ikke national konservativ 😎

De siger, at der ikke er nogen nedre grænse for venstreorienteret politisk plat. Jeg begynder at tro, de har ret!  🥱

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, Debat-Fruen skrev:

De siger, at der ikke er nogen nedre grænse for venstreorienteret politisk plat. Jeg begynder at tro, de har ret!  🥱

Ha ha ha ha - jeg bliver kaldt meget. Venstreorienteret plejer ikke at være en medalje jeg tildeles - tak Aase - nej debatfrue

Redigeret af Cementdebil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 17 timer siden, Cementdebil skrev:

Så når religiøse, national konservative og nationalister gør sig til moralske dommere over hinanden — så begår de den klassiske debatfejl — De bruger moraler til at ’slå’ nogen, de ikke deler holdning og værdier med, i hovedet.

Puuha, det var en lang en, men informativ og sjovt at læse, da jeg blev færdigt blev øje hænge på overstående sætning som jeg synes remser de hele op meget kontant. og dermed kan jeg også godt forstå at rygklapperfolket fra stregdebatten ikke kan li dit indlæg. 

Tak fordi du gjorde den indsats 😀🕵️‍♀️

Ha en god dag

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 50 minutter siden, Jojojo skrev:

Puuha, det var en lang en, men informativ og sjovt at læse, da jeg blev færdigt blev øje hænge på overstående sætning som jeg synes remser de hele op meget kontant. og dermed kan jeg også godt forstå at rygklapperfolket fra stregdebatten ikke kan li dit indlæg. 

Ha en god dag

Tak jojojo

Ja nogle gange må et emne have lidt mere dybdegående analyse - men måske har du ret - sætningen du refererer til er nok essensen af TS 👍

Jeg har ingen viden om omtalte lukkede debatside - men kan da godt se der sker lidt mere her nu - og har da også spottet 4-5 stykker der har skiftet profilnavn 😂

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

For 2 timer siden, Jojojo skrev:

Ha en god dag

Oplægget er meget djøfiseret, og det får almindelige mennesker til at stige af :)

- men ud over det, synes jeg også, at emnet er godt.

Problemet er bare, at mange bliver udelukket.

Redigeret af Arend
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble
Skrevet (redigeret)

Ting kan være både komplekse og simple samtidigt og man kan over forsimple komplekse ting og over komplicere simple ting.

"Så når religiøse, national konservative og nationalister gør sig til moralske dommere over hinanden — så begår de den klassiske debatfejl — De bruger moraler til at ’slå’ nogen, de ikke deler holdning og værdier med, i hovedet."

Man kan beskrive f.eks. samtlige love med dette. 

Redigeret af 78stonewobble
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
udmarksson
For 15 timer siden, Cementdebil skrev:

Ha ha ha ha - jeg bliver kaldt meget. Venstreorienteret plejer ikke at være en medalje jeg tildeles -

Er du ultraliberal da ... ?? - Er bare 'begrundet nysgerrig' ... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 22 minutter siden, 78stonewobble skrev:

Ting kan være både komplekse og simple samtidigt og man kan over forsimple komplekse ting og over komplicere simple ting.

"Så når religiøse, national konservative og nationalister gør sig til moralske dommere over hinanden — så begår de den klassiske debatfejl — De bruger moraler til at ’slå’ nogen, de ikke deler holdning og værdier med, i hovedet."

Man beskrive f.eks. samtlige love med dette.

Jeg tror @Jojojo   kom frem til omtrent det samme. Men faktisk ønskede jeg at give den akademiske vinkel/forklaring også - netop fordi jeg andre steder har skrevet netop sætninger som den du nævner, og en lidt mere uddybede tråd kunne måske perspektivere de "uhyrlige" påstande 😂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...