Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Arend

Kan du bestå indfødsretsprøven

Recommended Posts

Arend

Jeg har prøvet at tage indfødsretsprøven på DR, og jeg fik to forkerte.

Den ene var: "Hvor stor en andel af vælgerne stemmer normalt ved valg til Folketinget?"

Jeg svarede: 70-79 % - men det rigtige var 80-89 %.

Den anden var: "I hvilket år blev motorvejsforbindelsen over Storebælt indviet?"

Jeg svarede: I 1986 - men det rigtige årstal var 1998

Jeg bestod jo da, men jeg har lidt svært ved at forstå, at det skulle være relevant at huske det.

Jeg kunne bedre forstå det, hvis ansøgerne skulle bestå en prøve i demokrati og Danmarks Riges Grundlov.

Du kan prøve at tage den her, hvis du har lyst:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ud-af-tre-bestod-indfodsretsproven?app_mode=true

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Screenshot_20200701-092707_Firefox.thumb.jpg.1699cb564668039a0536883b9d1fde8d.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Jeg har også prøvet den - og havde kun én fejl, og det var sjovt nok en af de samme, nemlig at jeg havde svaret 70-79 % hvor det var 80-89 % - som stemmer til valg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 17 timer siden, Arend skrev:

Det gjorde jeg også.

Prøven er svær selv for os indfødte danskere. Mange af spørgsmålene er uvigtige og ikke noget, som man burde spørge ansøgere til indfødsret om. Der er mange andre praktiske ting, som det jo ville have været langt mere relevant at spørge dem om.

Prøven er altså ikke praktisk, men derimod ideologisk og vel ment som en test af, hvor interesserede de har været i danmarkshistorien, det danske kongehus, Danmarks geografi, gamle danske kunstnere og lignende. Hvorfor dog ikke i stedet spørge om nogle mere praktiske ting, som de kan få brug for at vide her i Danmark?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 18 timer siden, Arend skrev:

Den ene var: "Hvor stor en andel af vælgerne stemmer normalt ved valg til Folketinget?"

Jeg svarede: 70-79 % - men det rigtige var 80-89 %.

Den anden var: "I hvilket år blev motorvejsforbindelsen over Storebælt indviet?"

Jeg svarede: I 1986 - men det rigtige årstal var 1998

Jeg bestod jo da, men jeg har lidt svært ved at forstå, at det skulle være relevant at huske det.

Jeg kunne bedre forstå det, hvis ansøgerne skulle bestå en prøve i demokrati og Danmarks Riges Grundlov.

Du kan prøve at tage den her, hvis du har lyst:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ud-af-tre-bestod-indfodsretsproven?app_mode=true

De bliver lettere og lettere. 

Virkelig ringe hvis man har fejl efter at have terpet som de jo gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

For 18 minutter siden, Inger Hansen skrev:

De bliver lettere og lettere. 

Virkelig ringe hvis man har fejl efter at have terpet som de jo gør.

Jeg tænker mere på, om indfødsretsprøven kan bruges til noget, og derfor synes jeg, det ville være naturligt med en egentlig undervisning i, hvordan dansk demokrati fungerer.

Så kunne ansøgerne bestå en eksamen i demokrati.

Jeg forestiller mig, det kan være svært at forstå, hvis man er opvokset i et diktatur.

Der er også nogen danskere, der har svært ved at forstå det, for det er ikke demokratisk at stemme om, hvem der skal skydes (for at sætte det helt på spidsen).

Lige nu er der nogen, som debatterer magtens tredeling og grundloven her på Jubii debat - og det er måske mere relevant.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 3 minutter siden, Arend skrev:

Jeg tænker mere på, om indfødsretsprøven kan bruges til noget, og derfor synes jeg, det ville være naturligt med en egentlig undervisning i, hvordan dansk demokrati fungerer.

Jeg forestiller mig, det kan være svært at forstå, hvis man er opvokset i et diktatur.

Der er også nogen danskere, der har svært ved at forstå det, for det er ikke demokratisk at stemme om, hvem der skal skydes (for at sætte det helt på spidsen).

Lige nu er der nogen, som debatterer magtens tredeling og grundloven her på Jubii debat - og det er måske mere relevant.

Synes nu nok der bliver brugt for mange midler på integration.

Din ide vil bidrage til yderligere udgifter i den retning.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Lige nu, Inger Hansen skrev:

Hvorfor skulle det blive dyrere?

Som det er i dag, foregår forberedelsen til indfødsretsprøven som E-læring. hvor en basispakke koster 349 kr. en standartpakke koster 399 kr. og en superpakke koster 499 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, Inger Hansen skrev:

Prøven er efter min mening tåbelig, fordi den fokuserer på de forkerte ting. Hvorfor skal de vide præcis, hvilke danske slotte dronningen må benytte?

Hvorfor skal de vide om diverse danske malere, komponister og forfattere levede i 1600-tallet, 1700-tallet eller 1800-tallet?

Sådanne ting får man jo slet ikke brug for at vide som nydansker, og masser af etniske danskere aner det jo heller ikke.

Disse spørgsmål burde derfor forsvinde fra prøven og erstattes af mere relevante spørgsmål om nutiden. Dette koster ikke ekstra, men bevirker i stedet, at de lærer langt mere nyttige ting.

Prøven bør selvfølgelig indeholde kendskab til folketinget, demokratiet, grundloven, andre danske love, minimumsalder for forskellige ting osv. Men kendskab til danskere, der døde for flere hundrede år siden er da irrelevant! Det samme gælder, hvor i landet et billede af en afdød kunstner hænger! For hvad skal de dog bruge det til??

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Inger Hansen
For 16 minutter siden, Erpe skrev:

Prøven er efter min mening tåbelig, fordi den fokuserer på de forkerte ting. Hvorfor skal de vide præcis, hvilke danske slotte dronningen må benytte?

Hvorfor skal de vide om diverse danske malere, komponister og forfattere levede i 1600-tallet, 1700-tallet eller 1800-tallet?

Sådanne ting får man jo slet ikke brug for at vide som nydansker, og masser af etniske danskere aner det jo heller ikke.

Disse spørgsmål burde derfor forsvinde fra prøven og erstattes af mere relevante spørgsmål om nutiden. Dette koster ikke ekstra, men bevirker i stedet, at de lærer langt mere nyttige ting.

Prøven bør selvfølgelig indeholde kendskab til folketinget, demokratiet, grundloven, andre danske love, minimumsalder for forskellige ting osv. Men kendskab til danskere, der døde for flere hundrede år siden er da irrelevant! Det samme gælder, hvor i landet et billede af en afdød kunstner hænger! For hvad skal de dog bruge det til??

Det kan der være noget om, selv hvis de kan svare på der, vil de stadig ikke blive betragtetsom danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...