Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Rekruttering

Støbning af beton.

Recommended Posts

Arend
Skrevet (redigeret)
For 26 minutter siden, Rekruttering skrev:

Har lige søgt lidt inde på stark.dk og fandt så frem til disse - ved dog ikke om de er vandfast eller ej, det syntes jeg ikke at jeg kunne læse frem til. 

Kan dog også meget hurtigt blive en dyr omgang, hvis jeg skal købe disse plader, da jeg både skal have købt en masse muld oveni og dernæst en masse planter og buske samt en "green wall" (en slags metal gitter som planterne kan snore sig omkring) - findes der derfor en billigere alternativ, så jeg kan spare mine penge på det "unødvendige"? 😀

https://www.stark.dk/wisa-spruce-gulv-tag-5-lag-15-mm-1220-mm-2440-mm?id=3200-9675974

De er unødvendig tykke, og du vil få svært ved at bøje dem.

Du kan bruge dem igen og igen.

Først støber du 4 meter og lader det størkne - og så støber du de næste 4 meter etc.

Så skal du bruge to plader og skære dem igennem på langs en gang.

Jeg kan se at Jojojo anbefaler 12 mm krydsfiner, og det er også det, man plejer at bruge til den slags - men de er svære at bøje ret meget.

Hvis det var mig, ville jeg købe lidt tyndere plader, hvis de skal bøjes meget - men det er ikke sikkert, at alle kan få det til at fungere med at understøtte pladerne udvendig, mens der støbes.

´Du skal også have fundet ud af at støtte pladerne med noget i bunden, så de kan holde formen (når de bøjes), mens der støbes.

Endelig kan du støbe fliser først, og grave dem ned (hvis du synes fliser er for dyre).

Jeg arbejdede engang for længe siden på en betonfabrik, hvor jeg støbte fliser, og man skal bare bruge en form og en vibrator af en slags.

Det er ikke så svært endda, hvis man minder lidt om Bonderøven på DR.

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
Skrevet (redigeret)
For 47 minutter siden, Jojojo skrev:

Jeg vil give dig nogen ideer om beton. De skriver at det skulle være 60 høj og ti centimeter tykt, dette vil sige at hver eneste løbende ti centimeter vejer ca. 15 kilo. Selvom du graver det 20 cm ned så skal du bruge en krydsfiner plade på minimal 12 mm med en 2-4 tommer i toppen for at kunne styre det, du kan bruge det billige som er fint nok, men husk at det kun kan bruges en gange. 

Hvis du derimod vil bøje den plade som du skrev så ændrer alle regler, bøjning giver styrke og så behøver du kun at bekymre dig om at styre den bøjning  

https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-naaletrae-12-mm-120-x-240-cm/4131/9054770/ 

Fandt lige denne på jemogfix's hjemmeside - ville den fungere fint? Eller ville jeg kunne gå ned og benytte mig af denne?https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-naaletrae-9-mm-120-x-240-cm/4131/9054769/

En forskel på 3mm burde ikke gøre det store (eller hvad?)

Redigeret af Rekruttering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 17 minutter siden, Arend skrev:

De er unødvendig tykke, og du vil få svært ved at bøje dem.

Du kan bruge dem igen og igen.

Først støber du 4 meter og lader det størkne - og så støber du de næste 4 meter etc.

Så skal du bruge to plader og skære dem igennem på langs en gang.

Jeg kan se at Jojojo anbefaler 12 mm krydsfiner, og det er også det, man plejer at bruge til den slags - men de er svære at bøje ret meget.

Hvis det var mig, ville jeg købe lidt tyndere plader, hvis de skal bøjes meget - men det er ikke sikkert, at alle kan få det til at fungere med at understøtte pladerne udvendig, mens der støbes.

´Du skal også have fundet ud af at støtte pladerne med noget i bunden, så de kan holde formen (når de bøjes), mens der støbes.

Endelig kan du støbe fliser først, og grave dem ned (hvis du synes fliser er for dyre).

Jeg arbejdede engang for længe siden på en betonfabrik, hvor jeg støbte fliser, og man skal bare bruge en form og en vibrator af en slags.

Det er ikke så svært endda, hvis man minder lidt om Bonderøven på DR.

Hmm, så jeg skal i princippet kun bruge en plade, som jeg så halvere til at bygge alt? Hvis jeg altså tager den bid for bid.

Jeg har fundet denne krydsfiner nåletræs plade som er 9 mm
https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-naaletrae-9-mm-120-x-240-cm/4131/9054769/

Dog står der intet om den er vandfast eller ej - kun at den har en "en bearbejdningsvenlig overflade" - kunne det betyde noget?

Nu er det først gang at jeg har med beton at gøre, men tror ikke at det bliver helt dumt. Skal bare lige få fat i de rigtige materialer. 

Og lige et spørgsmål til;
Skal der bruges en form for rionet, når man skal støbe det? Eller er det unødvendigt i dette tilfælde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 51 minutter siden, Rekruttering skrev:

Hmm, så jeg skal i princippet kun bruge en plade, som jeg så halvere til at bygge alt? Hvis jeg altså tager den bid for bid.

Jeg har fundet denne krydsfiner nåletræs plade som er 9 mm
https://www.jemogfix.dk/krydsfiner-naaletrae-9-mm-120-x-240-cm/4131/9054769/

Dog står der intet om den er vandfast eller ej - kun at den har en "en bearbejdningsvenlig overflade" - kunne det betyde noget?

Nu er det først gang at jeg har med beton at gøre, men tror ikke at det bliver helt dumt. Skal bare lige få fat i de rigtige materialer. 

Og lige et spørgsmål til;
Skal der bruges en form for rionet, når man skal støbe det? Eller er det unødvendigt i dette tilfælde?

Jeg kan ikke garantere dig 100%, at du kan genbruge forskallingspladerne, men nogen kan :)

Du skriver om "curved" beton. Har du tænkt dig at blande fiber i betonen?

Det er begrænset, hvad det skal holde til, når du ikke skal gå på det, så jeg ville ikke komme jern i - men det er svært at rådgive, når man ikke kender det.

Skal du blande beton i en trillebør - eller i en betonblander?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wizcarlo

Hvad med at lave det hele med mursten eller fundablokke og så pudse det bagefter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 21 timer siden, Arend skrev:

Jeg kan ikke garantere dig 100%, at du kan genbruge forskallingspladerne, men nogen kan :)

Du skriver om "curved" beton. Har du tænkt dig at blande fiber i betonen?

Det er begrænset, hvad det skal holde til, når du ikke skal gå på det, så jeg ville ikke komme jern i - men det er svært at rådgive, når man ikke kender det.

Skal du blande beton i en trillebør - eller i en betonblander?

Nej, havde ikke planer om at blande fiber i betonen - er det nødvendigt?

Ville det så være en ide at blande fiberen i betonen, så det får mere styrke?

Og jeg vælger nok at blande i en betonblander, tror det bliver lidt lettere. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 20 timer siden, Wizcarlo skrev:

Hvad med at lave det hele med mursten eller fundablokke og så pudse det bagefter?

Hmm, tror jeg kommer til at skulle bruge rigtig, rigtig mange mursten - så det kommer nok lige til at tage lang tid nok.

Dog kunne jeg muligvis godt benytte mig at nogle bondesten - de er rimelige billige, også behøves der ikke puds på, da de er ok pæne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 16 minutter siden, Rekruttering skrev:

Nej, havde ikke planer om at blande fiber i betonen - er det nødvendigt?

Ville det så være en ide at blande fiberen i betonen, så det får mere styrke?

Og jeg vælger nok at blande i en betonblander, tror det bliver lidt lettere. 

Jeg tror ikke, det er nødvendigt at blande fiber i betonen, men det giver mere styrke.

Jeg søgte bare på  "curved" beton i Wikipedia, og så fil jeg en del links med plasticfibre til at blande i beton.

Du mener måske bare, at du ikke skal støbe lige kanter?

Jeg har ikke det hus mere, men jeg har engang gjort noget lignende med natursten.

Jeg brugte bare lidt beton mellem stenene, så man næsten ikke kunne se det, og det blev flot, men det var et stort arbejde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 16 timer siden, Arend skrev:

Jeg tror ikke, det er nødvendigt at blande fiber i betonen, men det giver mere styrke.

Jeg søgte bare på  "curved" beton i Wikipedia, og så fil jeg en del links med plasticfibre til at blande i beton.

Du mener måske bare, at du ikke skal støbe lige kanter?

Jeg har ikke det hus mere, men jeg har engang gjort noget lignende med natursten.

Jeg brugte bare lidt beton mellem stenene, så man næsten ikke kunne se det, og det blev flot, men det var et stort arbejde.

Med curved beton menes der egentligt bare at betonet ikke skal have lige sider - men derimod have en bøjet side. Har lige smækket to billeder op, så du (i) kan se hvad jeg tænker på at få lavet. 

image.png

image.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...