Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Rekruttering

Støbning af beton.

Recommended Posts

Rekruttering
Skrevet (redigeret)

Halløj Jubii-brugere,

Jeg har et spørgsmål angående støbning af noget "curved" beton. Nu da sommerferien ikke bliver brugt syd på, så havde jeg nogle planer til haven, som jeg syntes skal føres ud i livet. Selve planen er ikke nødvendig for jer at høre, men har dog et spørgsmål angående materialer som kan benyttes til støbning af beton. Kan man bruge disse træfiberplader til betonstøbning? https://www.stark.dk/raw-traefiberplade-3-2-mm-610-mm-1220-mm?id=4200-9526538

Det er intet som skal bruges til at gå på, men derimod en beton kant til et langt blomsterbed - Den kommer til at være cirka 40 cm høj fra jorden af, så går udefra at den skal cirka det halve ned i jorden ( altså 20 cm, så selve betonet er 60 cm i alt), så den kan klare presset fra mulden. 

Tak på forhånd!😀

Redigeret af Rekruttering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
Skrevet (redigeret)
For 24 minutter siden, Potet skrev:

Den er for tynd.  Denne er bedre til forskalling:

https://www.stark.dk/fyr-forskalling-19x100-mm-4200-mm?id=1300-01910000420

Men ved ikke om jeg ville kunne forme træet som jeg har lyst - ville man kunne sætte to (tre) stykker træfiberplader sammen, så det kan holde og dermed ikke gå i stykker? 

Redigeret af Rekruttering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
1 time siden, Rekruttering skrev:

Halløj Jubii-brugere,

Jeg har et spørgsmål angående støbning af noget "curved" beton. Nu da sommerferien ikke bliver brugt syd på, så havde jeg nogle planer til haven, som jeg syntes skal føres ud i livet. Selve planen er ikke nødvendig for jer at høre, men har dog et spørgsmål angående materialer som kan benyttes til støbning af beton. Kan man bruge disse træfiberplader til betonstøbning? https://www.stark.dk/raw-traefiberplade-3-2-mm-610-mm-1220-mm?id=4200-9526538

Det er intet som skal bruges til at gå på, men derimod en beton kant til et langt blomsterbed - Den kommer til at være cirka 40 cm høj fra jorden af, så går udefra at den skal cirka det halve ned i jorden ( altså 20 cm, så selve betonet er 60 cm i alt), så den kan klare presset fra mulden. 

Tak på forhånd!😀

Dårligt ide, duer absolut ikke. de er begge svagt i styrken, tåler ikke bøjning og absolut ikke fugt.

Må  jeg spørge, hvordan vil du holde de to bøjede sektioner sammen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Potet

Det kan fungere, om du fylder betonen på i mange små omganger, tynde lag og undgår press. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
1 time siden, Rekruttering skrev:

Men ved ikke om jeg ville kunne forme træet som jeg har lyst - ville man kunne sætte to (tre) stykker træfiberplader sammen, så det kan holde og dermed ikke gå i stykker? 

Det er jo en Masonitplade du har valgt, og det er ikke et godt materiale til støbning.

Vandfast krydsfiner og tykkere, vil kunne bøjes. Det er jo ikke ret højt over jordoverfladen, du skal støbe.

Du kan evt støtte pladen ved at fylde jord på og trykke det til med foden. Mit gefühl :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
1 time siden, Jojojo skrev:

Dårligt ide, duer absolut ikke. de er begge svagt i styrken, tåler ikke bøjning og absolut ikke fugt.

Må  jeg spørge, hvordan vil du holde de to bøjede sektioner sammen.

Hvilket alternativt materiale ville du så anbefale? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
1 time siden, Potet skrev:

Det kan fungere, om du fylder betonen på i mange små omganger, tynde lag og undgår press. 

Ville pladerne ikke kunne håndtere hvis jeg fyldte dem helt op til de 40 cm på en gang? Pladerne får selve noget støtte bagfra, men ved ikke om dette er nok 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 29 minutter siden, Arend skrev:

Det er jo en Masonitplade du har valgt, og det er ikke et godt materiale til støbning.

Vandfast krydsfiner og tykkere, vil kunne bøjes. Det er jo ikke ret højt over jordoverfladen, du skal støbe.

Du kan evt støtte pladen ved at fylde jord på og trykke det til med foden. Mit gefühl :)

Har lige søgt lidt inde på stark.dk og fandt så frem til disse - ved dog ikke om de er vandfast eller ej, det syntes jeg ikke at jeg kunne læse frem til. 

Kan dog også meget hurtigt blive en dyr omgang, hvis jeg skal købe disse plader, da jeg både skal have købt en masse muld oveni og dernæst en masse planter og buske samt en "green wall" (en slags metal gitter som planterne kan snore sig omkring) - findes der derfor en billigere alternativ, så jeg kan spare mine penge på det "unødvendige"? 😀

https://www.stark.dk/wisa-spruce-gulv-tag-5-lag-15-mm-1220-mm-2440-mm?id=3200-9675974

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 15 minutter siden, Rekruttering skrev:

Hvilket alternativt materiale ville du så anbefale? 

Jeg vil give dig nogen ideer om beton. De skriver at det skulle være 60 høj og ti centimeter tykt, dette vil sige at hver eneste løbende ti centimeter vejer ca. 15 kilo. Selvom du graver det 20 cm ned så skal du bruge en krydsfiner plade på minimal 12 mm med en 2-4 tommer i toppen for at kunne styre det, du kan bruge det billige som er fint nok, men husk at det kun kan bruges en gange. 

Hvis du derimod vil bøje den plade som du skrev så ændrer alle regler, bøjning giver styrke og så behøver du kun at bekymre dig om at styre den bøjning  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...