Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Kajkajdetermig

SAS konstant i knæ på din regning igen, igen og igen.

Recommended Posts

Kajkajdetermig

Og så lige en gang til for prins Knud.

Jeg må tilstå, at jeg efterhånden ikke har ret meget tillid til det snot forkælede flyselskab som hedder SAS.

SAS er nok det mest klynkende firma i norden.

Hver gang de kommer på skærmen, så handler det om at deres 10.millioner skr. dyre topchef, som efterhånden har fået den dårlige vane, og vræle sig til lønnedgang for personalet, fyringsrunder, som ødelægger familier. Og så hyrer og fyrer de igen og igen.

Men rettidig omhu, finde altså ikke hos hverken politikere, eller de højst lønnede chefer.

Jeg tror godt at jeg tillade mig at påstå, at SAS ikke har gang på jord, uden milliarder fra Skandinaviens skatteyderes penge.

Det er da pudsigt at overmongolen hos SAS aldrig går ned i løn selv.

Corona krise eller ej, så er det blot endnu en gang klynk, til at få flere penge fra skatteyderne.

Enten så må SAS lukke, ellers så må der en ny overmongol til, og så forhåbentlig med en lønnedgang på 90%

Selvom Topcheferne de overlønner sig selv, så viser det sig gang på gang, at de firmaer de har "ansvaret" for, ikke har kapital til at modstå mindre kriser end denne her Corona krise.

De forskellige lønkompensations pakker, har så men kun betalt fratrædelsesordningerne, som firmaerne faktisk i forvejen har skulle betale ved afskedigelser. Og har ikke bibeholdt folk i beskæftigelse. Nuvel, nogen har fået tilbud om genansættelse, men lang fra alle.

Var det ikke rimeligt, hvis politikerne stillede det krav til SAS-chefen, skrid uden løn, eller gå fallit. Og så må staterne i Skandinavien, enten sælge eller finde nogen til at styre selskabet.

Det er desværre det der sker, når man har forvendt sådanne firmaer med skatteyderpenge, som modstand til konkurrence fra andre flyselskaber, som ikke har skatteyderenes penge som sikkerhed.

Og jeg synes at hver gang, det klynke firma er på røven, så går det som regel ud over flest danskere der bliver fyret.

Det ligner efterhånden, den trend som Danske Bank de havde held med, da Danske Bank havde fået afslag på at modtage bankpakker i Irland, dan Danske Bank havde fejlinvesteret luksus boliger, som Irerne hverken ville have, eller havde råd til at købe/leje.

Der kom Danske Bank listende om natten, og sad på skødet af den danske regering, og fik tudet sig til hemmelige bankpakker, som de andre banker ikke kunne få.

Havde det gået godt, så havde Danske Bank stukket hele fortjenesten i egne lommer.

Men med alt den elendige leddeles, og alt for høje lønninger, mener jeg at en sammenligning med noget så jordnært som en tivolitur, hvor ungerne for lidt penge selv at råde over, ender som regel ud i, at de står og tigger penge igen, da deres penge ikke rakte langt, og de har brugt pengene uden fornuft, men på sjov.

Men det er lidt pinligt, at millionlønnede topchefer, de uden videre og uden at skamme sig, gentagende gange sætter kundernes penge i fare, og fralægger sig det ansvar som deres høje løn jo gerne skulle afspejle.

Og som tak, så har Danske Bank kvitteret med flere bank skandaler, som f.eks. Hvidvaskesagen.

Man kan jo også bare se på alle de chefer som ikke kunne dy sig, og fra starten bedragede med lønkompensationspakker, som politikerne stillede til rådighed i denne her meget anderledes situation, som verden aldrig har været udsat for tidliger.

SAS, Danske Bank, Ørsted og mange andre store firmaer, de lever mere af skatteydernes penge, end reel forretning.

SAS er efterhånden blevet en kvartals tigger. Danske Bank burde reddes af Mærsk, da Mærsk ejer 25% af Danske Bank.

Ørsted har fået politisk tilladelse til at snyde deres kunder. Og dem der følger med, de har sikkert også lagt mærke til at Ørsted sælger ud af arvegodset til udenlandske kapitalfonde. "Din elmåler er eget af et udenlandsk firma, som nu også skal have en del af din elregning."

Bankerne sælger deres hæveautomater, så hvis du hæver dine penge i åbningstiden, så kan det koste dig op til 40 kr. i hævegebyr, Og oplysningen om gebyret, er der, men er det rimeligt. For tro nu ikke, at bankerne ikke får en procentdel af de hævegebyrer fra deres anpart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wizcarlo
On 29/6/2020 at 12:38, Kajkajdetermig skrev:

Og så lige en gang til for prins Knud.

Jeg må tilstå, at jeg efterhånden ikke har ret meget tillid til det snot forkælede flyselskab som hedder SAS.

SAS er nok det mest klynkende firma i norden.

Meget vel. Lad os få lukket SAS og lavprisselskaberne ind. De selskaber som er i skattely og hvor personalet er ansat af et vikarbyro i Panama.

Det er ikke kun SAS der er på den men også Kastrup Lufthavn, som nu skal fyre 1500. Så skal de allesammen stå nede ved Føjtex og sælge "Hus Forbi"!

Men meget vel! Lad dette være en mulighed for at forbyde indenrigs ruteflyvning. Som undergraver togtrafikken og gør den dyrere.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
On ‎29‎-‎06‎-‎2020 at 12:38, Kajkajdetermig skrev:

Hej,

Du har ganske ret i at Danmark skal overveje om "Danmark" skal betale for et fly-selskab som en offentlig ejet virksomhed og en del af kritisk infrastruktur. Og ellers bør de køre som andre private firmaer uden stats støtte...

… men lad os lige overveje om det Danske ansatte i et firma som betaler skat, har nogle fordele fremfor Irske 1% skat ansatte i et vikarbeuro som betaler skat i Panama er et godt alternativ.

SAS er en stor del af promoveringen af skandinavien og af Kastrup lofthavn som et nordisk fly-trafik centrum som tiltrækker turister og andre afledte effekter.

Du må ikke misforstå mig her; Jeg er ikke nødvendigvis for at SAS skal finansieres af SKAT - men inden vi skriger "luk det" i takt, må der lige komme en seriøs opvejning af fordelene… sat op imod de Irsk-Panama selskaber som er alternativet.

Ørsted, Danske bank med flere er yderligere også selvstændige problemstillinger som vi nok ikke bør blande ind i om SAS skal finansieres af SKAT.

Med venlig hilsen

Ieet

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
Skrevet (redigeret)

SAS har normalt et overskud på over 1 mia kroner om året og over 10.000 ansatte. Det ejes i fællesskab af SAS Danmark,  SAS Norge og SAS Sverige.

Men i disse corona tider går det jo dårligt for flyselskaberne. På tysk TV snakker de i stedet om Lufthansa, der ligeledes har fået store problemer.

Redigeret af Erpe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

SAS er bare indikation på, hvor lorte et samfund og økonomi vi er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 4 timer siden, MP66 skrev:

SAS er bare indikation på, hvor lorte et samfund og økonomi vi er.

Hej MP,

Så hvis SAS igennem de 14% som staten ejer, indbringer et overskud både direkte med statens aktionær udbytte - og et overskud igennem øget skandinavisk turist eksponering, ved at holde Irsk-Panama-ikke skatte betalende firmaer ude, igennem danske ansattes skat og igennem betalinger til københavns lufthavn Kastrup som staten også får del i...

… og SAS dermed er en overskudsforretning, der mindsker arbejdsløshed og har flere afledte overskudsgivende effekter yderligere...

… er det så lorte økonomi og en dårlig ide at staten bruger lidt penge i en begrænset periode på at holde SAS "flyvende" ?

Personligt mener jeg at indtil nogen er kommet med en bedre analyse af positive og overskudsgivende effekter vs pris, burde man overveje at corona-støtte firmaer igennem billige lån.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66
Skrevet (redigeret)

Hej Leet,

Danmark er et land, hvor kongehuset "officielt" har intet at sige, politikerne "kender ikke" til begrebet korruption, nogle få store virksomheder der aldrig har "stiftet" bekendtskab med nepotisme, x antal regioner uden videre betydning og en flok cowboy kommuner.

Det Denmark. Folket er passivt fordi langt de fleste er, hvis ikke fuldtids så i hvert fald deltids alkoholiker. Systemet, altså kommuner mishandler de svage. Personer som Paludan er i konstant medie fokus, fordi de er symbolet på ”ytringsfrihed.”

At man bruger "lidt" penge på SAS er ikke andet end penge ud af vinduet. SAS (i DK) har systematisk nedskåret i antallet af ansatte de sidste 20 år. I dag er der ca. 1/3 (i DK) af hvad der var af ansatte f.eks. i år 1999/2000.

Det ikke andet end et lorte land.

Kan man blive rig i Danmark? Nej. Medmindre man har fingrene i kagedåsen. Kan man live et normalt liv, hvis man er syg, kan ikke arbejde osv.? Nej.

En som mig, der har rejst rundt, boede mange år uden for kongeriget, kan kun sige en ting om Danmark. Vi er EU’s nok mest korrupte land.

De penge SAS fik er intet andet end bare bonus. Langt over 80% skal nok finde vej i private lommer.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Flybranchen er ødelagt af at myndighederne ikke i tide sørgede for at medarbejdere svarede skat der hvor de bor og ikke der hvor selskabet hører hjemme. I alt for mange år svarede danske ansatte i Ryanair ikke dansk skat. Derfor kunne de gå for færre penge end SAS ansatte. Det er der rettet op på, men det ordningen tillod lavprisselskaber at få foden indenfor.

Der mangler stadig mange ting. I mange selskaber kommer ansatte fra 3. verdenslande, hvor man godt må ansatte dem på vilkår, så de må sove i lufthavnsområdet eller på gulvet i flyet, når det er til service. Senest er der så selskaber hvor piloterne ikke har været uddannet. De har bare trukket et papir i en automat, så var de pilot. EU har forbudt et selskab at flyve ind i EU i 6 måneder, men dette selskab er kun et af mange, hvor myndighederne i USA og EU ikke har været forbi og har gransket eksamenspapirer.

Husk på at i et land som Indien anser befolkningen det for en ret at snyde sig til titler og højt betalte stillinger. Indien sprøjter 1,5 millioner ingeniører ud hvert år og guderne må vide, hvilke broer, huse og konstruktioner med høje krav til sikkerhed, de får brugt deres manglende kundskaber på. Vi er nogle som husker hvor sårbart CSC blev af at blive passet af Inderne uden sikkerhedsgodkendelse under en arbejdskonflikt. Alle kørekort oplysninger i Danmark lå til frit skue i måneder til gavn for verdenens hackere.

Vi bør bevare SAS. Det koster penge. Hvis folk vil flyve med selskaber fra Pakistan og Ryanair, er det deres sag. Jeg har mit liv for kært.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Det ikke Indiens problem at vi i Danmark foretrækker, at 2/3 af alle i arbejde er ansat i det offentlige. Efterhånden har vi to sagsbehandler pr. sygeborger i kommuneregi. Vi er det land i Europa med flest sagsbehandler pr. indbygger, kommunal ansatte pr. indbygger, jamen sågar med antal af politikker fra lokalt til tops er vi næsten i toppen.

Alle stræber efterhånden efter en arbejdsplads i kommunen. Det jo statsligt, ingen stress, intet ansvar, siger de.

Når vi ikke selv kan finde ud af andet end bureaukratisk papirarbejde med sygeborger, jamen så må det være naturligt, at de private skal ud og finde arbejdskraft f.eks. i Indien eller Pakistan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
1 time siden, MP66 skrev:

Det ikke Indiens problem at vi i Danmark foretrækker, at 2/3 af alle i arbejde er ansat i det offentlige. Efterhånden har vi to sagsbehandler pr. sygeborger i kommuneregi. Vi er det land i Europa med flest sagsbehandler pr. indbygger, kommunal ansatte pr. indbygger, jamen sågar med antal af politikker fra lokalt til tops er vi næsten i toppen.

Alle stræber efterhånden efter en arbejdsplads i kommunen. Det jo statsligt, ingen stress, intet ansvar, siger de.

Når vi ikke selv kan finde ud af andet end bureaukratisk papirarbejde med sygeborger, jamen så må det være naturligt, at de private skal ud og finde arbejdskraft f.eks. i Indien eller Pakistan.

Nu er der meget fokus på omkostninger hos private og jeg har til en del forståelse for det, men når IT-supportere i Danmark dels må finde sig i at blive udkonkurreret i en tid med IP-telefoni af supportere i Benelux landene hvor månedslønnen for denne faggruppe er 2.500 Euro (ca. 18.000) for en erfaren supporter eller måske blive fløjet rundt i verdenen i et løn fløjet af en pilot som er dybt afhængig af computere i flyet fordi personen ingen træning har fået eller ens varer bliver leveret af en person fra Filippinerne som får 10 kroner i timen for at køre lastbilen frem til din bolig, så er behov for indgreb. Globalisering har nogle små fordele, men prisen er at fup og svindel som i mange lande er grundpillen i deres kultur, følger med.

At flyve et fly er også at gå imod hvad computersystemerne foreslår for ligesom selvkørende biler har problemer med at fortolke alle situationer har fly-computere det også. SAS ser på deres piloters certifikater. Jeg er på det rene med at ingen med deres forstand i behold vil uddanne sig til kabinepersonale idag. Der skal man have penge med på jobbet som følge af den konkurrence som SAS har været ude for, men nogle har taget valget i en tid hvor der var en fremtid i faget og dem skylder vi at få lov til at køre deres arbejdsliv til ende.

Derfor skal vi støtte SAS. Så må du for min skyld gerne købe grillkul imens at regnskovene forsvinder og finde dig i at bygninger og andet materiale bryder sammen fordi "Ingeniøren" havde evner som en dansk Folkeskole afgangselev, indtil EU-landenes regering for en gangs skyld prøver at få bugt med fup og svindel så Fort Europa bliver et rigtig Fort, hvor tingene indeni fungerer imodsætning til alt udenfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...