Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Tigermanden

'The Simpsons' og 'Family Guy' skifter hvide skuespillere ud

Recommended Posts

Tigermanden

"Når hvide skuespillere lægger stemme til ikke-hvide karakterer, kan det opfattes, som om hvide stemmer er mere kvalificerede end sorte, siger filosof.

Hvide skuespillere skal ikke længere lægge stemme til sorte, indere og andre ikke-hvide tegnefilmskarakterer i 'The Simpsons'.

Det siger Les Eisner, talsperson for tv-selskabet Fox, der viser tegneserien.

Det handler blandt andet om, at det kan opfattes, som om hvide stemmer er bedre og mere kvalificerede end sorte stemmer. Det mener Vincent F. Hendricks, professor i filosofi.

- Ved at ændre på, hvem der må lægge stemme til ikke-hvide karakterer, er det et forsøg på at nivellere den forskel, der bliver begået. Det er et politisk modtræk mod systemisk racisme, siger Vincent F. Hendricks."

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-06-27-the-simpsons-og-family-guy-skifter-hvide-skuespillere-ud

Som den gode Vincent er inde på, har dette at gøre med strukturel racisme, som jo også er en af de ting - som jeg går meget op i at bekæmpe.

Det er trods alt en glæde for mig at se - at også hvide er ved at forstå budskabet. 

Jeg synes, at vi er inde i en spændende udvikling, hvor det i dén grad er ved at blive politisk ukorrekt - at holde fast i traditionelle verdenssyn, når det gælder synet på Muslimer, Afro-amerikanere og andre minoriteter.

Det, jeg er interesseret i at høre mere om, er - hvorfor nogle mennesker gerne vil holde fast i en gammeldags tilgang til disse emner, som i bund og grund ikke har anden funktion end at fastholde et magtforhold med de hvide øverst og alle de andre nederst.

Din mening?

Unavngivet.png 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Hvem skal lægge stemme til alle de gule og lilla karakterer i den serie? 

• Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
1 time siden, Tigermanden skrev:

"Når hvide skuespillere lægger stemme til ikke-hvide karakterer, kan det opfattes, som om hvide stemmer er mere kvalificerede end sorte, siger filosof.

Hvide skuespillere skal ikke længere lægge stemme til sorte, indere og andre ikke-hvide tegnefilmskarakterer i 'The Simpsons'.

Det siger Les Eisner, talsperson for tv-selskabet Fox, der viser tegneserien.

Det handler blandt andet om, at det kan opfattes, som om hvide stemmer er bedre og mere kvalificerede end sorte stemmer. Det mener Vincent F. Hendricks, professor i filosofi.

- Ved at ændre på, hvem der må lægge stemme til ikke-hvide karakterer, er det et forsøg på at nivellere den forskel, der bliver begået. Det er et politisk modtræk mod systemisk racisme, siger Vincent F. Hendricks."

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-06-27-the-simpsons-og-family-guy-skifter-hvide-skuespillere-ud

Som den gode Vincent er inde på, har dette at gøre med strukturel racisme, som jo også er en af de ting - som jeg går meget op i at bekæmpe.

Det er trods alt en glæde for mig at se - at også hvide er ved at forstå budskabet. 

Jeg synes, at vi er inde i en spændende udvikling, hvor det i dén grad er ved at blive politisk ukorrekt - at holde fast i traditionelle verdenssyn, når det gælder synet på Muslimer, Afro-amerikanere og andre minoriteter.

Det, jeg er interesseret i at høre mere om, er - hvorfor nogle mennesker gerne vil holde fast i en gammeldags tilgang til disse emner, som i bund og grund ikke har anden funktion end at fastholde et magtforhold med de hvide øverst og alle de andre nederst.

Din mening?

Unavngivet.png 

Jeg håber at de sender serien ud i farve TV, dette med sort og hvid er lidt kedeligt synes jeg 

• Haha 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
For 7 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Hvem skal lægge stemme til alle de gule og lilla karakterer i den serie? 

Det fremgår ikke - og jeg kender heller ikke serierne, så jeg ved ikke, hvad de gule og lilla karakterer skal forestille at være - rent etnisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Det giver bagslag at udvande racismebegrebet på den måde - og derfor vil den indvandrefjendske højrefløj så gerne debattere den slags emner (ligesom da "negerkonge" blev ændret i Pippi-bøgerne).

Der går nemlig inflation i begrebet racisme.

Bagatelliseringen smitter af på enhver brug af racisme, hvor vi ellers møder begrebet.

Enhver kan nok indse, at der er stor forskel på destruktiv racehad som apartheid, drab af farvede, fratagelse af farvedes stemmeret - og hvem der (usynligt) snakker i en tegnefilm.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pastoren
For 18 timer siden, Arend skrev:

Det giver bagslag at udvande racismebegrebet på den måde - og derfor vil den indvandrefjendske højrefløj så gerne debattere den slags emner (ligesom da "negerkonge" blev ændret i Pippi-bøgerne).

Der går nemlig inflation i begrebet racisme.

Bagatelliseringen smitter af på enhver brug af racisme, hvor vi ellers møder begrebet.

Enhver kan nok indse, at der er stor forskel på destruktiv racehad som apartheid, drab af farvede, fratagelse af farvedes stemmeret - og hvem der (usynligt) snakker i en tegnefilm.

Ikke alle ser klart. Den bølge, der går over verden i øjeblikket, gør en del mennesker blindede af had og får dem til at støtte noget, de tror er "godt". Jævnfør Bwadrlya Sørensens raceopdelte demonstrationer.

I dag kom det nyeste tragi-komiske tiltag indenfor det moderne 'race-ri', det er såmænd Mercedes, der til formel1 afskaffer den verdenskendte sølvgrå model. Den nye er - sort. Her kan man efter min mening for alvor tale om "at gå i sort"! 🙄

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
For 36 minutter siden, Pastoren skrev:

Ikke alle ser klart. Den bølge, der går over verden i øjeblikket, gør en del mennesker blindede af had og får dem til at støtte noget, de tror er "godt". Jævnfør Bwadrlya Sørensens raceopdelte demonstrationer.

I dag kom det nyeste tragi-komiske tiltag indenfor det moderne 'race-ri', det er såmænd Mercedes, der til formel1 afskaffer den verdenskendte sølvgrå model. Den nye er - sort. Her kan man efter min mening for alvor tale om "at gå i sort"! 🙄

Hvad mener du da problemet er i det farveskifte? Jeg er oprigtigt interesseret i at høre din mening her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pastoren
For 17 minutter siden, Tigermanden skrev:

Hvad mener du da problemet er i det farveskifte? Jeg er oprigtigt interesseret i at høre din mening her.

Jeg ser det ikke i sig selv som et problem at bil-mastodonten ændrer farve på en model - der kunne have været mange grunde. Men at begrunde det med at støtte en "anti-racistisk kamp" finder jeg snarere komisk.

Skal alt være sort (eventuelt brunt) i de kommende år? Der er jo nok at tage fat på herhjemme: Jeg kan lige huske nogle brune mælkeflasker fra 60'erne. Dem mener du vel, vi skal have igen? Og der bliver virkelig arbejde til mange; jeg tænker på dem der skal til at kalke Budolfi Kirke og Hotel Hvide Hus i Aalborg sorte. Og stakkels AGF i Aarhus - der bliver travlhed ved symaskinerne, når alle deres hold fra Superliga til lilleput skal have sorte trøjer efter ellers at have spillet i hvide, så længe jeg kan huske.

Kort sagt: Jeg synes denne racebølge, der skyller over landene p.t. er både usympatisk og latterlig. Den har muligvis rod i noget rigtigt (jeg har Martin Luther King, den modige mand i tankerne), men desværre ser vi en udartning, hvor den ligner det, den skulle protestere imod.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...