Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

stig6499

jeg vil nu mener at jeg godt kan kunsten at koge æg , jeg koger altid 2 af gangen i 6 minutter , men i dag gik det sgu galt med det ene æg , jeg lagde ægget op på en ske og sænkede det forsigtigt i det kogene vand , puf sagde det og lidt af æggeviden flød ud i vandet  , det har jeg sgu aldrig været uden for før , kan det være  fordi der har været lidt luft i ægget så det næsten eksploderede ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, stig6499 skrev:

jeg vil nu mener at jeg godt kan kunsten at koge æg , jeg koger altid 2 af gangen i 6 minutter , men i dag gik det sgu galt med det ene æg , jeg lagde ægget op på en ske og sænkede det forsigtigt i det kogene vand , puf sagde det og lidt af æggeviden flød ud i vandet  , det har jeg sgu aldrig været uden for før , kan det være  fordi der har været lidt luft i ægget så det næsten eksploderede ?

Det er ikke ualmindeligt. Nogle gange kan der flyde ret meget æggehvide ud i vandet, men det kan man undgå ved, at stå klar med salt, som man hælder med over hvis hviden begynder at løbe ud, så stopper det med, at løbe ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 2 minutter siden, Entrelac skrev:

Det er ikke ualmindeligt. Nogle gange kan der flyde ret meget æggehvide ud i vandet, men det kan man undgå ved, at stå klar med salt, som man hælder med over hvis hviden begynder at løbe ud, så stopper det med, at løbe ud.

ok 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend

Det kan man let undgå ved at prikke et hul i skallen i den tykke del af ægget.

Så undgår man det overtryk, som får skallen til at revne.

Man kan købe små æggeprikkere til det samme formål.

Her er en billig i plastic:

12847047932391.jpg

Her er en i rustfrit stål, der koster 100 kr.

%C3%86ggeprikker-WMF.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 minutter siden, Arend skrev:

Det kan man let undgå ved at prikke et hul i skallen i den tykke del af ægget.

Så undgår man det overtryk, som får skallen til at revne.

Man kan købe små æggeprikkere til det samme formål.

Her er en billig i plastic:

12847047932391.jpg

Her er en i rustfrit stål, der koster 100 kr.

%C3%86ggeprikker-WMF.jpg

Man kan stadig risikere, at æggehviden strømmer ud af hullet, og det er så her salt-tricket kommer til gavn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
For 19 minutter siden, Entrelac skrev:

Man kan stadig risikere, at æggehviden strømmer ud af hullet, og det er så her salt-tricket kommer til gavn.

Jeg vil gerne prøve salt-tricket ved lejlighed, men en æggeprikker er ellers effektiv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Æggeprikker der er åbenbart delte meninger om sådan en fætter og jeg er i tvivl om hvad jeg skal mene om den , jeg må gå i tænkebox 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Arend skrev:

Jeg vil gerne prøve salt-tricket ved lejlighed, men en æggeprikker er ellers effektiv.

Jeg har altid brugt en æggeprikker, og alligevel har jeg flere gange oplevet, at æggehviden flyder ud af hullet i en lind strøm, indtil den stoppes af et godt drys salt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arend
Skrevet (redigeret)

Jeg har aldrig haft problemer med at blommen flyder ud, hvis jeg har prikket et hul, men jeg kan se, at andre har haft problemer :)

Problemet: i bunden af ægget findes en lille luftlomme, og den luft skal ud gennem skallen. 

Måske er der nogen, som prikker hul på skallen i den forkerte ende? Jeg ved det ikke. Ægget skal prikkes den buttede ende, hvor luftlommen er.

Ifølge Samvirke er det dog bedre at dyppe æggets tykke ende i lunkent vand. Put derefter ægget i kogende vand. Det reducerer risikoen for sprækker betydeligt - står der.

https://samvirke.dk/artikler/saadan-koger-du-aegget-helt-perfekt

Andre steder på nettet sværger de til at prikke hul på ægget.

https://www.madabc.dk/0/tips-undgå-at-æg-revner

Der er også en anden, der skriver: "6 spiseskeer koldt vand i gryde med låg - heri lægges ægget der er prikket i den rigtige ende=den buttede ende, hvor luft"sækken" er 2. sæt på kogeplade med max. varme indtil det beg. at dampe 3. sluk for kogeplade og lad gryden stå på kogepladen 4. blødkogt æg: alt efter størr. 4-5-6 min. Voila! Du har sparet ærgrelse over revnet æg samt ikke mindst el!"

Så er der en, som putter salt i vandet: Salt giver mening, da det øger osmolaliteten i vandet og dermed mindsker presset over æggeskallen. Håber det giver mening. VH Jon

https://videnommad.dk/debat/vis-debat.php?id=682

I FamilieJournalen er der en som skriver: "Her er et rigtigt godt råd, som jeg har fået af min mormor. Når man koger æg, er der jo altid en lille risiko for, at ægget revner. For at undgå dette, kaster jeg altid lige en tændstik i det kogende vand. Så revner ægget ikke, og skulle ægget have en lille revne i forvejen, undgår man, at hviden flyder ud."

https://www.familiejournal.dk/hus-og-have/husmorraad/fem-gode-raad-til-nemme-aeg

Jeg anede ikke, man kunne have så mange problemer, og jeg har lavet mad hver dag i mange år.

Redigeret af Arend

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 timer siden, Arend skrev:

Jeg har aldrig haft problemer med at blommen flyder ud, hvis jeg har prikket et hul, men jeg kan se, at andre har haft problemer :)

Det har jeg heller ikke, jeg har kun oplevet, at hviden løber ud.;)

Jeg prikker altid i den buttede ende. Jeg har nogle gange haft den tanke, om luft-lommen på nogle æg, af en eller anden grund, er "flyttet" ned i den spidse ende, så det er derfor problemet kan opstå, men jeg ved det ikke.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...