Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Alfred Horn

Marrakesh - kan vi komme ud?

Recommended Posts

Alfred Horn
Skrevet (redigeret)

Gad vide, hvor mange danskere der husker, hvordan daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen 10. december 2018 rejste til den marokkanske  by Marrakesh og underskrev den frygtelige aftale, som fik navn efter byen, hvor Lars Løkke efter min opfattelse begik landssvig. En rakkertjeneste for de juhu-europæere, som gladelig sælger deres egne folks velfærd og tryghed for at sluse et utal af velfærdsmigranter ind i deres respektive lande.

Marrakesh-aftalen forpligter Danmark til bl.a. at tage imod migranter fra Nordafrika og behandle dem som flygtninge og dermed give dem præcis samme rettigheder til bolig, sociale ydelser m.m. Endvidere forpligter den myndighederne i Danmark til ikke at yde tilskud til medier, som måtte "omtale migranter negativt". En mundkurv på højde med tyskernes anno 1943.

Vel var vi nogen, der protesterede, men det var lidt som om, det druknede i juleindkøb, flæskesteg og rødkål - "herregud, vi har det jo majet godt i lille Danmark"....😠  Inger Støjberg var vist inviteret med til Marrakesh, men hun udtalte, så diplomatisk, som hun kunne, at hun "ikke kunne se sig selv som en del af det dér."

I forrige uge fremlagde Dansk Folkeparti et beslutningsforslag om at trække Danmark ud af Marrakesh-aftalen, og det har fået tilslutning fra Det konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige. Men ikke Venstre, som står sammen med de radikale og de røde!

Heller ikke dette har fået meget omtale i den toneangivende presse, og det er måske ikke så sært. Husk på, hvad aftalen forpligter dem til.

Faktum er, at partiet Venstre svigtede fatalt i december 2018, og det gør det stadigvæk. Jakob Ellemann-Jensen er vist også af samme halv-radikale slags som forgængeren. Har du et forslag til, hvordan Danmark kan komme ud af den grimme situation, Lars Løkke bragte os i?

Redigeret af Alfred Horn
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Kan du ikke lige udpege den del af aftalen som forpligter Danmark til at tage flygtninge som vi ellers ikke ville modtage? 

• Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alfred Horn
For 16 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Kan du ikke lige udpege den del af aftalen som forpligter Danmark til at tage flygtninge som vi ellers ikke ville modtage? 

Ha ha. Ligesom dig, sidder jeg da også med et eksemplar af Marrakesh-aftalen foran mig 24/7 året rundt. Jeg kender godt det ældgamle trick! 😄

Men sandheden er i hvert fald, at aftalen - eller erklæringen - politisk forpligter Danmark på en tekst, som på adskillige punkter er lodret imod den udlændingepolitik, som Lars Løkkes egen regering sagde, den stod for. Vi er forpligtede, uanset hvor mange forsikringer tilhængerne af Løkkes underskrift fremmaner om, at den måske ikke er juridisk bindende. Ét er jura, politik noget andet. landssvigeren Lars Løkke vidste godt, at han snød danskerne (også ved den lejlighed!), når han lod som om, erklæringen ikke var forpligtende. Mekanismerne ligner til forveksling dem, man fra ja-siden brugte helt tilbage i 1972, om at Rom-traktaten slet, slet ikke tog selvstændighed fra Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Terence
For 31 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Citeret efter Hans Engell

”FN vil aldrig kunne samle enstemmighed om at ændre Flygtningekonventionen fra 1951. Derfor prøver man på andre områder at omdefinere flygtninge-og indvandrer-begreberne, så de dækker nye grupper (klimaflygtninge og andre, som ikke opfylder konventionerne, red.). Til det formål er den nye FN-pagt velegnet. Ikke juridisk bindende, men alligevel. Løkke og hans efterfølgere vil i kommende år blive mindet om vores forpligtelser af Dansk Flygtningehjælp, Amnesty, Røde Kors, FN-forbundet plus Venligboerne og andre NGO’er i flygtninge og indvandrer-miljøet,” skriver Hans Engell.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 11 minutter siden, Alfred Horn skrev:

Ha ha. Ligesom dig, sidder jeg da også med et eksemplar af Marrakesh-aftalen foran mig 24/7 året rundt. Jeg kender godt det ældgamle trick! 😄

Men sandheden er i hvert fald, at aftalen - eller erklæringen - politisk forpligter Danmark på en tekst, som på adskillige punkter er lodret imod den udlændingepolitik, som Lars Løkkes egen regering sagde, den stod for. Vi er forpligtede, uanset hvor mange forsikringer tilhængerne af Løkkes underskrift fremmaner om, at den måske ikke er juridisk bindende. Ét er jura, politik noget andet. landssvigeren Lars Løkke vidste godt, at han snød danskerne (også ved den lejlighed!), når han lod som om, erklæringen ikke var forpligtende. Mekanismerne ligner til forveksling dem, man fra ja-siden brugte helt tilbage i 1972, om at Rom-traktaten slet, slet ikke tog selvstændighed fra Danmark.

Du kan finde aftalen online.. men jeg kan ikke finde et afsnit som forpligter DK til at tage imod flygtninge som vi ikke ville anderkende oprindeligt? - Jeg antager, siden du er/var så meget imod aftalen, at du kan udpege afsnittet for mig? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alfred Horn
For 6 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Du kan finde aftalen online.. men jeg kan ikke finde et afsnit som forpligter DK til at tage imod flygtninge som vi ikke ville anderkende oprindeligt? - Jeg antager, siden du er/var så meget imod aftalen, at du kan udpege afsnittet for mig? 

Nej, det kan jeg ikke længere (tidligere kan jeg huske, at teksten/dele deraf var lagt ud på nettet, endda på dansk.) Hvis jeg skriver marrakesh-aftalen - ordlyd eller tekst på dansk nu, får jeg et væld af rejsebureau-reklamer, bureauer som arrangerer rejser til Marrakesh. Hmm, mon det er tilfældigt?🤔

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
Lige nu, Alfred Horn skrev:

Nej, det kan jeg ikke længere (tidligere kan jeg huske, at teksten/dele deraf var lagt ud på nettet, endda på dansk.) Hvis jeg skriver marrakesh-aftalen - ordlyd eller tekst på dansk nu, får jeg et væld af rejsebureau-reklamer, bureauer som arrangerer rejser til Marrakesh. Hmm, mon det er tilfældigt?🤔

Okay.. Tak for forsøget dog. :gogo:

Jeg holder mig så til de bindende svar fra Altinegts juridiske udvalg og de faktatjek der har været på sagen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alfred Horn
For 5 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Nej, den er ikke juridisk bindende, som jeg jo faktisk også skrev. Og så henviser du til Danmarks Radio - hvor tror du den befinder sig i forhold til, hvad medierne skulle forpligtes til? 😄

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...