Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Pastoren

AP hopper på den koncentrerede sproglige kunstighed

Recommended Posts

Pastoren
Skrevet (redigeret)

Den koncentrerede sproglige kunstighed har fået et nøk til. Det er Associated Press (AP), der - hold lige fast - nu går over til at skrive black med stort B, når det er mennesker, de mener, ikke bare farven sort! Når du er færdig med at grine og har råbt "Det er LØGN!", så bliver du klar over, at det er det ikke. I sin barnagtige skræk for ikke at virke korrekt nok, mener nyhedsbureauet, at sådan må de hellere gøre. De går også over til at skrive Indigenous (urfolk) med stort I, når det drejer sig om den oprindelige befolkning et sted. Af racemæssige årsager har man allerede nogen tid skrevet Latinos og "Asia-amerikanere". Vi noterer os lige i farten, at der i APs bestræbelser på ikke at krænke nogen, ingen overvejelser har været om at skrive hvid med andet end lille h !

https://www.document.dk/2020/06/21/associated-press-indfoerer-sort-med-stort-begyndelsesbogstav-naar-det-gaelder-mennesker/

Arme skolebørn, hvis de med tiden skal til at lære resultaterne af denne pjattede og kvalmende overkorrekte stavning, men her bør vi dog lige trække vejret og huske: AP er altså ikke det samme som en ny retskrivningsreform.

Men hvem ved, hvad der kommer? Vi på Jubii's debat ved jo, at der blandt brugerne er en enkelt, der konsekvent staver ord, der er positive for ham, så som "muslim", "islam", "kommunist" etc. med stort men til gengæld Danmark med lille d, da vedkommende fra barnsben har lært at hade sit eget fædreland så indædt, at han gerne giver det bort til fremmede.

Tillad mig lige til sidst at minde om et faktum, som muligvis er ved at gå i glemmebogen, nemlig at ordet neger er et hundrede procent neutralt ord. (Versionen med to g'er i, var noget American-amerikanere 😆  fandt på, og det skal man selvsagt ikke bruge.) Men neger er helt okay; det kommer af det latinske niger og betyder slet og ret sort. Ingen problemer.

Har I tænkt jer at indrette jer på en ny stavemåde, hvor der er nogen, som skal staves med stort, for ikke "at krænke dem"? Spørger en Dansker.  😀

Redigeret af Pastoren
  • Synes godt om 1
  • Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sysselskriveren

Det er en verden så gal, at George Orwell ville have være forhindret i at skrive "Animal Farm", hvis han havde levet nu. Virkelighedens galskab har overhalet, det han skrev !

Nej, jeg vil da ikke drømme om pludselig at give mig til at skrive sort med stort. Lad de gale om at være gale.

• Synes godt om 1
  • Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 56 minutter siden, Pastoren skrev:

Tillad mig lige til sidst at minde om et faktum, som muligvis er ved at gå i glemmebogen, nemlig at ordet neger er et hundrede procent neutralt ord. (Versionen med to g'er i, var noget American-amerikanere 😆  fandt på, og det skal man selvsagt ikke bruge.) Men neger er helt okay; det kommer af det latinske niger og betyder slet og ret sort. Ingen problemer.

Har I tænkt jer at indrette jer på en ny stavemåde, hvor der er nogen, som skal staves med stort, for ikke "at krænke dem"? Spørger en Dansker.  😀

Det er der forhåbentlig ikke mange, hverken herinde eller ude i det danske samfund, der kunne finde på. Men der skal jo nok være nogen. Du nævner selv et rædselsfuldt eksempel.

Og så skal du i øvrigt have tak for, at du har meldt dig her på siden, så vi andre kan nyde godt af din viden, ikke mindst den historiske, og den uforfærdethed, som jeg husker dig for fra SOL-debat og en kort overgang for 5-6 år siden på Din-debat. Glæder mig til mere fra din "pen", hr. Pastor.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Men det står vel også jer frit for, hvordan I vil stave til hvide, Sorte, Brune, is'laaarm, Muslim osv.
danmark er jo et frit land. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Det er meget godt i tråd med min praksis. Jeg skriver altid "Nydansker", "Islam", "Muslim", "Kommunist" og lignende med stort, mens "danmark" selvfølgelig skrives med lille. Fint at se at mine ideer afspejler de gældende strømninger ude i verden. 

N-ordet er i øvrigt at betragte som ulovligt at bruge. :)

• Synes godt om 1
  • Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
Skrevet (redigeret)
For 59 minutter siden, Sysselskriveren skrev:

Det er en verden så gal, at George Orwell ville have være forhindret i at skrive "Animal Farm", hvis han havde levet nu. Virkelighedens galskab har overhalet, det han skrev !

Nej, jeg vil da ikke drømme om pludselig at give mig til at skrive sort med stort. Lad de gale om at være gale.

Hvad er en "sysselskriver" - egentlig?

Ifølge denne hjemmeside var "sysselskriver" en rang fra det nazistiske parti i danmark før og under Krigen:

Unavngivet.png

http://www.uniforminsignia.org/?option=com_insigniasearch&Itemid=53&result=3702

:)

Redigeret af Tigermanden
  • Synes godt om 1
  • Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 5 minutter siden, Tigermanden skrev:

Det er meget godt i tråd med min praksis. Jeg skriver altid "Nydansker", "Islam", "Muslim", "Kommunist" og lignende med stort, mens "danmark" selvfølgelig skrives med lille. Fint at se at mine ideer afspejler de gældende strømninger ude i verden. 

'I dag Midtjylland - i morgen den ganske Verden !' 😂 🤣

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sysselskriveren
For 16 minutter siden, Tigermanden skrev:

Hvad er en "sysselskriver" - egentlig?

Ifølge denne hjemmeside var "sysselskriver" en rang fra det nazistiske parti i danmark før og under Krigen:

Unavngivet.png

http://www.uniforminsignia.org/?option=com_insigniasearch&Itemid=53&result=3702

:)

Pauvert afsporingsforsøg.

Men det ligger sådan, at Danmark administrativt var inddelt i herreder og sysler i gamle dage. Man kan den dag i dag se det på visse navne på landsdele og egne, f.eks. Vendsyssel og Hanherred. Dine nazist-kort interesserer ingen. 😋

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 26 minutter siden, Tigermanden skrev:

Det er indlæg som ovenstående, der afslører, at du bare troller og driller. En rigtig dansker ville aldrig skrive sådan noget som, at han bevidst skriver Danmark med lille....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 1 time siden, Pastoren skrev:

Den koncentrerede sproglige kunstighed har fået et nøk til. Det er Associated Press (AP), der - hold lige fast - nu går over til at skrive black med stort B, når det er mennesker, de mener, ikke bare farven sort! Når du er færdig med at grine og har råbt "Det er LØGN!", så bliver du klar over, at det er det ikke. I sin barnagtige skræk for ikke at virke korrekt nok, mener nyhedsbureauet, at sådan må de hellere gøre. De går også over til at skrive Indigenous (urfolk) med stort I, når det drejer sig om den oprindelige befolkning et sted. Af racemæssige årsager har man allerede nogen tid skrevet Latinos og "Asia-amerikanere". Vi noterer os lige i farten, at der i APs bestræbelser på ikke at krænke nogen, ingen overvejelser har været om at skrive hvid med andet end lille h !

https://www.document.dk/2020/06/21/associated-press-indfoerer-sort-med-stort-begyndelsesbogstav-naar-det-gaelder-mennesker/

Arme skolebørn, hvis de med tiden skal til at lære resultaterne af denne pjattede og kvalmende overkorrekte stavning, men her bør vi dog lige trække vejret og huske: AP er altså ikke det samme som en ny retskrivningsreform.

Men hvem ved, hvad der kommer? Vi på Jubii's debat ved jo, at der blandt brugerne er en enkelt, der konsekvent staver ord, der er positive for ham, så som "muslim", "islam", "kommunist" etc. med stort men til gengæld Danmark med lille d, da vedkommende fra barnsben har lært at hade sit eget fædreland så indædt, at han gerne giver det bort til fremmede.

Fy for sATAN, står det virkeligt så Slemt til i vorer Verden

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...