Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Hvor godt kender du Danmark?

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

Selvom Danmark er et relativt lille land, kræver det jo alligevel sit at besøge alle steder i landet. 

Så hvor mange steder i Danmark har du besøgt eller kender du personligt til? Og hvor har du huller, d.v.s. områder i landet, som du endnu ikke har besøgt eller udforsket?

Steder, jeg endnu ikke har besøgt eller udforsket er:

Sydvestjylland: Jeg har aldrig været i f.eks. Ribe eller Esbjerg eller ved Vadehavet.

Lolland: Jeg har kørt gennem Lolland, men har egentlig aldrig udforsket området. Dog har jeg taget færgen fra Gedser he he. Jeg har også været på Falster. Været i Vordingborg og Næstved og har også været ved Møns Klint og Stevns Klint. Jeg må med skam erkende, at jeg aldrig har været i Krønge, som jo blandt visse debattører regnes for intet mindre end verdens navle!

Nordvestsjælland: Bortset fra en lille færgetur fra Sjællands Odde til Aarhus for nogle år siden, har jeg faktisk aldrig været i Nordvestsjælland. Holbæk er vist det længste, jeg har været nordvest på (på Sjælland). 

Midt-Vestjylland: Jeg har været i Nordvestjylland, men aldrig i Midtvestjylland og i Sydvestjylland. Så jeg mangler at besøge steder som Harboøre, Lemvig, Holstebro o.s.v. Thyboren har jeg dog besøgt meget kortvarigt (kun fordi min bedstemor kom derfra, så jeg skulle jo se hendes barndomsby he he). Da jeg er opvokset i Nordjylland, har jeg dog været de fleste steder nord for Thyborøn. 

Øer, jeg mangler at besøge: Langeland, Anholt, Samsø, Rømø m.fl.

Steder, jeg har besøgt, men som jeg burde udforske noget mere:

Fyn: Har da været i både Odense og Middelfart og Bogense. Men Fyn er fin, så jeg burde nok besøge landsdelen noget oftere. Dog bor jeg langt fra Fyn, så det er ikke lige det første sted, jeg kommer forbi. Svendborg og det sydfynske øhav har jeg endnu til gode at besøge.

Bornholm: Har været der én gang som teenager. Det var en flot ø. Jeg kunne godt tænke mig at besøge Bornholm igen, da den har et eventyrligt landskab. Men der er langt derover for en nordjyde. Det er jo nemmere at tage til både Sverige, Norge og Tyskland, end det er at tage til Bornholm!

Sønderjylland: har da kørt igennem flere gange. Men har kun i meget ringe omfang udforsket Sønderjylland. Det skyldes, at jeg altid har boet langt derfra. Men byer som Ribe, Tønder, Sønderborg, Aabenraa o.s.v. virker jo ret charmerende, så dem burde jeg udforske.

Øerne i Limfjorden: Jeg var på Fur forleden på en meget kort tur (varede tre timer). Det er en flot ø med et meget specielt landskab. Den burde jeg besøge igen. Mors er også en fed ø. Har kun været der én gang i 10 års-alderen. Men husker også øen som charmerende og flot. Livø der var jeg på lejrskole i 14 års-alderen. Der var pænt, men lidt kedeligt, som jeg husker det. Så syntes jeg bedre om Fur og Mors. 

Steder, jeg har et okay godt kendskab til - hvor jeg enten har boet eller har besøgt flere gange:

Nordjylland: født og opvokset og har boet i flere byer i Nordjylland (fire faktisk). Er flyttet tilbage til egnen. Da jeg er fra Nordøstjylland, kender jeg dog langt flere steder på Østkysten end på Vestkysten. Jeg har også været på Læsø et par gange. Som dreng spillede mit fodboldhold nemlig nogle gange på udebane på Læsø, så havde vi en hyggelig færgetur derover fra Frederikshavn. 

København og omegn: Har boet der i en del år. Men i praksis var jeg meget sjældent syd for Køge og nord for Hillerød. Har dog været i både Helsingør, Næstved, Roskilde.

Midtjylland: Har boet i Aarhus og også været på Djursland et par gange og ligeledes i Silkeborg, Randers, Horsens, Vejle. Vest for Herning kender jeg dog meget lidt til. Da jeg boede på egnen, var det fedt at cykle rundt i de mange bakker i det midtjyske. Fedt kuperet landskab, man har dernede.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...