Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Kræft og mad?

Recommended Posts

snoozz

Efter en kræft sygdom kan jeg kun spise enten flydende føde (suppe) eller let tyggeligt ala spaghetti.

Jeg ved godt at man kan gå drikke som dækker hele ens behov sådan set, men 4 af dem om dagen bliver 100 kr pr døgn og det er der ganske enkelt ikke råd til i længden.

Så jeg vil høre jeg madgenier, hvad der er sundt at spise, når nu man skal tage hensyn til at fx gulerødder, frisk frugt og lign ikke er en mulighed?

Og er frugt fra dåse lige så sundt som friske, eller er det bare en "sukkerbombe"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, snoozz skrev:

Efter en kræft sygdom kan jeg kun spise enten flydende føde (suppe) eller let tyggeligt ala spaghetti.

Jeg ved godt at man kan gå drikke som dækker hele ens behov sådan set, men 4 af dem om dagen bliver 100 kr pr døgn og det er der ganske enkelt ikke råd til i længden.

Så jeg vil høre jeg madgenier, hvad der er sundt at spise, når nu man skal tage hensyn til at fx gulerødder, frisk frugt og lign ikke er en mulighed?

Og er frugt fra dåse lige så sundt som friske, eller er det bare en "sukkerbombe"?

Når du har kogt pastaen knap mør, så kunne du måske varme den på en stegepande sammen med nogle grøntsager, som f.eks. tomat og rød peberfrugt skåret i skiver eller stykker. Start med peberfrugten, da de skal stege lidt tid for at blive møre. Køb evt. chiliflager (f.eks. i Netto), kom dem i en kværn og drys det på maden mens det steger. Og selvfølgelig salt.

Du kan blande grøntsager i kartoffelmos. Kog nogle gulerødder, og evt. andre rodfrugter (f.eks. pastinak eller persillerod) i samme gryde som kartoflerne, tag rodfrugterne fra og hak dem i en minihakker, og lav kartoffelmosen som sædvanlig, og bland så de hakkede grøntsager i kartoffelmosen, og kom evt. lidt hakket persille i.

Du kan også lave flødekartofler, hvor du skærer en porre i skiver og lægger i bunden af fadet, kartoffelskiver ovenpå, et godt drys salt og så fløde. Kartoflerne skal ikke være helt dækket af fløde.

Bananer, avocado, måske kiwi, kan du spise rå.

Ellers kan du i en blender lave smoothies, hvori du kan blande både frugt og grønt. Et fif er, at bruge noget frossen frugt, så smoothien bliver kold. Modne bananer kan skæres i skiver, kommes i en frysepose og lægges i fryseren, så du har noget til en smoothie. Frosne bær er også godt at komme i. Hvis du kommer en del frugt i, så kan du også komme grønkål, spinat, gulerod  o.l. i, og det vil stadig smage mest af frugt. Du kan også komme et par dadler i. Prøv at se hvad de har af frossen frugt og bør der hvor du handler. Der skal noget vådt i for at få blenderen til at arbejde, og du kan bruge saftevand, kokosvand (smager sødt), juice, kold urte-the eller vand. Du kan lave en stor portion om morgenen, og så sætte noget i køleskabet til senere på dagen.

Så vidt jeg husker ligger dåse-frugt i en lage af sukkervand, det kan ikke erstatte frisk frugt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay de giver inspiratrion !

Man kan godt "lege lidt" helt uden kød.

Ikke fordi jeg hader kød, men fordi jeg har et fysisk problem gG ;;)

Takker mange gange for det, og sig endelig hvis du har flere tips. De behøvs ikke være Vegansk, men bare "tyggevenligt".  som Spaghetti fx.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Hvis du droppede alkohol helt, ville du hurtigt se en gavnlig effekt på helbredet, og du ville måske finde, at mange ting blev lettere.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det er nu ikke min erfaring. Jeg har jo i perioder været "tvunget" uden alkohol/øller, fx som hjemløs eller i fængslet. Det var der nu ikke noget der blev nemmere af, tværtimod. 

Så drak jeg bare Coca-cola i stedet for, og de er meget dyrere pr liter, end billige øl fra Fakta eller Netto,

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, snoozz skrev:

Det er nu ikke min erfaring. Jeg har jo i perioder været "tvunget" uden alkohol/øller, fx som hjemløs eller i fængslet. Det var der nu ikke noget der blev nemmere af, tværtimod. 

Så drak jeg bare Coca-cola i stedet for, og de er meget dyrere pr liter, end billige øl fra Fakta eller Netto,

Du kan også få billig cola.;)

Hvis jeg skal have en cola foretrækker jeg den fra Harboe, som bl.a. fås i Netto.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Men selv Harboe cola har en væsentligt højere literpris end øller ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

Men selv Harboe cola har en væsentligt højere literpris end øller ;)

Man kan jo supplere med vand fra hanen.;)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Jo det kan man og jeg drikker også tit vand bare fra hanen. gerne kølet i køreskab .

Men det er jo ikke det samme som noget forfriskende koldt fra køleskabet.

Særligt her i sommeritden...!

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, snoozz skrev:

Jo det kan man og jeg drikker også tit vand bare fra hanen. gerne kølet i køreskab .

Men det er jo ikke det samme som noget forfriskende koldt fra køleskabet.

Særligt her i sommeritden...!

Hvis du sætter vandet i køleskabet, så bliver det jo "forfriskende koldt fra køleskabet".

Kom evt. noget saft i.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...