Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
GoblingKing

Afvikling af kassekredit med ex.

Recommended Posts

GoblingKing

For ca. 7 år siden fik min ex og jeg en kassekredit (på en selvstændig konto) til noget byggeri på vores hus. Der er kun tale om 30.000. Da vi sælger huset får vi betalt alt, hvad vi skylder ud. Eller dvs. åbenbart ikke denne kassekredit som det også virker som om banken har glemt. Ligesom den heller ikke har figureret i min oversigt på netbank medmindre jeg aktivt gik ind og kiggede efter den, hvilket jeg først har gjort for nylig, da jeg skulle ansøge om et nyt kort og fik afslag grundet den kassekredit (jeg tror jeg ved en fejl måske har søgt om et kort til den konto kassekreditten står på uden at lægge mærke til det). 

Anyway, lang indflyvning ... Nu har jeg så kontaktet banken for at høre dem ang. afvikling af denne kredit. Det er nu 5 år siden min ex og jeg gik fra hinanden, hun bor i udlandet og jeg tror ikke hun har været i pågældende netbank siden 2014. Jeg forsøgte at høre banken om jeg ikke kunne betale min halvdel - altså, at de splitter den op og så må de jo så selv stå for at få hende til at betale, men det kan de ikke siger de. Jeg skal aftale med hende, hvordan vi ønsker at afvikle på kreditten. Men kan det virkelig passe, at det er den eneste måde at gøre det på? 

Så lige nu overvejer jeg at flytte mit engagement til en anden bank, hvor jeg også har konto (jeg har ikke meget andet end min nemkonto i banken, hvor jeg har kreditten). Jeg har dog bemærket, at efter de har opdaget kreditten er de begyndt at opkræve renter kvartalsvis. Disse bliver jo så ikke betalt, hvis jeg flytter bank, og hvad sker der så? Vokser gælden? Hvad hvis jeg ikke kan få kontakt med min ex eller hun ikke ønsker at betale?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Ja det kan fint passe. 

Det er samme historie man høre 9 ud af 10 gange unge køber og sælger hus sammen. 

Hvis det alene er en kredit i dit navn, så er det alene dig som hæfter for gælden. Er kreditten oprettet i jeres begges navn, så hæfter i soledarisk. Det betyder også at hvis den ene part misholder afbetaling, så hæfter den anden.

Verdens dårligste ide er at ignorere gælden. Den vil bare vokse og banken vil gøre hvad den kan for at inddrive pengene. De vil kunne inddrive en del af din løn, så du automatisk får mindre udbetalt. Du kan få fogden på nakken. Du kommer i Ribers osv. 

Tal med din ex og få en ordning med hende.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GoblingKing
For 5 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Ja det kan fint passe. 

Det er samme historie man høre 9 ud af 10 gange unge køber og sælger hus sammen. 

Hvis det alene er en kredit i dit navn, så er det alene dig som hæfter for gælden. Er kreditten oprettet i jeres begges navn, så hæfter i soledarisk. Det betyder også at hvis den ene part misholder afbetaling, så hæfter den anden.

Verdens dårligste ide er at ignorere gælden. Den vil bare vokse og banken vil gøre hvad den kan for at inddrive pengene. De vil kunne inddrive en del af din løn, så du automatisk får mindre udbetalt. Du kan få fogden på nakken. Du kommer i Ribers osv. 

Tal med din ex og få en ordning med hende.

Tak for dit svar. Det var også, hvad jeg selv tænkte, og jeg har nok også set nok afsnit af Luksusfælden til at se, at det er procedure. Men jeg ville alligevel være sikker. Det som er mit problem er jo at kunne få fat i min ex samt overtale hende til at betale, hvilket jeg umiddelbart tror hun er ligeglad med, da hun jo bor i udlandet. Min tanke var, at man kunne konvertere kreditten til to lån på 15.000, hvilket selvfølgelig er en dyr løsning, samt at banken selvfølgelig også skal i kontakt med hende og får sværere ved at få penge af hende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 27 minutter siden, GoblingKing skrev:

Tak for dit svar. Det var også, hvad jeg selv tænkte, og jeg har nok også set nok afsnit af Luksusfælden til at se, at det er procedure. Men jeg ville alligevel være sikker. Det som er mit problem er jo at kunne få fat i min ex samt overtale hende til at betale, hvilket jeg umiddelbart tror hun er ligeglad med, da hun jo bor i udlandet. Min tanke var, at man kunne konvertere kreditten til to lån på 15.000, hvilket selvfølgelig er en dyr løsning, samt at banken selvfølgelig også skal i kontakt med hende og får sværere ved at få penge af hende. 

Det er næppe noget banken vil gå med til. De har jo netop sikret sig igennem soledarisk hæftelse. 

Hvis du ikke har talt med din ex...så det nok der du skal starte. 

Held og lykke med det hele. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GoblingKing
For 56 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det er næppe noget banken vil gå med til. De har jo netop sikret sig igennem soledarisk hæftelse. 

Hvis du ikke har talt med din ex...så det nok der du skal starte. 

Held og lykke med det hele. :)

Ja, jeg må jo se, hvis jeg kan finde hende sted på de sociale medier og håbe hun besvarer min henvendelse. 

Tak skal du have. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Der er 2 muligheder.

1: betal selv det hele

2: snak med eksen og få hende til at betale hendes del.

At ignorere den er den sikre vej til fattiggården. Ignorerer du den vokser gælden da der jo tilskrives renter, og når den når maks, så tilskrives der også overtræksrenter og så går det stærkt, og på et eller andet tidspunkt siger banken stop, og så starter ens problemer for alvor.

Tænker lidt, glæd dig over den "kun" er på 30.000kr, tænker lidt hvis den har stået i 7 år og en typisk kassekreditrente er vel på ca 10% kunne gælden have været væsentligt større

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 7 timer siden, GoblingKing skrev:

Ja, jeg må jo se, hvis jeg kan finde hende sted på de sociale medier og håbe hun besvarer min henvendelse. 

Tak skal du have. 

I de diverse svar. Min opfordring er pay og play. dvs. betal og glem dette mindre beløb. risikoen for problemer, årevis af mavesår og sure opstød opvejer ikke den nemme løsning, og det er at komme videre i livet.

Taler af erfaring. 😉

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
John H
For 9 timer siden, GoblingKing skrev:

En bank går jo aldrig med til, at de skal have den kamp du ikke vil have, for at finde din tidl hustru OG få hende til at betale. Skifter du bank og misligeholder ved ikke at betale rente - så ryger du med al sandsynlighed til inkasso da det er usandsynligt du ikke hæfter solidarisk - men det kan du jo bede banken bevise, ved at sige, du IKKE mener du hæfter solidarisk - så skal de nok komme op med bevis for den del, er jeg overbevist om. 
Du hænger på lånet og arbejdet med at opstøve en tidl som ikke vil opstøves, bor i udlandet, og sikkert ikke vil betale. Afhængig af beløbet, sagen og landet - kan du evt sagsøge din tidl for hendes andel - formentlig der hvor hun nu bor. Surt men sådan er det med den type solidariske lån. 
MÅSKE kan bank, hvis du er god kunde, overtales til kompromis hvor du betaler stor del, og de så afgiver resten, i forståelse for en godt kunde, men nok et langt skud 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GoblingKing
On 9.6.2020 at 12:54, basle72 skrev:

Der er 2 muligheder.

1: betal selv det hele

2: snak med eksen og få hende til at betale hendes del.

At ignorere den er den sikre vej til fattiggården. Ignorerer du den vokser gælden da der jo tilskrives renter, og når den når maks, så tilskrives der også overtræksrenter og så går det stærkt, og på et eller andet tidspunkt siger banken stop, og så starter ens problemer for alvor.

Tænker lidt, glæd dig over den "kun" er på 30.000kr, tænker lidt hvis den har stået i 7 år og en typisk kassekreditrente er vel på ca 10% kunne gælden have været væsentligt større

Ja det ender med at jeg nok hænger på det hele. Det er ikke et problem for mig at betale hverken halvdelen eller hele beløbet. Jeg har bare ikke lyst til at betale hendes del, da hun allerede har kostet mig rigeligt da vi gik fra hinanden 😆 Og ja, jeg ved godt den kunne have været større, så jeg tror både banken og jeg havde glemt alt om den siden jeg ikke har betalt noget eller hørt fra dem. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GoblingKing
For 23 timer siden, John H skrev:

En bank går jo aldrig med til, at de skal have den kamp du ikke vil have, for at finde din tidl hustru OG få hende til at betale. Skifter du bank og misligeholder ved ikke at betale rente - så ryger du med al sandsynlighed til inkasso da det er usandsynligt du ikke hæfter solidarisk - men det kan du jo bede banken bevise, ved at sige, du IKKE mener du hæfter solidarisk - så skal de nok komme op med bevis for den del, er jeg overbevist om. 
Du hænger på lånet og arbejdet med at opstøve en tidl som ikke vil opstøves, bor i udlandet, og sikkert ikke vil betale. Afhængig af beløbet, sagen og landet - kan du evt sagsøge din tidl for hendes andel - formentlig der hvor hun nu bor. Surt men sådan er det med den type solidariske lån. 
MÅSKE kan bank, hvis du er god kunde, overtales til kompromis hvor du betaler stor del, og de så afgiver resten, i forståelse for en godt kunde, men nok et langt skud 

Det har du nok ret i. De var meget hurtige til at fortælle mig det var mit problem 😄 Og nej det har nok lange udsigter at overbevise dem om, at jeg betaler eks. 80% af beløbet. Og det kan formodentlig heller ikke betale sig at anlægge et søgsmål eller lign. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...