Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
trinetrunten

Norddjurs kommune bryder reglerne

Recommended Posts

trinetrunten

" Der vil være en fast plads, hvor besøget skal foregå – det er fortsat ikke muligt at gå en tur sammen"

- fra nyhedsbrev fra d. 13.05.2020.

Norddjurs kommune nægter pårørende at gå tur med deres ældre og overtræder dermed reglerne, som er givet i Sundhedsstyrelsens retningslinier.

"- Vi har blandt fået mange henvendelser om kommuner, der har forbudt beboerne at gå tur med deres pårørende uden for plejehjemmets matrikel. Men det har kommunerne ganske enkelt ikke lov til, fortæller direktør i Alzheimerforeningen, Nis Peter Nissen."

https://www.alzheimer.dk/nyheder/2020/anbefaling-fra-alzheimerforeningen-aendrer-retningslinjer-for-besoeg/

D. 24. maj skrev jeg til Norddjurs kommune - bl.a. til borgmesteren og formanden for områdeudvalget for sundhed og omsorg - og gjorde dem opmærksomme på problematikken. Uden at have modtaget svar.

Ligeledes skrev jeg d. 24. maj til Alzheimerforeningen og dagen efter fik jeg svar fra Nis Peter Nissen.

Han skrev, at de allerede havde rettet henvendelse til Norddjurs kommune.

Begge disse henvendelser har ikke resulteret i noget som helst, og kommunen nægter fortsat pårørende gåture med beboerne på kommunens plejehjem.

Derudover skriver de i nyhedsbrevet fra d. 13.05.2020, at

"Inde på plejecentrene åbner vi i denne uge desuden forsøgsvis op for nødvendig besøg af fysioterapeuter, tandbehandling, frisører og fodterapeuter. For at dette kan lykkes er der lavet særlige retningslinjer både i forhold til tidspunkt, brug af værnemidler mv. Det er stadig ikke muligt at forlade plejecenteret for at modtage disse ydelser, hvis man fortsat ønsker at bevæge sig frit rundt på plejecenteret."

De truer altså beboerne med at komme i karantæne og med at skulle leve i isolation i dage eller uger.

"Generelle regler og retningslinjer om isolation eller karantæne er helt uacceptabelt og klart ulovligt. Det er fuldstændig langt ude."

https://www.alzheimer.dk/nyheder/2020/slut-med-at-plejehjem-naegter-paaroerende-gaature-med-deres-kaere/

Endvidere skriver de i nyhedsbrevet fra d. 20.05.2020, at

"Vi prioriterer stadig at beboerne kan gå rundt på fællesarealerne. Det betyder så desværre også, at vi i en periode har været nødsaget til at forbyde adgang i spise- og dagligstuer for nogle enkelte beboere, som ikke har kunnet overholde de restriktioner, der kommer fra Sundhedsstyrelsen – blandt andet at holde 2 meters afstand. Personalet har hos de beboere, der skulle forblive i egen lejlighed, brugt værnemidler efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger."

De låser altså visse beboere inde / holder dem isolerede i deres lejligheder. 

Dette er strengt ulovligt og der er tale om ulovlig frihedsberøvelse.

Sluttelig nægter de visse beboere besøg af deres pårørende. Det kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig at de har hjemmel til og at det er lovligt.

"Der vil være enkelte beboere, der ikke vil kunne modtage besøg i første omgang. Det vil være, hvis der er en beboer, hvor personalet fagligt vurderer, at han eller hun mangler evnen til at sikre sig mod risikoen for smitte, selvom han/hun tilbydes støtte."

Fra nyhedsbrev d. 13.05.2020

Jeg har selv en mor på et af byens plejehjem og hun lider både fysisk og psykisk under de manglende besøg og manglende gåture.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er trist.

Det er jo en "krisesituation" hvor de alm. regler er sat på hold. Jeg ved ikke hvad loven giver hjemmel til i denne situation. Men vi er jo nød til at rette os efter anbefalingerne.

Jeg håber I finder en løsning snart.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...