Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst

Byrådsforslag faldt - hvad så nu?

Recommended Posts

Gæst

Da man i Aarhus-bydelen Gellerup for nogle uger siden kunne opleve gjaldende islamisk bønnekald fra en fodboldbane, vakte det en del opsigt og affødte debat - også i en længerevarende tråd herinde. De fleste ved også, at både Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige ønsker et forbud mod disse bønnekald. Da der blev stillet spørgsmål om det i Folketinget (Pia Kjærsgaard, DF til udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye), skubbede han fejt sagen videre: - Det er op til den enkelte kommune.

Det fik DF-medlem af Horsens byråd, Michael Nedersøe til at stille dette forslag, som blev behandlet i aftes (mandag den 25/5):

"Byrådet godkender, at der ikke uden forudgående byrådsgodkendelse skal kunne gives tilladelse til bønnekald, hvor der bruges forstærket musik, talere, reklamer og fra stadepladser, torve, veje, højtalervogne, private grunde og ud i det offentlige rum."

Men byrådsflertallet sagde nej i aftes! Så ved vi det om Horsens Byråd ....😒

Jeg mener ellers, at Nedersøe har en pointe, når han i sit forslag havde understreget, at "i Danmark har borgerne efter Grundlovens §67 ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til sædeligheden og den offentlige orden."

Den offentlige orden er givetvis nøglebegrebet. De høje bønnekald skaber utryghed i et samfund som det danske - og der bor vel trods alt stadig danskere i f.eks. Gellerup. Utrygheden skyldes naturligvis ikke slet og ret volumen, nej nok i højere grad, at en del danskere (omend alt for få!) har en fornemmelse af, hvem der råber disse bønnekald ud, og hvad de mennesker står for såsom hellig krig, kvindeundertrykkelse og had mod "vantro", ikke mindst jøder. Noget der beviseligt er prædiket fra talerstole i "danske" moskéer.

Det store spørgsmål for os ikke-ligeglade er nu: DFs byrådsforslag faldt. Så hvad er næste træk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Ja, næste træk må i hvert fald aldrig være at resignere. Det er jo en taber-indstilling. Nu har man prøvet at stille spørgsmål til den (efter min mening uduelige) udlændingeminister. Og i Horsens nedstemte flertallet DF-foslaget (gad vide, hvad begrundelsen var?)

Næste skridt er vel folkelige markeringer om, at vi ikke ønsker denne islamisering i det offentlige liv. Jeg tror det folkelige pres gjorde sit til, at vi fik en lov der forbyder den islamiske tilsløring af kvinder i det offentlige rum for små to år siden. Men jeg ved godt, det er blevet svært. Man så jo, at da "Generation Identitær" lavede en ikke-støjende demonstration mod bønnekald, blev et par af dem arresteret.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 1 time siden, J. Langgaard-Nielsen skrev:

Utrygheden skyldes naturligvis ikke slet og ret volumen, nej nok i højere grad, at en del danskere (omend alt for få!) har en fornemmelse af, hvem der råber disse bønnekald ud, og hvad de mennesker står for såsom hellig krig, kvindeundertrykkelse og had mod "vantro", ikke mindst jøder.

1. DF har jo et underligt dobbelt standard forhold til Ytringsfriheden. De synes åbenlyst, at den gælder for dem selv - men ikke for eksempelvis imamer de ikke er enige med.

Personligt er jeg stolt af vores lovgivning på området - og jeg ser intet problem i mennesker holdninger - heller ikke de holdninger jeg ikke deler.

Hvis man i Danmark eksempelvis  opfordrer til vold (antager det er det du mener med undertrykkelse og had) kan man straffes - hvorfor er disse omtalte "bønnekaldere" så ikke blevet det hr. @J. Langgaard-Nielsen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...