Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Ja eller nej til Kontantløst samfund?

Kontantløst samfund: ja eller nej?!  

19 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Ieet
For 13 timer siden, Lucianone skrev:

Det er ret interessant, at indtil nu er det ca. 75% (10 ud af 13), som siger nej til at afskaffe kontanter. Vi hører ellers hele tiden bankfolk og magtelitens mænd udtale, at kontanter snart er fortid, fordi ingen gider dem mere. 

[...]

Så min konklusion er, at der er en stenrig bankelite, som sidder og manipulerer med os og ikke kan vente med at afskaffe kontanter, så de kan gøre os til slaver - af det kontantløse samfund.

Hej Lucianone,

"Magtens mænd" en en samlet gruppe? Øh. de fleste politikere vil tvinge banker og butikker til at beholde kontanter.

Stadig er det fakta at det er færre og færre betalinger år for år som foretages med kontanter. Under 1/4 af betalinger foretages med kontanter.

https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2017/12/Analyse_Danske husholdninger fravælger kontantbetalinger.pdf

"Befolkningen" vil gerne beholde muligheden for kontanter. Men for banker og butikker er den en omkostning og langt dyrere end elektroniske betalinger - derfor vil de gerne afskaffe dem. Og de bruger det som et argument at flere og flere benytter elektroniske betalinger frem for kontant betalinger.

Så dem der gerne vil afskaffe kontanter bruger dem faldende brug af kontanter som argument for at "folk ikke gider dem".

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
1 time siden, Ieet skrev:

Hej Lucianone,

"Magtens mænd" en en samlet gruppe? Øh. de fleste politikere vil tvinge banker og butikker til at beholde kontanter.

Det er bl.a. folk som Jyske Bank´s direktør, Anders Dam, som flere gange har propaganderet for et samfund helt uden kontanter. Og så taler vi også om den ypperste magtelite som Rothschilds, Soros, Rockefeller, Bill Gates o.s.v.

Politikerne er kun marionetdukker for denne elitens mænd i jakkesæt og med slips. Og hvis politikerne ikke makker ret, bliver de bare bestukket til at makke ret. Eller inviteret med på Bilderberg, hvor de så bliver manipuleret til at gå med på agendaen. Som dengang, hvor Bjarne Corydon blev inviteret på Bilderberg sammen med DONG og Goldman Sachs. Og et halvt år senere havde han solgt DONG til Goldman Sachs! Og som belønning fik han bagefter job i......ja, Goldman Sachs!!

Stadig er det fakta at det er færre og færre betalinger år for år som foretages med kontanter. Under 1/4 af betalinger foretages med kontanter.

https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2017/12/Analyse_Danske husholdninger fravælger kontantbetalinger.pdf

Det er sandt. Men det betyder ikke, at vi skal afskaffe kontanter helt. Blot have færre af dem....

Kontanter har stadig deres berettigelse. F.eks. hvis hele systemet går ned. Eller de er også mere pædagogiske for f.eks. børn og for demente o.s.v.

"Befolkningen" vil gerne beholde muligheden for kontanter. Men for banker og butikker er den en omkostning og langt dyrere end elektroniske betalinger - derfor vil de gerne afskaffe dem. Og de bruger det som et argument at flere og flere benytter elektroniske betalinger frem for kontant betalinger.

Dette er jeg enig i. Men da befolkningen ikke er for at afskaffe kontanter helt, bør bankeliten respektere dette i stedet for at manipulere deres agenda igennem, som jeg synes de prøver på.

Hvis problemet er omkostningerne ved kontanter, må de jo bare tage et kontant-gebyr (1-2 kroner pr. betaling). Men der bør stadig være muligheder for at betale med kontanter, fordi det netop er praktisk i mange situationer. 

Dog undrer det mig, hvorfor banker og butikker brokker sig NU over at det er dyrt med kontanter, når de i gamle dage ikke havde problemer med at tage imod dem. Det synes jeg siger noget om, at de har en agenda med at problematisere kontantbetalinger. 1990 klagede ingen banker og butikker da over kontanter.

Så dem der gerne vil afskaffe kontanter bruger dem faldende brug af kontanter som argument for at "folk ikke gider dem".

Med venlig hilsen

Ieet

Ja, men det er jo ikke korrekt, at folk ikke gider dem. Jeg tvivler som sagt på, at der ville komme flertal blandt befolkningen, hvis det kom til en folkeafstemning. Måske burde vi have en folkeafstemning om det. Vi bør måske have mere nærdemokrati, ligesom de har i Schweiz.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 49 minutter siden, Lucianone skrev:

Det er bl.a. folk som Jyske Bank´s direktør, Anders Dam, som flere gange har propaganderet for et samfund helt uden kontanter. Og så taler vi også om den ypperste magtelite som Rothschilds, Soros, Rockefeller, Bill Gates o.s.v.

Dine konspirationsteorier holder stadig ikke. For også bankerne og firmaerne er underlagt markedskræfterne.

Politikerne træffer heller ikke bare lige pludselig en beslutning om at afskaffe kontanter. Men direktørerne for bankerne og de store firmaer kan gøre arbejdet for dem. De skal bare lige først have fundet ud af, om det kan betale sig?

Jeg tror ikke på, at kontanter bare lige bliver afskaffet, fordi nogen beslutter det. Men firmaerne kan formentlig bare på eget initiativ begynde at lægge gebyrer på diverse ting, hvis man vil bruge kontanter. Denne proces er allerede startet. For du får formentlig gebyrer, som du skal betale, hvis du insisterer på at betale husleje, el, vand og varme ved at modtage et girokort på papir, som du så vil betale på posthuset med kontanter ligesom i de gode gamle dage.

Jeg forudser, at denne udvikling vil fortsætte. Bankerne nedlægger afdelinger og har færre og færre hæveautomater, hvor man kan få kontanter. Folk er nu i stedet begyndt at bruge butikkerne til at hæve kontanter, når de betaler med dankort. Men inden for en overskuelig tid vil butikkerne sikkert begynde at kræve gebyrer for dette. Muligvis fordi bankerne kræver stigende gebyrer for at optælle kontanter, som butikkerne vil hæve eller indsætte på en konto. 

Så der vil blive færre og færre muligheder for at hæve kontanter uden gebyrer og for at betale med kontanter uden at blive pålagt gebyrer. Derfor vil folk så holde op med at bruge kontanter, og når kontanter benyttes tilstrækkeligt sjældent, vil politikerne efter opfordring fra bankerne afskaffe kontanterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Der er jo også mange andre situationer hvor kontanter er en nødvendighed.

Fx hvis man skal købe eller sælge noget i den blå avis, eller fx har en bod på et loppemarked. Det er de færreste privatpersoner som har deres helt egen dankortautomat.

Bevares det problem kan delvist løses med mobilepay, men det er langt fra alle, især i den ældre del af befolkningen som har dette på deres telefon, og måske heller ikke ønsker det. Derfor kan man ikke bare "gå ud fra" at man kan betale med mobilepay overalt.

Og så er der jo også dem som kan finde på at veksle hele deres løn/pension/whaever til 50-kr sedler, bare fordi det ser fedt ud med en pung fuld af sedler, fremfor bare et tal på ens netbank ;)

Og endelig er der i tilfælde af strømafbrydelse. Så skulle man gerne kunne købe mælk og bleer og smøger, uden nødvendigvis at benytte betalingskort, men kontanter. Eller medicin, der er mange grunde til at kontanter bliver.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 53 minutter siden, snoozz skrev:

Der er jo også mange andre situationer hvor kontanter er en nødvendighed.

Fx hvis man skal købe eller sælge noget i den blå avis, eller fx har en bod på et loppemarked. Det er de færreste privatpersoner som har deres helt egen dankortautomat.

Bevares det problem kan delvist løses med mobilepay, men det er langt fra alle, især i den ældre del af befolkningen som har dette på deres telefon, og måske heller ikke ønsker det. Derfor kan man ikke bare "gå ud fra" at man kan betale med mobilepay overalt.

Og så er der jo også dem som kan finde på at veksle hele deres løn/pension/whaever til 50-kr sedler, bare fordi det ser fedt ud med en pung fuld af sedler, fremfor bare et tal på ens netbank ;)

Og endelig er der i tilfælde af strømafbrydelse. Så skulle man gerne kunne købe mælk og bleer og smøger, uden nødvendigvis at benytte betalingskort, men kontanter. Eller medicin, der er mange grunde til at kontanter bliver.

Og glem ikke når der afregnes med sorte penge.🕵️‍♀️

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja naturligvis også når man skal købe narko, eller betale mekanikeren ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen
For 17 timer siden, Erpe skrev:

Man kan ikke skjule for skattevæsenet, at der går 100 kr. ind på ens konto hver 10 min. For enten er pengene jo så på ens konto eller, man har senere hævet dem igen. Dette bliver man nødt til at forklare skattevæsenet, når man bliver indkaldt til torskegilde. For hvad er forklaringen? Hvor er pengene ifølge revisoren og, hvad er de brugt til?

Selvfølgelig kan man stadig snyde lidt. F. eks. ved, at du en dag ordner naboens have for et par hundrede kroner, som du så får via Mobile Pay, men glemmer at opgive til skattevæsenet. For sådanne småting har skattevæsenet slet ikke tid og kapacitet til at tage sig af.

Jeg håber ikke du tror at skattevæsenet hiver almindelige danskere ind til "torskegilde" bare fordi der går penge ind på personens konto, for personligt har jeg aldrig været til sådan et "gilde" ikke at jeg har noget at skjule, men stadig, hvis det er helt almindelige dansker, så burde jeg da have været i det mindste 1 gang, bare for at prøve det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen

Det er egentlig sjovt at læse hvor mange, der tror at sorte penge kun er kontanter. 

Det er lige så ofte mobilepay. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 19 timer siden, Lucianone skrev:

Politikerne er kun marionetdukker for denne elitens mænd i jakkesæt og med slips. Og hvis politikerne ikke makker ret, bliver de bare bestukket til at makke ret.

[...]

Hvis problemet er omkostningerne ved kontanter, må de jo bare tage et kontant-gebyr (1-2 kroner pr. betaling). Men der bør stadig være muligheder for at betale med kontanter, fordi det netop er praktisk i mange situationer. 

Dog undrer det mig, hvorfor banker og butikker brokker sig NU over at det er dyrt med kontanter, når de i gamle dage ikke havde problemer med at tage imod dem. Det synes jeg siger noget om, at de har en agenda med at problematisere kontantbetalinger. 1990 klagede ingen banker og butikker da over kontanter.

Ja, men det er jo ikke korrekt, at folk ikke gider dem. Jeg tvivler som sagt på, at der ville komme flertal blandt befolkningen, hvis det kom til en folkeafstemning. Måske burde vi have en folkeafstemning om det. Vi bør måske have mere nærdemokrati, ligesom de har i Schweiz.

Hej Lucianone,

Igen noget af en konspirationsteori og en stråmand med at politikere bare bliver bestukket til at makke ret...
Det er politisk besluttet i Danmark at Butikker og Banker SKAL tage imod kontanter. Dette trods Banker og Butikker har forsøgt selv at afskaffe det fordi der er meget begrænset antal kunder som bruger dem.

Det er også politisk besluttet at man ikke bare må tage et gebyr fra folk som vil betale med kontanter. Butikker og banker så ellers gerne den løsning.

Du laver altså en konspiration om at Banker bestemmer over politikere... med en sag hvor politikerne har besluttet det modsatte af det bankerne vil?!

Tidligere klagede banker og butikker sig ikke over kontanter da der ikke var gode nok muligheder for andre løsninger. Som du kan se tidligere i tråden er der mange løsninger på de problemer ved at afskaffe kontanter som du nævnte. Og så var der Stordriftsfordele - nu er der kun 1/4 af kontanterne tilbage, og det er meget dyrere at tansportere 2500 til en bankboks end 10.000 til en bankboks - altså pr krone.

Jeg tror heller ikke vi kommer til at se en folkeafstemning over det. Så længe langt de fleste Danskere gerne vil kunne bruge kontanter vil de fortsætte... Når brugen kommer under 15% og bankerne & butikkerne har lavet gode løsninger som de mange fiktive jeg nævnte til dine "problemer" vil det politisk blive besluttet at Banker & Butikker må tage et gebyr... Herefter dør kontanter. Så 30+ år. 

Med venlig hilsen

Ieet

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 13 timer siden, Ieet skrev:

Hej Lucianone,

Igen noget af en konspirationsteori og en stråmand med at politikere bare bliver bestukket til at makke ret...
Det er politisk besluttet i Danmark at Butikker og Banker SKAL tage imod kontanter. Dette trods Banker og Butikker har forsøgt selv at afskaffe det fordi der er meget begrænset antal kunder som bruger dem.

Det er også politisk besluttet at man ikke bare må tage et gebyr fra folk som vil betale med kontanter. Butikker og banker så ellers gerne den løsning.

Du laver altså en konspiration om at Banker bestemmer over politikere... med en sag hvor politikerne har besluttet det modsatte af det bankerne vil?!

Tidligere klagede banker og butikker sig ikke over kontanter da der ikke var gode nok muligheder for andre løsninger. Som du kan se tidligere i tråden er der mange løsninger på de problemer ved at afskaffe kontanter som du nævnte. Og så var der Stordriftsfordele - nu er der kun 1/4 af kontanterne tilbage, og det er meget dyrere at tansportere 2500 til en bankboks end 10.000 til en bankboks - altså pr krone.

Jeg tror heller ikke vi kommer til at se en folkeafstemning over det. Så længe langt de fleste Danskere gerne vil kunne bruge kontanter vil de fortsætte... Når brugen kommer under 15% og bankerne & butikkerne har lavet gode løsninger som de mange fiktive jeg nævnte til dine "problemer" vil det politisk blive besluttet at Banker & Butikker må tage et gebyr... Herefter dør kontanter. Så 30+ år. 

Med venlig hilsen

Ieet

Jeg kom snarere med en forudsigelse. Min forudsigelse er, at hvis bankerne og eliten ikke snart får afskaffet kontanter, så vil de begynde at afpresse eller bestikke politikerne til at makke ret. F.eks. invitere dem på Bilderberg eller love dem modydelser for at gå med på agendaen. Jeg tror vi har kontantløst samfund eller næsten kontantløst samfund i 2030. Medmindre vi som folk gør det klart og tydeligt, at vi ikke ønsker et kontantløst samfund! Jeg prøver selv at sige fra overfor det. 

Bankerne bestemmer i sidste nede over politikerne, fordi det jo er bankerne og pengene, som styrer verden. Penge er magt. Og verdens mægtigste folk er netop bankelitens folk som Rothschilds, Rockefeller, Soros o.s.v. Det er næppe tilfældigt, at de har så meget magt. Så jeg fastholder, at medmindre der kommer et oprør imod finanseliten, vil denne manipulere med politikerne, indtil disse går med på den kontantløse agenda. 

Du nævner kort de løsninger, du kom med i et tidligere indlæg. Jeg nåede vist aldrig at få besvaret det indlæg. Måske vender jeg tilbage til det indlæg senere. Jeg gider bare ikke nu, da jeg er på vej i seng. Kl. 7 i morgen tidlig bliver jeg vækket af larmende håndværkere i nabolaget, så derfor bliver jeg nødt til at gå i seng nu he he

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...