Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Ja eller nej til Kontantløst samfund?

Kontantløst samfund: ja eller nej?!  

19 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

Det er i mange år af diverse debunkers blevet kaldt en tosset konspirationsteori, at eliten vil afskaffe kontanter. Man har, når man har udstillet dette, måttet høre på platte bemærkninger som "husk nu at der er billige sølvpapirshatte på tilbud i Bilka" o.s.v.Men nu er det sikkert og vist, at det er den agenda, de arbejder hen imod. Bare læs her:

https://www.bt.dk/samfund/snart-er-kontanter-fortid-men-for-en-gruppe-vil-det-vaere-saerligt-haardt

https://illvid.dk/teknologi/fremtiden-bliver-pengelos

Den åh, så barmhjertige "filantrop" Bill Gates har netop fået patent på en digital betalingsenhed aka dyrets mærke 666, præcist som forudsagt i Johannes´Åbenbarting. Debunkers vil naturligvis hårdnakket hævde, at det er fuldstændigt tilfældigt, at patentets sidste seks cifre er 060606 aka 666....(debunkers vil også argumentere for, at Gates næsten er ude af Microsoft, men den køber jeg ikke helt. Fordi selvom han udadtil har trukket sig tilbage, er han jo stadig den mand, som vi alle forbinder med Microsoft..):

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2020060606

Men hvad mener du om sagen?

Synes du det er fedt, at kontanter måske snart forsvinder eller har du nogle gode argumenter for, at vi i et eller andet omfang bør bevare dem?

Jeg skal nok selv give min mening til kende. Men ikke i selve debatoplægget, da jeg vil prøve at oprette et nogenlunde neutralt oplæg. Fordi jeg vil egentlig gerne høre JERES argumenter for og imod det kontantløse samfund. Og hvis jeg starter med selv at komme med alle mine egne argumenter, påvirker jeg måske også jeres argumenter. Så derfor stopper jeg oplægget her.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
Skrevet (redigeret)
For 15 timer siden, Lucianone skrev:

Det er i mange år af diverse debunkers blevet kaldt en tosset konspirationsteori, at eliten vil afskaffe kontanter. Man har, når man har udstillet dette... 

Den åh, så barmhjertige "filantrop" Bill Gates har netop fået patent på en digital betalingsenhed aka dyrets mærke 666, præcist som forudsagt i Johannes´Åbenbarting. Debunkers vil naturligvis hårdnakket hævde, at det er fuldstændigt tilfældigt, at patentets sidste seks cifre er 060606 aka 666..

Hej Lucianone,

Du lægger ud med en stråmand. Alle har længe vidst at både banker og butikker mener at kontanter er dyre og besværlige og dermed ønsker (som en generaliseret gruppe) at afskaffe dem.
Det bliver en Konspirationsteori det øjeblik du tilskriver det en Satanisk agenda, eller påstår at "Eliten" er en samlet enhed med een enkelt agenda som alle samarbejder om. DET er konspirations teorien.

Den næste FEJL i den konspiration er at det nævnte patient ikke er på en Betalingsenhed - det er på et system hvor en Person kan blive tildelt Krypto-valuta basseret på fysiske opgaver.

Såeh - Patentet fra Bill Gates ved insidere er en del af at konkurrere med "Wii Fit". Du får 50 kr i bitcoin hvis du løber 5 km... ren satanisme :D En 20'er for 40 situps.

Med hensyn til patient WO2020060606 så tildeles patient numre automatisk efterhåndensom de behandles eller afvises. Det efterfølgende er https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2020060605 
Interessant nok er det ONDESTE patent nummer til Vindmøller - så ny konspiration?
https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2020000666

Det er en konspirations-teori basseret på at nogen mener tallet 666 er ondt men KUN hvis det kan sættes i forbindelse med Bill Gates. Jeg ser dog frem til at høre om de onde vindmøller i det direkte 666 patent.

Med venlig hilsen

Ieet 

Redigeret af Ieet
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår tyskernes indstilling om at fortsætte med at bruge kontanter i stedet for plastikkort, Mobile Pay og lignende. For det er da besværligt at rende rundt med kontanter og hele tiden skulle hæve nok kontanter, så man ikke risikerer at komme til at mangle dem. Desuden risikerer man jo at miste store beløb, hvis man så mister sin pung eller bliver overfaldet.

Så jeg ser ingen grund til fortsat at have kontanter på sig. I butikkerne betaler jeg med Dankort og andre steder med Mobile Pay.

Kun kriminelle og skattesvindlere har fordele af kontanter. For det er selvfølgelig ikke rart for dem, hvis de ikke mere kan lave røverier eller bliver nødt til at få sorte penge udbetalt elektronisk.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 17 timer siden, Lucianone skrev:

Det er i mange år af diverse debunkers blevet kaldt en tosset konspirationsteori, at eliten vil afskaffe kontanter. Man har, når man har udstillet dette, måttet høre på platte bemærkninger som "husk nu at der er billige sølvpapirshatte på tilbud i Bilka" o.s.v.Men nu er det sikkert og vist, at det er den agenda, de arbejder hen imod. Bare læs her:

https://www.bt.dk/samfund/snart-er-kontanter-fortid-men-for-en-gruppe-vil-det-vaere-saerligt-haardt

https://illvid.dk/teknologi/fremtiden-bliver-pengelos

Den åh, så barmhjertige "filantrop" Bill Gates har netop fået patent på en digital betalingsenhed aka dyrets mærke 666, præcist som forudsagt i Johannes´Åbenbarting. Debunkers vil naturligvis hårdnakket hævde, at det er fuldstændigt tilfældigt, at patentets sidste seks cifre er 060606 aka 666....(debunkers vil også argumentere for, at Gates næsten er ude af Microsoft, men den køber jeg ikke helt. Fordi selvom han udadtil har trukket sig tilbage, er han jo stadig den mand, som vi alle forbinder med Microsoft..):

Men hvad mener du om sagen?

Synes du det er fedt, at kontanter måske snart forsvinder eller har du nogle gode argumenter for, at vi i et eller andet omfang bør bevare dem?

Jeg skal nok selv give min mening til kende. Men ikke i selve debatoplægget, da jeg vil prøve at oprette et nogenlunde neutralt oplæg. Fordi jeg vil egentlig gerne høre JERES argumenter for og imod det kontantløse samfund. Og hvis jeg starter med selv at komme med alle mine egne argumenter, påvirker jeg måske også jeres argumenter. Så derfor stopper jeg oplægget her.

Der står 060606. Det er ikke det samme som 666. Du kan ikke bare fjerne cifre for at få dine konspirationer til at gå op. Du kan heller ikke bare vende tre 9-taller for at få det til at blive til 666. Eller sige, at 555 er 666 hvis man lægger 111 til eller hvad du nu kan finde på.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

For 7 timer siden, homofaber skrev:

Der står 060606. Det er ikke det samme som 666. Du kan ikke bare fjerne cifre for at få dine konspirationer til at gå op. Du kan heller ikke bare vende tre 9-taller for at få det til at blive til 666. Eller sige, at 555 er 666 hvis man lægger 111 til eller hvad du nu kan finde på.

Det er velkendt, at når nul står foran et tal, annulleres det og tæller som...ja: nul. Står 0 efter 6 giver det 60. Men står 0 foran 6 giver det 6.

Så 06 giver 6. Dermed må 060606 give 666.

Men det er klart, at man bevidst har sat tre nuller foran 6-tallerne, fordi hvis man ej gjorde dette, ville det være alt for åbenlyst, at der er tale om dyrets mærke 666. Så ved at sætte tre nuller foran (060606) giver man folk som dig, Sneum og Ieet mulighed for at lave en debunking på det he he.

Men jeg er ikke i tvivl om, at der ER tale om mark of the beast. 

Derudover, lad os holde os til emnet. Hvad mener du, hr. Homofaber, om det kontantløse samfund? For eller imod?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 9 timer siden, Erpe skrev:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår tyskernes indstilling om at fortsætte med at bruge kontanter i stedet for plastikkort, Mobile Pay og lignende. For det er da besværligt at rende rundt med kontanter og hele tiden skulle hæve nok kontanter, så man ikke risikerer at komme til at mangle dem. Desuden risikerer man jo at miste store beløb, hvis man så mister sin pung eller bliver overfaldet.

Så jeg ser ingen grund til fortsat at have kontanter på sig. I butikkerne betaler jeg med Dankort og andre steder med Mobile Pay.

Kun kriminelle og skattesvindlere har fordele af kontanter. For det er selvfølgelig ikke rart for dem, hvis de ikke mere kan lave røverier eller bliver nødt til at få sorte penge udbetalt elektronisk.

Jeg stemmer imod, fordi begge systemer kan fungere, når vi rejser er det med kontanter, herhjemme er det kun med kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 4 minutter siden, Jojojo skrev:

Jeg stemmer imod, fordi begge systemer kan fungere, når vi rejser er det med kontanter, herhjemme er det kun med kort.

Som nævnt er kontanter kun for skattesvindlere, narkohandlere og kriminelle, der har brug for, at skattevæsenet og politiet ikke kan se deres lyssky transaktioner. Så vi kan roligt afskaffe kontanter som lovligt betalingsmiddel i Danmark.

Men selvfølgelig skal vi da stadig kunne købe udenlandsk valuta til rejser, indtil de øvrige lande så også får afskaffet kontanterne.🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 7 timer siden, Erpe skrev:

Som nævnt er kontanter kun for skattesvindlere, narkohandlere og kriminelle, der har brug for, at skattevæsenet og politiet ikke kan se deres lyssky transaktioner. Så vi kan roligt afskaffe kontanter som lovligt betalingsmiddel i Danmark.

Men selvfølgelig skal vi da stadig kunne købe udenlandsk valuta til rejser, indtil de øvrige lande så også får afskaffet kontanterne.🙂

Jeg ved godt hvor du vel hen, men der er gråzoner i kontante penge og en par af dem ligger for de nærmeste fremtid hos f.eks. de svage i samfundet. Det kan godt være vi ikke er enig at dem skal have nogen kontanter men de er en del af den verden vi har skabt og de har ikke bed om det.

En landevejs rytter eller en hjemløse er ikke per definition en kriminel, hellere ikke dem som er afhængig af stoffer eller booz. Og jeg tror der gør nok lang tid for automater med drikke eller mad varer omkring for svinder og de fleste af dem tilhører eller er dele af store multi nationale virksomheder.

Og så skal vi også lige af med udkants samfund ér og nogen gamle på pleje hjemmet som kun forstås rede penge såsom demente. Kontanter bliver måske dyrt, men de vil nok være i vores samfund for de næste halvtreds år regner jeg med.   

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Tror et kontantløst samfund vil på sigt føre til at mange flere vil have rod i deres økonomi/ dårlig økonomi.

Det er meget svært for specielt børn at forstå penges værdi, når det bare er tal på en skærm, det bliver meget mere håndgribeligt med kontanter.

Det næste er så at det vil blive et overvågningssamfund uden lige, alle ens bevægelser kan spores, det er selvfølgelig godt nok ifht. kriminalitet osv. men tænker lidt at ser konen at jeg har brugt 1000kr i Matas så kan hun nok let regne ud hvad hun får i fødselsdagsgave. Tror friheden i at have muligheden for at have kontanter bliver svær helt at undvære, selv om det pt. ikke er ret tit man har kontanter på sig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

I princippet er der mange udmærkede argumenter for at afvikle fysiske penge.  Men for mit vedkommende er og bliver det bare ikke nogen god idé.  Enhver, der har oplevet et større strømnedbrud eller computerproblemer, bør være klar over præcis hvor afhængige vi er af at der er strøm og at IT fungerer som det skal.  Hvis en af de to ting går ned, så lukker de elektroniske betalingsmidler ned, og så er det irrellevant hvor mange penge du evt. har på kontoen, for du kan ikke få adgang til dem.  Kontanter er ragende ligeglade med den slags.

Kontanter er en fremragende backup løsning at have, og indtil der ikke længere er nogen tilbage i samfundet, som ikke er i stand til at håndtere elektroniske betalingsmidler, så er det i mine øjne ikke rimeligt at lukke ned for de fysiske betalingsmidler.

Endeligt er der så det lille forhold, at det på et eller andet plan er lettere at lære børn værdien af penge, når det er muligt at have dem i hånden og kigge på dem som noget fysisk, og tilsvarende kunne konstatere at man bruger dem og har færre tilbage, når man køber noget.

Hvis vi så finder sølvpapiret frem, så kan man så derudover have et principielt problem med at det elektroniske pengespor gør en ekstremt enkel for "big brother/staten" at finde og overvåge, men der er vi som sagt i sølvpapirsområdet, da staten har rigeligt af andre måder at opnå den samme effekt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...