Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

100 beboere i Vollsmose klager: Ghettolov er diskriminerende

Recommended Posts

dewey

https://arbejderen.dk/indland/100-beboere-i-vollsmose-klager-ghettolov-er-diskriminerende

Beboere i Vollsmose vil ikke finde sig i, at deres etnicitet bliver brugt til at afgøre, om deres lejligheder skal rives ned. Nu klager de til Ligebehandlingsnævnet: Ghettolovgivningen og den lokale nedrivningsplan er diskriminerende, mener beboerne.

Mere end 100 beboere i Birkeparken i Vollsmose, Odense, har via deres advokat sendt en stak klager til Ligebehandlingsnævnet.

Beboerne føler sig nemlig udsat for diskrimination, fordi deres etniske baggrund bliver brugt som argument for at smide dem ud af deres lejligheder og rive deres hjem ned, så området kan gøres mere "attraktivt".

Beboerne og deres advokat mener, at ghettolovgivningen og den "Helhedsplan Vollsmose", som boligselskabet og kommunen har vedtaget og fået godkendt i ministeriet, er diskriminerende.

– Hele ghettolovgivningen bygger på, at lejligheder skal sælges eller rives ned på baggrund af beboernes ikke-vestlige oprindelse. Hvis mere end 50 procent af beboerne i et alment boligområde på ghettolisten har ikke-vestlig baggrund, så bliver området sat på den hårde ghettoliste, der skal skære andelen af almene boliger ned med 60 procent. Det er diskrimination, siger beboernes advokat Niels-Erik Hansen til Arbejderen.

Han uddyber:

– Boligselskabet og Odense Kommune har fået godkendt en plan, der slår fast, at 1000 boliger skal rives ned for at ændre beboersammensætningen i området. Mine klienter er ikke kriminelle. De er danske statsborgere med dansk og ikke-vestlig baggrund. Nu vil boligselskabet og politikerne ændre beboersammensætningen i deres område, så der bliver færre med ikke-vestlig baggrund.

Advokaten har indleveret den første klage til Ligebehandlingsnævnet:

"Samlet set er det herefter vores opfattelse, at klager er udsat for direkte forskelsbehandling – hun skal miste hendes bolig, fordi hun er uønsket i området. Det reale formål med Helhedsplanen er at reducere antallet af beboere med ikke vestlig baggrund, herunder klager. Ingen af de tre modparter har (eksplicit) tilkendegivet, at dette ikke er formålet. Man har skrevet, at formålet er at skabe et 'attraktivt område', hvilket fuldt ud svarer til, at indehaverne af et diskotek vil skabe et attraktivt miljø for gæsterne ved at udelukke 'de fremmede'.", skriver advokaten blandt andet til nævnet.

– Argumentet for, at min klient skal sparkes ud af hendes lejlighed, er, at området skal gøres 'attraktivt' – altså med færre med anden etnisk baggrund. Hele formålet med ghettolovgivningen og de lokale planer er at modvirke parallelsamfund, hvor der bor mange med ikke-vestlig baggrund, forklarer Niels-Erik Hansen.

Ligebehandlingsnævnet er ikke en domstol, der kan kende ghettolovgivningen ulovlig. Men nævnet kan komme med en udtalelse og give beboerne en erstatning.

– Jeg håber på, at hvis vi vinder de mange sager, så vil boligselskabet, kommunen og ministeriet droppe planerne om at rive lejlighederne ned. Hvis beboerne får ret i, at der er tale om diskrimination, kan de få en erstatning. Men nævnets begrundelse kan ende med at være en bombe under hele ghettolovgivningen.

Hvordan opfatter du Ghettolovgivningen, er den diskriminerende?

For mig er det en mærkelig lov og ja den ER diskriminerende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 23 minutter siden, dewey skrev:

Hvordan opfatter du Ghettolovgivningen, er den diskriminerende?

For mig er det en mærkelig lov og ja den ER diskriminerende

Jeg har aldrig forstået, at man vil rive gode boliger ned, udelukkende p.g.a. beboersammensætningen i en afdeling.

Derudover burde man måske se på hvor mange af lejemålene, som kommunen har anvist lejere til:fløjt:. Kommunerne har jo anvisningsrettet til min. hver 4. bolig der bliver ledig i almennyttige afdelinger.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...