Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst

Vild politisk skævhed i danske medier

Recommended Posts

Gæst

Man har tit hørt bemærkningen, at "sol og vind er ligeligt fordelt" i det danske medielandskab. Har du også hørt det?

Mit indtryk er, at det er så skævvredet, at man spærrer øjnene op, når det begynder at gå op for en, hvor  skævt! Holdningen bag er den samme som den, der er toneangivende her på debatten: Venstreorienterede har i princippet "ret", da de er "gode", mens den modsatte fløj helst skal censureres, forties og gerne nedgøres med gloser som "racist", "fascist", "nazi" eller man anvender sammenligninger med "hvordan Hitler tænkte"....Nogle på den ekstreme venstrefløj går endda ind for, at "midlerne er underordnede", når den nationalkonservative fløj skal bekæmpes.

Læs her om, hvad der ofte sker, når stærkt venstreorienterede mener at have observeret "gråzone-trusler" på facebook eller andre "sociale" medier. Det medfører nemlig ofte 20 minutters klynkeri i Radio4 eller på DRs P1 og lignende.

http://www.uriasposten.net/archives/110262

I de senere år er jeg begyndt at lægge mærke til med det samme, hvordan f.eks. DRs og TV2s journalister redigerer. Hvordan der gives rig plads til lange interviews med politikere fra Enhedslisten,  Radikale Venstre og Alternativet, mens omtale af forslag fra den modsatte fløj ofte introduceres sådan, at kanalens medarbejder taler hen over klip, hvor man ser f.eks. Pernille Vermund eller Martin Henriksen tale - men der er ingen lyd på. De skal nok selv udlægge "de højreorienterede racister"s indlæg!

Det er modbydeligt. Men det er også lærerigt; det er nemlig dumt at gå og gøre sig illusioner. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 3 timer siden, J. Langgaard-Nielsen skrev:

I de senere år er jeg begyndt at lægge mærke til med det samme, hvordan f.eks. DRs og TV2s journalister redigerer. Hvordan der gives rig plads til lange interviews med politikere fra Enhedslisten,  Radikale Venstre og Alternativet, mens omtale af forslag fra den modsatte fløj ofte introduceres sådan, at kanalens medarbejder taler hen over klip, hvor man ser f.eks. Pernille Vermund eller Martin Henriksen tale - men der er ingen lyd på. De skal nok selv udlægge "de højreorienterede racister"s indlæg!

Det er modbydeligt. Men det er også lærerigt; det er nemlig dumt at gå og gøre sig illusioner. 

Enig i din kritik af, hvad man også kalder mainstream-medierne. Man kan illustrere det sådan: Hvis en forvirret gut med et hagekors tatoveret på overarmen slår en prut i Dresden eller München, findes de store typer ofte frem i overskrifterne. Men hvis en ung dansk pige går en tur på Amager og bliver overfaldet af fire unge mænd "af anden herkomst end dansk", skal man lede med lup for at finde noget i de samme medier, som regel står der ingenting. Den slags skal man finde på små alternative net-aviser.

Desværre - sådan er det. Jeg gør mig heller ikke illusioner. 🤦‍♀️

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg er ikke i tvivl om at msm generelt er meget venstreorienteret. Især DR er meget venstreorienteret og meget lidt objektiv på trods af at de om nogen burde være det i deres funktion som stats-tv.

Jeg er faktisk stolt af ikke at betale licens af blandt andet ovenstående grund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 2 minutter siden, dna skrev:

Jeg er ikke i tvivl om at msm generelt er meget venstreorienteret. Især DR er meget venstreorienteret og meget lidt objektiv på trods af at de om nogen burde være det i deres funktion som stats-tv.

Jeg er faktisk stolt af ikke at betale licens af blandt andet ovenstående grund.

Ja, men du er opmærksom på deres venstreorientering. Det er værre, at rigtig mange tror det er objektive nyheder, de sidder hjemme i sofaen og ser/hører. Ikke sjældent kan man høre nogen sige "jamen det sagde de selv i TV-Avisen" eller lignende. Det har jeg hørt flere sige på en tidligere arbejdsplads, når aktuelle ting kom op i en frokostpause. "Det sagde de selv ..." Den er farlig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

MSM opererer under pressenævnet. Jeg har stadig til gode at se nogen af de øvrige "medier" leve op til den standard. 

Jeg kan nu heller ikke genkende det beskrevne billede af forfordeling. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...