Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Agil

Antallet af indlagte med corona falder stadig trods genåbning

Recommended Posts

Agil

On 22.5.2020 at 11:57, basle72 skrev:

Det handler pt. mere om økonomi end om at have styr på sygdommen, mange presser på for at få åbnet alt og ikke mindst grænset her og nu.

Så spørger jeg.

On 22.5.2020 at 12:19, Agil skrev:

Vil det sige, at du ikke tror på Joakim Sonnegård, der er departementschef i Sveriges uafhængige Finansråd, Finanspolitiska Rådet ... når han påpeger, at udviklingen i udlandet er vigtigere for både dansk og svensk økonomi end de indenlandske restriktioner?

Jeg spørger ikke, fordi der er noget som du har skrevet, jeg er uenig i ... men fordi jeg overvejer, hvor kontant oplukningen påvirker økonomien på kortere sigt.

Vareeksporten har ikke været lukket ned, og jeg tror alligevel ikke, vi får turismen hurtigt tilbage igen.

Jeg kender ikke alle svarene, men sad og overvejede dem, og derfor spurgte jeg i håbet om at få nogen nye input.

Jeg overvejede, om det er den udenlandske efterspørgsel, der er helt afgørende.

Dokumentation vedrørende at grænselukningen ikke har haft direkte betydning for erhvervslivets import/eksport (vi har jo hele tiden skulle have forbrugsvarer i butikkerne)

Resten er citater fra politiet: 

Råd og opfordringer til dig, der transporterer gods på vejen

1. Eksportchauffører kan fortsat udføre deres arbejde i udlandet

Da eksportchauffører varetager en kritisk funktion med at opretholde forsyningskæderne, er det vigtigt, at de fortsat udfører denne opgave. Det gælder også, hvis chauffører i forbindelse med deres arbejde opholder sig uden for Danmark. 

2. Godstransport er et ”anerkendelsesværdigt formål” for indrejse i Danmark

Chauffører, der leverer varer til eller fra Danmark, vil kunne krydse grænsen. 

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-transporterer-gods-paa-vejen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, Agil skrev:

Så spørger jeg.

Jeg spørger ikke, fordi der er noget som du har skrevet, jeg er uenig i ... men fordi jeg overvejer, hvor kontant oplukningen påvirker økonomien på kortere sigt.

Vareeksporten har ikke været lukket ned, og jeg tror alligevel ikke, vi får turismen hurtigt tilbage igen.

Jeg kender ikke alle svarene, men sad og overvejede dem, og derfor spurgte jeg i håbet om at få nogen nye input.

Jeg overvejede, om det er den udenlandske efterspørgsel, der er helt afgørende.

Dokumentation vedrørende at grænselukningen ikke har haft direkte betydning for erhvervslivets import/eksport (vi har jo hele tiden skulle have forbrugsvarer i butikkerne)

Resten er citater fra politiet: 

Råd og opfordringer til dig, der transporterer gods på vejen

1. Eksportchauffører kan fortsat udføre deres arbejde i udlandet

Da eksportchauffører varetager en kritisk funktion med at opretholde forsyningskæderne, er det vigtigt, at de fortsat udfører denne opgave. Det gælder også, hvis chauffører i forbindelse med deres arbejde opholder sig uden for Danmark. 

2. Godstransport er et ”anerkendelsesværdigt formål” for indrejse i Danmark

Chauffører, der leverer varer til eller fra Danmark, vil kunne krydse grænsen. 

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-transporterer-gods-paa-vejen

nåeh sådan 🙂

Grænseåbningen har meget at sige for alle dem der lejer ferieboliger ud, hvis grænsen er lukket skal de betale leje tilbage, er den åben skal de ikke.

Enig med dig i at turismen ikke når normale højder, men måske kun 60-70% af normalen, men kommer der slet ingen udenlandsk turisme denne sommer er der mange ejere af sommerhuse, campingpladser, hoteller, kroer, og alt hvad der ellers relaterer til turismen der vil gå konkurs, og med mange mistede arbejdspladser til følge.

Der vi så selvfølgelig også gå noget den anden vej, når grænsehandlen åbner igen, og når danskere vil på ferie.

Ikke desto mindre er det specielt hvornår grænsen åbner igen, det der bliver brugt som eksempel pt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 3 timer siden, basle72 skrev:

nåeh sådan 🙂

Grænseåbningen har meget at sige for alle dem der lejer ferieboliger ud, hvis grænsen er lukket skal de betale leje tilbage, er den åben skal de ikke.

Enig med dig i at turismen ikke når normale højder, men måske kun 60-70% af normalen, men kommer der slet ingen udenlandsk turisme denne sommer er der mange ejere af sommerhuse, campingpladser, hoteller, kroer, og alt hvad der ellers relaterer til turismen der vil gå konkurs, og med mange mistede arbejdspladser til følge.

Der vi så selvfølgelig også gå noget den anden vej, når grænsehandlen åbner igen, og når danskere vil på ferie.

Ikke desto mindre er det specielt hvornår grænsen åbner igen, det der bliver brugt som eksempel pt

Ferieboliger er kun en meget lille del af indtægter i Danmark. I går havde de Københavnske hoteller en belægningsprocent på 8!!!!!! En økonomisk katastrofe.

Noget andet interessant er også det billede, der tegner sig af Che GueMettes nedlukning af Danmark. Det har hun egenrådigt besluttet på trods af bl.a. Sundhedsstyrelsens Søren Brostrøms anbefalinger - og hvad værre er påstår hun, at det skete på selvsamme myndigheders anbefaling? Det er måske en direkte løgn overfor den danske befolkning? Det bekræfter desværre al min kritik af demagogen Che GueMettes lederskab.

At nå de 60-70% turismeindtægt denne sommer ser noget optimistisk ud for mig. Hvis ikke grænserne åbnes for alle, hvis ikke Danmark tager ansvar i EU, hvis ikke andre lande lukker op så efterspørgsel og handel igen kommer i gang - så ser vi ind i en krise, der kan vare i årevis - politikere i hele verden har svigtet deres befolkninger. Eneste lyspunkt er, at det ikke er en systemisk krise - men alligevel ser vi, at rigtig mange borgere er til fals for politikernes (især Che GueMettes) frygtretorik. De vil sikkert blive hjemme i deres kolonihaver og sociale boligbyggerier. Politikernes måde at skræmme borgerne på har enorme og negative konsekvenser - og bare her på debatten kan man tydelig se frygtens ofre, der som blinde høns hyler op i afmagt og mangel på viden/indsigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil

Enten har Che GueMette søgt rådgivning hos fiskere og damefrisører inden hun lukkede Danmark ned ... eller også er hun klog nok til, at hun selv har udtænkt en metode til at bekæmpe virussen ... så der kun har været 563 coronadødsfald i Danmark imod 4.220 registrerede coronadøde i Sverige.

Che GueMette heart-animation10.gif

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
Skrevet (redigeret)

Her på debatten, og i samfundet i øvrigt, ser vi mange lidt absurde sammenligninger af strategierne ift. Covid-19.

Hvorfor er de absurde? Det er de fordi, vi sammenligner æbler og pærer! Og fordi stort set alle disse sammenligninger er præmature.

Tag eksempelvis Sverige. Det er ingen hemmelighed, at jeg synes, de har grebet situationen langt mere fornuftigt an. Nogle debattører mener så, at Sverige "har tabt til Danmark", fordi de har flere døde pr. 100.000 borgere.

Præmisserne er enten direkte forkerte eller blot ensidige.

Vi er måske 1/10 inde i krisen. Alligevel ser vi de der idiotiske 'en til en' sammenligninger af antallet af døde på tværs af lande og strategier. Her springer stort set samtlige debattører op og falder ned på de forskellige forudsætninger. Det er hovedrystende indskrænket.

Fra land til land har der indlysende været forskel på antal smittede, der oprindeligt kom hjem fra eksempelvis skiferie eller forretningsrejse i Kina. Der er forskel fra land til land om disse "nåede", at indgå i supersmitte områder som eksempelvis natteliv eller sportsevents. I Sverige var man eksempelvis super uheldige, eller måske lemfældige, ift. en række plejehjem - og derved fik man en isoleret set meget høj dødelighed, fordi nogle meget sårbare mennesker blev smittet. Det gør sammenligninger mellem dødeligheden i den svenske og den danske strategi vanskelig - smittemønstre, og hvem der smittes, er naturligvis disharmoniske på tværs af landegrænser og strategier.

I Sverige har man anslået en ca. 7 gange større flokimmunitet end i Danmark - Sverige vil med andre ord givetvis se meget færre døde i senere bølger af smitte -  og måske endda slet ikke opleve anden eller tredje  bølge af smitte. Men sagen er, at vi ikke ved det, og det er alt alt alt for tidligt at bedømme det.

Og når vi taler strategier, er det også tankevækkende at til trods for bl.a. Frankrigs, Spaniens og Italiens kraftige nedlukningsstrategier, så har de været meget hårdere ramt end eksempelvis Danmark. Måske skyldes det en levevis, hvor man bor tættere unge og ældre sammen de steder? Måske fik nogle af disse lande supersmitte fra begivenheder som dem nævnt ovenfor. Forudsætningerne og præmisserne landene i mellem er særdeles forskellige - og derfor bliver nogle debattørers argumentationer svage og manipulerede, når de foretages som 'en til en' sammenligninger. Samme eksempel findes også ved at sammenligne Belgien og Holland. Belgien er et af de værst ramte lande i Europa - i Holland er situationen næsten som i Danmark. Måske havde Belgien "uheld" med smittede, der kom hjem fra skiferie eller forretningsrejse i Kina - hvem ved? Der er i hvert fald ingen umiddelbar logik i forskellen hos de to nabolande.

Og det er netop her mange debattører begår deres største idiosynkrasier - de blæser på forskelle og præmisser - måske blot for at manipulere debatten så den passer i deres eget perspektiv eller for at stille sig selv i et bestemt lys - som ikke har med interessen i at debattere nysgerrigt at gøre - men noget helt andet.

Jeg har givet skarpe analyser og holdninger til kende - jeg står gerne på mål for både synspunkter, påstand og argumenter. Og jeg indrømmer gerne, hvis jeg har taget fejl i noget. Men lige nu er det som sagt præmaturt og meningsløst ift. til det ovenstående.

Redigeret af Cementdebil
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil

Nogen finder det ikke særlig vigtigt, hvor mange døde der er som følge af covid-19 ... som om det er en uvæsentlig detalje

... og det er svært at forstå.

Det er jo selve kernen ved sygdommen ... som vi næppe havde lagt mærke til, hvis det var en almindelig forkølelse.

Argumentet om, at det kun er de gamle og de svage ... der dør ... er lige så svært at forstå. Mange holder af deres forældre og vil gerne have 10 år mere sammen med dem ... eller hvor længe det nu kan være.

Den slags bløde værdier er det svært at gøre op i kroner og ører, og vi er ellers vant til, at det er noget attråværdigt at opnå en høj alder uden at blive syge (ikke at svenskernes økonomi er bedre end danskernes).

Det synes jeg er så indlysende, at det var svært at formulere det :)

Det er også svært at få øje på, at svenskerne har opnået nogen som helst positivt.

Flokimmunitet er estimeret til at være cirka 60 procent immune ... forudsat at de smittede udvikler immunitet, og at virussen ikke muterer til en ny coronavirusstamme.

Foreløbig er det tvivlsomt, om de smittede opnår varig immunitet og flokimmunitet er under alle omstændigheder meget langt væk i Sverige.

Svenskerne vurderede, at halvdelen af Stockholms befolkning ville være smittede i starten af maj måned. Og at resten af landet hurtigt ville følge trop.

Sådan er det SLET - SLET ikke gået. 

Antistofferne, der blev væk

Myndighederne har undersøgt, hvor mange svenskere der har antistoffer mod coronavirus i kroppen, og resultatet var, at kun 7,3 procent af indbyggerne i Stockholm havde udviklet antistoffer.

Dokumentation

https://videnskab.dk/krop-sundhed/undervurderer-vi-antallet-af-coronasmittede-det-tror-de-i-sverige

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-22-sverige-har-verdens-hoejeste-doedelighed-af-covid-19-og-flokimmunitet-er-meget

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On ‎27‎-‎05‎-‎2020 at 16:32, Cementdebil skrev:

Ferieboliger er kun en meget lille del af indtægter i Danmark. I går havde de Københavnske hoteller en belægningsprocent på 8!!!!!! En økonomisk katastrofe.

Noget andet interessant er også det billede, der tegner sig af Che GueMettes nedlukning af Danmark. Det har hun egenrådigt besluttet på trods af bl.a. Sundhedsstyrelsens Søren Brostrøms anbefalinger - og hvad værre er påstår hun, at det skete på selvsamme myndigheders anbefaling? Det er måske en direkte løgn overfor den danske befolkning? Det bekræfter desværre al min kritik af demagogen Che GueMettes lederskab.

At nå de 60-70% turismeindtægt denne sommer ser noget optimistisk ud for mig. Hvis ikke grænserne åbnes for alle, hvis ikke Danmark tager ansvar i EU, hvis ikke andre lande lukker op så efterspørgsel og handel igen kommer i gang - så ser vi ind i en krise, der kan vare i årevis - politikere i hele verden har svigtet deres befolkninger. Eneste lyspunkt er, at det ikke er en systemisk krise - men alligevel ser vi, at rigtig mange borgere er til fals for politikernes (især Che GueMettes) frygtretorik. De vil sikkert blive hjemme i deres kolonihaver og sociale boligbyggerier. Politikernes måde at skræmme borgerne på har enorme og negative konsekvenser - og bare her på debatten kan man tydelig se frygtens ofre, der som blinde høns hyler op i afmagt og mangel på viden/indsigt.

Kan ikke være mere uenig med dig. Synes vi skal takke vores regering ( og nej er ikke socialdemokrat og bliver det aldrig) for at have sikret at Danmark ikke kom i samme situation som feks Italien og Spanien. Ja det koster jobs og slår et stort hul i økonomien, men so be it, det klarer vi nok også.

Er egentlig ret ligeglad med om der skulle være brugt en løgn, om at de ikke har lyttet til sundhedsstyrelsen, der er trods alt INGEN heller ikke sundhedsstyrelsen, der har prøvet det før, det har været helt nyt for alle.

Det er en kamp man som politikker ikke kan vinde uanset hvad man gør, på den ene side er der dem med din holdning, og havde de åbnet op tidligere, eller ingenting gjort, og det var endt i mange syge og døde, så havde de fået på puklen for ikke at have gjort nok, så som politikker er dette en kamp der ikke kan vindes i befolkningen.

Jeg er personligt rigtigt glad for de beslutninger de har taget, og har ikke haft en eneste fridag ifht corona, faktisk har jeg brugt mere tid på jobbet, fordi det er blevet mere bøvlet, med de retningslinier der skulle følges), synes også at åbningen af grænsen, foregår i det helt rigtige tempo, ja det koster den ferietur til Disney i Paris jeg havde lovet min 12 årige datter, men det er der bare ikke noget at gøre ved, nu bliver de 3 uger holdt herhjemme 🙂

PS. et hotel er vel også en feriebolig 😉 Tænker de nok skal blive fyldt når sommerferien starter, tror der er rigtigt mange danskere incl. mig selv, der vil ud og kigge på dk

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 8 minutter siden, basle72 skrev:

Kan ikke være mere uenig med dig. Synes vi skal takke vores regering ( og nej er ikke socialdemokrat og bliver det aldrig) for at have sikret at Danmark ikke kom i samme situation som feks Italien og Spanien. Ja det koster jobs og slår et stort hul i økonomien, men so be it, det klarer vi nok også.

Er egentlig ret ligeglad med om der skulle være brugt en løgn, om at de ikke har lyttet til sundhedsstyrelsen, der er trods alt INGEN heller ikke sundhedsstyrelsen, der har prøvet det før, det har været helt nyt for alle.

Det er en kamp man som politikker ikke kan vinde uanset hvad man gør, på den ene side er der dem med din holdning, og havde de åbnet op tidligere, eller ingenting gjort, og det var endt i mange syge og døde, så havde de fået på puklen for ikke at have gjort nok, så som politikker er dette en kamp der ikke kan vindes i befolkningen.

Jeg er personligt rigtigt glad for de beslutninger de har taget, og har ikke haft en eneste fridag ifht corona, faktisk har jeg brugt mere tid på jobbet, fordi det er blevet mere bøvlet, med de retningslinier der skulle følges), synes også at åbningen af grænsen, foregår i det helt rigtige tempo, ja det koster den ferietur til Disney i Paris jeg havde lovet min 12 årige datter, men det er der bare ikke noget at gøre ved, nu bliver de 3 uger holdt herhjemme 🙂

PS. et hotel er vel også en feriebolig 😉 Tænker de nok skal blive fyldt når sommerferien starter, tror der er rigtigt mange danskere incl. mig selv, der vil ud og kigge på dk

Det er fair synspunkter - personligt sætter jeg bare højere krav til vore politiske ledere. At lyve for befolkningen, at anvende frygtretorik som våben, at være magtfuldkommen, at manipulere og skjule data, at intimidere dem man ikke er enig med etc. etc. etc. bliver aldrig acceptabelt i min optik. Du kan selv fortsætte den laaaaange liste af magtmisbrug.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, Cementdebil skrev:

Det er fair synspunkter - personligt sætter jeg bare højere krav til vore politiske ledere. At lyve for befolkningen, at anvende frygtretorik som våben, at være magtfuldkommen, at manipulere og skjule data, at intimidere dem man ikke er enig med etc. etc. etc. bliver aldrig acceptabelt i min optik. Du kan selv fortsætte den laaaaange liste af magtmisbrug.

Interressant ville det være at kende din mening, hvis statsministeren ikke havde lukket landet ned, og det havde ført til utallige døde, fordi hun ikke reagerede?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, Cementdebil skrev:

Er åbenbart nødvendigt, de siger jo at vi stadig skal huske at spritte hænder af når vi går ind i butikken, her i pinsen tjekkede man en SuperBrugs og en Føtex i kbh, i SuperBrugsen var det kun 20% der brugte af håndspritten i indgangen, og 31% i Føtex, viser jo ret tydeligt at man er nødt til at male fanden på væggen før folk fatter budskabet, desværre.

Tænk hvis regeringen havde meldt ærligt ud i starten, og det derfor kun havde lykkedes at få 25% til at følge anvisningerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...