Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Agil

Antallet af indlagte med corona falder stadig trods genåbning

Recommended Posts

Agil

For 4 minutter siden, Cementdebil skrev:

7 gange bedre end Danmark

... men totalt insufficient trods 3.871 registrerede corona-døde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil

Økonomer har haft et helt anderledes syn på Covid-19 krisen ...

... end vi ser udtrykt her på debatten

Nu går jeg godt en måned tilbage i pressen, fordi jeg sammenligner med debatten her.

Citat: "Joakim Sonnegård, der er departementschef i Sveriges uafhængige Finansråd, Finanspolitiska Rådet, påpeger, at udviklingen i udlandet er vigtigere for både dansk og svensk økonomi end de indenlandske restriktioner. ”Verdenshandlen er mere central, fordi der er tale om meget åbne økonomier. I Sverige afhænger mellem 45 og 50 procent af økonomien af, at vi kan sælge til udlandet. Så når IMF forudser, at verdenshandlen vil skrumpe med tre procent i 2020, så betyder det mere for den nationale økonomi end om, man har valgt den ene eller anden nedlukningsstrategi,” siger Joakim Sonnegård. Alligevel er der grund til at tro, at dansk erhvervsliv er mere modstandsdygtigt over for en global opbremsning i økonomien end det svenske. Det skyldes ifølge Helge J. Pedersen, at svensk økonomi er mere eksponeret over for de internationale konjunkturer end det danske erhvervsliv."

https://policywatch.dk/article12080752.ece

Økonomer tror med andre ord ikke på, at beslutningen om nedlukningen af samfundet betyder ret meget for økonomien.

Det er verdenshandelen, der betyder mest, og Sverige forventes at blive hårdere ramt, end Danmark gør.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
Skrevet (redigeret)
For 10 timer siden, Cementdebil skrev:

7 gange bedre end Danmark

Holder du ikke snart op med at opfordre til massemord på ældre danskere bare for at få dit stamværtshus genåbnet (eller hvad det nu er, som du savner så utrolig meget, at du bare ikke kan undvære det)?
Det er efterhånden særdeles trættende at høre på!

Det er ikke 7 gange bedre at have 7 gange så mange døde!!!

Redigeret af Erpe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Det er da super skønt at smittetrykket falder, eller er det?

På en måde er det at smittetrykket er faldet super fantastisk, og på en måde er det mega skræmmende.

Der er vist ikke mange der er i tvivl om at corona er en meget smitsom sygdom, der kan være ekstremt ubehagelig at få og som også er rimeligt dødelig, og ja regeringen har klaret håndteringen super flot ( svært at indrømme når man ikke er det der ligner socialdemokrat), nu begynder man så at åbne op igen, og det skal man selvfølgeligt også, men i det rigtige tempo.

Der hvor jeg ser de store farer:

1: Det handler pt. mere om økonomi end om at have styr på sygdommen, mange presser på for at få åbnet alt og ikke mindst grænset her og nu.

2: Smittetrykket er så lavt at folk lynhurtigt glemmer alt om corona, bare kig i butikker, centre osv. det er sort af mennesker, mange har allerede glemt at bruge håndsprit, havde smittetrykket været højere og måske let stigende, men stadig under kontrol, var folk blevet mindet om at de stadig skal passe på.

Jeg frygter i den grad at netop fordi smittetrykket er så lavt, ryger vi lynhurtigt ind i en dagligdag meget tæt på som den var før corona, folk aner fred og ingen fare, og langsomt stiger smittetrykket, og om et par måneder eller 3 eksploderer det, og så får vi den situation vi lukkede landet ned for at undgå.

Håber selvfølgelig på det ikke går sådan, men er alvorligt bange for det

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil
For 21 minutter siden, basle72 skrev:

Det er da super skønt at smittetrykket falder, eller er det?

På en måde er det at smittetrykket er faldet super fantastisk, og på en måde er det mega skræmmende.

Der er vist ikke mange der er i tvivl om at corona er en meget smitsom sygdom, der kan være ekstremt ubehagelig at få og som også er rimeligt dødelig, og ja regeringen har klaret håndteringen super flot ( svært at indrømme når man ikke er det der ligner socialdemokrat), nu begynder man så at åbne op igen, og det skal man selvfølgeligt også, men i det rigtige tempo.

Der hvor jeg ser de store farer:

1: Det handler pt. mere om økonomi end om at have styr på sygdommen, mange presser på for at få åbnet alt og ikke mindst grænset her og nu.

2: Smittetrykket er så lavt at folk lynhurtigt glemmer alt om corona, bare kig i butikker, centre osv. det er sort af mennesker, mange har allerede glemt at bruge håndsprit, havde smittetrykket været højere og måske let stigende, men stadig under kontrol, var folk blevet mindet om at de stadig skal passe på.

Jeg frygter i den grad at netop fordi smittetrykket er så lavt, ryger vi lynhurtigt ind i en dagligdag meget tæt på som den var før corona, folk aner fred og ingen fare, og langsomt stiger smittetrykket, og om et par måneder eller 3 eksploderer det, og så får vi den situation vi lukkede landet ned for at undgå.

Håber selvfølgelig på det ikke går sådan, men er alvorligt bange for det

Vil det sige, at du ikke tror på Joakim Sonnegård, der er departementschef i Sveriges uafhængige Finansråd, Finanspolitiska Rådet ... når han påpeger, at udviklingen i udlandet er vigtigere for både dansk og svensk økonomi end de indenlandske restriktioner?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 1 time siden, basle72 skrev:

Netop! Danskerne er efter min opfattelse alt for optimistiske og på et ulogisk og alt for usikkert grundlag. For det giver ingen mening, at vi bare dropper alle forholdsregler igen og så tror, at vi alligevel ikke vil få en ny stor bølge af epidemien sådan, som resten af Europa (pånær Sverige) jo frygter. Antallet af smittede er jo allerede begyndt at stige igen i lande, der overhovedet ikke har åbnet nær så meget op igen, som Danmark har.

For mig ligner den danske åbning derfor især alderdomsfascisme, hvor man er ligeglade, fordi det hovedsageligt er ældre og handicappede, der risikerer at dø af epidemien. Man gider ikke engang tjekke plejehjemmene ordentligt, ligesom andre lande nu gør.

På tysk TV (ZDF) hørte jeg idag deres begrundelse for, at det er så vigtigt at teste alle, der har været i nærheden af smittede. Den er, at 75% af de smittede slet ikke er klar over, at de er smittede, men kan smitte andre i et par dage alligevel og, før de eventuelt selv får symptomer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
Skrevet (redigeret)

Slettet

Redigeret af Cementdebil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil

Jeg vil lige præcisere, at jeg ikke er fortaler for at åbne mere op, for jeg ved ikke, hvad der vil ske.

På den anden side, så er der indtil videre ikke grund at tro, at det man har besluttet er uforsvarligt.

Det handler om de tre små ord: "jeg ved ikke" ... der er central i min opfattelse af det spørgsmål.

Indtil videre, har Danmark klaret sig udmærket, og det er jeg godt tilfreds med :)

... og jeg håber det fortsætter ... men jeg ved det faktisk ikke. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Man skal jo også lige have "i mente" at antallet af indlagte naturligvis falder i takt med at folk faktisk dør.

Det er jo ikke nødvendigvis et udtryk for at de er blevet raske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Man skal jo også lige have "i mente" at antallet af indlagte naturligvis falder i takt med at folk faktisk dør.

Det er jo ikke nødvendigvis et udtryk for at de er blevet raske.

Der er ikke døde nok til, at dette kan forklare, at dødstallet er faldet i løbet af maj. Forklaringen må derfor være den samme, som forklaringen på, at dødeligheden i Tyskland har været meget lavere end i Italien, Spanien, Frankrig, Belgien og England, selvom antallet af smittede ikke har været speciel lav i Tyskland. Nemlig den forklaring, som Tyskland selv giver og, som går ud på, at de smittede i Tyskland især har været unge mennesker i modsætning til Italien, hvor sygdommen omgående bredte sig til de ældre i stort omfang.

Danmark har jo især åbnet op ved at genåbne børnehaver og skoler. Derfor er der god grund tilsat tro, at smitten i øjeblikket især breder sig blandt børn og teenagere. Men både børn og teenagere har jo hele tiden haft lav dødelighed, og de bliver jo normalt heller ikke testede.

Der er derfor god grund til at have mistanke om, at tallene snyder. Antallet af smittede kan næppe undgå at være i stigning. Men især blandt de børn og teenagere, der er vendt tilbage til børnehaver, skoler og gymnasier. De voksne, der nu selv kan bede om at blive testede, hvis de skal besøge ældre mennesker, har ikke nogen stigning. Men det er jo alligevel dem, der især bliver testet.

Kan dette vare ved? Det anser jeg som nævnt som usandsynligt, fordi de mange utestede børn jo nok snart vil begynde at smitte især deres forældre i stærkt stigende omfang. Dette kan næppe undgå at vise sig i målingerne i løbet af de næste uger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...