Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Agil

Antallet af indlagte med corona falder stadig trods genåbning

Recommended Posts

Agil

Antallet af indlagte med corona falder i dag med 14 personer ... og det er det laveste antal indlagte siden 17. marts

Det betyder for det første, at den danske model har været en succes, for lande som USA og UK bliver nødt til at åbne, selvom de ikke har fået styr på epidemien.

Vi er derfor  ved at være derhenne, hvor man kan afvise, at sortseerne har haft ret i sværtningen af den danske regering.

Regeringen har klaret det godt, men nu er der andre partier, der  vil åbne samfundet meget mere op - og det er næppe en risiko, der er værd at løbe mht. mindre vigtige ting i samfundet.

Afspejles den virkelighed ikke snart i debatten?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 10 minutter siden, Agil skrev:

Vi er derfor  ved at være derhenne, hvor man kan afvise, at sortseerne har haft ret i sværtningen af den danske regering.

Det handler ikke om at være sortseer eller om som dig at være overdreven optimistisk og tro, at netop danskerne er født under så heldig en stjerne, at de kan spadsere oppe i luften uden at falde ned. I stedet handler det om at være realistisk, ligesom de øvrige lande (minus Sverige) jo heldigvis er.

Man bør kun med stor forsigtighed lukke op igen og glemme ideen om, at epidemien er ved at være ovre. For det er den langt fra. Det går op og ned. Se f. eks. også https://dbrs.dk/artikel/21-blev-smittet-med-corona-på-sygehus-virusekspert-venter-udbrud-på-flere-danske-sygehuse Husk desuden, hvor ekstremt hurtigt antallet af syge og døde røg i vejret bare, fordi nogle få danskere lige havde været på skiferie i Østrig eller Italien.

Danmark har i modsætning til andre lande droppet sikkerhedsbæltet og ræser bare derud ad med fuld fart i en naiv tro på, at epidemien så bare vil forsvinde af sig selv. Det gør den næppe. Andre lande er allerede i gang med at forberede sig på næste bølge af epidemien og advarer om, at tingene vil blive lukket ned igen, når og hvis tallene begynder at stige igen.

Du henviser så bare til, at børnene er blevet sendt i børnehave og skole uden at blive lagt i respirator eller dø af den grund. Men det var jo da heller ikke frygt for dette, der fik alle landene til at lukke børnehaver og skoler i første omgang, men derimod frygten for, at børnene skulle smitte hinanden og derefter sprede smitten videre til voksne og ældre. Logikken fortæller mig, at det lige netop er det, der er ved at ske i Danmark nu på grund af danskernes hybris og tro på, at de lever i et fatamorgana land, hvor intet ondt kan ske dem. For danskerne gider jo ikke engang holde afstand mere, ligesom svenskerne jo ellers har gjort.

Vi får se om en måneds tid. Husk på, at hele Europa heller ikke blev smittet i løbet af en halv dag, da smitten først kom til Europa. De fleste lande har været forsigtige med at lukke op, hvilket jo giver håb om, at der ikke kommer en masse smittede ind i Danmark fra udlandet og smitter danskerne. Men det er jo ikke nok, når danskerne bare selv dropper samtlige forsigtighedsregler og ikke engang gider holde afstand mere. For så har vi en tikkende bombe, der bare venter på at eksplodere.

Det eneste, der giver bare en smule håb, er, at de fleste ældre stadig frygter sygdommen nok til at gide at holde lidt afstand. Dette kan i et stykke tid holde dødstallene nede. Bare næppe i længden, når resten af befolkningen går rundt og smitter hinanden hele tiden, fordi de ikke gider holde afstand.

Så jeg forventer en ny bølge af epidemien i Danmark i næste måned. Måske endog så voldsom, at Tyskland vil lukke grænsen til Danmark igen selv, hvis Tyskland holder sine øvrige grænser åbne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil

For 31 minutter siden, Erpe skrev:

Det handler ikke om at være sortseer eller om som dig at være overdreven optimistisk og tro, at netop danskerne er født under så heldig en stjerne, at de kan spadsere oppe i luften uden at falde ned. I stedet handler det om at være realistisk, ligesom de øvrige lande (minus Sverige) jo heldigvis er.

Jeg baserer min kommentar på fakta

Når antallet af indlagte bliver ved med at falde, på trods af at genåbningen startede efter påske, så har jeg meget svært ved at indse, hvad der skulle være urealistisk ... eller specielt optimistisk ... ved oplægget.

Hvis jeg husker rigtigt, så var det dig der for et par uger siden skrev, at det ville starte en ny stor smittebølge at åbne for de små børn først.

Det har vist sig ikke at holde stik, for Inkubationstiden er i gennemsnit 5-7 dage.

I det hele taget synes jeg, det er ved at være på tide at tage hensyn til de nye data.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 9 minutter siden, Agil skrev:

Hvis jeg husker rigtigt, så var det dig der for et par uger siden skrev, at det ville starte en ny stor smittebølge at åbne for de små børn først.

Hvilket vi ikke kender resultatet af endnu. Børnene testes ikke, da man i Danmark ikke er interesseret i dem som gruppe i forbindelse med epidemien. Ingen ved derfor, hvor mange børn der allerede er smittede? 

I stedet tester man voksne, og her fokuserer man især på de voksne, der selv beder om at blive testede. Disse voksne beder normalt ikke om tests, fordi har været sammen med andre smittede. Men nok snarere, fordi de har lidt hovedpine eller nyser lidt og, fordi de har et job, hvor de har fået at vide, at de skal blive hjemme, hvis de føler sig syge. En anden gruppe, der ofte vil bede om at blive testede, er voksne, der skal besøge deres forældre og hjælpe dem med praktiske ting. For de ønsker naturligvis ikke at risikere at smitte deres egne ældre forældre.

Hvor stor betydning det har, at vi nu tester sådanne grupper, i stedet for at teste så mange, der har været i nærheden af smittede, vides endnu ikke? Heller ikke, hvor stor betydning det har, at børn ikke bliver testede, fordi hverken dem selv eller deres forældre beder om det? Men jeg frygter, at der skjuler sig et meget stort antal smittede blandt dem, der ikke testes. Dette ved vi først langt mere om, når vi er kommet et stykke ind i juni måned. For derefter kan et eventuelt stort antal uopdagede smittede nok næppe skjules længere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Problemet har været at de forskellige regeringer rundt om i verden har famlet i blinde fordi ingen har vidst hvad der er den rigtige fremgangsmåde. Man har derfor handlet efter hvad man fandt mest samfundsnyttigt og det har virket godt nogle steder og knap så godt andre steder.

I Danmark har vi pt ca. 100 døde per 1 milion indbyggere, hvor de i Sverige har 400. Men i Sverige har man i en eller anden grad opretholdt en mere almindelig hverdag, og landet bliver formentlig knap så hårdt ramt økonomisk så hvilket land der har størst succes kommer helt an på succeskriterierne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, Agil skrev:

Antallet af indlagte med corona falder i dag med 14 personer ... og det er det laveste antal indlagte siden 17. marts

Det betyder for det første, at den danske model har været en succes, for lande som USA og UK bliver nødt til at åbne, selvom de ikke har fået styr på epidemien.

Regeringen har klaret det godt, men nu er der andre partier, der  vil åbne samfundet meget mere op - og det er næppe en risiko, der er værd at løbe mht. mindre vigtige ting i samfundet.

Afspejles den virkelighed ikke snart i debatten?

Dette er for tidligt om at få armene op mener jeg, og glem ikke at det højeste antal smittede blev noteret i går, hele 106.000 mennesker verden over på et dag ifølge WHO, og tallet er desværre stigende specielt i de fattige lande.

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, dna skrev:

Problemet har været at de forskellige regeringer rundt om i verden har famlet i blinde fordi ingen har vidst hvad der er den rigtige fremgangsmåde. Man har derfor handlet efter hvad man fandt mest samfundsnyttigt og det har virket godt nogle steder og knap så godt andre steder.

Jeg er til dels enig, men også kun til dels. For den helt store forskel ligger jo mellem reaktionerne i Europa på den ene side og så reaktionerne i Asien på den anden side. Her skiller Danmark og Sverige sig så ud ved at være endnu mere anderledes, end resten af Europa har været.

I Asien (hvor jeg bedst kender Kina og Sydkorea) reagerede man meget stærkt og fortsatte selv efter, at der kun var meget få, der blev smittet dagligt. I Europa er man derimod tilfreds med bare at få tallene ned, så sundhedssystemet ikke bliver overbelastet, og Danmark og Sverige går endog så vidt, at de ikke engang gider gardere sig mod en ny bølge.

Hvori ligger forskellen? Jeg er overbevist om, at det har noget med den respekt, som ældre mennesker har i samfundet. Efterhånden har man jo fundet ud af, at det især er ældre og svækkede mennesker, der dør af sygdommen. Dem regner man ikke for ret meget mere i Nordeuropa og nok især ikke i Danmark og Sverige. Derfor vi nemt ved at acceptere høje dødstal, når bare det “kun” er ældre og svækkede mennesker, der dør.

I Asien er det jo åbenbart helt anderledes. For der betragtes bedsteforældrene vist stadig som familiernes overhoveder, og respekten for de ældre er stor. Derfor får det ikke de asiatiske lande til at slappe af, fordi det kun er ældre, der rammes hårdt. Tværtimod. Så de asiatiske lande kæmper med alle midler mod epidemien selv, når den er ved at dø ud. For truslen mod de ældre skal fjernes for enhver pris.

Prøv at forestille jer, at dødstallene og antal smittede havde været det samme, men at sygdommen i stedet havde været specielt dødelig for børn og unge. Vi ville så på TV hver dag have kunnet se en mor fortælle om sin søn eller datter, der var blevet smittet og ikke have overlevet sygdommen. Tror I så virkelig, at politikerne og befolkningen havde taget det lige så afslappet og bare genåbnet Danmark igen?

Redigeret af Erpe
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Agil
For 16 timer siden, dna skrev:

I Danmark har vi pt ca. 100 døde per 1 milion indbyggere, hvor de i Sverige har 400. Men i Sverige har man i en eller anden grad opretholdt en mere almindelig hverdag, og landet bliver formentlig knap så hårdt ramt økonomisk så hvilket land der har størst succes kommer helt an på succeskriterierne.

Det må du gerne dokumentere.

Sverige venter i år et budgetunderskud på 402 milliarder svenske kroner

Citat: "Tidligere har data fra landets centralbank og fra en førende svensk tænketank, Nier, vist, at Sveriges økonomi ville blive lige så hårdt ramt som dets europæiske nabolande Det til trods for at regeringen valgte ikke at lukke samfundet ned i samme grad."

https://finans.dk/okonomi/ECE12153852/det-delvist-aabne-sverige-er-haardt-ramt-paa-oekonomien/?ctxref=ext

Dertil kommer, at de svenske aktier har oplevet mere end dobbelt så store kursfald sammenlignet med Danmark.

L6FvQqR.jpg&key=09a39f0ec7a3689b6a268fba

https://nyheder.tv2.dk/2020-04-08-saa-forskelligt-har-danmark-og-sverige-grebet-coronavirus-an-og-saadan-er-det-gaaet

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 3 timer siden, Agil skrev:

Det må du gerne dokumentere.

Sverige venter i år et budgetunderskud på 402 milliarder svenske kroner

Citat: "Tidligere har data fra landets centralbank og fra en førende svensk tænketank, Nier, vist, at Sveriges økonomi ville blive lige så hårdt ramt som dets europæiske nabolande Det til trods for at regeringen valgte ikke at lukke samfundet ned i samme grad."

https://finans.dk/okonomi/ECE12153852/det-delvist-aabne-sverige-er-haardt-ramt-paa-oekonomien/?ctxref=ext

Dertil kommer, at de svenske aktier har oplevet mere end dobbelt så store kursfald sammenlignet med Danmark.

L6FvQqR.jpg&key=09a39f0ec7a3689b6a268fba

https://nyheder.tv2.dk/2020-04-08-saa-forskelligt-har-danmark-og-sverige-grebet-coronavirus-an-og-saadan-er-det-gaaet

Jeg har ingen dokumentation for det. Det er ren gætværk at når de i højere grad har holdt virksomheder, restauranter osv åbne så har det knap så stor negativ virkning (f.eks. regner jeg med at flere beholder deres job) som hvis man lukker landet ned. Det er også derfor jeg skriver formentlig. Om deres model så har båret frugt vil tiden vise. De tal får vi sikkert ikke før om mange måneder eller måske endda år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 19 timer siden, Erpe skrev:

I Asien er det jo åbenbart helt anderledes. For der betragtes bedsteforældrene vist stadig som familiernes overhoveder, og respekten for de ældre er stor. Derfor får det ikke de asiatiske lande til at slappe af, fordi det kun er ældre, der rammes hårdt. Tværtimod. Så de asiatiske lande kæmper med alle midler mod epidemien selv, når den er ved at dø ud. For truslen mod de ældre skal fjernes for enhver pris.

Prøv at forestille jer, at dødstallene og antal smittede havde været det samme, men at sygdommen i stedet havde været specielt dødelig for børn og unge. Vi ville så på TV hver dag have kunnet se en mor fortælle om sin søn eller datter, der var blevet smittet og ikke have overlevet sygdommen. Tror I så virkelig, at politikerne og befolkningen havde taget det lige så afslappet og bare genåbnet Danmark igen?

Godt pointe

Vi kan og må bare ikke dømme andre for deres holdninger, en af vores venner hold en international fælles fødsels dag på fb. for hans far in Japan som er over 40 år død, jeg har stor respekt for dem med anderledes eller mærkelige skik og deres bånd til familien.

Min mor er 94, lever stadigvæk, men jeg har ikke et stærk bånd med hende, men jeg vil være sur over eventuelt besparelse på hende fordi hun er gammelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...