Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jojojo

Pris på et liv

Recommended Posts

Erpe
For 1 time siden, Entrelac skrev:

Men hvad ville det have været for et liv han var vågnet op til hvis de havde "reddet" ham.:gruble:

Én ting er, at han sandsynligvis var blevet en endnu større udgift for samfundet end han var i forvejen, men en anden, og efter min mening meget værre ting er, at det havde været et liv med endnu mindre livskvalitet end han havde i forvejen.

Problemet er her, at det jo hverken er dig, redderne eller lægerne, der har ret til at afgøre, om din brors liv var værd at redde. Den ret havde kun din bror selv, og han havde jo åbenbart ikke oprettet et livstestamente, hvor han tilkendegav, at han ikke ønskede livsforlængende behandling. Dette kunne han nemt have gjort, hvis han ville. Se https://www.borger.dk/sundhed-og-sygdom/Patientrettigheder/Livstestamente

Du talte vel aldrig med din bror om, hvorvidt han ønskede et sådant livstestamente?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 timer siden, Entrelac skrev:

En tendens jeg absolut ikke bryder mig om.

Jeg hverken kan eller vil sætte en pris på, bl.a. fordi der er så mange andre parametre end prisen der bør spille ind (hvis prisen overhovedet skal spille ind:gruble:). Jeg vil hellere foretrække, at man gør sig nogle overvejelser om hvordan patientens liv vil blive efter en evt. behandling.

Da min bror døde havde han levet i 3 år med store gener efter flere blodpropper i hjernen. I en periode havde lægerne været yderst rundhåndet med morfin, så min, i forvejen meget slanke, bror havde tabt sig gevaldigt. Jeg var hos ham da han mistede bevidstheden og fik ringet efter Falck. 4-5 Falckmænd var om ham på badeværelset, hvor der bl.a. brugt hjertestarter, de arbejdede på ham i næsten en time. Imens sad jeg i hans sofa og tænke "stop", mens jeg bad til de højere magter om, at lade min bror få fred.

Da de var gået med ham var han ikke erklæret død. Jeg ryddede lidt op, og samlede de ting sammen, som min bror ville få brug for på sygehuset hvis han overlevede, så der gik det meste af en time før jeg forlod lejligheden. Da jeg kom ned på gaden så jeg ambulancen køre. D.v.s., at de sandsynligvis har arbejdet videre på ham i ambulancen, før de kørte mod sygehuset i nabobyen.

En times tid senere blev jeg ringet op fra sygehuset, at min bror var død.

Men hvad ville det have været for et liv han var vågnet op til hvis de havde "reddet" ham.:gruble:

Én ting er, at han sandsynligvis var blevet en endnu større udgift for samfundet end han var i forvejen, men en anden, og efter min mening meget værre ting er, at det havde været et liv med endnu mindre livskvalitet end han havde i forvejen.

Jeg græd over min brors død😥, men jeg tror faktisk jeg ville have grædt endnu mere hvis han havde overlevet.😭

Det er din reaktion som jeg havde håbet på da jeg kom med indlægget. Jeg skal være sammen med en af de mennesker som diskuterede muligt uden at tænke på alle de ting som here blev skrevet.

Tak for din historien, jeg kan tilføje at jeg har en bror som igennem hele hans liv har været en meget dyrt fornøjelse for samfundet, han er svært spastisk og det var slet ikke mening at han skulle blive ældre end måske 40 år, og lige i går blev han 62 år, han er skarp som et vel slebet kniv, men et fysisk vrag og jeg, og jeg tror ikke andre har sat et spørgsmål tegn på samfundets omkostninger med hensyn til ham.

Det er de svage som tegner vores samfund mener jeg og vi er ud på en moralsk glide bane når vi starter med at diskutere om hvor meget vi skal ofre på de gamle og de syge med Covid19. Vi skal som menneske gøre alt for at redde dem som er sygt selvom vi ved at deres chancer for at overleve er dårligt.

Tak for alle jeres svar og bidrag

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 4 timer siden, Cementdebil skrev:

Nok er Trump et kæmpe fjols, men er det her ikke lige lovligt konspiratorisk?

Dog - økonomisk bedre stillede mennesker har nu i stort set alle samfund bedre muligheder end mennesker med færre midler - Danmark er ingen undtagelse 😉

Du har ret mht. Trump og konspirations teorien 😀  

Også mht. de mennesker som har mange penge, og dem har jeg ikke noget imod, nogen af dem er godt til at bruge deres penge i samfundet til fordel for alle.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Erpe skrev:

Problemet er her, at det jo hverken er dig, redderne eller lægerne, der har ret til at afgøre, om din brors liv var værd at redde. Den ret havde kun din bror selv, og han havde jo åbenbart ikke oprettet et livstestamente, hvor han tilkendegav, at han ikke ønskede livsforlængende behandling. Dette kunne han nemt have gjort, hvis han ville. Se https://www.borger.dk/sundhed-og-sygdom/Patientrettigheder/Livstestamente

Du talte vel aldrig med din bror om, hvorvidt han ønskede et sådant livstestamente?

Nej, det talte jeg ikke med min bror om, for dels blev han meget hurtigt udtrættet og dels havde han meget store taleproblemer. Han havde svært ved at finde ordene og han var svær at forstå, så når først vi havde vendt alle nødvendighederne (lægebesøg, behandlinger, medicin, indkøb, rengøring o.l.) så orkede han ikke mere og viste tydeligt, at nu måtte jeg gerne gå igen.

Men når man så på hans liv, især i bakspejlet, så var det tydeligt, at han det sidste år havde givet op.

Men, klog af skade, så er det en snak jeg har haft med min mor på 83, og lægen har sørget for, at hendes ønsker er noteret i systemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Jojojo skrev:

Tak for din historien, jeg kan tilføje at jeg har en bror som igennem hele hans liv har været en meget dyrt fornøjelse for samfundet, han er svært spastisk og det var slet ikke mening at han skulle blive ældre end måske 40 år, og lige i går blev han 62 år, han er skarp som et vel slebet kniv, men et fysisk vrag og jeg, og jeg tror ikke andre har sat et spørgsmål tegn på samfundets omkostninger med hensyn til ham.

Hvis din bror selv synes han har et godt liv, og har noget kvalitet i sit liv, så synes jeg det er fint, og så skal det ikke handle om penge.

Hvis det er fordi man vil spare penge på sundhedssystemet, og synes der bliver brugt for mange penge på behandlinger, så burde man måske overveje, at det på en eller anden måde bliver gjort obligatorisk, at den praktiserende læge tager snakken om livstestamente med alle patienter over en vis alder og/eller visse helbredsproblemer, og følger op på det én gang årligt med spørgsmål om, om noget har ændret sig. Men her er det meget vigtigt, at det bliver gjort på en måde, så patienten ikke føler sig presset til noget.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

jamen penge har altid betydet mere end menneskeliv , det er da ikke nogen nyhed , nu forhandler de om genåbningen af DK der betyder penge igen mere end menneskeliv 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det er et fysisk umuligt spørgsmål at svare på. Ligesom en liter mælk ikke koster det samme i Netto som i døgnkiosken.

Men du kan jo starte med dem som er handicappede af X grund og derfor år førtidspension fra de bliver 18 år og til de dør. Så er du allerede MEGET langt forbi millionen.

Dertil læger, medicin, hospitals ophold, flexkørsel og alt mulig andet. Det er hundedyrt !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, snoozz skrev:

Det er et fysisk umuligt spørgsmål at svare på. Ligesom en liter mælk ikke koster det samme i Netto som i døgnkiosken.

Men du kan jo starte med dem som er handicappede af X grund og derfor år førtidspension fra de bliver 18 år og til de dør. Så er du allerede MEGET langt forbi millionen.

Dertil læger, medicin, hospitals ophold, flexkørsel og alt mulig andet. Det er hundedyrt !

Ja, det er hundedyrt, og det holder hjulene igang.;)

Tænk på hvor mange jobs der ville forsvinde hvis lægerne fik samme mulighed som dyrlægerne.:gruble:;);)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Et lidt andet syn på "samme sag".

De fleste danskere går naivt rundt og tror at vi alle blive behandlet nogenlunde ens i sundhedsvæsenet, altså uanset om man har kræft, brækket et ben, er narkoman, diabetiker, meget overvægtig eller hvad men nu er.

Og DET er den største løgn i verden.

Jeg har i al fald haft den tvivlsomme fornøjelse af i 2 uger at ligge på stue med en mand som var direktør for et eller andet firma. Og jeg skal lige love for at han blev opvartet i hoved og røv. Med mad udefra og alt muligt andet.

Jeg var heldig hvis der kom en sygeplejerke forbi som kunne fylde min vandflaske (jeg kunne slet ikke gå selv).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 20.5.2020 at 21:11, stig6499 skrev:

jamen penge har altid betydet mere end menneskeliv , det er da ikke nogen nyhed , nu forhandler de om genåbningen af DK der betyder penge igen mere end menneskeliv 

Nok kun, fordi det især er de ældre mennesker, der dør og, som folk ikke mere regner for ret meget. Der er ingen respekt eller ærefrygt for de ældre mere sådan, som der var engang, hvor man f. eks. udelukkede, at nogen kunne være leder af et politisk parti, hvis vedkommende var under 60 og derfor efter datidens opfattelse alt for uerfaren.

Havde dødsfaldene været blandt især børn og unge, så ville danskerne jo være blevet hundeangste for deres egne børn, og de ville så have protesteret vildt mod genåbningen.

I Asien er respekten for de ældre åbenbart stadig større. Derfor lukker man ikke samfundene op, før antallet af nye døde er nået helt ned på nul.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...