Jump to content
Velkommen til DinDebat
Lucianone

Samfundets sygelige døgnrytme

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

A-mennesker vil sikkert være dybt uenige med mig. Men som B-menneske synes jeg, at samfundets døgnrytme er sygelig. For mig har det altid ligget naturligt at gå i seng ved 24- eller 1-tiden og så op ved 8-9-tiden. Så jeg har det meget svært med samfundets døgnrytme, hvor mange tvinges til at stå op kl. 6-6.30 for at gå på arbejde eller i skole o.s.v. 

Lige nu er der håndværkere i opgangen, hvor jeg bor. Det er pisseirriterende, at jeg tre dage i sidste uge blev vækket af dem kl. lidt over 7 om morgenen. Hvor jeg ikke endnu havde fået 7 timers søvn. Så tre ud af fem hverdage i sidste uge fik jeg kun lidt over 6 timers søvn. Med det resultat, at jeg ikke har haft ret meget overskud de senere dage og har følt mig lidt som en zombie. 

Jeg synes ikke, at det kan være rigtigt, at vi B-mennesker skal påtvinges A-menneskernes døgnrytme! Fair nok, at nogle elsker at stå op kl. 6 om morgenen. Men de bør ikke tvinge os andre til også at skulle tidligt op, når vi hader det! I mine jobs har jeg altid sørget for ikke at møde før kl. 9, fordi jeg går hurtigt ned med stress og kronisk træthed, hvis jeg skal møde tidligere end kl. 9. Da jeg var ung og gik på gymnasiet, skulle jeg op kl. 6 hver morgen. Jeg tog ti kg. på i den periode, fordi jeg blev nødt til at holde mig gående på slik og hurtige kalorier, fordi jeg konstant var udmattet. Så jeg tror ikke, at det er sundt for vi B-mennesker at blive påtvunget denne rytme!

I dag føler jeg mig udhvilet, for jeg har udnyttet søndagen til at sove til kl. 10. Og dermed har jeg efterhånden fået indhentet det meste af den tabte søvn fra sidste uge. Men jeg gruer allerede for i morgen tidlig, hvor jeg VED, at håndværkerne igen kommer kl. 7 og vækker mig med deres boremaskiner og hammere. Så jeg får næste nat næppe sovet mere end maks. 6 timer...

Jeg mener, at man burde tage større hensyn til B-mennesker! Derfor burde larmende/støjende aktiviteter ikke være tilladt før tidligst kl. 8-9 stykker. Så må man bare arbejde lidt senere, hvis man har et støjende job. Så kan arbejdstiden være fra 9-17 i stedet fra 7-15. 

Hvad mener I andre? Er I på A- eller B-menneskernes hold?

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...