Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst

Det ligger i kulturen

Recommended Posts

Gæst

Sognepræst og debattør Marie Høgh har skrevet et spændende indlæg på sin blog i Jyllands-Posten, hvor hun slår fast, at det ikke burde overraske, at det netop er folk fra de ortodoks muslimske kredse i bestemte kvarterer, der overbefolker corona-statistikken. Hun mener, det er pga. kulturen.

Jeg citerer: 

"Så kan alle kulturradikale drømmere komme rendende med deres bortforklaringer om, at det ikke handler spor om kultur men om sociale- og økonomiske forhold, om sprogbarrierer, om at det er "synd for" og alt muligt andet vrøvl om, at de også "bare" er mennesker. Nej, de er ikke "bare" mennesker. Ligesom ingen af os, muslimer, jøder, tyskere eller danskere "bare" er mennesker - men fra det øjeblik vi ligger i mors favntag, er iklædt noget mere end sparkedragten; en tid, en historie og en kultur. Livet har på forhånd en skikkelse. Mennesket er kultur, før det er noget som helst andet. Kultur betyder ikke bare lidt, så forsvindende ligegyldigt lidt, som vores politikere for tiden, røde som blå, tilsyneladende tror. Kultur er alt."

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mariehoegh/ECE12144532/det-kan-ikke-overraske-at-netop-de-overbefolker-coronastatistikken/

Jeg er ikke enig med Marie Høgh i alt, men synes hun her rammer plet vedrørende kulturen som baggrunden for, at ortodokse muslimer vil blæse på danske myndigheders anvisninger om afstand, afspritning og stimlen sammen. Selvfølgelig er de da fløjtende ligeglade. Det er jo ikke deres kultur. Deres loyalitet er hos moské, klan og den islamiske kultur. 

Marie Høgh skriver, at det ikke burde overraske, at folk derfra overbefolker corona-statistikken, men jeg tror desværre det overrasker mange. Fordi der er så mange, der ikke har fattet, at det er en totalt anderledes kultur. Den forsvinder selvfølgelig ikke, fordi folk lærer - nogen bedre end andre! - et nyt sprog. It's the culture!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sysselskriveren

Mig overrasker det bestemt ikke! Det er da klart, at en såkaldt rettroende ikke kan tage formaninger fra danske myndigheder herunder regering og dronning så højtideligt. Danskerne skulle prøve at forstå, at muslimer ser deres kultur som erobrer-kultur. Jeg er enig med Marie Høgh i, at man ikke kan forvente andet end illoyalitet fra den side, også under denne corona-krise. Hvad ellers? Derfor kom de eksempler på sammenstimlen, vi har hørt om  til en begravelse i Aarhus og en fællesbøn (demonstration), på gaden i samme by heller ikke bag på mig. Der er ganske rigtigt en kultur til forskel.

Men når det er sagt: Godt klaret af danskerne, som i det store og hele har vist samfundssind. Her i den region, jeg bor i, er der meget få indlagte og ingen er døde med corona på det seneste. 👍  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 3 timer siden, derRudi skrev:

Sognepræst og debattør Marie Høgh har skrevet et spændende indlæg på sin blog i Jyllands-Posten, hvor hun slår fast, at det ikke burde overraske, at det netop er folk fra de ortodoks muslimske kredse i bestemte kvarterer, der overbefolker corona-statistikken. Hun mener, det er pga. kulturen.

Jeg citerer: 

"Så kan alle kulturradikale drømmere komme rendende med deres bortforklaringer om, at det ikke handler spor om kultur men om sociale- og økonomiske forhold, om sprogbarrierer, om at det er "synd for" og alt muligt andet vrøvl om, at de også "bare" er mennesker. Nej, de er ikke "bare" mennesker. Ligesom ingen af os, muslimer, jøder, tyskere eller danskere "bare" er mennesker - men fra det øjeblik vi ligger i mors favntag, er iklædt noget mere end sparkedragten; en tid, en historie og en kultur. Livet har på forhånd en skikkelse. Mennesket er kultur, før det er noget som helst andet. Kultur betyder ikke bare lidt, så forsvindende ligegyldigt lidt, som vores politikere for tiden, røde som blå, tilsyneladende tror. Kultur er alt."

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mariehoegh/ECE12144532/det-kan-ikke-overraske-at-netop-de-overbefolker-coronastatistikken/

Jeg er ikke enig med Marie Høgh i alt, men synes hun her rammer plet vedrørende kulturen som baggrunden for, at ortodokse muslimer vil blæse på danske myndigheders anvisninger om afstand, afspritning og stimlen sammen. Selvfølgelig er de da fløjtende ligeglade. Det er jo ikke deres kultur. Deres loyalitet er hos moské, klan og den islamiske kultur. 

Marie Høgh skriver, at det ikke burde overraske, at folk derfra overbefolker corona-statistikken, men jeg tror desværre det overrasker mange. Fordi der er så mange, der ikke har fattet, at det er en totalt anderledes kultur. Den forsvinder selvfølgelig ikke, fordi folk lærer - nogen bedre end andre! - et nyt sprog. It's the culture!

næsten alle dine tråde handler om muslimer , du må have et stort kærligheds forhold til muslimer 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 9 minutter siden, stig6499 skrev:

næsten alle dine tråde handler om muslimer , du må have et stort kærligheds forhold til muslimer 

Normalt svarer jeg slet ikke troll-provokatører, men i dette tilfælde vil jeg lige nævne, at mine synspunkter vedr. islam ligger temmelig tæt på hende, du så falsk "flager med" i dit profillogo.  🤢

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 7 minutter siden, derRudi skrev:

Normalt svarer jeg slet ikke troll-provokatører, men i dette tilfælde vil jeg lige nævne, at mine synspunkter vedr. islam ligger temmelig tæt på hende, du så falsk "flager med" i dit profillogo.  🤢

ja kald du mig bare troll , det kan ikke bringe mit pis i kog , og hvis du bare har fuldt lidt med i min profillogo er der mange der har spurt til det , det er hendes udseende ikke hendes politik 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
1 time siden, derRudi skrev:

Du burde nok ikke omtale en befolkningsgruppe som 'rotter' eller 'nussede'. Det giver 'høøøiijreekstreme' som mig anledning til mistanke om, at du er en stærkt venstreorienteret, der vil sætte de nationalsindede i et suspekt lys. (Lignende er unægtelig set!)

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Ja - blot fordi man er paranoid betyder det jo ikke at man ikke er forfulgt 😂😱🤪

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
welupe

Ja, muslimerne ku lære meget af os, hvis de ellers ville…  Men de har vel svært ved at kende forskel mellem Koran og Korona…

PS: Det er med vilje jeg staver Corona forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...