Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst

Skal vej opkaldes efter afdød digter?

Recommended Posts

Gæst
Skrevet (redigeret)

Jeg læser, at et palæstinensisk medlem af Aarhus Byråd ønsker en vej opkaldt efter den unge forfatter Yahya Hassan, der døde  forrige onsdag. Hvad ligger der til grund for dette ønske? Ja, det er jo en ærlig sag, hvis byrådsmedlemmet synes, Yahya Hassans digtning var så suveræn, at det ville være indlysende. Man kunne måske også have byrådsmedlemmet mistænkt for, at hans entusiasme hænger sammen med de fælles rødder i Mellemøsten, han har med Hassan?

Hvorom alting er, synes jeg ikke Yahya Hassan efterlod sig et så uudsletteligt - og overvejende positivt - indtryk i sine få år som skribent, at det berettiger til at få en vej opkaldt efter sig. Hertil kommer, at hans sideløbende "karriere" som kriminel jo ikke ligefrem pynter.

Når nu det drejer sig om Aarhus, ville et navn som Tage Skou-Hansen efter min mening trænge sig anderledes på. Han, der under Danmarks Besættelse satte sig selv ind i kampen for vores frihed i en århusiansk modstandsgruppe, og som har skrevet en række romaner med Aarhus som omdrejningspunkt ... der kunne jeg forstå, hvis en lokalpolitiker foreslog sådant. 

Og skulle jeg endelig betragte kulturbegrebet lidt bredere end til at have forfattet enestående bøger, kan jeg ikke nære mig for at pege på Henry From. Målmands-helten, der ved OL i 1960, var en væsentlig årsag til at landsholdet kom i finalen ved sit strålende spil og legendariske redning af et straffespark i en semifinale mod Ungarn. (Han udgav forøvrigt en bog - "From klarer" - da han stoppede sin fodboldkarriere.)

Jeg er ikke videre kendt i 'smilets by', så jeg er ikke klar over, om der findes en H.C. Hansens Vej i Aarhus. Skulle det mod forventning ikke være tilfældet, mener jeg bestemt - selv om jeg aldrig har stemt på det parti han var leder af - at han måtte være et  emne meget længe før en person som Yahya Hassan. Hansen skrev iøvrigt digte/sangtekster som ung. 

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Det er da en brandgod idé. Det er sindssygt sjældent at litterære begavelser og fornyere kommer frem. Yahya Hassan var et fænomen, en unik digter og et menneske der gav os indblik i en verden, der for de fleste af os er helt ukendt.

Jeg vil være stolt, hvis vi hædrer denne store dansker med et monument eller vej/plads opkaldt efter ham.

Æret være hans minde - han vil blive savnet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

ja for satan opkald en vej efter yahya , han hadede sin muslimske baggrund og var ikke klar til det danske samfund , han var splittet mellem de 2 kultur , jeg har ikke læst hans digte , men hørt og set ham fremvise dem på tv , det var sgu lige på og hårdt , der blev ikke lagt fingre imellem , men splittelsen mellem de 2 kultur gjorde ham psykisk syg , der er for lidt psykisk syge som ham der kan fremsige digte så alle kan forstå det , det er endnu en grund til at opkalde en vej efter ham 

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
Lige nu, stig6499 skrev:

ja for satan opkald en vej efter yahya , han hadede sin muslimske baggrund og var ikke klar til det danske samfund , han var splittet mellem de 2 kultur , jeg har ikke læst hans digte , men hørt og set ham fremvise dem på tv , det var sgu lige på og hårdt , der blev ikke lagt fingre imellem , men splittelsen mellem de 2 kultur gjorde ham psykisk syg , der er for lidt psykisk syge som ham der kan fremsige digte så alle kan forstå det , det er endnu en grund til at opkalde en vej efter ham 

Jeg elsker når andre kan se og nyde skæve eksistenser - der er krummer i dig Stig din store Pernille fan👍

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
Lige nu, Cementdebil skrev:

Jeg elsker når andre kan se og nyde skæve eksistenser - der er krummer i dig Stig din store Pernille fan👍

mange tak 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 1 time siden, derRudi skrev:

Når nu det drejer sig om Aarhus, ville et navn som Tage Skou-Hansen efter min mening trænge sig anderledes på. Han, der under Danmarks Besættelse satte sig selv ind i kampen for vores frihed i en århusiansk modstandsgruppe, og som har skrevet en række romaner med Aarhus som omdrejningspunkt ... der kunne jeg forstå, hvis en lokalpolitiker foreslog sådant. 

Tage Schou Hansen var en naiv teenager under besættelsen. Han blev født i 1925 og blev desuden student i 1942. Ved valget i oktober 1945 var han meget skuffet over, at Venstre blev valgets vinder. Han ønskede de gamle partier straffet for samarbejdspolitiken, men det blev de jo langt fra.

At opkalde en vej efter ham ville desuden være lidt upraktisk på grund af hans lange navn, og, hvis man forkorter navnet til T. S. Hansens Vej, så er der jo ingen, der alligevel vil vide, hvem vejen egentlig er opkaldt efter.

For 1 time siden, derRudi skrev:

Jeg er ikke videre kendt i 'smilets by', så jeg er ikke klar over, om der findes en H.C. Hansens Vej i Aarhus. Skulle det mod forventning ikke være tilfældet, mener jeg bestemt - selv om jeg aldrig har stemt på det parti han var leder af - at han måtte være et  emne meget længe før en person som Yahya Hassan. Hansen skrev iøvrigt digte/sangtekster som ung.

Der er adskillige byer, der har en vej eller gade opkaldt efter socialdemokraten H. C. Hansen, der især huskes for i sin statsministertid i slutningen af 1950’erne at gå stærkt ind for USA og NATO. Han fik Danmark ind i NATO og sørgede desuden for, at USA opstillede atomvåben på dansk jord (Grønland, der dengang var en del af Danmark). Byer, der har opkaldt en vej eller gade efter ham er blandt andet Vejle, Ålborg, Holstebro og København, men dog ikke Århus. Idag tvivler jeg på, at flere byer vil finde på at opkalde en vej efter ham og, at Århus ikke gjorde det i 1960’erne skyldes vel, at det politiske flertal ikke var helt så vilde med ham.

Henry From er der vist ingen, der har opkaldt nogen vej efter. For han var jo trods alt bare en fodboldmålmand for landsholdet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 timer siden, derRudi skrev:

Jeg læser, at et palæstinensisk medlem af Aarhus Byråd ønsker en vej opkaldt efter den unge forfatter Yahya Hassan, der døde  forrige onsdag. Hvad ligger der til grund for dette ønske? Ja, det er jo en ærlig sag, hvis byrådsmedlemmet synes, Yahya Hassans digtning var så suveræn, at det ville være indlysende. Man kunne måske også have byrådsmedlemmet mistænkt for, at hans entusiasme hænger sammen med de fælles rødder i Mellemøsten, han har med Hassan?

Hvorom alting er, synes jeg ikke Yahya Hassan efterlod sig et så uudsletteligt - og overvejende positivt - indtryk i sine få år som skribent, at det berettiger til at få en vej opkaldt efter sig. Hertil kommer, at hans sideløbende "karriere" som kriminel jo ikke ligefrem pynter.

Og skulle jeg endelig betragte kulturbegrebet lidt bredere end til at have forfattet enestående bøger, kan jeg ikke nære mig for at pege på Henry From. Målmands-helten, der ved OL i 1960, var en væsentlig årsag til at landsholdet kom i finalen ved sit strålende spil og legendariske redning af et straffespark i en semifinale mod Ungarn. (Han udgav forøvrigt en bog - "From klarer" - da han stoppede sin fodboldkarriere.)

Det kommer ikke bag på mig at du brokker dig fordi Hassan havde Muslimske rødder med sig som han for resten ikke var stolt af, men når det er sagt var han en mand som kunne noget med ord ""Danske ord"" som få andre kan, og en vejnavn, hvorfor ikke, Dan Turèll, en andet lidt provokerende digter fik en hel plads i Gentofte udråbt efter ham.

Vil det overraske dig hvis jeg fortalte at DF også var imod forslaget 🤪

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Eftersom han er født og opvokset i Århus så ser jeg ikke noget problem i det. Vejene/pladserne skal jo hedde et eller andet og der er i forvejen rigeligt med kedelige navne, og kan man blive enige om noget ved Yahya Hassan så er det vel at han i sin "offentlige karriere" var alt andet end kedelig. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Michael2020
Skrevet (redigeret)

Jeg har ikke læst hans digte, så fulgte aldrig rigtig med i artiklerne om ham. At han havde solgt 120.000 digtsamlinger er noget af en bedrift. Ikke helt dårligt gået som man siger hvor jeg kommer fra. 

Omvendt, hans navn, det er ikke dansk, så det klinger ikke for den gængse dansker. Hvilket er noget lort, da han åbenbart var tydelig kritisk overfor den kultur han blev opdraget i som jeg har forstået det, delvist overfor Islam.

Jeg mener vi bør bruge noget mere tid på debatten og på hvem han var før en beslutning tages. For selvom 120.000 samlinger er meget, så er navnet ikke dansk og det vil uomtvisteligt forbindes med islam, og dermed blive politisk brugt af både pro og antifløjen af islam. Det vil kort sagt gøre en populær forfatter til et fremtidigt politisk redskab i et meget friktionsfyldt politisk og kulturelt spædingsfelt.

Men umiddelbart - nej.

Bør vi hædre hans bedrifter som forfatter, ja. Men ikke umiddelbart med et vejnavn eller en statue, eller lignende. 

Redigeret af Michael2020

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 1 time siden, Michael2020 skrev:

Jeg har ikke læst hans digte, så fulgte aldrig rigtig med i artiklerne om ham. At han havde solgt 120.000 digtsamlinger er noget af en bedrift. Ikke helt dårligt gået som man siger hvor jeg kommer fra. 

Omvendt, hans navn, det er ikke dansk, så det klinger ikke for den gængse dansker. Hvilket er noget lort, da han åbenbart var tydelig kritisk overfor den kultur han blev opdraget i som jeg har forstået det, delvist overfor Islam.

Jeg mener vi bør bruge noget mere tid på debatten og på hvem han var før en beslutning tages. For selvom 120.000 samlinger er meget, så er navnet ikke dansk og det vil uomtvisteligt forbindes med islam, og dermed blive politisk brugt af både pro og antifløjen af islam. Det vil kort sagt gøre en populær forfatter til et fremtidigt politisk redskab i et meget friktionsfyldt politisk og kulturelt spædingsfelt.

Men umiddelbart - nej.

Bør vi hædre hans bedrifter som forfatter, ja. Men ikke umiddelbart med et vejnavn eller en statue, eller lignende. 

Fint skrevet Michael, men må jeg så spørge hvad du mener om Dann Turèll pladsen i Gentofte kommune, han var også en politisk motiveret digter med en udenlandsk navn.

Når det er sagt så synes at der skal ventes en tyve år med at gi ham en plads på kortet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...