Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Ancia

At sige nej, når man har sagt ja?

Recommended Posts

Entrelac
For 9 timer siden, Ancia skrev:

Jeg vil gerne lige understrege, at det ikke er i de tilfælde, hvor folk virkelig har brug for hjælp. - Så vil jeg altid gøre det. selvfølgelig. Til hver en tid. 

Det er mere, når man bliver bedt om at orden alle mulige småting for folk, som man ikke har specielt nære relationer til. 

-Så som vil du undersøge posthuse i min families område

Vil du ringe til den og den for mig

Vil du hente det ene og andet

Det er når det er fra personer, man ikke er i familie eller nære  venner med. 

Det er små ting, men kan man være bekendt at sige nej, når det er så lidt? 

Ja, det kan man godt.

Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg ved det handler om dovenskab hos den anden, at det bare er nemmere for dem at jeg gør det, så siger jeg nej.

Hvis jeg derimod ved, at den anden reelt ikke kan selv, så hjælper jeg gerne. Selvfølgelig under hensyntagen til min tid og mit overskud, og en prioritering af hvem det er.

Et eksempel. Min x, mine børns far, manglede et tørrestativ, sådan et man bruger på altanen. Ingen af os har bil. Jeg bor ca. midt mellem x'en og forretningen hvor det skulle købes. X'en ringede og spurgte mig, om ikke jeg kunne købe et for ham når jeg alligevel kom i nærheden af den pgl. forretning. Problemet er jo bare, at når jeg kommer i nærheden af denne forretning, så er jeg på cykel, og jeg havde altså ikke lyst til, at cykle med et tørrestativ.

Jeg spurgte ham, om ikke han selv kunne hente det, hvortil han svarede, at det jo var nemmere for mig, for jeg boede jo tættere på.

Jeg hentede IKKE et tørrestativ til ham. Og jeg ved faktisk ikke, om han nogensinde fik købt et.

Jeg kunne ikke selv drømme om, at bede nogen om hjælp til noget, som jeg godt kan selv, heller ikke selvom det er lidt besværligt.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lampefeber

I de tilfælde du nævner, så synes jeg sagtens du kan sige nej. for hvad er lige grunden til de ikke selv kan gøre det.

det er altid godt at være hjælpsom når folk har udfordringer og ikke kan selv, men der bør også være grænser og man bør ikke føle sig udnyttet eller have minus overskud til sine egne ting fordi man hjælper.

der skal være balance i tingene.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chelumse
Skrevet (redigeret)

Undskyld mig men 1. gang lar vi den gå, 2.gang så lige.....næ næ! stop for pokker

Er du havnet i kløerne på en doven egoist?, en psykopat?                                                                            En der vil se hvor langt han/hun kan udnytte dig?
Du må sige til vedkommende at I har vist misforstået hinanden et eller andet sted og at du ikke synes du gider gøre småærinder for vedkommende.

Du skal ikke pakke det ind eller komme med udskylninger, men melde rent ud så det ikke kan misforstås.

Eller bliver personen måske pigefornærmet over at du ikke vil agere gratis tjenestepige.

Redigeret af Chelumse
gramatisk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja det er noget lort. Det med Gratis tjenestepige.

Mekanikere oplever det også. "LAv lige min bil klar til syn"? ... ok skal der nye dæk på, så skal jeg nok betale de dæk !?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Man opleverdet også som computer mand...

Folk tror at man laver deres computer gratis. Man skal lære at sige nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 timer siden, snoozz skrev:

Man opleverdet også som computer mand...

Folk tror at man laver deres computer gratis. Man skal lære at sige nej.

Man oplever det såmænd også i forb. med håndarbejde. Mange vil f.eks. rigtig gerne have hjemmestrikkede strømper, men de vil ikke betale prisen. Og hvis man strikker strømperne på maskine, så går det helt galt, for "det tager jo ikke lang tid". Garn til et par strømper i str. 42 (eller deromkring) koster ca. 50 kr., og på maskine tager det ca. 1 time, at strikke én strømpe. Alligevel synes mange, at det er aaalt for dyrt hvis man vil have 100 kr. for et par hjemmestrikkede strømper, uagtet, at materialerne koster 50 kr. og man bruger min. 2 timer på det.

Man skal heller ikke prale af, at man er god til, at bruge en symaskine:ph34r:, for så er der ingen grænser for hvad folk har brug for hjælp til, men de vil ikke betale.

For mit eget vedkommende syr jeg kun for dem jeg selv vil, og så kræver jeg kun betaling for materialerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 14 minutter siden, Entrelac skrev:

Man oplever det såmænd også i forb. med håndarbejde. Mange vil f.eks. rigtig gerne have hjemmestrikkede strømper, men de vil ikke betale prisen. Og hvis man strikker strømperne på maskine, så går det helt galt, for "det tager jo ikke lang tid". Garn til et par strømper i str. 42 (eller deromkring) koster ca. 50 kr., og på maskine tager det ca. 1 time, at strikke én strømpe. Alligevel synes mange, at det er aaalt for dyrt hvis man vil have 100 kr. for et par hjemmestrikkede strømper, uagtet, at materialerne koster 50 kr. og man bruger min. 2 timer på det.

Man skal heller ikke prale af, at man er god til, at bruge en symaskine:ph34r:, for så er der ingen grænser for hvad folk har brug for hjælp til, men de vil ikke betale.

For mit eget vedkommende syr jeg kun for dem jeg selv vil, og så kræver jeg kun betaling for materialerne.

He he he - hvem går med strikkede strømper 😂

Men hvis jeg gjorde, og hvis jeg tager dit ord for tidsforbrug og materialer for pålydende - så ville jeg da med glæde betale 350-500 kr. for dem. Det ville jo stadig være en fuldstændig urimelig løn for din arbejdstid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 12 timer siden, Cementdebil skrev:

He he he - hvem går med strikkede strømper 😂

Men hvis jeg gjorde, og hvis jeg tager dit ord for tidsforbrug og materialer for pålydende - så ville jeg da med glæde betale 350-500 kr. for dem. Det ville jo stadig være en fuldstændig urimelig løn for din arbejdstid.

Det gør jeg:D;). Uld er nu engang det bedste hvis man har svært ved, at holde varmen.

Jeg har endnu ikke mødt nogen, der vil være bekendt, at kræve 350-500 kr. for et par hjemmestrikkede strømper, men 100-200 kr. er ikke usædvanligt. Men mange synes det er for dyrt, de kan jo købe  sokker/strømper i Netto med uld i for max. 50 kr. Men de overser, at Netto's oftest indeholder ca. 30% uld, hvor rigtig strømpegarn indeholder min. 70 % uld.

Og kan man holder varmen i strømper uden uld, så er der jo heller ingen mening i, at betale for noget man ikke har behov for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg bruger da strikkede sokker, især hvis det er koldt i vejret. Og så føles de bare blødere om fusserne, end nogle "random 10 par for 50 kr" fra Netto.

Heldigvis har jeg min mor til at strikke dem, så jeg får som regel et par eller 2 til jul og i fødselsdagsgave, det kan som regel "holde mig kørende".

Nu arbejder hun ikke mere, men da hun gjorde solgte hun et par for 130 kr.  Og de var vældigt populære.

Hvor lang tid det lige tager ved jeg så ikke, men hun strikker med gammeldags strikkepinde, ikke maskine. Og stort set dagen lang.

Altså hun kan fx sagtens se en film eller spise, eller noget helt 3. MENS hun strikker videre. Hun behøver slet ikke at kigge på det. ;)

Lidt som når jeg skriver på computer uden at kigge på bogstaverne ;)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Altså hun kan fx sagtens se en film eller spise, eller noget helt 3. MENS hun strikker videre. Hun behøver slet ikke at kigge på det. ;)

Lidt som når jeg skriver på computer uden at kigge på bogstaverne ;)

Det kan de fleste garvede strikkere.:D;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...