Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst

I orden med højlydt bønnekald i det offentlige rum?

Recommended Posts

Gæst
Skrevet (redigeret)

Islamisk Trossamfund har henvendt sig til udlændinge- og integrationsminister M. Tesfaye med henblik på at afholde "bønnekald". Dette skulle kunne høres indenfor en radius på 10 meter, hed det. 

Dette kunne den berygtede 'Fredens Moské' i Gellerup, Aarhus lige bruge. Moskéen, der ikke er en del af det omtalte trossamfund, foranstaltede selv et bønnekald, og det var noget, der gjaldede, fortæller folk, der hørte det. Det blev foretaget fra Arena Vest i Aarhus, og det med de 10 meter så man stort på. 

https://denkorteavis.dk/2020/islamisk-trossamfund-bruger-coronakrisen-til-at-argumentere-for-boennekald-fra-deres-moskeer/

Det er ikke så svært at se linjen fra dette initiativ til et pres for at få lovliggjort og indført fast bønnekald fra moskéernes minareter, hvilket som bekendt ikke er tilladt i dag.  Minareterne er jo en del af flere af de store moskéers bygninger - eksempelvis stormoskéen i Roskilde, som ved indvielsen havde deltagelse af folkekirkens biskop på stedet (!) og den nuværende kirke- og kulturminister Joy Mogensen, som var borgmester i Roskilde på det tidspunkt (🤢). 

Tidl. folketingsmedlem Martin Henriksen (DF) har reageret skarpt på det muslimske tiltag i Aahus-området. " Vi skal ikke have muslimsk bønnekald i Danmark. Vi burde tværtimod lukke samtlige moskéer i kongeriget ", udtaler han blandt andet.

Hvad mener du? Hører de gjaldende Allahu Akbar-kald hjemme i et kristent nordisk land?

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

AL religion ud af det offentlige rum. Franske tilstande tak!

Ingen bønnekald, ingen kirkeklokker, ingen religiøse beklædningsgenstande.

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)

Cementdebil; det har du jo lov at mene. Men et sådant ateistisk samfund er Danmark ikke. Det er noget du kan arbejde for - kan desværre ikke ønske dig held og lykke.

Noget andet er, at mange (bl.a. ateistiske) mennesker ofte i debatten bruger argumentet trosfrihed. Dét har vi, ja, men vi har ikke religions-lighed. Derfor vil kirkeklokkerne nok længe endnu bimle på bestemte tider. Formentlig til din irritation - til glæde for mange andre (jeg for eksempel), som synes lyden hører til i vores samfund. 😉

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Lovgivningen er ret klar på området. Så det kommer ikke til at ske. 

De kan jo søge dispensation, men det ser jeg heller ikke komme til at ske - som andet en enkeltstående "happenings". Det har intet med avasion imod Islam at gøre, men falder under helt alm. regler om offentlig orden. Det gælder alle om vil være "højtrøstende" i offentlig rum. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
Skrevet (redigeret)
1 time siden, Helle Front skrev:

1. Cementdebil; det har du jo lov at mene. Men et sådant ateistisk samfund er Danmark ikke. Det er noget du kan arbejde for - kan desværre ikke ønske dig held og lykke.

2. Noget andet er, at mange (bl.a. ateistiske) mennesker ofte i debatten bruger argumentet trosfrihed. Dét har vi, ja, men vi har ikke religions-lighed. Derfor vil kirkeklokkerne nok længe endnu bimle på bestemte tider. Formentlig til din irritation - til glæde for mange andre (jeg for eksempel), som synes lyden hører til i vores samfund. 😉

1. Tak Helle - det demokratiske sindelag dit svar her udviser - hylder jeg. Mange kunne lære noget af dig der.👍

2. Jeg er med på hvad lovgivningen er på området. For mig må man tro på nisser, alfer, guder, søuhyrer og engle præcis som det passer dem. Det er bare en privat sag, som bør transporteres ud af offentlige institutioner og hverv. Ingen - som i absolut ingen - religiøse dogmer bør have noget som helst at skulle have sagt ift. politiske beslutninger eller samfundsmæssige forhold i øvrigt.

Mennesker må dyrke hvad de har lyst til - men jeg vil overhovedet ingen hensyn tage til religiøse love, traditioner eller dogmer.

Redigeret af Cementdebil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Personligt kan det nu ikke få mit blodtryk op i det røde, men sådan er vi alle så forskellige. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Havde jeg bare den mindste mistanke om at det du skrev var velment udover vel skrevet ville jeg støtte det forslag, jeg kan også godt lide kirkeklokkens musikale spil på nogen domkirker, men er imod kirkens indkaldelse til bøn alle dagens dage på faste tidspunkter.

Jeg er også imod de larmende automatiserende minaretter når man nyder sin ferie, , så jeg er hård ramt begge herhjemme og på ferier , jeg må dog finde mig i larmen dersom de er en del af de herskende kulturelle bevægelser, og hvis Muslimske skik finder støtte, og de kan begrunde deres ønsker må vi finde os in deres skik, dog vil jeg mene at 5 meter er mere realistisk og mit krav ville være at det forgik på Dansk.

Nu har jeg dog aldrig set et indlæg fra jeres side som ikke omhandlede forargelse imod Muslimer, så jeg fastholder at dit indlæg ikke er velment og derfor støtter jeg den ikke med mindre kirkeklokkens bimlende lyd opfylder samme krav på 5 eller ti meter 😇🙏

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sysselskriveren
Skrevet (redigeret)

@Cementdebil , jeg forstår udmærket, hvad du mener. Jeg vil dog lige indvende, at hvad angår et land som Danmark, kan man tale om en vis tradition angående den plads trosretninger har i samfundet. Derfor har jeg også en hel del respekt for den plads den kristne kirke har haft i Danmark i mere end 1000 år. Og i den forbindelse er jeg ikke for 'fin' til at være til stede i en folkekirke, når f.eks. en slægtning eller en gammel ven skal begraves der fra. Eller hvis de unge bliver konfirmeret eller viet der.

Jeg er ikke selv del af den; mit 'nordiske sindelag', hvis der endnu er noget der kan kaldes sådan, skubber mig mere i retning af gammel nordisk mytologi og dermed asatroen. Det virker på mange nutids-danskere grinagtigt. Dertil mener jeg dog, at de lige skulle få grinet færdig og fokusere på, at et flertal blandt os (vælgere til folketingsvalg) har et ansvar for, at en tro (nogen siger ideologi), hvor det i de pågældendes helligbog hedder, at 'vantro' skal forfølges og dræbes m.m., frit har kunnet etablere sig i hundredetusind-tal siden 1980'erne. Hva'behar?

Jeg kan godt støtte din ros til Helle Fronts demokratiske sindelag, men der er jo dog et gammelt ord, som siger at tossegod skal man ikke være. Jeg skal ærligt indrømme, at det løber mig koldt ned ad ryggen, når nogen synes det er helt i sin orden, hvis vi får disse klagende, højlydte minareters bønnekald fem gange i døgnet. Har selv oplevet det i en afrikansk by, hvor jeg grundet en arbejdsopgave engang opholdt mig i en måned, og det virkede ubehageligt på mig med den viden jeg har om muslimers adfærd her som hisset. (Her tænker jeg selvfølgelig på de mest aggressive.) I det stykke er jeg enig med Henriksen, som blev citeret. Det håber jeg aldrig vi får i Danmark.

Redigeret af Sysselskriveren
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sysselskriveren
For 11 minutter siden, Jojojo skrev:

Havde jeg bare den mindste mistanke om at det du skrev var velment udover vel skrevet ville jeg støtte det forslag, jeg kan også godt lide kirkeklokkens musikale spil på nogen domkirker, men er imod kirkens indkaldelse til bøn alle dagens dage på faste tidspunkter.

Jeg er også imod de larmende automatiserende minaretter når man nyder sin ferie, , så jeg er hård ramt begge herhjemme og på ferier , jeg må dog finde mig i larmen dersom de er en del af de herskende kulturelle bevægelser, og hvis Muslimske skik finder støtte, og de kan begrunde deres ønsker må vi finde os in deres skik, dog vil jeg mene at 5 meter er mere realistisk og mit krav ville være at det forgik på Dansk.

Nu har jeg dog aldrig set et indlæg fra jeres side som ikke omhandlede forargelse imod Muslimer, så jeg fastholder at dit indlæg ikke er velment og derfor støtter jeg den ikke med mindre kirkeklokkens bimlende lyd opfylder samme krav på 5 eller ti meter 😇🙏

Som hovedregel er det ufrugtbart at indfinde sig i en debattråd ved straks at mistænkeliggøre modparten ved at påstå ,(her oplægsskribenten) at vedkommendes indlæg "ikke er velment"! Kan du ikke se, at du dermed allerede har afskåret dig fra at udveksle synspunkter? Du har vist meget at lære om debat....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil
For 20 minutter siden, Sysselskriveren skrev:

@Cementdebil , jeg forstår udmærket, hvad du mener. Jeg vil dog lige indvende, at hvad angår et land som Danmark, kan man tale om en vis tradition angående den plads trosretninger har i samfundet. Derfor har jeg også en hel del respekt for den plads den kristne kirke har haft i Danmark i mere end 1000 år. Og i den forbindelse er jeg ikke for 'fin' til at være til stede i en folkekirke, når f.eks. en slægtning eller en gammel ven skal begraves der fra. Eller hvis de unge bliver konfirmeret eller viet der.

Jeg er ikke selv del af den; mit 'nordiske sindelag', hvis der endnu er noget der kan kaldes sådan, skubber mig mere i retning af gammel nordisk mytologi og dermed asatroen. Det virker på mange nutids-danskere grinagtigt. Dertil mener jeg dog, at de lige skulle få grinet færdig og fokusere på, at et flertal blandt os (vælgere til folketingsvalg) har et ansvar for, at en tro (nogen siger ideologi), hvor det i de pågældendes helligbog hedder, at 'vantro' skal forfølges og dræbes m.m., frit har kunnet etablere sig i hundredetusind-tal siden 1980'erne. Hva'behar?

Jeg kan godt støtte din ros til Helle Fronts demokratiske sindelag, men der er jo dog et gammelt ord, som siger at tossegod skal man ikke være. Jeg skal ærligt indrømme, at det løber mig koldt ned ad ryggen, når nogen synes det er helt i sin orden, hvis vi får disse klagende, højlydte minareters bønnekald fem gange i døgnet. Har selv oplevet det i en afrikansk by, hvor jeg grundet en arbejdsopgave engang opholdt mig i en måned, og det virkede ubehageligt på mig med den viden jeg har om muslimers adfærd her som hisset. (Her tænker jeg selvfølgelig på de mest aggressive.) I det stykke er jeg enig med Henriksen, som blev citeret. Det håber jeg aldrig vi får i Danmark.

Ja - det bliver svært ikke at se hvorledes den kristne tro har influeret det danske samfund i mere end 1.000 år. Men kristendommen i sig selv har jo røvet og stjålet "hedenske" højtider, græsk mytologis moralkodekser, folkesagn som historien om Adam og Eva - som i kristen fortælling også blev til syndefaldet - hvilket dybest set er opgøret mellem agerbrugere og nomadefolk - hvor agerbrugerne med en lignelse nedgør nomadefolket - og siger at den eneste sande levevis er agerbrug. den konflikt var vel godt og vel 10.000 år gammel på det tidspunkt.

Religiøse dogmer og traditioner kan nedbrydes og erstattes af andre - i vor tid ved vi godt at religion er et hoax, som i sine ekstremer stadig blot er et middel til undertrykkelse af (hvad burde være) frie mennesker.

Jeg roste @Helle Fronts demokratiske sindelag, fordi hun anerkendte min ret til at mene som jeg gør - på nøjagtig samme vis, som jeg respekterer hendes og andres "kamp" for de ting de tror på. Hvis du misforstod min kommentar - så lad mig lige gøre det klart - AL religion ud af det offentlige rum. Jeg er ligeglad om det er den ene eller anden religion.

Jeg nyder også kirker - men det er som bygningsværker og historiske monumenter - det er værd at bevare. Jeg synes man skulle sælge alle kirker til beboelse og erhvervsformål - og naturligvis med fredningsbetingelser tilknyttet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...