Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Chr-istian

Nye fuger på huset

Recommended Posts

Chr-istian

Hej alle sammen 

Fugerne på mit hus trænger til at blive udskiftet. Jeg har været ude at hente tilbud på det, men jeg synes godt nok det koster lidt mere end jeg har regnet med. 

Derfor har jeg overvejet om man kunne lave udfræsningen selv og derved få det billigere. Er det nogen af jer der har prøvet og kan give nogle fif?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Da jeg havde hus, prøvede jeg selv at gå i gang med det, men det kræver både udstyr og evner. Jeg havde ingen af delene. Det sviner noget så forfærdeligt. Både at fræse de gamle fuger ud, men også at fuge dem op. Hvis det begynder at regne, når fugerne bliver fræset ud, bliver det til noget værre svineri.
Det afhænger meget af, hvor stor en gør det selv mand, man er. Det er også sådan noget arbejde, der skal gøres færdigt, hvis man kommer i gang.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
On 25.4.2020 at 00:26, Chr-istian skrev:

Hej alle sammen 

Fugerne på mit hus trænger til at blive udskiftet. Jeg har været ude at hente tilbud på det, men jeg synes godt nok det koster lidt mere end jeg har regnet med. 

Derfor har jeg overvejet om man kunne lave udfræsningen selv og derved få det billigere. Er det nogen af jer der har prøvet og kan give nogle fif?

For de første skal man kigge på fugens kvalitet, hvornår er der sidst fuget om og så betyder også farven meget. F.eks. er røde eller mørke fuger ekstra hård og kræves specielt udstyr.

Er fuger til at gøre med, dvs. at de kan kradses ud med en skrue trækker så er du heldigt, fugens kvalitet er alt afhængig af hvor meget cement der er brugt.

Det er forholdsvis enkelt at fræse fuger ud, dog kræves det følgende udstyr, gøres det med en vinkelsliber med påsat 8 eller 10 mm fræserjern så sviner det meget som Erpe van inde på, men det kan nemt klares med en industrielt støvsuger.

Hvis fuger er til at gøre med vil jeg køre til en udlejnings firma såsom Delpin eller A4 og der findes rigtigt mange af dem, du kan som privat leje fra ALLE udlejning firmaer, dog kræver de fleste at du opretter en konto. 

De fleste udlejer har også et rimeligt godt kendskab til fuge arbejde, eventuelt kan du tage en lille prøve med. 

Der er to metoder, en med påsat fræserjern, med eller uden støvsuger eller en speciel værktøj med et slags rundsavs klinge, meget småt, og også påsat støvsuger, den sidste kræves lidt mere erfaring vil jeg mene. 

Et vinkesliber med et 8 mm fræserjern kan købes for ca Kr. 1400 og holder med normalt brug til et helt hus,o dertil kan du leje en støvsuger hos en udlejnings firma, husk at tage din vinkelsliber med så de ved hvilken type slange der skal arbejdes med. Husk at udfræsning altid fortages med TO hænder på vinkelsliberen. 

Selvom du arbejder med støvsuger kræves det sikkerheds brille og en maske.

Når du er færdigt med udfræsning og udvaskning kontakter du en murer, eller forsøger selv at fuge, kig eventuelt på Youtube. Held og lykke med din fortagende.

Redigeret af Jojojo
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chr-istian
On 29.4.2020 at 18:33, Jojojo skrev:

For de første skal man kigge på fugens kvalitet, hvornår er der sidst fuget om og så betyder også farven meget. F.eks. er røde eller mørke fuger ekstra hård og kræves specielt udstyr.

Er fuger til at gøre med, dvs. at de kan kradses ud med en skrue trækker så er du heldigt, fugens kvalitet er alt afhængig af hvor meget cement der er brugt.

Det er forholdsvis enkelt at fræse fuger ud, dog kræves det følgende udstyr, gøres det med en vinkelsliber med påsat 8 eller 10 mm fræserjern så sviner det meget som Erpe van inde på, men det kan nemt klares med en industrielt støvsuger.

Hvis fuger er til at gøre med vil jeg køre til en udlejnings firma såsom Delpin eller A4 og der findes rigtigt mange af dem, du kan som privat leje fra ALLE udlejning firmaer, dog kræver de fleste at du opretter en konto. 

De fleste udlejer har også et rimeligt godt kendskab til fuge arbejde, eventuelt kan du tage en lille prøve med. 

Der er to metoder, en med påsat fræserjern, med eller uden støvsuger eller en speciel værktøj med et slags rundsavs klinge, meget småt, og også påsat støvsuger, den sidste kræves lidt mere erfaring vil jeg mene. 

Et vinkesliber med et 8 mm fræserjern kan købes for ca Kr. 1400 og holder med normalt brug til et helt hus,o dertil kan du leje en støvsuger hos en udlejnings firma, husk at tage din vinkelsliber med så de ved hvilken type slange der skal arbejdes med. Husk at udfræsning altid fortages med TO hænder på vinkelsliberen. 

Selvom du arbejder med støvsuger kræves det sikkerheds brille og en maske.

Når du er færdigt med udfræsning og udvaskning kontakter du en murer, eller forsøger selv at fuge, kig eventuelt på Youtube. Held og lykke med din fortagende.

Tak for dine råd jojojo. Jeg har prøvet mig lidt frem og jeg synes det tager virkelig lang tid at fræse fugerne. Men tiden er ikke det værste problem. Vinkelsliberen vil rigtig gerne ind i murstenene fremfor i fugerne, så man skal være virkelig omhyggelig. Er det nemmere med rundsaven?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 52 minutter siden, Chr-istian skrev:

Tak for dine råd jojojo. Jeg har prøvet mig lidt frem og jeg synes det tager virkelig lang tid at fræse fugerne. Men tiden er ikke det værste problem. Vinkelsliberen vil rigtig gerne ind i murstenene fremfor i fugerne, så man skal være virkelig omhyggelig. Er det nemmere med rundsaven?

OK, det virker som om dine fuger er hårdere en selveste sten som tyder på at du har en slags ST8 sten. 

Med mindre du er villigt til at eksperimentere, og det kunne være at vinklen af din fræser jern kan ændres hvor du ikke trækker i vinkelsliberen, men arbejder som om du skubber/trækker fræseren frem i en 45 grader vinkel.  Det kræves erfaring med hårdere fuge, det kan også være at du skal prøve dig frem med en 6 mm bit. Jeg kan give dig meget råd, men jeg kan ikke styre dine hænder til at gøre det.

Prøv dig frem, lej eventuelt en rundsav, men den er hellere ikke nemt at styre, Held og lykke, og lad mig vide hvordan det går.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chr-istian

Hej jojojo. Jeg synes ikke der kommer noget godt ud af at prøve mere nu. Jeg ender bare med at ødelægge mere end jeg gavner. Tror jeg må erkende at jeg skal have en mere erfarer mand til det:D Jeg har været inde på https://murerfirmaet.dk/omfugning-af-murvaerk/ og få et tilbud på 60.000 med moms for både fræsning af fuger og fugning efter.

Hvis jeg selv fuger kan jeg spare 20.000. Er det ikke noget nemmere at fuge end at fræse de gamle ud?:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...