Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Bare mig.

Jeg så C/2019 Y4 i går aftes nær midnat.

Recommended Posts

Bare mig.
Skrevet (redigeret)

C/2019 Y4 (ATLAS) er det absolut mundrette navn på komet, der slår et sving ind omkring solen sidst i Maj. Den er stadig meget svag, men der er en mulighed for den kan blive så stor og lysende at man kan skimte den ved højlys dag med de bare øjne, når den når ind i nærheden eller er på vej væk fra solen. Man skal dog ikke kigge direkte mod solen med hverken de bare øjne, solbriller eller kikkert.

Selv om der er mange der venter sig meget af kometen, kan den også "løbe tør for brændstof" inden den kommer helt ind til solen og dermed "bare" blive en af de mange usynlige kometer der flere gange årligt slår et smut omkring vores stjerne.

En anden og ikke uvæsentlig hurtle vi har her fra Danmark for observation er at vi er på vej mod de lyse nætter, hvor solen aldrig kommer over 18 grader under horisonten og himlen dermed aldrig bliver helt mørk. I øvrigt forsvinder kometen ned "syd" på når den runder solen og dermed ikke bliver observerbar om natten.

https://en.wikipedia.org/wiki/C/2019_Y4_(ATLAS)

Det bliver spændende og se hvad sommeren bringer på himmelen.

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, Bare mig. skrev:

C/2019 Y4 (ATLAS) er det absolut mundrette navn på komet, der slår et sving ind omkring solen sidst i Maj. Den er stadig meget svag, men der er en mulighed for den kan blive så stor og lysende at man kan skimte den ved højlys dag med de bare øjne, når den når ind i nærheden eller er på vej væk fra solen. Man skal dog ikke kigge direkte mod solen med hverken de bare øjne, solbriller eller kikkert.

Selv om der er mange der venter sig meget af kometen, kan den også "løbe tør for brændstof" inden den kommer helt ind til solen og dermed "bare" blive en af de mange usynlige kometer der flere gange årligt slår et smut omkring vores stjerne.

En anden og ikke uvæsentlig hurtle vi har her fra Danmark for observation er at vi er på vej mod de lyse nætter, hvor solen aldrig kommer over 18 grader under horisonten og himlen dermed aldrig bliver helt mørk. I øvrigt forsvinder kometen ned "syd" på når den runder solen og dermed ikke bliver observerbar om natten.

https://en.wikipedia.org/wiki/C/2019_Y4_(ATLAS)

Det bliver spændende og se hvad sommeren bringer på himmelen.

Hilsen Mig.

Jeg har aldrig været så heldigt, eller er det fordi jeg mest sover om natten, jeg læste en artikel om at udstyre så en asteroide med en kamera så vi kunne følge dens rejse.

Om det er muligt ved jeg ikke, men det kunne være sjovt at følge rejsen 🚀 jeg ejer ikke en teleskop så jeg venter til Maj når den er tættest på

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 47 minutter siden, Jojojo skrev:

Jeg har aldrig været så heldigt, eller er det fordi jeg mest sover om natten, jeg læste en artikel om at udstyre så en asteroide med en kamera så vi kunne følge dens rejse.

Om det er muligt ved jeg ikke, men det kunne være sjovt at følge rejsen 🚀 jeg ejer ikke en teleskop så jeg venter til Maj når den er tættest på

Jeg så den skam ved 9.30 tiden i en ganske almindelig 10x60mm husholdningskikkert som en lys prik. Derefter satte jeg mit "lille" Meade teleskop op og lod det køle ned i to timer, før jeg kiggede på den ved omkring 150 ganges forstørrelse. Der kunne jeg faktisk skimte afdampningsskyen omkring kometen med det blotte øje gennem okularet. De billeder man ser, er lavet ved man tager en hel masse langtidseksponeret fotos og stacker dem for og at fjerne støjen fra eksponeringen.

Ja det kunne være spøjst med billeder fra en asteroide, men jeg formoder man vil rende ind i en masse praktiske problemer med at kunne holde en antenne rettet mod jorden, så vi også kan få billederne at se.

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 2 timer siden, Jow Jow. skrev:

Reptilians har allerede postet denne artikel via NASA og Vatikanet idet C/2019/Y4 er kode for 4. gen. Covid-19. Så her må vi antage at Kongressen og Vatikanet som jo er i ledtog med både Obama Care og Bush Adm. + Trump går ind og kommer med en trompetudtalelse - kodet selvfølgelig. For det er Frimurerne der har spredt 1. gen. af Covid tilbage i Wuhan og de har det fra solsystemet via en komet de tidl. har fanget og som de har opbevaret i Berlin - og når så kometen går ind omkr. solen i maj så blæser den en hel masse psykopat-farlige covid-kryptonit-atomer ind mod jorden via solvinden og Logen. Reptilians slukker lyset ved udgangen af maj 2020. 

Mig.

Tag du dine lægeordinerede piller og kryb i ly nede under sølvpapirshatten igen. Den virkelige verden er alt for indviklet for din sølle bette hjerne!   🤨

Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 12 minutter siden, Bare mig. skrev:

Jeg så den skam ved 9.30 tiden i en ganske almindelig 10x60mm husholdningskikkert som en lys prik. Derefter satte jeg mit "lille" Meade teleskop op og lod det køle ned i to timer, før jeg kiggede på den ved omkring 150 ganges forstørrelse. Der kunne jeg faktisk skimte afdampningsskyen omkring kometen med det blotte øje gennem okularet. De billeder man ser, er lavet ved man tager en hel masse langtidseksponeret fotos og stacker dem for og at fjerne støjen fra eksponeringen.

Ja det kunne være spøjst med billeder fra en asteroide, men jeg formoder man vil rende ind i en masse praktiske problemer med at kunne holde en antenne rettet mod jorden, så vi også kan få billederne at se.

Hilsen Mig.

Jeg har faktisk gjort en forsøg med at fotografere stjerner og natte himmel, men aldrig med stort succes, måske er jeg ikke talmodigt nok, men det fascinerer mig rigtigt meget. Jeg har udstyret, men holder mig til natur og mennesker. 

Happy hunting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 9 minutter siden, Jow Jow. skrev:

Ja det kan jeg godt forstå. Men hvis du er jomfru og ikke kan få bedled klar i kanten er det fordi du ikke har kraft nok i raketten. Det er vigtig den kører max når du skyder raketten af ellers kommer den aldrig op! 

Mig.

Fint juhu, men nu er det snart sengetid og tid til din medicine. kan du sove godt 

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
For 27 minutter siden, Jojojo skrev:

Jeg har faktisk gjort en forsøg med at fotografere stjerner og natte himmel, men aldrig med stort succes, måske er jeg ikke talmodigt nok, men det fascinerer mig rigtigt meget. Jeg har udstyret, men holder mig til natur og mennesker. 

Happy hunting.

Det er nu ret nemt og fotografere en stjernehimmel, også selv om man kun har et almindelig stativ. Du eksponere bare i max 10 sekunder for ikke og få ovale eller langtrukne stjerner og tager 100+ stk i RAW. Bagefter stacker du dem så stjernerne står samme sted i billedet og retter det til med lys og farver i et almindeligt billedredigeringsprogram. Stackningen kan du køber et specielt program til eller finde et gratis ude på nettet.

Jeg gider dog ikke stille op til fotografering for at lave det samme billede som du kan se alle andre steder på nettet, venter til kometen forhåbentelig får en pæn hale.

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 9 minutter siden, Bare mig. skrev:

Det er nu ret nemt og fotografere en stjernehimmel, også selv om man kun har et almindelig stativ. Du eksponere bare i max 10 sekunder for ikke og få ovale eller langtrukne stjerner og tager 100+ stk i RAW. Bagefter stacker du dem så stjernerne står samme sted i billedet og retter det til med lys og farver i et almindeligt billedredigeringsprogram. Stackningen kan du køber et specielt program til eller finde et gratis ude på nettet.

Jeg gider dog ikke stille op til fotografering for at lave det samme billede som du kan se alle andre steder på nettet, venter til kometen forhåbentelig får en pæn hale.

Hilsen Mig.

Jeg har photoshop stativer og udstyr, bruger dog ikke stacking ret meget, jeg kan forstå at du har styr på teknikken, noget som jeg aldrig får, heldigt er der andre i klubben som har. 

Ønsker dig held og lykke med kometen og du viser forhåbentlig et billede af den. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Torsten Bonfils

I skal ikke tage jer af ham Jow Jow. Han er blevet vind og skæv af de giftige dampe der opstår når han futter flamingo af i sin brændeovn.

Det er rart at høre at der måske snart bliver en komet synlig på himlen. Det er da vist også en del år siden der sidst har været en der kunne ses med det blotte øje. Sidst jeg så en komet var vist for ca. 5 år siden hvor der var en flot grøn komet på den vestlige himmel om aftenen. Den var ikke lysstærk nok til at kunne ses med det blotte øje, men den kunne nemt ses med en håndkikkert.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...