Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hvorfor er vandet sort?

Recommended Posts

snoozz

Nu var der ingen kategori om natur, så derfor her?

Spørgsmålet er ret enkelt?

Hvordan kan det være at i enhver havn/strand i DK så synes vandet SORT, når man i sydeuropa ofte se "azurblåt" vand, altså HELT klart vand?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Nu var der ingen kategori om natur, så derfor her?

Spørgsmålet er ret enkelt?

Hvordan kan det være at i enhver havn/strand i DK så synes vandet SORT, når man i sydeuropa ofte se "azurblåt" vand, altså HELT klart vand?

Den her skulle du nok have haft i Spørge-Jørgen.

Dit spørgsmål er nu ret enkelt og svare på, idet vandet i havet her i landet ikke er sort og se på, men grøn-blå i mange afskygninger.

Det korte svar at kuløren på det azurfarvede havvand, kommer af at vandet er så varmt der ingen alger kan gro i det. Modsat herhjemme er vandet så "koldt" hele året at der kan vokse masser af alger. Derfor vil du også kunne se langt under vandet når det er azurblåt men meget kort når vandet er grønt, for at tage de to yderpunkter.

I øvrigt er skummet på bølgerne du ser herhjemme og ikke i troperne under et kraftig blæsevejr, døde alger der er i vandet.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Adr ja måske var det bedre med spørgejørgen, undskyld.

Men så vil jeg da aldrig bade i vandet i DK igen hvis det bare er fuld af alger/døde Alger, måske er det ikke sundhedsfarligt, men det lyder alligevel klamt ;)

• Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 8 minutter siden, Bare mig. skrev:

Det korte svar at kuløren på det azurfarvede havvand, kommer af at vandet er så varmt der ingen alger kan gro i det. Modsat herhjemme er vandet så "koldt" hele året at der kan vokse masser af alger. Derfor vil du også kunne se langt under vandet når det er azurblåt men meget kort når vandet er grønt, for at tage de to yderpunkter.

Hej Alle,

Det er kun en del af forklaringen... Lys-retningen fra solen der lyser op er mere "direkte" nær ækvator, og tager dermed den direkte rute fra overfladen ned til bunden når der skal lyses op - jo længere fra ækvator, jo mindre direkte nord fra kommer lyset og skal dermed igennem "mere vand" inden der lyses op og urenheder vil dermed tælle mere.

Nåja og så de ekstra minraler, alger mm. Det gør vores vand sundere for fisk i øvrigt.

Med venlig hilsen

Ieet 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 44 minutter siden, snoozz skrev:

Men så vil jeg da aldrig bade i vandet i DK igen hvis det bare er fuld af alger/døde Alger, måske er det ikke sundhedsfarligt, men det lyder alligevel klamt ;)

Når vandet får et rødligt skær, bør man nok afholde sig fra og bade da en stor del af medlemmerne i rødalge familien faktisk er giftige i større eller mindre grad. Men ellers behøver du ikke holde dig tilbage, idet du kun får grønt med ned i det vand du eventuelt sluger. Og som du burde vide er grønt sundt for både di ywn og resten af kroppen.   🙃

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ok sså jeg kan godt bade ved have = ?

Altså uanset om det er sorte ved Danmark eller et azurblåt et sted sydpå?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 14 timer siden, snoozz skrev:

Ok sså jeg kan godt bade ved have = ?

Altså uanset om det er sorte ved Danmark eller et azurblåt et sted sydpå?

Øh ???

Ja du kan bare hoppe i hvis havet ikke er rødligt eller rødbrunt.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...