Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
briefs

Ingen egenkapital - alt for sårbart

Recommended Posts

briefs

Her på coronaens tredje døgn har regeringen måtte vedtage hjælpepakker til erhvervslivets allerede trængte økonomi. Det drejer sig først og fremmest om små enkeltmandsejede virksomheder som er kommet i vanskeligheder.

Man skal huske på, at regeringens tiltag er helt ekstraordinære og sker som et led i en strategi for at forhindre en efterfølgende økonomisk krise. Man kan argumentere for, at det givetvis vil være økonomisk fornuftigt at hjælpe disse trængte virksomheder nu fremfor at skulle feje stumperne op efterfølgende. For slet ikke at tale om de samfundsmæssige konsekvenser ved, at mange butiksejere må dreje nøglen om.

Ikke desto mindre står det faktum tilbage, at det er skatteydernes penge, der bruges til at redde private virksomheder i modydelse for...ja ingenting. Det er der et etisk problem i.

Til syvende og sidst opstår virksomhedernes økonomiske problemer fordi de har valgt ikke at etablere en kapitalbuffer  - bedre kendt som egenkapital.

Virksomhedsejerne har syntes, at det har været sjovere at udbetale evt. overskud til sig selv fremfor at polstre virksomheden mod dårligere tider. Det setup er ikke bare uklogt, det kan medvirke til at virksomheden kommer i en meget sårbar og udsat position - og det er lige præcist det, der er sket nu.

At der kun skulle gå nogle få dage i corona-nedlukning før virksomhederne begyndte at klage over dårlig økonomi siger meget om, hvor sårbare mange virksomheder er og hvor uforsigtigt virksomhedsejerne forvalter forretningens økonomi.

Vi må håbe på, at der i kølvandet på coronakrisen bliver indført kapitalkrav til de mindre virksomheder dels så hr. og fru hakkebøf ikke bare kan åbne en virksomhed, men også så jeg og landets øvrige skatteborger ikke skal holde for fordi nogen mennesker er for dumme eller griske til at køre en ansvarlig virksomheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ork det er da ingenting ;) (men er enig).

Men jeg kender en der startede butik (før finanskrisen) - og jeg var selv ansat. På trods af at forretningen faktisk gik rigtigt godt havde han formået at "punke" flere banker for kreditter i op til 250.000 kr størrelsen, ligesom han troede at de penge der kom i kassen hver dag var til hans eget personlige forbrug med dyre biler mv.

Der gik da også under 6 mdr før han måtte lukke igen - og siden er gået under jorden, især da han opdagede at man ikke kan slippe af med medarbejdere uden rent faktisk at fyre dem - så de kostede ham lige 3 mdrs løn til mig oveni hatten - som lønmodtagernes garantifond dog måtte dække (om de har fundet/opkrævet dem hos ham siden ved jeg dog ikke).

Jeg synes godt nok også det er hurtigt at 1000-vis af firmaer er på falittens rand, det var ikke meget der skulle til.

Så må ejerne jo sælge deres personlige biler eller huse, eller alternativt lukke og gå på dagpenge, og evt åbne igen når Corona engang er overstået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Når både Danmark og de øvrige lande har bevilget store tilskud til lønningerne, så handler det ikke primært om at redde firmaerne, men derimod om at undgå massefyringer og voldsom stigning i arbejdsløsheden under krisen. For dette ville jo helt sikkert udløse panik og oprør.

Firmaerne ville ikke nødvendigvis gå konkurs uden disse enorme tilskud. Men mange produktioner er kun lige rentable, og hvis firmaerne bare skulle betale fuld løn i en periode, hvor der ikke produceres, så ville firmaerne naturligvis bortskære sådanne produktioner og fyre de ansatte. Det er dette regeringerne i en række lande forsøger på at forhindre.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
1 time siden, briefs skrev:

Her på coronaens tredje døgn har regeringen måtte vedtage hjælpepakker til erhvervslivets allerede trængte økonomi. Det drejer sig først og fremmest om små enkeltmandsejede virksomheder som er kommet i vanskeligheder.

Man skal huske på, at regeringens tiltag er helt ekstraordinære og sker som et led i en strategi for at forhindre en efterfølgende økonomisk krise. Man kan argumentere for, at det givetvis vil være økonomisk fornuftigt at hjælpe disse trængte virksomheder nu fremfor at skulle feje stumperne op efterfølgende. For slet ikke at tale om de samfundsmæssige konsekvenser ved, at mange butiksejere må dreje nøglen om.

Ikke desto mindre står det faktum tilbage, at det er skatteydernes penge, der bruges til at redde private virksomheder i modydelse for...ja ingenting. Det er der et etisk problem i.

Til syvende og sidst opstår virksomhedernes økonomiske problemer fordi de har valgt ikke at etablere en kapitalbuffer  - bedre kendt som egenkapital.

Virksomhedsejerne har syntes, at det har været sjovere at udbetale evt. overskud til sig selv fremfor at polstre virksomheden mod dårligere tider. Det setup er ikke bare uklogt, det kan medvirke til at virksomheden kommer i en meget sårbar og udsat position - og det er lige præcist det, der er sket nu.

At der kun skulle gå nogle få dage i corona-nedlukning før virksomhederne begyndte at klage over dårlig økonomi siger meget om, hvor sårbare mange virksomheder er og hvor uforsigtigt virksomhedsejerne forvalter forretningens økonomi.

Vi må håbe på, at der i kølvandet på coronakrisen bliver indført kapitalkrav til de mindre virksomheder dels så hr. og fru hakkebøf ikke bare kan åbne en virksomhed, men også så jeg og landets øvrige skatteborger ikke skal holde for fordi nogen mennesker er for dumme eller griske til at køre en ansvarlig virksomheden.

Regeringen har reageret fornuftigt mener jeg, alle ved at de små virksomheder kæmper med egenkapital, og det kan de i høj grad takke regering for. 

Der er for de små ikke noget hjælp at hente hos regeringen, og f.eks. håndarbejdende tager takket være fagforeninger ikke imod mindre i løn, der er fuld blus på lønninger og krav på dyrt dokumentation fra revisoren for hvert eneste krone hos de små virksomheder.

Eventuelle gevindsten bliver beskattede fuld ud fra dag et selvom det kræves dyre investeringer, høje opstart omkostninger og ikke mindst kæmper opstartede og mindre virksomheder imod borgenes forventninger at de arbejder for mindre i løn end de etablerede virksomheder. her 

Jeg taler dog kun af egen erfaring som ikke er helt up to date, så jeg kan overse noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 2 timer siden, briefs skrev:

Jeg undre mig en del over din harme, idet det er skatteydernes penge ligegyldigt om det er Carlsberg eller Frisør Mortensen der får overleveseshjælp.

Angående de små enkeltmandsvirksomheder, vil dem der ikke kan overleve 14 dages stilstand højst sansynligt lukker alligevel på et tidspunkt og en eventuel egenkapital være væk.

Jeg ved ikke om jeg misforstår dit ærinde, men ser ingen grund til at gøre det endnu mere besværligt og starte en virksomhed end det i forvejen er i dagens Danmark.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 2 timer siden, briefs skrev:

Danmark ligger på en 12. plads, når man ser på listen over lande med økonomisk frihed. Det siger noget om i hvor høj grad borgerne i et land har frihed til at tjene og investere deres egne penge. Alle kan i Danmark registrere sig som selvstændige eller tjene deres egne penge. Hvis man indfører kapitalkrav kommer vi til at ligge på en placering i bunden. Desuden er det sådan, at hvis virksomheder ikke kan betale deres kreditorer, kommer virksomheden til at ophøre. Det sikrer, at det kun er de dygtige, der driver virksomhed.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
briefs
For 11 timer siden, homofaber skrev:

Desuden er det sådan, at hvis virksomheder ikke kan betale deres kreditorer, kommer virksomheden til at ophøre. Det sikrer, at det kun er de dygtige, der driver virksomhed.  

Det koster en formue for det offentlige at behandle et konkursbo - penge som aldrig finder tilbage til statskassen.

Derudover koster det private kreditorer på bundlinjen, fordi de har haft en lemfældig og udygtig kreditpolitik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Corona- økonomiske pakker hjælper ikke meget, hvis overhovedet, men på den anden side kan ingen rette fingeren mod regeringen og sige, at de ikke forsøgte at hjælpe.

Det handler ikke kun om her og nu eller de næste tre måneder, men hvad med post-effekten af dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, MP66 skrev:

Corona- økonomiske pakker hjælper ikke meget, hvis overhovedet, men på den anden side kan ingen rette fingeren mod regeringen og sige, at de ikke forsøgte at hjælpe.

Det handler ikke kun om her og nu eller de næste tre måneder, men hvad med post-effekten af dette.

Den her øvelse er aldrig prøvet før, men vi må være yderst taknemmeligt at bo i Danmark, I USA f.eks. er en lille firma med 75 ansatte dødsdumt hvis de skal lukke i 10 uger, og det skal mange. 

Tænk på den kaos og tragedier som opstår pga. dette, der sælges våben som aldrig før i USA og nogen af dem skal nok komme på overarbejde 😬

Jeg vil ikke blive overraskede hvis ordet Anarki snart dukker op igen

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 7 timer siden, briefs skrev:

Det koster en formue for det offentlige at behandle et konkursbo - penge som aldrig finder tilbage til statskassen.

Derudover koster det private kreditorer på bundlinjen, fordi de har haft en lemfældig og udygtig kreditpolitik.

Alle i Danmark må udføre arbejde, hvis de opgiver de korrekte tal. Og over et bestemt beløb skal de registrere virksomheden. De hæfter også for eventuelle tab. Det er ikke mere anderledes end lønmodtagere, der ikke kan betale regninger og bliver sendt i fogderetten.
Hvis du indfører kapitalkrav til enekltmandsforretninger, lander vi nede på lande som Venezuela, Laos, Nordkorea og andre bananlande i Afrika. Det ville være skørt, hvis man stiller kapitalkrav til en vinduespudser. Eller en person, der sælger blomster og keramik fra en gårdbutik.
Det er imod tanken bag moderne kapitalisme, som Adam Smith formulerede.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...